Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Suzuki Swift 1.3 - Mini po japonsku

Libor Zezulka
Nové Suzuki Swift se obléklo do líbivého kabátku ve stylu Mini Cooperu. Jak swift jezdí se základním motorem 1.3 l a zda design není jediným lákadlem, jsme zjišťovali v redakčním testu.

Nové Suzuki Swift se obléklo do líbivého kabátku ve stylu Mini Cooperu. Jak swift jezdí se základním motorem 1.3 l a zda design není jediným lákadlem, jsme zjišťovali v redakčním testu.

Pamatujete si starý swift? Malý automobil s nevýrazným designem, průměrným komfortem i zpracováním, svižnými motory a základní cenou pod hranicí 200.000 Kč? Tak na něho hezky rychle zapomeňte. Podobnost nové generace Suzuki Swift se svým předchůdcem se rovná nule a většina argumentů užívaná u staré generace u novinky neplatí.

Tak například nejnižší možná pořizovací cena vzala za své s moderním designem plným křivek a náhlých zlomů jako i rozšířenou základní výbavou a podstatně komfortnějším interiérem. Suzuki Swift se z usedlého až zakřiknutého autíčka z maloměsta stalo pánem velkoměsta a z oblíbeného auta seniorů věrným společníkem mladých lidí. No řekněte, není tohle dokonalá proměna?

Japonské Mini

Pokud si vychutnáváte dychtivé i nenávistné pohledy kolemjdoucích vrhané na karoserie vašeho nonkonformního vozu, budete swift milovat. Jeho originální tvary s boubelatou, ale díky rafinovaným linkám dynamickou přední části s podlouhlými předními světlomety, robustními dveřmi a zadní částí s nevelkým oknem a úzkými světlomety okouzluje zejména mladé lidi, ale dokáže chytit za srdce i seniory.

O často zmiňované podobnosti s MINI nechtějí manažeři Suzuki pochopitelně slyšet, podrobné zkoumání záhybů karoserie přesto určité společné rysy odhalí. Nejde o konkrétní tvary, designéři vytvořili skutečně originální dílko, ale koncept. Stejně jako BMW s MINI, vsadilo Suzuki s novým swiftem na atraktivní design, který měl automobil vyčlenit z dlouhé řady konkurentů v B segmentu.

suzuki testy malevozy suzuki testy malevozy Povedlo se. Už první setkání s veřejností na mezinárodních autosalonech vyvolalo nadšení na straně návštěvníků a s podobnou euforií proběhl vstup na evropské trhy. Také v České republice zaútočil japonský samuraj v segmentu ovládaném fabií a Peugeotem 206 s neobvyklou razancí a usadil se na českých vozovkách v krátké době v počtech, které stojí za pozornost.

Můj soukromý test přitažlivosti swiftu umocněné vyzývavou oranžovou barvou potvrdil silnou odezvu především u něžného pohlaví a mladších lidí, méně nadšené reakce jsem zaznamenal u čtyřicátníků a padesátníků. Naopak oslovení senioři se v swiftu docela zhlédli. Pokud podobně pozitivní reakce sbírá Suzuki napříč celou Evropou, nezbývá než před designéry smeknout.

I když menší šťouchnutí si neodpustím. Černý sloupek á la MINI vypadá stylově, ale dosáhnout efektu pomocí tenké samolepící fólie, jež se časem opotřebuje a možná dokonce sloupe? Není to trochu laciné? Pozastavení si možná zaslouží i malá boční okénka, která pro jednoho vytváří dojem robustnosti, pro druhého zase neohrabanosti a těžkopádnosti.

Zavazadlový prostor se základním objemem 213 litrů nepředstavuje vrcholnou hodnotu segmentu, ale průměr, který se dokáže vypořádat se dvěma velikými taškami, taškou na notebook a několika dalšími drobnostmi. Po jednoduchém sklopení sedadel naroste zavazadlový prostor na 562 litrů. Smířit se budete muset s poměrně vysoko položenou nakládací hranou a malým vstupním otvorem, ale získáte rovnou podlahu.

Design není všechno

Suzuki několikrát dokázalo, že mu nedělá problém kombinovat výhody vozů z různých kategorií, a tak pouze 3695 mm dlouhému swiftu nadělilo úctyhodnou šířku 1690 mm, výšku 1500 mm a největší rozchod kol (1470/1480 mm) ve své třídě. Výška vozu společně s vysoko posazenými sedadly a rozměrným vstupním otvorem způsobila, že se do swiftu příjemně nastupuje vpředu i vzadu.

Po usednutí za volant přichází seznámení s ovládacími prvky, zkoumání tvarů palubní desky, ergonomie, materiálů a jejich zpracování. Co se týče tvarů, dokázali designéři navázat na atraktivní zevnějšek a vytvořit podobně atraktivní vnitřek. Palubní deska s četnými záhyby a velkými rovnými plochami zaujme tvary i architekturou, která připomíná vozy MPV.

