Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Suzuki slaví 100 let. Začínala výrobou tkalcovských stavů

Aleš Dragoun
Diskuze (8)

Suzuki před sto lety ještě nevyráběla motorky ani auta. Má se ale rozhodně za čím ohlédnout. Vždyť její životopis je lemován mnohými úspěchy v jedné i dvou stopách. Nejen sportovními.

Současné japonské automobilky za sebou mají vesměs dlouhou historii. Většina z nich se ale nezrodila jako výrobci dopravních prostředků, těžištěm podnikání byly původně jiné obory. To je i případ původně rodinného podniku Suzuki. Cesta k motocyklům a automobilům byla dlouhá...

Bavlna a hedvábí

Kořeny společnosti sahají až do října 1909, kdy Michio Suzuki ve městě Hamamatsu založil dílnu na výrobu tkalcovských stavů. Toto umístění není náhodné, Hamamatsu je největším městem historického regionu Enshū. Díky příznivému klimatu a rozvinutému zemědělství se v této oblasti už od středověku dařilo pokročilým řemeslným postupům. Tato tradice se s postupujícím dvacátým stoletím přirozeně promítla do rozvoje průmyslu, zejména pak tkaní bavlny a hedvábí. Rodina Suzukiových měla farmu na výrobu obou druhů látek a Michio zde od svých sedmi let pracoval. Pak se vyučil tesařem, ale v období rusko-japonské války byla poptávka po zručných řemeslnících mizivá, takže tehdy dvaadvacetiletý rodák z vísky Nezuminomura skončil u „rodinné“ profese.

Místo pěstování bavlny a bource morušového se staral o tkalcovské stavy – a vynalezl ovládání pedálem, které práci desetkrát zrychlilo. První takový stav vyrobil pro svou matku, pak založil komerční dílnu a řešil požadavky a podněty klientů. Výroba rostla a spolehlivé stroje putovaly i za hranice, Suzuki úspěšně požádal o tři patenty a nechal si průmyslově chránit na 120 dalších inovací.

V roce 1920 je pak Suzuki Loom Works přetvořena na Suzuki Loom Manufacturing Company, tedy v akciovou společnost a vstupuje na burzu, proto aktuálně slaví století. Prototypy dopravních prostředků vyvíjela už před druhou světovou válkou. První automobil spatřil světlo světa v roce 1937, tedy dříve než jednostopé stroje, což je málo známý fakt. Pak japonská vláda přikázala veškeré vývojové a výrobní kapacity nasměrovat pro potřeby armády. Pokračování se tak dočkal až po krvavém konfliktu, který skončil japonskou kapitulací 2. září 1945.

Kola, motorky. kei cary

První kroky Suzuki na motocyklovém poli byly logicky spojeny s poválečnou obnovou poraženého císařství. V roce 1952 byl uveden na trh jednoduchý bicykl Power Free osazený pomocným dvoudobým spalovacím motorem o objemu 36 cm3, o rok později se přidal první motocykl Diamond Free 60, vzápětí následovaný Colledou se čtyřdobou jednoválcovou pohonnou jednotku. Byla ovšem vybavována i dvoutakty, ať už jedno-, či dvouválci.

Název společnosti se změnil na Suzuki Motor Company. A v roce 1955 se portfolio rozšířilo o osobní automobil Suzulight. Jeho vyspělý podvozek měl nezávislé zavěšení dvojitými lichoběžníky, vinuté pružiny a hřebenové řízení! Ani mnohem později se větší vozy těmito konstrukčními prvky nemohly pochlubit. Jméno se záhy začalo používat coby samostatná značka.

Tourist Trophy

V roce 1957 převzal vedení společnosti Shunzō Suzuki. Nešlo však o syna, nýbrž o „adoptovaného zetě“, tedy manžela dcery, který si vzal její rodné příjmení. Japonština používá termín mukoyōshi. V padesátém osmém bylo představeno známé logo ve tvaru stylizovaného „samurajského“ písmene S.

Přišly první mezinárodní úspěchy v silničních motocyklových závodech. Značka debutovala na Tourist Trophy na ostrově Man v roce 1960, ovšem nikoli jako Suzuki, stroje nesly jméno Colleda. První vlaštovkou byly 15., 16. a 18. příčka v Lightweight TT, tedy stopětadvacítkách. Toshio Matsumoto, Michio Ichino a Brit Ray Fay získali hlavně cenné zkušenosti. V sezóně 1961 Suzuki na Manu získala desáté místo, ale ve dvěstěpadesátkách. Řídítek nejúspěšnějšího stroje se chopil Novozélanďan Hugh Anderson, Ichino zajel dvanáctý nejrychlejší čas. Body do světového šampionátu ovšem získávalo jen šest jezdců.

