Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Subaru Forester 2,5X – Místo šestiválce

Ondřej Láník
Diskuze (6)
V době downsizingové vypadá čtyřválcový dvouapůllitr jako zjevení z jiného světa. Spotřeba ale majitele limitované série Foresteru ze spaní nebudí.

Velkou mezeru mezi atmosférickým dvoulitrem 2,0X (110 kW) a přeplňovaným boxerem 2,5XT (169 kW) vyplnil letos do Evropy běžně nedovážený atmosférický motor 2,5X. Posledních několik kusů ještě čeká ve skladech na své zákazníky, a tak nás zajímalo, co od (dnes už nestandardního) motoru očekávat.

Celohliníkový plochý čtyřválec s variabilním časováním sacích ventilů (Active Valve Control System) je základem nabídky na americkém, kanadském i australském trhu. Nejvyšší výkon 126 kW při 6000 min-1, ani točivý moment 229 Nm při 4400 min-1 na první pohled neoslňují, ale podobné pocity jsme měli i v případě skvělého naftového boxeru 2,0D.

suv subaru testy suv subaru testy  

První nastartování velkoobjemového motoru připomene kvality koncepce motorů s protiběžnými písty, totiž velmi klidný a tichý chod, i když jde v tomto případě jen o čtyřválec. Po stále kostrbatém zařazení jedničky a s mírným přidáním plynu je znát příjemně velká síla, kterou nadprůměrně velké písty dokáží dodávat směrem ke kolům už od volnoběžných otáček. Tah motoru je téměř konstantní v celém otáčkovém spektru, čímž velký boxer hodně připomíná objemnější šestiválce. Tento dojem podporuje i vysoká kultura běhu motoru, která je další důležitou charakteristikou pro klíčového amerického zákazníka, ale mohla by zaujmout i specifickou klientelu Foresteru v Evropě.

Obávaná ekonomika provozu není ve skutečnosti vůbec tragická. Když uvážíme rozměry (zejména výšku a šířku) a tvar Forestera (jako typického SUV střední třídy), je dosažených 10 l/100 km ve 130 km/h celkem rozumný odběr. Když zpomalíte na 100 km/h, odečete na otáčkoměru jen 2600 min-1 a spotřebu 7,5 l/100 km. Když se hodně snažíte, dá se mimo město a s velmi lehkou nohou na plynu jet s odběrem nižším než 7 l/100 km.

suv subaru testy suv subaru testy  

Tyto údaje lze navíc relativizovat instalací plynového pohonu (LPG), který nyní dovozce nabízí se zvýhodněným příplatkem 20 tisíc Kč. 55litrová nádrž na LPG v prohlubni po rezervním kole rozšiřuje akční rádius zážehového Forestera minimálně o dalších 350 km, nádrž na 60 litrů benzinu zůstala zachována. Spotřeba na plynový pohon je asi o pětinu vyšší než při provozu na benzin, jenže LPG stojí necelých 15 Kč, tedy polovinu toho co benzin.

Motor startuje na benzin, ale brzy po startu přechází na plynový pohon. I v něm je do sacího potrubí vstřikováno minimální množství benzinu. Provoz na plyn je indikován malou kontrolkou vedle řadicí páky, která současně indikuje stav LPG v nádrži. Za jízdy můžete libovolně přepínat mezi dvěma palivy. Rozdíl mezi nimi zřejmě nepoznáte.

Při cestovní rychlosti 130 km/h je auto i na dálnici velmi tiché, motor pracuje s pouhými 3400 min-1 a není v autě prakticky slyšitelný. Velmi dobře vyřešená aerodynamika zajistila neslyšnost obtékání vzduchu kolem vskutku velkých vnějších zpětných zrcátek, a tak největším zdrojem hluku je asi velmi strmé čelní sklo a ostré přechody kolem A-sloupků.

suv subaru testy suv subaru testy Ostatní charakteristiky aktuálního Forestera jsou díky testům zveřejněným na Auto.cz důvěrně známé. Velký interiér nabízí velkorysý prostor čtyřem až pěti cestujícím, zavazadelník je spíše plošší, ale v zásadě více než dostatečný. Podvozek se stálým pohonem všech kol těží ze symetrického uspořádání a relativně nízko položeného těžiště. Konstruktéři mu možná právě proto přiznali velmi komfortní charakteristiku pružin, v rychle projížděných zatáčkách se tak Forester naklání více, než jsme u moderních SUV zvyklí.

