Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Subaru Forester e-Boxer: Jezdili jsme s hybridní novinkou

Leoš Káňa
Diskuze (15)

Nové Subaru Forester sice působí jako faceliftovaná verze předchozí generace, jde však o zcela nový vůz. U nás bude vždy prodáván pouze s novým hybridním pohonem e-Boxer.

Když se v roce 1997 představil první forester, málokdo tehdy tušil, že půjde o jeden z nejúspěšnějších modelů Subaru – tehdy ještě SUV tolik nefrčela. Do dnešních dnů se prodalo přes 3,8 milionu kusů a loni se na celkové produkci japonské značky podílel téměř jednou třetinou.

Přestože se pátá generace světu představila již před více než rokem, my jsme měli možnost se s ní poprvé svézt až nyní v okolí Vídně. A hned s novou motorizací e-Boxer.

Video se připravuje ...

Známá silueta

Zvenku sice nový forester vypadá jako dosluhující řada, ale to konzervativnější zákazníci Subaru spíše vítají. Lehkou inovaci představují rozdělená zadní světla, čímž se podstatně rozšířil vstupní otvor do kufru.

Uvnitř však vypadá mnohem moderněji. Designový styl převzal z aktuální imprezy nebo XV a palubní deska je prakticky identická. Mezigeneračně povyrostl, což se pozitivně odrazilo také v nabídce místa pro posádku. Nastupování ulehčuje otevírání předních dveří téměř do pravého úhlu i zvětšení těch zadních. Lehce povyrostl i zavazadelník. U něj však považujeme za největší posun, že se elektricky ovládané víko kufru neotevírá „půl dne“, ale pár sekund jako u konkurence. U nákladové části ještě musíme dodat, že se pod podlahou nachází baterie hybridního systému. Ta sice nijak neomezuje její objem, ale už není kam dát rezervní kolo.  

Pouze hybrid

A tím se dostáváme k největší novince, pohonné jednotce e-Boxer, se kterou se nový forester bude jedině prodávat. Ta totiž kombinuje tradiční dvoulitrový boxer s elektromotorem umístěným v bezestupňovém automatu Lineartronic. Benzinový agregát s přímým vstřikováním paliva má proti předchůdci 80 % nových komponentů, disponuje 110 kW a točivým momentem 194 Nm. Elektromotor pomáhá výkonem 12,3 kW a silou 66 Nm hlavně při rozjezdech. Celý systém může fungovat ve třech režimech. Jen na spalovací motor, jen na elektřinu nebo společně, o čemž podle aktuální provozní situace rozhoduje elektronika. Představitelé Subaru tvrdí, že nový pohonný systém je řidičsky přívětivější, a navíc sníží spotřebu paliva, zlepší jízdní vlastnosti a zvýší průchodnost vozu terénem.

Jistější a pohodlnější

Pravdivost jejich slov vyzkoušíme na testovacím okruhu ÖAMTC Teesdorf nedaleko Vídně a novinku máme možnost porovnat s dosluhující generací. Rozdíl je patrný hned při rozjezdu. Forester e-Boxer na sešlápnutí plynu reaguje okamžitě a na displeji sledujeme, jak elektromotor pomáhá. U klasického pohonu je zřejmá prodleva, než variátor zabere. Stabilitou jízdy ve vyšším tempu i komfortem odpružení udělalo Subaru také znatelný krok kupředu. Novinka totiž stojí na platformě SGP s vyšší tuhostí skeletu. Elektrická soustava s bateriemi vzadu se zase stará o optimálnější rozložení hmotnosti na jednotlivé nápravy. Vůz umí plachtit s vypnutým motorem a jeho opětovné naskočení je díky použití startéru-generátoru téměř neznatelné. A zkoušíme i čistě elektrickou jízdu. Stačí se rozjet na 20 až 40 km/h, jemně se dotknout brzdy, lehce korigovat plyn a subaru se sune nehlučně vpřed – sice pomalu, ale statečně. Hlavně v městském cyklu by proto měla spotřeba klesnout asi o 11 %.

Pomoc i v terénu

A jak si vede mimo zpevněné silnice? S prodloužením rozvoru se zkrátily přední i zadní převisy a zlepšily nájezdové úhly. Světlost 220 mm zůstala zachována. Terénní režim X-Mode, který ovlivňuje motor, převodovku, pohon všech kol i brzdy, nyní disponuje dvěma módy - kluzký povrch a hluboký povrch. Příkrá stoupání zvládá s přehledem a nerozhodí ho ani „překračování“ velkých kamenů. Hlavně na hrbolatých svazích funguje díky okamžité pomoci elektromotoru jemněji. Hladce stoupá, aniž bychom museli důrazněji šlapat na plyn. Při terénních zlomech oceňujeme kameru sledující okolí pravého předního kola – tedy na druhé straně od řidiče. Máme tak dokonalý přehled o situaci před vozem.

