Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Suzuki Jimny dostane pro Evropu zážehovou patnáctistovku

Aleš Dragoun
Diskuze (20)
Podobu Suzuki Jimny nové generace už známe. Zatím nám ale výrobce tajil techniku, kterou bude mít pod kapotou evropská verze. Downsizing se nekoná.

Suzuki Jimny se vrátilo k designu, který spíše připomíná druhou generaci z 80. let, také prodávanou jako řada SJ či Samurai. Hranatý off-road oficiálně označovaný jako řada čtvrtá je ale doslova roztomilý. Podoba byla odhalena 18. června, předchozí model střídá po dvou dekádách. Důležitá je i změna pod kapotou. Zážehový agregát 1,3 l nahrazuje větší patnáctistovka. Je o 15 procent lehčí, i když nabrala na zdvihovém objemu,

Má přesný objem 1462 cm3 a 75 kW v 6000 otáčkách. 130 N.m je k dispozici ve čtyřech tisících. Atmosférický agregát zároveň dává vyšší hodnoty točivého momentu prakticky v celém rozsahu otáček, už takřka od volnoběhu. To se bude v terénu hodit! Základem je pětistupňová manuální převodovka, šestku zřejmě pořád Jimny nepotřebuje, ale to zatím nemůžeme posoudit. Prioritou byl samozřejmě pokles spotřeby paliva, jen osobně doufám, že se „kvalty“ moc nenatáhly.

Tradičním vibracím řadicí páky, které byly typickou vlastností předchozí generace, je však nejspíš konec, protože rychlostní skříň má nové úchyty a páka samotná se také změnila. Alternativu představuje čtyřstupňový automat. S ním v kombinaci auto spálí 7,5 l benzinu, s manuálem je úspornější (6,8 l/100 km). Jimník nepřišel o druhou páku redukce, čtyřkolka Allgrip Pro AWD má tři režimy, standardně je poháněna pouze zadní náprava. Když jedno kolo podkluzuje, pomůže elektronika, v tomto případě kontrola trakce.

Jimny nezavrhl ani klasický rám. Některé věci se prostě nemění, protože to není potřeba. Pravda, dostal příčné nosníky a člen ve tvaru X navíc, takže je tužší. Podvozku mimochode zůstal rozvor 2250 mm. Nájezdové úhly činí 37, respektive 49 stupňů, přechodový pak 28 stupňů. Tahle fajn hranatá krabička se prostě mimo asfalt neztratí, s tuhými nápravami a vinutými pružinami už vůbec ne. Ještě navíc má světlost 21 cm. Výhled ven bude jistě dostatečný a karoserie díky ostrým přechodům přehledná. Jimny měří na délku 3645 mm, na zádi má mimochodem typickou rezervu, je 1645 mm široký a 1725 mm vysoký. A přibral zhruba metrák, ale pořád neváží ani 1,1 tuny.

Exteriér má osm barev včetně výrazné žluté Kinetic a zelené Jungle, která se ale k zaměření vysloveně hodí. Černý interiér bez zbytečných dekorací, ale zato s dotykovým sedmipalcovým displejem (pokrok přece jen nezastavíte) je odolný proti poškrábání, tlačítka může stisknout i řidič v rukavicích. Jsou podporovány chytré mobily i Bluetooth. Kufr má 377 l, samozřejmě až po sklopení zadních opěradel. Základní objem u minulého Jimnyho nestál za řeč, tady taky ne, činí jen 85 l. Když prostě potřebujete převézt něco většího, uděláte z auta dvoumístnou dodávku a je to.

Nový se chlubí také moderními asistenty: automatickým brzděním, přepínáním dálkových a potkávacích světel, udržováním jízdy v pruhu, či dokonce čtením dopravních značek. V základu tihle chytří pomocníci jistě nebudou, ale proč taky?

Ceny a přesné datum uvedení na evropský trh Suzuki nesdělilo. Pevně doufám, že se dočkáme ještě letos, případně na počátku příštího roku. A ceny se od těch současných (tedy cca 400 tisíc korun) moc nevzdálí, byla by to škoda.

