Suzuki přivezlo do Česka elektrickou vitaru. Už jsme v ní seděli
Od základu nová e Vitara bude prvním elektromobilem Suzuki prodávaným v Evropě. V rámci elektrické ofenzivy značka do pěti let představí na starém kontinentu další čtyři bateriové modely.
Vitara je spolu se swiftem asi nejznámějším modelem japonské značky. Proto se název oblíbeného SUV objevuje také na zcela novém elektrickém modelu. Je to stejná filozofie, jakou razí třeba Renault s Méganem E-Tech nebo Ford s Mustangem Mach-E. Oboje jsou to elektromobily, které s původními modely (Mégane, Mustang) mají společné opravdu pouze a jen to jméno.
Suzuki na to ale jde přesto trochu jinak. e Vitaru s běžnou vitarou přece jen spojuje něco víc než jen název. Vždyť oba modely jsou kompaktními SUV a u obou můžete mít alternativně pohon všech kol.
Nejen elektřina
Elektromobil e Vitara vychází z konceptu eVX, který se představil v lednu 2023 na výstavě Auto Expo v Indii a na Japan Mobility Show v říjnu téhož roku. Design, který je velmi osobitý, čerpá z konceptu Emotial Versatile Cruiser.
Technicky je auto od základu nové, když využívá platformu Heartect-e, speciálně navrženou pro elektromobily. Technicky tak e-Vitara nemá se spalovací vitarou nic společného. Stačí se podívat v kabině na podlahu. Zatímco vitara musí mít středový tunel kvůli kloubovému hřídeli pohonu zadní nápravy, e Vitara dostala podlahu zcela rovnou. Je do ní totiž integrovaná trakční baterie.
Kabina vyniká kvalitními materiály a může být poprvé u Suzuki dvoubarevná, což měl i prototyp (jeden ze dvou v Evropě) předvedený v Praze. V interiéru najdete také několik dalších novinek u Suzuki. Z nich zmíníme dvě obrazovky, čili přístrojový štít je poprvé plně elektronický. Integrovaná navigace bude dynamická, takže pokud bude mít majitel přístup k platformě Suzuki connect, může si na ní vyvolat různé informace, třeba o počasí nebo reálném provozu.
Sedadlo řidiče je elektricky stavitelné tak, že lze měnit nezávisle výšku přední a zadní části sedáku. Elektrická je také bederní opěrka a nechybí ani ambientní osvětlení. V nabídce bude prémiové audio Infiniti (9 reproduktorů plus subwoofer), nebo pokročilé světlomety Matrix LED, opět absolutní novinka u značky.
V nabídce budou dvě výbavy: GL (na některých trzích Premium) a GLX (Elegance). Kabina vypadá vskutku zdařile. Ještě více ale imponuje prostornost ve druhé řadě, která je dána rozvorem o 100 mm (2700 mm) delším než jaký nabízí model S-Crosss.
Chytrá čtyřkolka
Japonská novinka bude k dispozici se dvěma trakčními akumulátory – menší s kapacitou 49 kWh a větší disponující 61 kWh. Menší baterie se pojí pouze s pohonem předních kol, jejichž elektromotor nabízí 106 kW.
Větší akumulátor se bude nabízet jednak s pohonem přední nápravy a výkonem 128 kW nebo s pohonem všech kol Allgrip-e nabízející 135 kW. Zadní náprava dostane svůj vlastní elektromotor s výkonem 48 kW, přední hnací jednotka zůstává u 128 kW. Zajímavostí je systém Trail mode, suplující uzávěrku centrálního diferenciálu. Díky světlé výšce 180 mm se s e Vitarou nemusíte obávat ani drsnější polní cesty.
Zmíněná trakční baterie je lithium-železo-fosfátová. Při využití rychlonabíjení se nabije z 10 na 80 procent za 45 minut. Pomalé nabíjení střídavým proudem výkonem 11 kW znamená čas nabíjení 5,5 hodiny. Pokud auto připojíte na domácí jednofázovou zásuvku 230V, počítejte s devíti hodinami. Dojezd verze 2WD s větší baterií Suzuki udává 400 km, s pohonem všech kol bude kratší o 50 km.

Suzuki e Vitara je produktem vlastního vývoje značky. V rámci spolupráce s Toyotou bude existovat také pod touto největší japonskou značkou. Sériová výroba e Vitary bude zahájena v dubnu letošního roku v indickém závodě Suzuki Motor Gujarat. První sériové vozy dorazí do České republiky v říjnu tohoto roku, o měsíc později dovozce zahájí prodej.