TEST Suzuki S-Cross 1.4 BoosterJet – Z neviditelného drsňákem
Úvod, interiér
Možná se to ani nezdá, Suzuki S-Cross je ale s námi už od roku 2013. Tři roky na trhu jsou v automobilovém světě ideální doba na modernizaci, a tak se S-Cross (v některých materiálech SX4 S-Cross) letos takové inovace dočkal. A změny jsou zásadní, což si žádá podrobný redakční test.
Facelift tak jistým způsobem pokračuje v trendu, který S-Cross nastolil po nástupu na trh. Automobil postupně nahradil model SX4, proti němuž se však výrazně změnil. S-Cross se proti předchůdci natáhl do délky o 150 milimetrů a na rozvoru o 100 mm, díky čemuž se z malého crossoveru stalo kompaktní SUV. Dnes je S-Cross dlouhý 4.300 mm, přičemž jeho rozvor činí 2.600 milimetrů.
Kdysi nudný, teď drsný
Jestliže v mnoha případech bývají facelifty z hlediska designu jemné a někdy i doslova neviditelné, S-Cross modelového roku 2017 je zcela odlišný případ. Při vzájemném srovnání aktuální verze s předchůdcem by neznalý ani nepoznal, že jsou obě auta technicky totožná a že se jedná jen o modernizaci.
Zatímco dosavadní model byl taková nenápadná šedá myška, novinka je s výrazně chromovanou maskou chladiče s deseti vertikálními lamelami ryzí drsňák, což si zákazníci údajně přáli. Zároveň je však vzhled poněkud kontroverzní, jedněm připomíná mercedesy, druhým buicky a třetím „nějakého Číňana.“ Pravdou je, že na poprvé vzhled modernizovaného S-Crossu možná neosloví, po týdnu testování jsem si ale na jeho podobu zvyknul a nijak mě neurážel.
To vnitřek už tak ráznou proměnou neprošel. Nejvýznamnější změnou je totiž aplikace multimediálního systému známého z vitary nebo balena, který se ovládá prostřednictvím sedmipalcové dotykové obrazovky. Systém se nám líbí přehledným menu i hbitými reakcemi na pokyn. Jen ta mapa navigace je ve výsledku docela malá, je totiž značně překrytá dodatečnými informacemi (vzdálenost do cíle apod.). Někomu pak může vadit i ovládání v cizím jazyce, Suzuki však na letošním pařížském autosalonu naznačilo, že počítá i s českou verzí.
Základní stavba palubní desky jinak zůstala zachována, což znamená jednoduchou kombinaci tvrdých a měkčených plastů bez větších ozdob. Nějaký dekor by tu možná neškodil, k charakteru drsňáka se ale jednoduché tvary celkem hodí. Navíc se jedná o vcelku příjemné místo k žití, ve kterém nic nevrže ani neskřípe. Jednotlivá tlačítka jsou dostatečně rozměrná a logicky uspořádaná, přístrojový štít s jednoduchou grafikou je přehledný. Jen nám nesedí modré orámování tachometru a otáčkoměru, které neladí s podsvícením ostatních tlačítek. Už tradiční kritikou je nešikovné ovládání palubního počítače kolíčkem v přístrojovém štítu. Opravdu Japoncům přijde toto řešení pořád přijatelné?
Ve většině SUV se sedí výše, v S-Crossu je to ale ještě výraznější. Přední sedadla jsou ukotvena výše, což v kombinaci s nízkou palubní deskou a nízkým čelním sklem znamená, že se řidič cítí opravdu vysoko. Výsledkem vyššího posazu a jednoduchých tvarů karoserie je však dobrý rozhled do všech stran, což kvitujeme. Méně už se nám líbí malé odkládací kapsy ve dveřích.
