SUV možná vládnou trendům, těchto 11 značek však stále žádné nenabízí
U některých značek je však otázkou času, než z tohoto segmentu vypadnou.
Se začátkem nového tisíciletí vstoupil na trhy automobilů nový trend, který nese označení SUV. Automobily se zvednutým podvozkem, slibující větší praktičnost i univerzálnost, se staly hitem. A ani nevadilo, když neměly pohon všech kol. Mnohým zákazníkům stačil jen jejich odlišný a dobrodružný vzhled.
Na vlnu tohoto trendu postupně naskočila řada světových automobilek. Včetně těch, od kterých bychom to v minulosti opravdu nečekali. A pro příklad nemusíme chodit zrovna daleko do minulosti. Jen v tomto měsíci se totiž klub SUV rozšířil o dva zcela nové hráče. Lotus představil své elektrické SUV Eletre, zatímco Smart své malé elektrické SUV s názvem #1.
Posedlosti automobilek vozy typu SUV se přitom nelze divit. Kromě vysoké poptávky je dobrou motivací také vyšší profit. Vozy totiž často sdílí základní platformu a techniku s dalšími modely značky, vozy segmentu SUV se však obvykle prodávají za vyšší ceny. A rozdíl nemusí být úplně malý.
Podle výzkumu Jato Dynamics, na který upozornili kolegové z Motor1, jsou například v Itálii SUV spadající do B-segmentu až o 35 % dražší, než srovnatelné vozy. V luxusním segmentu jsou SUV dražší zhruba o 11 procent. Napříč segmenty je však cenový rozdíl mezi SUV a srovnatelnými běžnými vozy okolo 33 procent.
Není tedy divu, že řada automobilek opustila či přehodnotila svou koncepci a vydala se novým směrem. Na jaře tohoto roku však stále najdeme 11 významných automobilových značek, které SUV ve své nabídce nemají. O koho jde?
Podle průzkumu Jato Dynamics na jaře 2022 zatím stále nenajdete SUV v nabídce značek Abarth, Alpine, Bugatti, Chrysler, Ferrari, Lancia, Lucid, McLaren, Pagani, Polestar nebo RAM. Některé značky však z tohoto seznamu poměrně brzy vypadnou.
Očekává se totiž, že značky Alpine, Ferrari a Polestar představí svá první SUV během následujících dvou let. Konkrétně Ferrari by pak mohlo představit očekávaný model Purosangue dokonce již během nadcházejících měsíců. Ostatně značka již zveřejnila i první poměrně zajímavý snímek.
Chrysler se navíc pochlubil konceptem Airflow, který podobně jako Citroën C5 X maže hranice mezi crossoverem, SUV a hatchbackem. Jeho produkční verze je však stále ještě mnoho let vzdálená. Abarth pak sice technicky SUV v nabídce nemá, jihoamerické zastoupení Fiatu však nedávno do své nabídky přidalo model Pulse právě v úpravě Abarth.
U značek jako Bugatti, McLaren a Pagani, tedy renomovaných výrobců supersportovních vozidel, je pak otázkou, nakolik má smysl hnát se do produkce vozidel typu SUV. Původně se však do tohoto segmentu příliš nehrnula ani značka Ferrari a nakonec změnila názor. U značky RAM je pak úsměvné, že sice patří k největším výrobcům pick-upů a užitkových vozidel společnosti Stellantis, SUV však stále nemá.
Lancia sice v současnosti chystá velký návrat, který by měl přinést rozšíření nabídky o několik modelů, zatím se však nikde neobjevily zprávy, které by specifikovaly jejich karosářská provedení. V případě čistě elektrické značky Lucid, která zatím nabízí elektrický sedan Air, už ale víme, že časem také rozšíří nabídku o SUV.
Pokud by vás ale zajímalo, které automobilky mají naopak nejpestřejší globální nabídku SUV, pak na prvním místě stojí nepřekvapivě Toyota (17 modelů), druhý je Volkswagen (16 modelů) a o třetí příčku se s počtem 13 modelů dělí značky Ford a Hyundai.