Materiály, z nichž výrobce palubní desku vytesal, nejsou z nejkvalitnějších, ale spíše než přítomnost tvrdých a na mnoha místech tenkých plastových částí zamrzí občas nepřesné slícování (v našem případě v oblasti řidičových dveří, u přihrádky spolujezdce a u zadních dveří), jež zbytečně ubírá sympatickému interiéru kredit. Na obranu swiftu musím podotknout, že v interiéru za jízdy nic nevrzalo.

suzuki testy malevozy suzuki testy malevozy Atraktivní tvary palubní desky negativně neovlivnily ergonomickou stránku, na středové konzole splývající s palubní deskou se nachází pouze několik rozměrných tlačítek audiosystému s dominantním otočným regulátorem hlasitosti, naprosto bezkonfliktní je ovládání ventilace/klimatizace i klimatizace samotná. Dobrý dojem z ovládacích prvků bohužel kazí několik drobností.

Za prvé Swift na první pohled neumožňuje regulaci intenzity podsvícení, ale pouze vypnutí podsvícení displejů, až podrobné zkoumání návodu prokáže, že možnost regulace existuje, a to tlačítkem počitadla kilometrů. Za druhé Suzuki zapomnělo instalovat červené světlo pod tlačítka na volantu, takže alespoň zpočátku budete mít s ovládáním funkcí pomocí tlačítek na volantu v noci potíže.

Odkládací schránky nedostaly takový prostor jako u některých konkurentů, nicméně krytá přihrádka na straně spolujezdce, hluboká přihrádka pod středovou konzolou, úzké kapsy na dveřích, schránka pod sedadlem spolujezdce a držák nápojů pro běžné účely bohatě stačí. Přední sedadla s dlouhým sedákem dostatečně podpírají stehna a drží tělo v zatáčkách, ale například rozsah výškového nastavení mohl být větší.

Cestující vzadu potěší vysoké opěradlo, třetího cestujícího uprostřed i rovná zadní lavice (sedáky). Krajní pasažéry a zejména pasažéry s výškou nad 185 cm rovná zadní lavice nenadchne, protože nepodpírá dostatečně stehna. Vnitřní prostor navzdory nevelkému rozvoru odpovídá nejlepším vozům segmentu, dostatek místa může 185 cm vysoký cestující očekávat ve všech sledovaných oblastech (ramena, kolena i hlava).

Po vzoru starších suzuki ukazuje swift pouze aktuální spotřebu, čas a teplotu, na plnohodnotný palubní se zatím nedostalo. Zvláštní pozornost zasluhuje výhled z vozu. Přední prohnuté sklo s užší prostřední částí společně s velkým zpětným zrcátkem způsobuje, že se 185 cm vysoký řidič musí na křižovatkách hodně naklánět dopředu, aby viděl na semafor. Couvání zase znesnadňuje široký C sloupek.

Naopak velmi praktická jsou obrovská vnější zpětná zrcátka (takové sloní uši), v nichž vidíte veškeré dění za vozem.

Hlučný tahoun

I kdyby nový swift vypadal jako neforemná hromada plechu, stále by mohl nabídnout živý zážehový motor, jež i s malým objemem a tudíž nízkou sazbou povinného ručení dokáže s lehkým vozem zajímavé kousky. Pro Suzuki Swift se v současnosti nabízí dvě zážehové jednotky s objemem 1.3 a 1.5 litru spojené s pětistupňovou manuální převodovkou, na konci roku rozšíří motorovou paletu i diesel 1.3 DDiS, pětistupňová automatizovaná a čtyřstupňová automatická převodovka.

Námi testovaná 1.3 poskytuje při zdvihovém objemu 1328 cm3 maximální výkon 68,5 kW při 5800 otáčkách a točivý moment 116 Nm při 4200 otáčkách. Jako se stalo u Suzuki zvykem, motor má vysokootáčkovou charakteristiku, takže co nedostanete v nízkých otáčkách, vám bohatě vynahradí otáčky vysoké. Je tu ovšem jeden problém. Chcete-li výkon, dostanete výkon, ale nikoliv maximální kultivovanost. Zde poskytuje auto nejlepší výsledky právě v nízkých otáčkách.

suzuki testy malevozy suzuki testy malevozy Pokud zvolíte velmi klidnou jízdu, můžete očekávat klidný chod přetrvávající do cca 3500 otáček. Nad 4000 otáček se zvuková kulisa uvnitř rychle mění a z klidného beránka se stává rozzuřený lvíček – se vším všudy. Za 4000 otáčkami citelně narůstá síla motoru, ale s ní také intenzita zvuku, takže v oblasti maximálního výkonu nastává stav, kdy swift jede velmi, velmi svižně, ale také hlasitě. Odhlučnění skutečně nepatří k nejlepším, což musíte přijmout jako daň za vysoký výkon.