Suzuki S-Cross – srovnání s konkurencí | ||||
Model | Suzuki S-Cross | Honda HR-V | Subaru XV | Škoda Yeti |
Motor | 1.4 BoosterJet | 1,5 i-VTEC | 2.0i | 1.4 TSI |
Pohon | 4x4 | 4x2 | 4x4 | 4x4 |
Zdvihový objem [cm3] | 1373 | 1498 | 1995 | 1395 |
Válce/ventily | 4/4 | 4/4 | 4/4 | 4/4 |
Největší výkon [kW/min] | 103/5500 | 96/6600 | 110/6200 | 110/5000-6000 |
Točivý moment [N.m/min] | 220/1500-4000 | 155/4600 | 196/4200 | 250/1500-3500 |
Převodovka | 6M | 6M | 6M | 6M |
Max. rychlost [km/h] | 200 | 192 | 187 | 195 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 10,2 | 10,2 | 10,5 | 8,7 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 5,6 | 5,6 | 7,0 | 6,3 |
Základní cena [Kč] | 512.900 | 489.900 | 599.000 | 548.900 |
Sedadla jsou spíše taková křesla, boční vedení je vpředu i vzadu minimální. V zatáčkách tudíž moc nepodrží. Dozadu se díky velkému úhlu otevření dveří snadno nastupuje, místa je dost. Sedáky jsou ale tužšího ražení, a tak příliš komfortu neposkytnou. Výhodou je možnost nastavení sklonu opěradla.
Zavazadelník nabízí v závislosti na poloze opěradel zadních sedadel objem 430 až 440 litrů. V základním uspořádání se může zdát mělký, je to ale způsobeno tím, že je S-Cross standardně vybaven mezipodlahou. Pod nižším dnem je navíc prostor pro sadu na opravu pneumatik. K dispozici je i háček na tašku nebo 12V zásuvka.
Motor, jízdní vlastnosti
Povedená čtrnáctistovka
Modernizovaný S-Cross na první pohled poznáte díky přepracovanému vzhledu, pro tu nejzásadnější změnu ale musíte otevřít kapotu. V nabídce se totiž objevily nové benzinové turbomotory, tříválec 1.0 BoosterJet (82 kW) a čtyřválec 1.4 BoosterJet (103 kW), které nahradily dosavadní atmosférickou šestnáctistovku s 88 kW. Zákazníci tak mají širší výběr, přičemž minimálně v případě testované čtrnáctistovky se dočkali nadmíru povedeného motoru.
Jednotku jsme chválili už ve Vitaře S, přičemž i v S-Crossu ji hodnotíme kladně. Zážehový čtyřválec o objemu 1373 cm3 si s autem díky svému výkonu 103 kW a 220 N.m hravě poradí. Motor navíc potěší nadmíru jemným chodem, prakticky nulovou turbodírou i ochotou k vytáčení. Nejlépe se samozřejmě cítí ve středních otáčkách, jak je u turbomotorů zvykem, klidně se ale nechá vytočit i k omezovači. Perfektní je pak odhlučnění, agregát během jízdy není prakticky slyšet.
Motor spolupracuje se šestistupňovou manuální, nebo za příplatek šestistupňovou automatickou převodovkou. Než se pohonné ústrojí zahřeje, může se vám manuál při řazení zdát hlučný a tuhý, pak ale zjistíte, že chod páky v kulise je příjemně precizní a že si změnu převodu užíváte. Dráhy jsou navíc ideálně krátké.
Špatné to není ani se spotřebou paliva. I když jsme s autem jeli ostřeji, spotřeba se pohybovala kolem devíti litrů, což je velice slušné číslo. Po průjezdu Prahou palubní počítač hlásil osm, na dálnici jsme se dostali pod sedm. Poklidnější tempo pak znamenalo nějakých šest litrů. Mluvíme přitom o autě, které bylo vybaveno pohonem všech kol.
