SUV Maserati bude vyrábět Chrysler v USA
Maserati začne v roce 2013 prodávat SUV, které se v podobě studie zřejmě představí na zářijovém frankfurtském autosalonu. Základem tohoto konceptu bude Jeep Grand Cherokee.
Automobil se bude vyrábět v americké továrně Jefferson North patřící Chrysleru jako součást spolupráce mezi koncerny Fiat a Chrysler. Maserati je vlastněno italskou automobilkou Fiat od roku 1993.
Současný šéf Fiatu, Sergio Marchionne má s Maserati velké plány, v budoucnu má tato automobilka vyrábět 50 tisíc aut ročně. Loni přitom prodala 5.675 vozů. Do rozšíření výroby v továrně Grugliasco Fiat investuje 500 milionů euro.
Maserati bude spolu s Alfou Romeo luxusní značkou a využije levnější koncernové díly, což zlevní výrobu a zvýší zisky. Fiat touto strategií naváže na koncern Volkswagen, který mimochodem touží po nákupu značky Alfa Romeo.
Použití koncernových dílů ale nesmí být příliš nápadné, aby nepoškodilo image Maserati. Proto se bude muset italské luxusní SUV v mnohém odlišit od výchozího Jeepu Grand Cherokee. Toho si je vědom i generální ředitel Maserati Harald Wester, který dříve prohlásil, že jakékoliv na trh uvedené Maserati musí respektovat dědictví, image, vlastnosti a očekávání zákazníků této značky.
Maserati bude chtít svým SUV navázat na úspěch Porsche Cayenne, které tvoří polovinu výroby stuttgartského výrobce, přestože sdílí podvozek s levnějším Volkswagenem Touareg. Porsche navíc v roce 2013 začne prodávat menší sportovně-užitkový vůz, nazvaný Cajun.
Podle analytiků může být marže na SUV až o 10 tisíc euro větší než v případě sedanu, přestože oba vozy používají velké množství stejné techniky. Poptávka po velkých SUV se má podle odhadů zvýšit o 24 %. V roce 2015 se jich má prodat 1,05 milionu.
Poptávka po luxusních SUV se od roku 2000 takřka zdvojnásobila, což dokazuje zájem automobilek o tento segment. BMW nabízí čtyři modely SUV, Audi letos začalo prodávat Q3, modelovou řadu Range Roveru doplnilo třídveřové a pětidveřové Evoque, do této kategorie se nově chystá i Bentley a Aston Martin.
Díly od koncernu Chrysler má také využít chystaná dvojice sedanů, která nahradí Maserati Quattroporte. Malé Quattroporte bude menší než současná generace a bude představena na konci příštího roku. Velké Quattroporte dorazí v polovině roku 2013, jeho délka bude zhruba 5.160 mm, díky čemuž bude asi o 22 cm delší než baby Quattroporte a stane se tak plnohodnotným luxusním sedanem.
Použití koncernových dílů automobily Maserati má nadále rozšířit spolupráci mezi italským a americkým koncernem. Fiat s Chryslerem v současnosti vyvíjí více než 20 automobilů založených na stejné platformě. Mezi ně patří Alfa Romeo SUV, Jeep Compass či model Dodge s nízkou spotřebou paliva. Fiaty 500 pro Spojené státy jsou pak vyráběny v továrně Chrysleru nedaleko Mexico City. Oba koncerny chtějí do roku 2014 snížit náklady.