Za nějaký ten decibel navíc ovšem získáte auto, které při správném zacházení s řadicí pákou dokáže jezdit podstatně svižněji než většina konkurentů s motorem stejného objemu a dokonce ukázat záda i papírově silnějším soupeřům. Rychlá jízda nicméně vyžaduje držení swiftu pod krkem (nad 4000 otáček), což se logicky odráží na spotřebě. Kombinovanou spotřebu 6.1 litru udávanou výrobcem jsem v konečném účtování překročil o litr při vyrovnaném podílu jízdy ve městě a mimo město.

V městském provozu spotřeba z udávaných osmi litrů vystoupala na devět litrů, při dynamické jízdě očekávejte kombinovanou spotřebu i mezi 9 – 10 litry. Maximálně ekonomická jízda přinesla hodnotu 6,3 litru.

Převody 2 3 4 5
Pružnost
50 -> 90 km/h 6,0 s 9,0 s
80 -> 120 km/h 7,2 s 15,2 s
Otáčky motoru při rychlosti
50 km/h 2200 1700
70 km/h 3200 2400 1900
90 km/h 4000 3100 2400
110 km/h 3800 3000
130 km/h 4500 3500
Max. rychlosti 100 km/h 150 km/h

Malý, ale šikovný

Vizuálně vyjádřený sportovní naturel nového Suzuki Swift se za volantem projevuje především řízením s tužším posilovačem, výše popsaným motorem a také dobře naladěným podvozkem. Podvozek se vzpěrami McPherson vpředu a vlečenými rameny se zkrutnou příčkou a vinutými pružinami vzadu se dokáže lehce vypořádat s běžnými nerovnostmi na vozovce, aniž by posádku obtěžoval rázy od kol.

Nutno podotknout, že schopnost tlumení nerovností výrazně zlepšila i základní 14palcová kola s vysokým profilem, jež na druhou stranu nepřidala swiftu na kráse ani stabilitě v zatáčkách. I na základních čtrnáctkách se nicméně automobil chová nezáludně, jeho chování jednoduše odhadnete a ani v krizových situacích se nemusíte obávat, že provede něco, co vás nemile překvapí.

Nebýt 14palcových kol, jejichž vysoký profil dovoluje rychlejší sunutí vozu do boku, mohl bych s autem zkoušet opravdu zajímavé kousky. I tak ale swift v zatáčkách dokázal velmi dobrou stabilitu a vynikající ovladatelnost taktéž v situacích s ujíždějící zádí a brždění v zatáčce. Určitý sportovní dojem navozuje také volant s optimálně nastaveným posilovačem a příjemně širokým věncem, ale bohužel pouze výškovým nastavením.

suzuki testy malevozy suzuki testy malevozy

Brzdy nastupují ve swiftu později, ale se slušnou razancí. Aerodynamický hluk zůstává nízký do 100 km/h, v dálniční rychlosti 130 km/h je docela výrazný, ale i nad 150 km/h snesitelný. Řadicí páka neklade odpor, rychlosti zapadají lehce, dráhy mezi stupni jsou krátké a přesné.

Nástupce s velkým N

Japonským, či obecně asijským automobilkám se daří a Suzuki s novým swiftem jako další ukazuje, co za úspěchem stojí. Automobilka se nebála nahradit zastaralý a nevýrazný design moderními křivkami, které přitahují pozornost okolí. Pod líbivý kabát schovala malé, ale výkonné motory a dostatečnou výbavu, přitom nezapomněla na požadavky Evropanů z hlediska komfortu a vnitřního prostoru. Nové Suzuki Swift má své mouchy, ale celkově se jedná o více než důstojného konkurenta zavedeným evropským značkám.

Libor Zezulka
Suzuki Swift 1,3
Cena základní sestavy 314 900 Kč
Výbava základní sestavy Airbag řidiče a spolujezdce, ABS s EBD, akustické upozornění nezapnutých bezp. pásů, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, výškově nastavitelný volant, rádio s CD přehrávačem a ovládáním na volantu, elektrické ovládání předních oken, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, elektricky nastavitelná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, posilovač řízení, manuální klimatizace Kč
Cena testované sestavy 324 900 Kč
Výbava testované sestavy metalický lak (+10.000 Kč) Kč
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1328
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 68.5 / 5800
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 116 / 4200 - 4200
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 175
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 11
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 8 / 5 / 6.1
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 213 / 562
Objem nádrže (l): 45
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1050 / 420
Rozměr pneu: 165/70 R14
Suzuki Swift 1,3
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 3695
b) šířka (mm): 1690
c) výška (mm): 1500
d) rozvor (mm): 2380
e) rozchod vpředu (mm): 1470
f) rozchod vzadu (mm): 1480
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 900 / 1110
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 620 / 850
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1000
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 870
k) šířka vpředu (mm): 1330
l) šířka vzadu (mm): 1310
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 500
výška opěradla vpředu (mm): 610
výška opěradla vzadu (mm): 580
místo vzadu pod předním sedadlem: ano