V sezóně 1962 už vyhrál TT Ernst Degner s dvoudobou padesátkou! I tato kolibří třída startovala na šedesátikilometrovém okruhu, byť na pouhá dvě kola. Východoněmecký emigrant Degner, bývalý tovární jezdec MZ, přivezl Suzuki první titul mistra světa díky čtyřem triumfům v řadě, závěrečnou GP Argentiny vyhrál Anderson. Jediným Japoncem, který kdy zvítězil v jakémkoli závodě Tourist Trophy, byl Mitsuo Itoh s padesátkou Suzuki RK 67 v roce 1963. Následovala další pětice mistrovských korun v nejslabší kubatuře (Anderson 1963 a 1964, Němec Hans Georg Anscheidt dosáhl hattricku v období 1966-1968). Anderson dvě získal i ve stopětadvacítkách (1963 a 1965), kde na něj navázal začátkem 70. let Dieter Braun.

Jimny

V polovině 60. let byla spuštěna produkce lodních motorů, přidaly se i sněžné skútry. Dvoudobá dvouválcová dvěstěpadesátka T20 Super Six představovala v té době sportovní motocykl s maximální rychlostí 160 km/h.

V dubnu 1970 se objevil první malý teréňák s rámem a pohonem všech kol – LJ10 Jimny. Předtím konstruktéři studovali čtyřkolku díky nákupu rakouského Haflingeru a Suzuki Motor Corporation koupila v roce 1968 malého japonského výrobce Hope, který zbankrotoval a takový vůz vyvinul. Mini, malé a kompaktní automobily včetně užitkových měly úspěch na domácím trhu, nic tedy nebránilo jejich expanzi do ostatních asijských zemí.

V roce 1973 převzal vedení společnosti Jitsujiro Suzuki. Do poloviny 70. let byl rozšířen program o samohybné vozíky pro tělesně postižené a otevřena první továrna mimo Japonsko: Pak Suzuki Motors v pákistánském Karáčí.

Mistr světa půllitrů

S motory s krouživým pístem se experimentovalo i u motocyklů. Suzuki dotáhla do sériové produkce půllitrový „roadster“ RE5 s tvary Giorgetta Giugiara. GS 750 zahájila jednostopou éru výkonných čtyřválců. V sezóně 1976 poprvé Suzuki celkově triumfovala v královské kubatuře Grand Prix. Titul mistra světa získal Barry Sheene za řídítky RG500 a o rok později ho obhájil. Čtvrtým prezidentem se stal Osamu Suzuki (1978).

V květnu devětasedmdesátého roku debutovalo Alto, moderní 3,2 m dlouhý malý vůz, tedy zástupce třídy, kterou dnes označujeme jako segment A. Z motocyklové produkce je důležitý rok 1981, kdy debutoval stroj zvláštních, až futuristických tvarů se jménem krátkého meče: Katana. V půllitrové kategorii Grand Prix získali tituly Marco Lucchinelli a Franco Uncini. XN85 měla v rámu čtyřválec 673 cm3 přeplňovaný turbodmychadlem!

Indická expanze a GSX-R

Indická vláda založila společnost Maruti Udyog Ltd. za účelem výroby automobilů Suzuki, ta se v říjnu 1982 spojila s mateřskou automobilkou a záhy rozjela produkci. V roce 1983 přišla první generace hatchbacku Swift, série SA. Na většině mimoevropských trhů se ale jmenovala Cultus. Alto druhé generace CA71 ze září 1984 se stalo opravdovým vytrvalcem. V našich končinách je známější jako Maruti 800, prodávalo se na Slovensku. Pak Suzuki Motors ukončily výrobu modelu Mehran až v březnu 2019! Šlo pořád o druhé Alto, které za tu dobu jen mrně změnilo vzhled.

Novinkou mezi motocykly se stal superbike GSX-R 750. Mohl se chlubit poměrem výkon/váha 100 koní na 176 kg Šlo i o úspěšný závodní stroj, vyhrál například 24 hodin Le Mans 1985, motocyklová odnož se pořádá na kratším okruhu Bugatti. Členem vítězné posádky byl Guy Bertin, vicemistr světa stopětadvacítek z roku 1980, stejný stroj dorazil pod šachovnicovou vlajku i druhý, takže se jednalo o „double“.

