Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

SUV kupé a historie kontroverzní kategorie ve fotogalerii. Víte, že BMW X6 nebylo první?

David Bureš
Diskuze (15)

Kombinace SUV a kupé se mnohým fanouškům aut stále příčí, nelze však přehlédnout popularitu takových aut. Rozhodli jsme se tak připomenout historii této nezvyklé kategorie.

Nabídka osobních automobilů byla kdysi vlastně jednoduchá, bývaly tu reprezentativní sedany, kompaktní hatchbacky, praktická kombi a sportovní kupé nebo kabriolety. Jenže pak přišla doba SUV a crossoverů a jednotlivé tradiční kategorie se začaly promíchávat. A tak se najednou spojily naprosto protichůdné vlastnosti terénních aut a kupé do jednoho celku. A vznikla SUV kupé, jedněmi nenáviděná, mnohými ale milovaná kategorie.

Průkopnický bavorák

Za jejího průkopníka je nejčastěji považováno BMW X6, jehož první generace se začala vyrábět v roce 2007, avizovaná krátce předtím stejnojmenným konceptem. Právě X6 určila základní tvar SUV kupé (byť sama mnichovská automobilka dodnes trvá na označení SAC - sportovně aktivní kupé), hlavně ale tento segment zpopularizovala.

Stala se takovým hitem, že je dnes X6 už nedílnou součástí nabídky mnichovské značky a prodává se aktuálně už ve třetí generaci. Hlavně ale vydláždila cestu menšímu, ale stejně koncipovanému modelu X4, uvedenému v roce 2014. A také vlastně přinutila reagovat konkurenci, která takový vůz následně také nabídla, aby si ukrojila kus koláče nového segmentu.

Zatímco Mercedes přišel s GLE kupé a GLC kupé, které mají tvarově bavoráckým SUV kupé hodně blízko, Audi v případě Q8 zvolilo trochu odlišnou koncepci, podobně jako Range Rover se Sportem a Velarem. Takové modely sice mají také „sportovní“ siluetu, avšak jinak řešenou. Pravdou nicméně je, že Audi se s modely e-tron Sportback a Q4 e-tron Sportback už zase koncepci BMW přiblížilo.

Před X6 tu byl SsangYong

Zpět ale k BMW X6, které si sice s nástupem SUV kupé nejvíce spojujeme, jenže iks-šestka sice SUV kupé zpopularizovala, rozhodně ho ale nezaložila.

Už o rok dříve se totiž začal prodávat SsangYong Actyon, terénní automobil s rámovým podvozkem a tehdy velice neobvykle řešenou karoserií, kterou bychom dnes právě označili jako SUV kupé. Sama automobilka ale Actyonu říkala SUC - sportovně užitkové kupé, což spolu se zkratkou SAC BMW X6 dokazuje, že se tehdy jednotící označení pro takové modely teprve hledalo. Nebo spíše nechtělo najít kvůli odlišení se... Auto nezvyklou koncepcí primárně cílilo na mladou klientelu, což se podepsalo už na názvu, kombinujícím anglické výrazy active a young (aktivní a mladý).

Na rozdíl od X6 však jen o rok starší SsangYong neprorazil. Možná kvůli vzhledu, který byl přece jen podivný kvůli těžkopádně působící zádi, možná kvůli image, která zkrátka nebyla taková jako u BMW. Ať už však byly důvody neúspěchu Actyonu jakékoliv, ani v tomto případě nešlo o první SUV kupé.

Opravdické SUV kupé

Už v osmdesátých letech tu byl totiž AMC Eagle, automobil, který bychom dnes nepochybně nazývali crossoverem. Kombinoval totiž zvýšený podvozek s pohonem všech kol s karoserií osobního automobilu, a to na základě předpokladu vedení výrobce, že zákazníci budou milovat kombinaci komfortu osobního auta se schopnostmi terénního vozu.

AMC Eagle přitom nabídlo rovnou několik karosářských variant, vedle zvýšeného sedanu a kombíku tak vznikl i terénní hatchback a dokonce též terénní kupé a kabriolet. Právě kupé by odpovídalo dnešnímu označení SUV kupé, a to ještě blíže, mělo totiž opravdu jen jeden pár bočních dveří jako tradiční kupé.

Vizionářský nápad a jedinečná pozice na trhu (jiné takové auto se tehdy neprodávalo) však velký úspěch nepřinesl. AMC nemělo zrovna skvělou image, i kvůli problémům s kvalitou, a tak firmu postupně pohltil koncern Chrysler, což znamenalo postupný konec této značky a také tehdy již zastaralého modelu Eagle.

Sovětský dědeček

Právě AMC Eagle je asi nejlepší příklad SUV kupé, pokud kupé budeme chápat jako automobil s jedním párem dveří. Dnešní SUV kupé ale typicky sázejí na dva páry bočních dveří, kvůli praktičnosti. A v takovém případě bychom tu našli ještě jednoho, dávného předchůdce této kategorie.

