Studie naznačuje, že na dosažení klimatických cílů není dostatek mědi
Podle nové studie zřejmě nebude dostatek mědi, aby svět do roku 2050 dosáhl plánované uhlíkové neutrality. Zřejmě by nepomohlo ani rekordní navýšení recyklace. Budou řešením nové technologie?
Nová studie společnosti S&P Global varuje před nebývalým a neudržitelným nedostatkem mědi, který očekává v nadcházející dekádě. Poptávka po mědi se má do roku 2035 ve srovnání s dneškem zdvojnásobit, což znamená nárůst z 25 milionů tun na zhruba 50 milionů tun ročně. Měď přitom hraje důležitou roli v globálních snahách o čistší energii a dopravu.
Místopředseda společnosti S&P Global řekl: „Buďto se zázračně objeví nové dodávky, nebo bude muset být dosažení cílů energetického přechodu prodlouženo.“ Nedávno se sice objevily nové dodávky z Peru a Konga, které způsobily pokles cen mědi, ale to nebude mít z dlouhodobého hlediska větší význam. Nová ložiska, která budou k uspokojení poptávky nezbytná, je totiž čím dál těžší objevit a využít. Hlavním zdrojem nových dodávek tak zřejmě bude muset být důslednější vytěžování stávajících ložisek a recyklace.
Studie společnosti S&P Global na základě současných trendů zjistila, že v roce 2035 vznikne roční nedostatek téměř 10 milionů tun mědi. To činí 20 % z předpokládané poptávky v témže roce, jejíž uspokojení je nezbytné pro dosažení světové uhlíkové neutrality do roku 2050. I když studie počítá s agresivním vytěžováním stávajících zdrojů a s rekordní mírou recyklace, trh se v roce 2035 stále bude muset vyrovnat s trvalým nedostatkem 1,6 milionu tun mědi.
Na druhou stranu je nedostatek zatím pouze teoretický. Podle Kena Hoffmana z konzultační společnosti McKinsey & Company mohou vyšší ceny mědi zapříčiněné jejím nedostatkem potenciálně vyústit v posílení dodávek nebo způsobit omezení poptávky. Hoffman také vidí řešení nejen v důslednějším vytěžování stávajících zdrojů a ve zvýšení míry recyklace, ale rovněž v tlaku na snížení používání kovů v průmyslu obnovitelné energie.
Hoffman, který je ve společnosti McKinsey & Company jedním z vedoucích výzkumné skupiny zabývající se materiály pro baterie elektromobilů, upozorňuje ještě na cenovou flexibilitu, která možná bude v případě elektrických vozidel větší, než se předpokládá. „Lékem na vysoké ceny [mědi] jsou vysoké ceny [elektromobilů]. Trhy mají tendenci se přizpůsobit.“ Což sice nedostatek mědi nevyřeší, ale může to zafungovat jako tlak na výše zmíněné snížení poptávky nebo na nalezení alternativních řešení a technologií.