Příchod do Maďarska

Vitara z roku 1988 uměla mimo zpevněné cesty dost, ale spíše než pracovním off-roadem byla autem pro volný čas. Lehká, kompaktní a relativně cenově dostupná. Její techniku sdílela půvabně baculatá dvoumístná X-90 (1995-1997) s odnímatelnou střechu, ta ale neuspěla. Swift série SF známe dobře i my, v 90. letech minulého věku a na začátku milénia patřil k nejlevnějším autům na našem trhu. Putovaly k nám hlavně vozy z maďarské továrny v Ostřihomi, která se začala stavět v roce 1991.

Kromě hatchbacků s třemi i pěti dveřmi existoval také coby sedan a krátce se vyráběl půvabný kabriolet. Skutečně světové auto od Suzuki se vyrábělo dále kromě Asie také v Severní a Latinské Americe a prodávalo pod mnoha dalšími jmény i značkami. Třetí Alto ze září 1988 u nás patřilo v 90. letech k nejlevnějším autům, jenže pod názvem Tico coby licence jihokorejského Daewoo. Svůj současný název Suzuki Motor Corporation (japonsky Suzuki Kabushiki-Kaisha) získala společnost v roce 1990.

Malé a ještě menší

Roztomilý a půvabný roadster Cappuccino ukazoval, jak také může vypadat kei car. Cara se vzhůru výklopnými dveřmi, dvojče Autozamu AZ-1, vznikla jen v 531 kusech. Mini-MPV Wagon R EM (1993) bylo nejdříve vyhrazeno pouze asijským trhům, do Evropy se nakrátko dostalo coby R+ až ve druhé polovině 90. let. V marketingových materiálech výrobce používal zkratku MPC (Mini People Carrier).

Praktická krabička na kolečkách byla sice zatraceně citlivá na boční vítr, ale měla úložné prostory pod předními sedadly a zadní sklopná do roviny! Nástupce MM vyráběný spolu s Opelem už postrádal originalitu... Poslední kusy předchůdce na českých silnicích dožívají, většinu (i vůz autora článku) zahubila koroze.

Po pádu Wayna Raineyho v Misanu 1993 se Američan Kevin Schwantz s tovární pětistovkou dočkal vysněného titulu mistra světa. Devadesátá léta u GSX-R přinesla inovace v podobě vodního chlazení, náporového sání a dvojitého páteřového rámu. Každý další vývojový stupeň byl spojen se snížením hmotnosti a posílením motoru.

Hayabusa

Třináctistovka Hayabusa (ve skutečnosti měl motor ještě větší objem) z konce milénia už je dnes také legendární. Dostala nezaměnitelné tvary, které přežily bez výraznějších změn dvě dekády. Fanoušci si konečně mohli koupit motorku s maximální rychlostí přesahující třístovku. I ona patřila mezi GSX-R. V sezóně 2000 získal zatím poslední titul mistra světa v královské třídě silničních motocyklových Grand Prix Kenny Roberts junior.

Velkou kapotovanou GSX-R 1100 vystřídala po drobné pauze v roce 2001 „tisícovka“. S modelem K5 ovládl Troy Corser mistrovství světa superbiků 2005.Významnou novinkou v kategorii cestovních endur se stal V-Strom (2002). Stálice výrobního programu přinesla protiblokovací systém (V-Strom 650 ABS 2012), poté i kontrolu trakce (2014).

Kříženci

První Baleno se vyrábělo jako třídveřový hatchback, sedan a kombi. Pro automobilové soutěže byl ovšem homologován právě Wagon! Určitě úspěšnější v rallye byl Ignis úvodní série FH – coby speciál třídy S1600. Produkční vozy existovaly ve tří- i pětidveřovém provedení a v Japonsku se prodávaly jako Swift! U nás lze potkat ještě dnes hatchbacky druhé série MH.

Současná čtvrtá generace Vitary už není malým terénním automobilem, nýbrž crossoverem. Ztratila také přídomek Grand svých dvou předchůdců „Samurajské S“ stálo v roce 2006 u zrodu segmentu malých kříženců spolu s Fiatem, ovšem první generace SX4 na rozdíl od italského dvojčete existovala i coby sedan. Vyšší hatchbacky měly volitelnou čtyřkolku a na jejich základě byly postaveny dokonce i soutěžní speciály kategorie WRC. Druhá generace SX4 S-Cross přece jen trochu povyrostla, pro náš trh se vyrábí spolu s Vitarou v maďarské továrně.