Je jím sovětský GAZ M-72, který vznikl už v polovině padesátých let. Základ byl v zásadě stejný jako u AMC Eagle, automobil kombinoval karoserii osobního auta s terénním vozem. Jenže v tomto případě nešlo o promyšlený marketingový tah, ale z nouze ctnost. Určen byl pro oblastní tajemníky strany a předsedy kolchozů, kteří potřebovali osobní auto i v dalekých končinách SSSR, kde cesty byly všechno, jen ne kvalitní. Vzniklo tak auto kombinující karoserii GAZu M20 Poběda a podvozek GAZu 69. SUV kupé ho tehdy nikdo nenazýval, právě boční siluetou s klesající střechou v zadní části ale GAZ M-72 může dnešní SUV kupé evokovat.

Neúspěšná kopie X6 z USA

Mimochodem když se ještě vrátíme k úspěchu BMW X6, je nutné připomenout, že nebyl tak samozřejmý, jak se dnes vzhledem k jeho prodejům a nástupu dalších takových aut může zdát.

V roce 2009 totiž americká Acura, luxusní značka Hondy, přišla s modelem ZDX, což nebylo nic jiného než 4,89 metru dlouhé SUV kupé primárně určené pro Severní Ameriku. Jenže potenciál se Acuře využít nepovedlo, ba naopak, ZDX se stalo prodejním propadákem. Výroba tohoto podle Acury „luxusního čtyřdveřového sportovního kupé“ tak skončila už v roce 2013, po pouhých 7.191 postavených kusech. Proč ZDX propadlo, dnes mnozí nechápou, vždyť americkým zákazníkům mělo mít blízko jako vůbec první Acura navržená v tehdy novém designérském centru v kalifornském Torrance.

SUV kupé míří do mainstreamu

Úspěchy SUV kupé ale přece jen převažují, a tak se nabídka takových automobilů dále rozšiřuje. Vedle luxusních značek tak takové auto dnes nabízejí i mnohé mainstreamové značky. Nejnovějším příkladem je třeba Volkswagen Taigo, který dokonce přichází jako vůbec první městské SUV kupé na evropský trh. Podobně Renault Arkana zase nemá v Evropě konkurenci mezi kompaktními SUV kupé.

SUV kupé dnes nabízí také Škoda, ta však nabídku takových automobilů zatím omezuje jen na čínský trh. Tam rok po Kodiaqu GT uvedla v roce 2019 také Kamiq GT, postavené na bázi lokálního Kamiqu. V obou případech jde ale spíše o SUV kupé ve stylu Audi Q8, kdy silueta střechy neklesá tak strmě jako u BMW X6.

Nenabídnutí Kodiaqu GT také na evropských trzích se přitom vysvětlovalo hlavně nedostatkem výrobních kapacit, než nízkým zájmem Evropanů. Ostatně takové auto se konečně přece jen chystá i na starý kontinent. Už zanedlouho Škoda představí kupé verzi elektrického SUV Enyaq iV, která se bude prodávat také u nás.

Jak se tedy zdá, SUV kupé v propadlišti dějin rozhodně neskončí. Ba naopak se zdá, že se jejich nabídka bude rozšiřovat i nadále. Konkrétně v případě průkopníka kategorie, BMW, se už delší dobu hovoří o přípravách velkého modelu X8.

David Bureš
Diskuze (15)

Doporučujeme

23. 8. 2021 15:16
Re: SUV kupé
:yes:
23. 8. 2021 15:13
Re: Pravý zakladatel je opravdu SY Action,
Lenže kupé nedefinuje iba viac sklonené zadné sklo... :-)
23. 8. 2021 15:12
Kupé
Väčšina týchto áut žiadne kupé nie je.

Druhy karosérií osobných automobilov (vozidiel kategórie M1)
podľa smernice 70/156/EHS v znení smernice 2007/46/ES
Automobil s karosériou AD kupé je vozidlo podľa normy ISO 3833-1997, definícia
č. 3.1.1.5.
Iné označenia: coupe, coupé, Coupé, cupé, kupe, kupee (est.), kupeja (lot.), dvivietis (lit.), cupeu (rum.),
Približný opis vzhľadu: uzatvorená karoséria, spravidla obmedzený vnútorný priestor vzadu, pevná a tuhá strecha, jej časť sa môže otvárať, 2 alebo viac sedadiel v najmenej jednom rade, 2 dvere po stranách, môžu byť aj zadné dvere (veko), 2 alebo viac bočných okien
23. 8. 2021 12:11
Re: Gaz
220 mm.
Avatar - 3_diamanty
23. 8. 2021 12:04
Re: Gaz
A ta paradna svetla vyska.... sanka dole sefe :yes: