Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Studentská formule 2013: Jak si vedl tým z ČZU?

redakce AUTO.CZ
Diskuze (12)
Tým CULS Prague Formula Racing z pražské ČZU se již podruhé zúčastnil celosvětové soutěže Formula Student/SAE. Jak si naši zástupci vedli v těžké konkurenci?

Formula SAE je konstrukční soutěž pro studenty vysokých škol technického zaměření. Vznikla v USA v roce 1981, přičemž od roku 1998 existuje také evropská větev projektu, Formula Student. Obě soutěže mají stejný cíl a téměř stejná pravidla. Každý rok se v rámci Formula Student/SAE pořádají soutěže po celém světě. V současné době v seriálů Formula Student/SAE soutěží téměř 600 univerzitních týmů z celého světa v kategoriích spalovacích a elektrických motorů.

V roce 2013 se týmu CULS Prague Formula Racing podařilo posunout se ve světovém žebříčku o 49 míst výše, na nynější 250. místo z 513 týmů. Svou druhou sezónu završili studenti povedeným závodem na italském okruhu Riccardo Paletti, kde se umístili na celkovém 17. místě v konkurenci 47 týmů. Endurance, nejnáročnější část celého závodu, zvládl tým studentů Technické fakulty ČZU výborně a umístil se na 14. místě. Celkově tak tým získal ze závodu v Itálii 364 bodů, čímž se přiblížil k plánovanému cíli pro tuto sezónu. „Navíc jsme byli ostatními týmy oceněni jako nejpřátelštější tým a získali jsme krásnou trofej,“ uvedl Jan Sekerák, vedoucí projektu.

Tým z České zemědělské univerzity není v soutěži z českých zástupců sám, připomeňme skvělé dvacáté místo na světě týmu z ČVUT. Testování jejich formule jsme sledovali v roce 2012.

V sezóně 2013 startoval tým CULS Prague Formula Racing hned ve čtyřech závodech. První z nich se konal nedaleko Hradce Králové na Czech Ringu, druhý závod byl již mimo Českou republiku, v Maďarsku v Györu. Třetí závod se odehrával na rakouském okruhu RedBull Ring, kde se poprvé prověřilo nastavení vozu na mokré trati. Závodní sezóna byla zakončena v Itálii na již zmíněném okruhu Riccardo Paletti.

V současné době celý tým usilovně pracuje na novém voze. Bude se jednat především o evoluci letošního vozu, který nesl název Pražský Démon. Sezóna 2013 přinesla mnoho zkušeností a cenných poznatků, které budou při stavbě nového monopostu využity. Nově konstruovaný monopost bude pohánět čtyřválcový motor Honda CB 600 F, který projde celkovou optimalizací a zástavbou kompresoru pro získání vyššího výkonu a točivého momentu. Cílem je zvýšit účinnost chlazení a to především u stlačeného vzduchu, kterým je motor přeplňován. Zároveň se studenti zaměří i na snížení spotřeby paliva, kterým bude, stejně jako loni, bioetanol E85.

Z hlediska ergonomie dojde k přepracování ovládání spojky a řazení. Významná vylepšení se budou týkat elektroniky vozu, konkrétně stažení celého elektronického svazku pod sběrnici CAN bus a nové vlastní řídící jednotky pro řazení. Základem vozu bude opět trubkový rám z oceli S355. „V celé sérii jsme získali mnoho cenných rad a doporučení od komisařů i členů ostatních týmů, kterých si velmi vážíme. Konzultace samotné koncepce vozu, použitých materiálů či výměna zkušeností ohledně celkového fungování projektu na jiných univerzitách je pro nás nesmírně přínosná.“ doplňuje Jan Sekerák.

Vývoj nového monopostu budeme sledovat a podíváme se i na testování.

redakce AUTO.CZ
Diskuze (12)
Re: A co ČVUT ?
Nepřísahejte raději, s článkem se nehýbalo ;-)
2. 2. 2014 23:28
Re: Gratuluju k úspěchu teamu CULS
:yes:
Doplním i FB teamu CULS Prague Racing [odkaz]
2. 2. 2014 22:18
Gratuluju k úspěchu teamu CULS
Teď se k nim připojí další vznikající team z VŠB-TU Ostrava :-)

facebook.com/formulaostrava
2. 2. 2014 22:16
Re: A co ČVUT ?
Nechci se vymlouvat, ale nebylo by možné aby u článků byl psán i čas poslední editace? Přísahal bych že tato podoba článku není ta kterou jsem komentoval ráno a myslím že ze mě děláte vola... ;-\ Pokud článek opravdu byl v této podobě, tak se omlouvám za zmatky, ale pokud došlo k editaci tak si myslím že by bylo vhodné se o tom alespoň zmínit v komentáři.
2. 2. 2014 20:04
Re: A co ČVUT ?
Vsadit se můžete, ale silně pochybuji, že má ČZU za sebou silného sponzora jako ČVUT Škoda auto.

Peníze jsou jedním z důvodů, kde je teď ZČU se svojí formulí.