Mild-hybrid

Moderní a oblíbený Ignis (codename MF) automobilka sama považuje za „mini-SUV“, prcek ale zaujme hlavně neotřelým designem. Posledních tří generací Swiftů, tedy řad RS, AZG a A2L se od podzimu 2004 prodalo skoro 6 milionů. Suzuki má vlastní mild-hybridní systém, který kombinuje tradiční spalovací pohonné jednotky s pomocným elektromotorem. SHVS debutoval v Balenu (2016), které už z Evropy zmizelo.

Elektromotor pomáhá zrychlovat z nízkých otáček, šetří palivo a napájí jej akumulátor umístěný pod sedačkou řidiče. Na trzích starého kontinentu se používá se čtyřválci DualJet 1,2 a 1,24 l a turbomotorem 1.4 BoosterJet. Ve Swiftu a Ignisu má výkon 2,3 kW a napájí jej akumulátor umístěný pod sedačkou řidiče. 10kW verze ve Vitaře a S-Crossu využívá 48V elektroinstalaci místo dvanáctivoltové, se kterou je propojena.

Video se připravuje ...

Spolupráce s Toyotou

Propojování s Volkswagenem (2009-2015) ukončil arbitrážní soud, Němcům nařídil necelých 20 % akcií odprodat zpět. V poslední době u automobilů Suzuki spolupracuje s Toyotou, smlouva byla podepsána v roce 2016. Hmatatelnými výsledky jsou badge-engineering RAV4 (Across) a Corolly Touring Sports (Swace), používají i její mechaniku včetně hybridních ústrojí. Aktuálně Suzuki vyrábí přes 3,3 milionu automobilů a 1,7 milionu motocyklů ročně, společnost stále vedou členové rodiny zakladatele Michia Suzukiho. Současný prezident Toshihiro Suzuki (od roku 2015) je čtvrtým mukoyōshi v řadě.

Proslulé jsou automobily s pohonem všech kol, a to nejen mezi SUV a terénními auty, le i ve třídě mini a malých vozů, tedy segmentech trhu, kde je tato nabídka unikátní a postrádá konkurenci, minimálně na evropském trhu. Aktuální portfolio starého kontinentu obsahuje vozy se znakem 4x4 ve všech modelových řadách.

Hlavně pro Asii

Doma v Japonsku má širokou nabídku populárních kei cars (keijidōsha). Zákazníci při jejich pořízení nepotřebují potvrzení o tom, že mají kde parkovat. Na indickém trhu má dlouhodobě nadpoloviční tržní podíl v celkovém odbytu, nejen díky Maruti, od počátku února 2017 vyrábí Baleno i ve vlastní továrně SMG v Hansalpúru ve státě Gudžarát.

Vévodí také prodejům v Pákistánu, kde má stále funkční závod, dále v Myanmaru, asijské trhy jsou pro ni koneckonců prioritou. Třeba v USA se automobily Suzuki už nenabízejí, jen motocykly. Jedničkou je jedenáctá největší automobilka na světě logicky v Maďarsku.

Skútry i stroje do terénu

A mezi motorkami? Z neustále modernizované řady GSX-R se stala legenda, vzniklo už více než milion kusů s různými objemy. Před dvěma lety se do výroby vrátila Katana, pochopitelně s moderní technikou, ale stále extravagantní. Reinkarnace se nadmíru zdařila, aktuální generace nese označení GSX-S1100. Sněžné skútry už Suzuki nevyrábí, pohonné jednotky ovšem dodává americkým Arctic Cat. Nabízí ale motokrosové a off-roadové stroje a čtyřkolky, tzv. ATV (all-terrain vehicles). Motokros? Jezdci na motocyklech Suzuki získali rovnou třicítku titulů mistra světa!

Skútry a motorky se dnes vyrábějí nejen v Japonsku, ale i v USA a v mnoha dalších rozvíjejících se zemích: v Číně, Indii, Indonésii, Kolumbii, Pákistánu, Thajsku, na Filipínách a na Tchaj-wanu. Bestsellerem je nicméně skútr Access 125 nabízený v asijsko-pacifickém regionu, ročně se prodá přes půl milionu kusů. Především díky němu drží Suzuki na indickém trhu 9% podíl a v zemích jihovýchodní Asie dosahuje meziročních nárůstů prodejů o desítky procent. Celosvětové oblibě se těší řada skútrů Burgman, která pokrývá mimořádně široké spektrum od 125 do 650 cm3. Cestovní GSX-S se zase vyrábějí ve variantách od stopětadvacítky po litr.

