Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Suzuki Swift Sport – Japonský oldschool

Michal Fokt
Diskuze (22)
Suzuki se rozhodlo, že postaví malý hot-hatch prakticky stejně, jako kdykoli předtím, bez ohledu na to, co se kolem děje. A to je skvělá zpráva.

Nejnovější Suzuki Swift Sport jsem vyzkoušel jen pár dní po zahájení prodeje a nyní nadešel čas podrobit ho týdennímu redakčnímu testu, jenž ukáže, jak moc přesné byly první dojmy. Hned na úvod je třeba říci, že zjištěné závěry se liší opravdu jen nepatrně.

Musím se přiznat, že mi vůbec nevadilo, že testovací exemplář nebyl v „neviditelné“ stříbrné jako předváděčka posledně, v červené více vynikne jeho dynamický charakter, i když popravdě řečeno jsem při vyzvedávání se zalíbením hleděl spíše na identický exemplář v bílé. Tahle barva prostě ostrým Japoncům slušela už dávno předtím, než se z ní stal módní hit.

Sportování v plné polní

Japonský hatchback působí lehce extravagantním dojmem, jak se na sportovní verzi sluší, kabina ale už tolik emocí nevyvolá. Spíš žádné. Posaz je docela vysoký, sedadla sice mají lehké boční vedení, ale jsou úzká a materiál, použitý na čalounění středů není vůbec příjemný na kůži. Ani nahoře zploštělá hlavice řadicí páky nyní už konečně šestistupňového manuálu není úplně zázrakem ergonomie. Naopak parádní je volant – má tlustý věnec, malý průměr a výborně se drží, i když jeho sklon odpovídá vyšší pozici sedadla.

Swift Sport je našlapaný výbavou, takže keyless startování má na starosti tlačítko a benzinový motor 1,6 l po probuzení charakterizuje moc pěkný mechanický zvuk; žádné přímovstřikové chrochtání. A jestli jsem byl spokojený už po svezení s úplně syrovým, tak teď jsem byl vysloveně nadšený.

Stačí 100 kW?

Toho, kdo potřebuje v malém hot-hatchi nejméně 180 turbokoní, pochopitelně 100kW atmosféra o objemu 1,6 l nemůže uspokojit, ale já jsem si vysloveně „medil“ – jsem toho názoru, že si zážitky za volantem (a tedy i dynamiku) řidič musí zasloužit a tohle je přesně ten případ. Nízké a střední otáčky jsou pochopitelně spíše pro běžné cestování a při potřebě ostřejšího svezení je třeba ho točit a točit. A točit.

Pro udržení svižnějšího tempa je třeba držet otáčky nad hranicí 4500/min, respektive nad 5000 otáčkami, kdy auto akceleruje velmi slušně, ovšem to nejlepší ze sebe zvukově i výkonově vydá až od šesti tisíc výš. To je swift opravdu ve svém živlu a tak je opravdu škoda, že přestože je červené pole otáčkoměru namalováno v 7200 otáčkách, omezovač ukončí rozlet už v 6900/min. Vsadím se, že v Japonsku mají zase omezovač na 7500...

suzuki testy malevozy suzuki testy malevozy  

To je ta příjemná zpráva. Už trošku méně potěší, že řazení není úplně první liga. Tedy na japonské poměry. Z objektivního hlediska mu nelze nic vyčíst – dráhy jsou krátké, přesné a docela blízko sebe, chybí ale vytříbenost sportovních japonských převodovek. Ovšem na druhou stranu – i tak dnes patří tenhle manuální šestikvalt mezi malými auty k těm nejlepším, což je i není dobrá zpráva... Drobnou výtku musím mít i k rozložení pedálů – tam dole není dost místa pro meziplyny při brzdění, alespoň ne pro botu velikosti 43. A to je škoda, protože elektronika plynového pedálu reaguje rychle a precizně.

Tvrďák

Ani po několika stovkách kilometrů úplně přesně nevím, co si myslet o nastavení podvozku. Některé drobné nerovnosti silnic tlumiče pohlcují s naprostou suverenitou a na jiných nepochopitelně tlučou. U větších hrbolů a děr pak převažuje rázování a neklid auta. Osobně mi toto dost výrazně sportovní a současně docela oldschoolové nastavení vůbec nevadí, ale zhýčkanější řidiči už by mohli být trošku rozpačitější.