TEST Subaru Forester 2,0X - Věk dospělosti (5/2008)

TEST Subaru Forester 2,5XT - Turbína pana polesného (5/2008)

TEST Subaru Forester 2,0D - Happy end (11/2008)

TEST Subaru Forester 2,0X - Pohodlí na maximu (5/2010)

suv subaru testy suv subaru testy Jízdní dynamiku by mohla zlepšit šestistupňová ručně řazená převodovka, na kterou zážehové Forestery zatím stále čekají. Dálniční zpřevodování pětky je ale v tuto chvíli v pořádku. Forester 2,5X má papírové hodnoty (0-100 km/h za 10,4 s, nejvyšší rychlost 184 km/h) hodně podobné přeplňovanému Boxeru Diesel, pružné zrychlení však naftový motor zvládne lépe díky většímu momentovému maximu a většímu počtu převodů. Cena 750 tisíc Kč (včetně LPG) není lidová, ale srovnatelně vybavený a motorizovaný Boxer Diesel přijde na 820 tisíc Kč. Jako bonus dostanete redukci, která nebyla dosud žádnému turbodieselovému Subaru dopřána.

suv subaru testy suv subaru testy Hledáte háčky této nabídky? Jsou v podstatě dva. Plynová nádrž vytěsnila rezervní kolo do zavazadelníku, který se tím stává prakticky nepoužitelný. Aktuální předpisy již dovolují nevozit náhradní kolo s sebou, za předpokladu použití nouzové lepicí sady, což se ale nemusí líbit všem majitelům SUV. Druhý háček spočívá v omezené dostupnosti motorizace 2,5X. Na českém trhu momentálně zbývají 3 volné exempláře a s dovozem dalších se momentálně nepočítá.

První cena vozu610.000,-Kč (Forester, 2,0 X 110 kW, Trend)
První cena vozu s testovanou motorizací730.000,-Kč (Forester, 2,5X 126 kW, Comfort)
Základní cena testovaného vozu750.000,-Kč (Forester, 2,5X 126 kW, Comfort)
Cena testovaného vozu vč. příplatků750.000,-Kč (Forester, 2,5X 126 kW, Comfort)

Plusy

  • Jízdní pohodlí
  • Kultivovaný motor, velká hnací síla od nízkých otáček
  • Velký dojezd
  • Nízké provozní náklady
  • Ve srovnání s 2,0D výhodná cena

Minusy

  • S rezervním kolem nepoužitelný zavazadelník (v podstatě nutnost přejít na lepicí sadu)
  • Jen průměrné maximální hodnoty výkonu i točivého momentu
  • Zadrhávající řazení, pouze pětistupňová převodovka
  • Náklony karoserie v zatáčkách
  • Vyšší sazba povinného ručení

