Suzuki Jimny dostane pro Evropu zážehovou patnáctistovku
Suzuki Jimny se vrátilo k designu, který spíše připomíná druhou generaci z 80. let, také prodávanou jako řada SJ či Samurai. Hranatý off-road oficiálně označovaný jako řada čtvrtá je ale doslova roztomilý. Podoba byla odhalena 18. června, předchozí model střídá po dvou dekádách. Důležitá je i změna pod kapotou. Zážehový agregát 1,3 l nahrazuje větší patnáctistovka. Je o 15 procent lehčí, i když nabrala na zdvihovém objemu,
Má přesný objem 1462 cm3 a 75 kW v 6000 otáčkách. 130 N.m je k dispozici ve čtyřech tisících. Atmosférický agregát zároveň dává vyšší hodnoty točivého momentu prakticky v celém rozsahu otáček, už takřka od volnoběhu. To se bude v terénu hodit! Základem je pětistupňová manuální převodovka, šestku zřejmě pořád Jimny nepotřebuje, ale to zatím nemůžeme posoudit. Prioritou byl samozřejmě pokles spotřeby paliva, jen osobně doufám, že se „kvalty“ moc nenatáhly.
Tradičním vibracím řadicí páky, které byly typickou vlastností předchozí generace, je však nejspíš konec, protože rychlostní skříň má nové úchyty a páka samotná se také změnila. Alternativu představuje čtyřstupňový automat. S ním v kombinaci auto spálí 7,5 l benzinu, s manuálem je úspornější (6,8 l/100 km). Jimník nepřišel o druhou páku redukce, čtyřkolka Allgrip Pro AWD má tři režimy, standardně je poháněna pouze zadní náprava. Když jedno kolo podkluzuje, pomůže elektronika, v tomto případě kontrola trakce.
Jimny nezavrhl ani klasický rám. Některé věci se prostě nemění, protože to není potřeba. Pravda, dostal příčné nosníky a člen ve tvaru X navíc, takže je tužší. Podvozku mimochode zůstal rozvor 2250 mm. Nájezdové úhly činí 37, respektive 49 stupňů, přechodový pak 28 stupňů. Tahle fajn hranatá krabička se prostě mimo asfalt neztratí, s tuhými nápravami a vinutými pružinami už vůbec ne. Ještě navíc má světlost 21 cm. Výhled ven bude jistě dostatečný a karoserie díky ostrým přechodům přehledná. Jimny měří na délku 3645 mm, na zádi má mimochodem typickou rezervu, je 1645 mm široký a 1725 mm vysoký. A přibral zhruba metrák, ale pořád neváží ani 1,1 tuny.
Exteriér má osm barev včetně výrazné žluté Kinetic a zelené Jungle, která se ale k zaměření vysloveně hodí. Černý interiér bez zbytečných dekorací, ale zato s dotykovým sedmipalcovým displejem (pokrok přece jen nezastavíte) je odolný proti poškrábání, tlačítka může stisknout i řidič v rukavicích. Jsou podporovány chytré mobily i Bluetooth. Kufr má 377 l, samozřejmě až po sklopení zadních opěradel. Základní objem u minulého Jimnyho nestál za řeč, tady taky ne, činí jen 85 l. Když prostě potřebujete převézt něco většího, uděláte z auta dvoumístnou dodávku a je to.
Nový se chlubí také moderními asistenty: automatickým brzděním, přepínáním dálkových a potkávacích světel, udržováním jízdy v pruhu, či dokonce čtením dopravních značek. V základu tihle chytří pomocníci jistě nebudou, ale proč taky?
Ceny a přesné datum uvedení na evropský trh Suzuki nesdělilo. Pevně doufám, že se dočkáme ještě letos, případně na počátku příštího roku. A ceny se od těch současných (tedy cca 400 tisíc korun) moc nevzdálí, byla by to škoda.