Oč méně kompromisů je v oblasti jízdního komfortu, o to méně jich je při jízdě. Swift Sport vyznává japonskou školu ladění šasi, což znamená, že náklony v zatáčkách jsou větší, než bývá u evropských hot-hatchů obvyklé, ale na druhou stranu jsou dostatečně malé na to, aby nemělo tohle auto s vyšší stavbou karoserie problémy se stabilitou a ovladatelností.

Jízda hrou

Při jízdě toto naladění znamená tři věci – hravost, ovladatelnost a spoustu zábavy. Už vzhledem k motorizaci nelze počítat s tím, že byste se swiftem lámali rychlostní rekordy a vzhledem k tomu, že ačkoli zatáčí ochotně, spíše než neutrální je lehce nedotáčivý a ani průjezdové rychlosti v zatáčkách nejsou na vrcholu segmentu, o to více je ale se swiftem zábava.

Tuhý podvozek perfektně informuje o dění pod koly a dokáže vtáhnout do děje, řízení je přesné, i když možná už trošku přeposilované a v zatáčce je tak dobře poznat, kdy začíná přicházet nedotáčivost a lze si s ní pohrát, ať už přitažením volantu, což ale v tomto případě ne úplně funguje, nebo polevením tlaku na plynový pedál.

To druhé dokáže na limitu auto usměrnit a v řadě případů dokonce vyvolat přetáčivost, takže je o zábavu postaráno a není vůbec žádný problém v zatáčkách balancovat na hranici mezi nedotáčivostí a přetáčivostí. Vzhledem k dobré čitelnosti šasi navíc dokáže Swift Sport zkrotit i méně zkušený řidič, čímž je tato zábava přístupná širokému okruhu „pilotů“.

suzuki testy malevozy suzuki testy malevozy  

Na okreskových roletkách v zatáčce může swift občas trošku ztrácet jistotu, většinou ale špatný povrch zvládá bez problémů. Brzdy mají trošku pozvolnější nástup, ale jsou účinné a při okreskovém dovádění odolné vůči vadnutí. Také se docela dobře dávkují, takže nic nebrání využití takřka celého potenciálu tohoto japonského hot-hatche. Navíc se s ním budete bavit, aniž by bylo nutné se permanentně pohybovat rychlostmi daleko za hranicí povolených silničních limitů.

A co si budeme povídat – na tyhle hodnoty se v posledních letech trošku (dost) pozapomíná a jsou snahy je nahradit zátahem „vocpoda“ a nevypínatelným systémem jízdní stability. Proto byste měli Suzuki Swit Sport chtít. Nehledě na to, že je pořízení tohoto auta je nejsnazším způsobem, jak se dnes dostat k novému malému hot-hatchi – stojí totiž pouze 370.000 korun, což je nabídka, které byste měli odolávat jen velmi nesnadno.

První cena vozu 199.900 Kč (1.2 GA 69 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací 369.900 Kč (Sport 100 kW)
Základní cena testovaného vozu 369.900 Kč (Sport 100 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků 372.900 Kč (Sport 100 kW)

suzuki testy malevozy suzuki testy malevozy  

Plusy

  • Sympaticky dravý vzhled
  • Výkonný motor s nízkou spotřebou a dobrým zvukem
  • Dobré jízdní vlastnosti
  • Zábavný charakter podvozku, ovladatelnost