Schopný drsňák
Když už jsme u toho pohonu všech kol, ten je v S-Crossu tvořen elektromagnetickou mezinápravovou spojkou, která připojuje zadní nápravu. Chování systému nazvaného AllGrip je možné nastavit ve čtyřech režimech, které upravují i nastavení dalších systémů. Zatímco výchozí nastavení automaticky připojuje zadní nápravu podle aktuální potřeby, Sport přiděluje více točivého momentu zadním kolům pro dynamičtější chování v zatáčkách. Při jízdě je to opravdu znát, protože S-Cross je díky tomu v oblouku rázem agilnější. Snow zlepšuje trakci při rozjíždění na kluzkém povrchu, mimo jiné omezením reakcí na plyn. Lock pak funguje jen do rychlosti 60 km/h, je totiž určen primárně pro vyprošťování vozu z bláta nebo písku.
Naladění samotného podvozku se nám líbilo. Na krátkých nerovnostech je sice jasně patrné tužší naladění, řidičovi ale podvozek dodává skvělou jistotou. Je až s podivem, že se S-Cross jízdně chová spíše jako kompaktní hatchback než SUV. V oblouku se navzdory světlé výšce 180 mm prakticky nenaklání, přitom v zatáčkách si je hodně jistý. Zároveň se dobře cítí i mimo zpevněné cesty, kde snad nerovnosti dokonce tlumí lépe. Nejen tam navíc potěší tuhá a bytelná karoserie.
Od podvozku tvořeného vzpěrami McPherson vpředu a torzní nápravou s vinutými pružinami vzadu se navíc neozývají žádné hlučné rány. Posilovač řízení má tužší chod, spíše jsme si ale zvykali na delší převod řízení. V některých obloucích jsme museli točit volantem více než by se nám líbilo.
Přesto poznámku k jízdě máme. Zatímco motor je perfektně odhlučněný a podvozek je na tom v případě 17 palcových kol také dobře, aerodynamický svist je ve vyšších rychlostech přece jen znatelný. Na dálničních přejezdech tak musíte počítat se zvýšenou hlasitostí rádia, přidat budete muset i na hlase.
Jak už to dnes bývá, S-Cross je vybaven mnohými asistenčními systémy. Velice se nám líbil adaptivní tempomat, který citlivě zpomaluje, místo toho aby někdy panicky brzdil jako jiné systémy. Ve tmě jsme ocenili i dlouhý dosvit světlometů s diodovým projektorem (od stupně Premium). Naopak upozornění na čelní náraz je obzvlášť v kolonách příliš opatrné, zbytečně varuje před vozidly vpředu, a to i po přepnutí do méně citlivého režimu.
Závěr
Závěr
Suzuki S-Cross je automobil, který se v rámci letošního faceliftu významně proměnil. Zatímco na vnější vzhled máme rozporuplný názor, použití přeplňované čtrnáctistovky BoosterJet kvitujeme. Jedná se totiž o nadmíru povedený motor, který potěší sílou, jemným chodem i slušnou spotřebou. Líbil se nám i podvozek – na rozbitých cestách je možná trochu tvrdý, jinak ale funguje velice dobře a dodá řidiči potřebnou jistotu. S-Cross zaujme i cenou, byť dojem trochu kazí u Suzuki tradiční nevýhoda v podobě pevně stanovených výbavových stupňů. I přes prazvláštní design tak S-Crossu dejte šanci, z jízdního hlediska se totiž jedná o velice zajímavé auto.
Nejlevnější verze modelu | 409.900 Kč (1.0 BoosterJet/82 kW 4x2) Comfort |
Základ s testovaným motorem | 512.900 Kč (1.4 BoosterJet/103 kW 4x4) Premium |
Testovaný vůz bez příplatků | 556.900 Kč (1.4 BoosterJet/103 kW 4x4) Elegance |
Testovaný vůz s výbavou | 569.900 Kč (1.4 BoosterJet/103 kW 4x4) Elegance |
Plusy
- Povedený motor
- Optimálně naladěný podvozek
- Precizní řazení
- Jízdní vlastnosti
Minusy
- Kontroverzní vzhled
- Aerodynamický hluk ve vyšších rychlostech
- Pevně stanovená výbava
Foto: Petr Homolka