Aleš Dragoun
Diskuze (20)
Avatar - Jopino
9. 7. 2018 09:27
za obsah motoru 1.5 l palec nahoru
I když ani předchozí motor 1.3 l v Jimny (M13A) nebyl z důvodů krátkých převodových stupňů úplný lenoch, kvituji, že se pro evropský trh Suzuki rozhodlo pro upsizing, parametry vypadají velmi dobře. Kdo ví, z jaké řady bude motor pocházet, jestli z M16, tak to bude téměř nezničitelný nezmar.
Jak už tu padlo, design se velmi povedl, fajn je, že zůstal rám i tuhé nápravy. Jsem zvědavý, jak se podařilo odladit jízdní vlastnosti na běžných vozovkách, protože předchozí model na takovéto svezení moc komfortu neposkytoval. Vím, o čem píšu, měl jsem ho téměř sedm let. Stále se pohupoval, na rozbitých cestách uskakovala záď, do řízení se přenášely rázy... V terénu na to všechno ale člověk velmi rychle zapomněl, je to neskutečný kamzík. Docela dost si člověk musel dávat pozor v zimě, on přeci jen zadní náhon u lehkého autíčka s tunovou pohotovostní hmotností a mini rozvorem náprav není pro každého (první zima byla skoro o "držku").
Taky mě zajímá, jakou bude poskytovat výrobce záruku na prorezavění, zda se posune z 6 na 10 nebo 12 let. Předchozí Jimny neskutečně moc korodoval ;-\
Papírová spotřeba 1,5 l vypadá hodně optimisticky, na to jsem taky docela zvědavý. Pokud se v reálu těmto údajům auto přiblíží, bude to moc fajn (s motorem 1,3 l jsem se za celou dobu nedostal v průměru pod 7.5 l, celoročně).
Držím pěsti, Suzuki, teď už jen nepřestřelit cenu... :yes:
Avatar - Beefcake
6. 7. 2018 23:39
G
Chutne auticko. Take male Gcko.
Avatar - twistedTSD
6. 7. 2018 13:47
Re: Boosterjet
Záleží samozřejmě na konkrétním motoru a jeho charakteristice, ale silnější litrové TSI jede od dvou tisíc úplně normálně, respektive velmi pružně a poměrně kultivovaně. Ačkoli i to vyžaduje řadit jinak, než ve dvouventilové atmosféře, protože ve městě otáčky snadno klesnou níže. Nad 3,5 tisíce otáček se z podstaty malého turbomotoru neodehraje žádná nirvána, ale ani nemusí vadnout natolik, aby nemělo smysl jej dále vytáčet. Mám za to, že třeba malý VTEC od Hondy se dokonce vytáčí docela rád.
Avatar - Ja Prvni 123
6. 7. 2018 12:40
Re: Boosterjet
V praxi funguje litrové turbo "normálně" tak od 2.5 tisíce.. a někde kolem 3.5 začne vadnout.
:-)
No dobře, nad 3.5 tisíce... ale stejně je to neštěstí.

Platí to dokonce i pro čtyřválec turbo 1.4, i když je na tom přece jen o něco lépe. Jezdím služebním Supem s tou 1.4, co vypíná dva válce... a předjíždění na okresce je třeba docela promyslet.

A abych nebyl osočen za zaujatosti ke koncernu - platí to i u Fiata. Jede po dálnici s 1.4 T-Jetem dobře... ale při dynamické jízdě po normální silnici je to omezení použitelných otáček znát.
Avatar - Ja Prvni 123
6. 7. 2018 12:33
Re: Boosterjet
No... já taky.
A proto tu 6 vlastně nepotřebuju.
:-)

Tím neříkám, že by mi tam vadila, ale nepotřebuju ji. Rozhodně ne od té doby, co jsou dálnice v ČR prostě nepoužitelné.

Ale tady jsme pod článkem o autě, který na dálnici rozhodně nebylo stvořeno.