Automobily Suzuki na českém trhu

Na český trh vstoupila značka Suzuki ještě za existence Československa, v roce 1992. Nejprve ji zastupoval nezávislý importér, o pět let později vznikla společnost Suzuki Motor Czech, jejímiž podílníky byly sama automobilka a japonská obchodní korporace Itochu. Počínaje březnem 2014 spadají obchodní aktivity spadají pod Magyar Suzuki Corporation. V letech 1997 až 2019 vedl zastoupení Suzuki na českém trhu Ing. Václav Lula, od roku 2019 je ředitelem Ing. Tomáš Teufl.

Podle statistik Svazu dovozců automobilů (SDA) bylo za existenci samostatné České republiky zaregistrováno přes 59 tisíc nových automobilů Suzuki. Zatím rekordním byl rok 2018 s 4.530 kusy. Suzuki má aktuálně 29 prodejních míst, která pokrývají celé území. Pro srovnání v roce 1997 jich bylo jen 10 a dohromady za 12 měsíců našlo nové majitele pouze 420 vozů, desetkrát méně než v současnosti.

Zdroje: Suzuki.cz, Wikipedia, data SDA, Toyota.cz, Autologistika.cz, GlobalSuzuki.com, Snowgoer.com, Bennetts.co.uk

Foto: Suzuki Motor Corporation

Aleš Dragoun
Diskuze (8)

Doporučujeme

13. 10. 2020 00:34
Motorky
Abych byl uprimny, tak jsem autum od Suzuki nikdy moc neprisel na chut, snad jen Samurai a Jimny jsou legendy, ale zase mezi motorkama je u me Suzuki jednicka - sam mam doma 3. Uz v minulosti udelali spoustu uzasnych masin... uzasne rychlou Gammu RG 500, RE 5 s wanklem, GSX 400 - jednu z prvnich motorek se 4 ventily na valec, GS 500 - jednu z nejprodavanejsich "velkych" motorek, legendarni SV 650 a V-Strom s uzasnym motorem V2 o Katane a GSX-R ani nemluve. I dneska je za me Suzuki nejlepsi v pomeru cena/uzitna hodnota.
Avatar - twistedTSD
12. 10. 2020 21:10
Re: Fajn značka
Pro mě je B segment vyhovující, ale požaduji, aby se tam nouzově vlezli 4 dospělí a kufr měl 300 litrů bez rezervy. Jediná Béčka, která výrazně narostla i uvnitř, jsou Polo/Ibiza, ostatní jsou vlivem aerodynamické karoserie a bezpečnosti spíše stísněnější než dříve. Na druhou stranu nic proti tomu, aby si každý mohl vybrat.
Avatar - SKAY
12. 10. 2020 18:27
Re: Fajn značka
Tak swift jako yaris je pro dva a naco kufr když maš doma jeste neco a prodavaji se i v JP tak asi tolik k velikosti.. Ano B auto neni rodinne. A furt se zvetsuji! Naco ? Kazashi byl relativne maly. V soucasnosti asi vitara ci spis s cros ignis toje takova fakt krabicka ale vesela jako jimmy :yes: zase co maji znami suzuki sx vitaru swift jen benzin a jezdi furt :yes: a preznackovane tojky :no: bo emise a skoda 1,4 T
Avatar - twistedTSD
12. 10. 2020 16:00
Re: Fajn značka
Kizashi byla kusovka. Ignis občas vidím a v názoru na něj se neshodneme. Spíš nepotkávám Swift.
12. 10. 2020 15:16
Re: Fajn značka
U vás na Slovensku jsou Suzuki hodně oblíbená (auta). U nás (na jihu u hranic s Rakouskem) jsou vidět hlavně předchozí Ignisy, ten nový (trochu fakt zvláštní) je tu jen jeden. Moje poslední motorka byla zrovna Suzuki (GSX 750 Inazuma), ale první Suzuki, která mě hodně zaujala byla RG 500 Gamma, to byl dvoutakt (4-válec) a neuvěřitelná pila. První GSX-R byla 1100 (a 750) a ta byla hoodně ošklivá, měla takový placatý (na výšku) zadek, ty následující třeba tahle červená https://en.wikipedia.org/…Suzuki_GSX-R1100 už byly moc hezké. Taky dělali naprosto perfektní enduro - DR-Z 400S.