Nový forester se zlepšil snad ve všech aspektech včetně bezpečnosti. Kromě tradičního systému EyeSight je nově vybaven monitorováním řidiče – senzory hlídají jeho oči, a když se na delší dobu zavřou nebo dívají jiným směrem, vůz zapípá a rozbliká se kontrolka na přístrojích. Rozpoznávání obličeje také umožňuje nastavování sedadla a zrcátek podle osoby sedící za volantem. Až v testu koncem roku uvidíme, zda e-Boxer bude mít i přes nárůst hmotnosti o 110 kg i nižší spotřebu. Oficiální údaje ještě nejsou k dispozici.

Rozměry Subaru Forester Nový Starý Rozdíl
Délka (mm) 4625 4610 +15
Šířka (mm) 1815 1795 +20
Výška (mm) 1730 1735 -5
Rozvor (mm) 2670 2640 +30
Objem kufru (l) 509 505 +4

Plusy

  • Jemnější reakce vozu na plyn
  • Schopnosti v terénu
  • Komfort jízdy
  • Velikost kabiny

Minusy

  • Není kam dát rezervu
  • Podstatně vyšší hmotnost

Tři otázky pro Tomoyuki Nunomeho, generálního manažera pro model Forester

Tvrdíte, že e-Boxer je stále mild-hybrid. Evropské automobilky u nich používají soustavu o napětí 48 V. Proč Subaru vsadilo na 118 V?

Chtěli jsme, aby automobil byl schopen i čistě elektrické jízdy. Vyšší napětí spolu s lithium-iontovou baterií o kapacitě 0,6 kWh pomáhá naplno využít výkon elektromotoru.

Jak daleko by forester mohl ujet čistě na elektřinu?

Záleží na stylu jízdy, profi lu trati i nabití akumulátoru. V elektrickém režimu je možné s „lehkou“ nohou ujet vzdálenost od několika set metrů po 1,6 kilometru a dosáhnout rychlosti blížící se 40 km/h. Na vyšší tempo by už elektromotor nestačil.

Na americkém trhu nabízíte i plug-in hybrid. Proč není u modelu XV k mání i v Evropě?

Pro plug-in hybrid mluví spotřeba paliva, proti němu zase vysoká cena. Jako ideální variantu pro model XV jsme zvolili e-Boxer, protože má navíc lepší rozložení hmotnosti, nabídne větší zavazadlový prostor a vozidlo s ním utáhne těžší přívěs.

Leoš Káňa
Diskuze (15)

Doporučujeme

24. 6. 2019 14:35
Re: Toto ma byt cely clanok, alebo to je len na uvod ???
Tohle řešení mi přijde fajn a tak bych si představoval mild-hybrid. Za mě to dává smysl a reálně může pomoct spotřebě a "dynamice" při rozjezdu. Těším se na nějaký pořádný test - jak píšeš, tady jsem se toho moc nedozvěděl :D
Avatar - Hammunasakra
24. 6. 2019 11:37
Re: Otázka pro Tomoyuki Nunomeho....
:yes: :yes:
Avatar - wakantanka
24. 6. 2019 09:55
Re: Otázka pro Tomoyuki Nunomeho....
Predpokladám, že tých 795 tisíc je cena bez dane. Ak na to nahodíš DPH 20% si na sume 954 tisíc. A to by EU importer a dealeri museli mať rovnaké marže ako tí v US. Takže ešte stále ti príde tá cena v pohode?
Avatar - Beefcake
23. 6. 2019 21:28
Re: Toto ma byt cely clanok, alebo to je len na uvod ???
Vyhlad bol paradny uz v predch.generacii, vratane velkych zrkadiel a tenkeho A stlpika - to sa mi zda byt rovnake. Toto hned cloveka zaujme, ze je ako v skleniku.
Volant je taky isty ako predtym a je vyborny.
Avatar - Beefcake
23. 6. 2019 20:30
Re: U tohoto auta má pravdu Áda
Presne. To potom tu prebytocnu naftu treba odcerpavat. Alebo posielat do vyfuku, nech si tam zhori a uziju si aj ti vzadu.