Ondřej Láník
Diskuze (6)
Subaru Forester 2,5X
Cena základní sestavy 0 Kč
Výbava základní sestavy AWD - stálý pohon všech kol, ABS, EBD, brzdový asistent, VDC - systém stability jízdy, brzdové kotouče přední s vnitřním chlazením, brzdové kotouče zadní, elektrický posilovač řízení, Hill Assist - systém pro snadné rozjíždění v kopci, prstencové výztuhy karoserie, tříbodové pásy na všech pěti sedadlech, napínač př. bezpečnostních pásů s omezovačem, čelní airbag u řidiče a spolujezdce, boční airbagy vpředu, okenní airbagy pro přední i zadní řadu sedadel, aktivní opěrky hlav (předních sedadel), ISOFIX úchyt dětských sedaček, otáčkoměr, Multi display (ukazatel spotřeby, venkovní teploty a digitální hodiny), tempomat, elektronický imobilizér v klíčku, dálkové ovládání audia z volantu, stereo CD rádio na 6 CD 2-DIN, AUX vstup, 7 reproduktorů, automatická klimatizace, panoramatické střešní okno - elektricky ovládané, elektrické vyhřívání předních sedaček, v obou osách stavitelný volant, výškově stavitelná sedačka řidiče, elektrické ovládání oken vpředu i vzadu, vnitřní osvětlení se stmívačem, čtecí lampičky, osvětlení klíčku zapalování, kosmetické zrcátko řidiče i spolujezdce, středová konzole s loketní opěrkou, zvýšená středová konzole s loketní opěrkou, zadní dělené sklopitelné sedačky 60/40, držáky nápojů vpředu a vzadu, otočná schránka na zadním sedadle s držáky nápojů, loketní opěrka vzadu, polohovatelná opěradla zadních sedadel, pylový filtr, kryt zavazadlového prostoru – roleta, tónovaná skla, elektricky ovládaná vnější zrcátka, vyhřívání vnějších zrcátek, HID reflektory (xenony), vysouvací ostřikovače reflektorů, mlhovky, centrální dálkové zamykání se signalizací, automatické vyrovnávání nivelity zadní nápravy, lakované nárazníky, lakované kliky dveří, podélné střešní nosiče – černé, střešní spoiler, disky kol z lehkých slitin – rozměr 17". Kč
Cena testované sestavy 0 Kč
Výbava testované sestavy základní. Kč
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2547
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 126 / 6000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 229 / 4400 - 4400
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 184
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 10.4
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 12.8 / 7.3 / 9.3
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 450 / 1610
Objem nádrže (l): 60
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1500 / 515
Rozměr pneu: 225/55 R17
Subaru Forester 2,5X
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4560
b) šířka (mm): 1780
c) výška (mm): 1700
d) rozvor (mm): 2615
e) rozchod vpředu (mm): 1530
f) rozchod vzadu (mm): 1530
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 820 / 1050
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 730 / 980
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 950
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 1010
k) šířka vpředu (mm): 1475
l) šířka vzadu (mm): 1440
délka sedáku vpředu (mm): 480
délka sedáku vzadu (mm): 470
výška opěradla vpředu (mm): 570
výška opěradla vzadu (mm): 570
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
29. 3. 2015 14:53
Re: Lineartronic
která se naplňuje
Avatar - Slavek-TDM
12. 12. 2010 13:27
Re: Variabilni casovani ventilu
Tak jsem se asi mylil a i SOHC ma AVCS...
Avatar - Subaru4ever
12. 12. 2010 01:36
Re: Lineartronic
Jojo - Lineartronic pro všechny motorizace ve všech modelech je až neslušně nádherná vize :-)
11. 12. 2010 22:12
Lineartronic
Bože dostaňte do toho ještě Lineartronic a bude to jezdit jak nic jiného :yes:
Avatar - Slavek-TDM
9. 12. 2010 22:28
Variabilni casovani ventilu
V techto novych modelech se prilis neorientuji, ale mam dojem, ze i ve Foresteru 2.5X je normalni SOHC se stelovanim ventilu sroubky. A variabilni casovani ventilu tu neni, to maji jen DOHC. Nebo se mylim?
Jinak auto je perfektni, sice uz ztratilo spoustu svych puvodnich vychytavek a je to takove vzhledem tuctove SUV, ale koncepce v jadru dobra. Dvouapullitr je pomerne usporny motor, s krasnym linearnim prubehem vykonu. Dela se i ve spojeni s AT, ale nenasel jsem, o jaky pohon 4x4 se pak jedna. O klasicky MPT nebo o sofistikovany VTD? VDC (stabilizace a protiprokluz) je snad uz i u manualu...
Skoda, ze jich nebude v prodeji dost na to, aby si za cas clovek mohl vybrat dobrou ojetinu...