Minusy

  • Vysoký posaz za volantem
  • Úzká sedadla
  • Přeposilované řízení
  • Tvrdý podvozek, horší komfort jízdy
Michal Fokt
Diskuze (22)
Suzuki Swift Sport
Cena základní sestavy 369 900 Kč
Výbava základní sestavy Airbag řidiče a spolujezdce, Vypínatelný airbag spolujezdce, Boční a hlavové airbagy, Kolenní airbag, ABS + EBD, ESP (stabilizační systém) + TCS, ISOFIX systém uchycení dětské sedačky, Imobilizér, Elektricky ovládaná přední a zadní okna, Centrální zámek s dálkovým ovladačem, Automatická digitální klimatizace, Startování motoru tlačítkem START/STOP, Systém bezklíčkového odemykání vozidla, Vyhřívání předních sedaček, CD tuner + MP3, WMA přehrávač + ovládání na volantu (6 reproduktorů), USB port pro připojení iPodu + USB memory, Bluetooth, Komfortní směrová světla (trojblik), Pylový filtr, Zadní parkovací senzory, Zrcátka ve slunečních clonách, Držáky nápojů – 1 vpředu, 2 vzadu, Výškově nastavitelná sedačka řidiče, Sportovní sedačky, Sklopné zadní sedačky, opěradlo dělené v poměru 60:40, Pedály z nerez oceli, Přední A a B sloupky v černém provedení, Světlomety xenonové HID, automaticky výškově nastavitelné, s vstřikovačem, Mlhové světlomety přední, Tónovaná okna, Zatmavená okna od 2. řady, Přední stěrače dvourychlostní s proměnným cyklovačem, Vnější zpětná zrcátka elektricky nastavitelná, vyhřívaná a sklopná, Vnější zpětná zrcátka elektricky nastavitelná, vyhřívaná a sklopná, Vnější zpětná zrcátka a kliky dveří v barvě vozu, Anténa, Dvojí výfuk, Zadní spoiler, Boční spoiler (spodní), Posilovač řízení, Výškově nastavitelný volant, Výškově a podélně nastavitelný volant, Multifunkční volant obšitý kůží, Tempomat, Otáčkoměr, 195/45R17+ disky z lehké slitiny, Opravná sada pneu (bez rezervního kola). Kč
Cena testované sestavy 372 900 Kč
Výbava testované sestavy Barva Ablaze Red Pearl (3000,-) Kč
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1586
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 100 / 6900
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 160 / 4400
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 195
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 8.7
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 8.4 / 5.2 / 6.4
Emise CO2: 147
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 211 / 892
Objem nádrže (l): 42
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1045 / 435
Rozměr pneu: 195/45 R17
Suzuki Swift Sport
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 3890
b) šířka (mm): 1695
c) výška (mm): 1510
d) rozvor (mm): 2430
e) rozchod vpředu (mm): 1470
f) rozchod vzadu (mm): 1475
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 820 / 1070
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 610 / 870
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 980
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 860
k) šířka vpředu (mm): 1380
l) šířka vzadu (mm): 1340
délka sedáku vpředu (mm): 495
délka sedáku vzadu (mm): 490
výška opěradla vpředu (mm): 620
výška opěradla vzadu (mm): 590
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Avatar - G5
24. 3. 2013 20:20
Re: Suzuki Swift Sport
Nevím, jak je to u nového modelu (resp. u Sportu), ale mám běžnou 1,3 z roku 2008 a s uvedenou spotřebou na displeji namám sebemenší problém - podle propočtu natankovaného paliva a dojezdu je údaj naprosto přesný. K tomu ještě poměrně přesná a plynulá indikace ručičky paliva (ne jako u firemní Fabie, kde se ručička 200km ani nepohne z plné nádrže a jak se dostane pod polovinu, letí jak splašená :-) ).
24. 9. 2012 11:45
Suzuki Swift Sport
Jen dvě drobnosti: já mám boty 46 a nijak velké problémy s pedály nezažívám.
Co si však mohli v Suzuki odpustit, je „přesnost“ palubního počítače, který podměřuje o cca 1,3 l - průměrná spotřeba je tak kolem osmi, což je ale myslím stále dobré.
24. 9. 2012 08:34
Re: Dokonalé vozidílko!
A já pro koho dělají Fabku RS s automatem. Tak už je mi to jasný. Naštěstí nemají Japonci koule na to zmrvit takovýhle povedený autíčko automatickou převodovkou.
Avatar - white label
22. 9. 2012 19:16
Re: Dokonalé vozidílko!
Když chceš univerzální hh bez spojkového pedálu, pak ideálně Golf GTI s dsg. Mimo koncern hh s dvojspojkou ještě pořád (už 9 let) nedostaněš.
Avatar - white label
22. 9. 2012 19:12
Re: Dokonalé vozidílko!
Souhlas s tou barvou, na hh se ten odstín nehodí, vypadá v něm hrozně usedle.
Opravdu točivá atmosféra pro hh by mohla točit spíš víc, než max. 6900 ot./min.
Třeba nedávno představený 2.0 TFSI 300PS točí 6800ot./min. a přítom je to turbo s krouťákem 380 Nm v rozsahu 1800-5500 ot./min.