Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Suzuki SX4: První jízdní dojmy

Jiří Baborský Jiří Baborský 17. 6. 2013
21
43
Zobrazit náhledy (21)
Suzuki S-Cross Suzuki S-Cross Suzuki S-Cross Suzuki S-Cross Suzuki S-Cross Suzuki S-Cross Suzuki S-Cross Suzuki S-Cross Suzuki S-Cross Suzuki S-Cross Suzuki S-Cross Suzuki S-Cross Suzuki S-Cross Suzuki S-Cross Suzuki S-Cross Suzuki S-Cross
Jako jediná česká redakce jsme tři měsíce před uvedením na trh řídili novou generaci Suzuki SX4.

První generace Suzuki SX4 stála u zrodu kategorie crossoverů a dodnes ji lze těžko zařadit do tradičních škatulek. Kompletně nový nástupce už nemá dvojče ve Fiatu Sedici, dal sbohem i italskému krejčímu a posunul se na spodní okraj segmentu kompaktních SUV, kde se popere s modely jako Škoda Yeti nebo Nissan Qashqai. Z menších SUV můžeme za konkurenty považovat dvojčata Opel Mokka/Chevrolet Trax, případně novou francouzskou dvojici Renault Captur a Peugeot 2008, ta však na rozdíl od Suzuki SX4 nenabízí pohon všech kol.

Proti předchůdci má novinka jednu obrovskou výhodu – a to doslova. Zavazadlový prostor o objemu 430 litrů s variabilní podlahou a mnoha variantami uspořádání patří dokonce k největším ve třídě. Objevili jsme také jedno chytré a podle nás hodně praktické řešení – část krycího plata lze vyklopit z interiéru, takže cestující na zadních sedadlech mohou sáhnout do kufru klidně za jízdy.

Když už jsme nakousli interiér, pojďme se po něm porozhlédnout. Sedadla se zdají být pohodlná v obou řadách, použité materiály jsou proti předchůdci kvalitnější s výrazným podílem měkčených povrchů na přístrojové desce i dveřním čalounění.

Chválíme nabídku prostoru a řešení středového tunelu, který nám nepřekážel a netlačil do kolene, jak tomu v poslední době bývá čím dál častěji. Na zadních sedadlech poskytuje druhá generace o 39 mm víc pro nohy než první, na výšku je ale prostor vzadu kvůli klesající linii střechy a obrovskému dvoudílnému střešnímu oknu s rekordní otevřenou plochou trochu skromnější. To ale najdeme jen u špičkově vybavených verzí.

Vyšší posaz bývá u tohoto typu vozidla žádaný, suzuki jej kombinuje s podstatně lepším výhledem, než u předchůdce s efektními, ale nepraktickými zdvojenými sloupky. Přestože je pozice za volantem příjemná, řadíme se k těm, kteří by si chtěli sednout níž.

Když už máme jako jediná česká redakce exkluzivní možnost být mezi prvními řidiči, kteří se v novém Suzuki SX4 svezou, pojďme rychle za volant.

1,6 l/88 kW benzin 2WD

Atmosférickou benzinovou šestnáctistovku známe ze současné generace, nově dostala řadu vylepšení pro snížení spotřeby – především se redukovala hmotnost jednotlivých komponentů a tření. Nabízet se bude s pohonem předních i všech kol, alternativou pětistupňové manuální převodovky bude bezestupňové samočinné ústrojí CVT s plynule měnitelným převodem a manuálním režimem se sedmi přednastavenými převodovými poměry.

My jsme zážehový agregát vyzkoušeli ve verzi s pohonem předních kol a manuálním řazením, tedy v konfiguraci, která bude cenově nejdostupnější.

Líbí se nám pružnost motoru, který snese tisíc otáček na trojku i sportovní jízdu od čtyř tisíc výš. Atmosférické plnění zajišťuje na jednu stranu méně výrazný zátah, na druhou stranu sympatický lineární zátah s gradací výkonu. Jeho maximum 88 kW bez problémů stačí, obzvlášť když SX4 mezigeneračně shodilo plus minus 40 kg podle verze. A to je výrazně větší, tužší a lépe vybavené. Díky rozumné váze je mrštné a zatáčkami se nechá vodit s lehkostí hatchbacku, navíc hodně talentovaného. Podle konstruktérů byl etalonem jízdních vlastností Suzuki Swift Sport, což byla bezpochyby správná volba.

SX4 jsme protáhli po klikatých toskánských okreskách, a skoro se nám nechtělo věřit, že řídíme SUV. V zatáčkách se karoserie příliš nenaklání, ESP nás nechalo zajít hodně daleko, a teprve když to bylo opravdu nutné, citlivě zasáhlo. Žádné přehnaně starostlivé ubírání výkonu jako u některých SUV. Pravdou je, že japonská novinka je proti tradičním zástupcům této kategorie nižší, což jí v zatáčkách hodně pomáhá a v terénu naopak brzdí. Ale to si nechme na později, zatím stále řídíme verzi s pohonem předních kol.

I když kompaktní suzuki přešlo z hydraulického posilovače řízení na elektrický, nevzalo se solidní zpětné vazby ani celkově přirozeného naladění. Toho si ceníme, stejně jako důkladného odhlučnění. Hodně se podařila aerodynamika, na dálnici není po svištění ani slechu a motor je proti předchůdce daleko lépe utlumený. To spíš na hrubém asfaltu zaslechnete odvalování pneumatik, které mohou mít nově rozměr až 17 palců.

Výmolů jsme nepotkali moc, menší zvládalo odpružení s přehledem, na větších si bouchlo trochu víc – za agilitu a hezká velká kola je třeba zaplatit daň. Pořád je ale druhá generace komfortnější než trochu uskákaný předchůdce.

Spotřebu 5,7 l při klidné a 8,5 l při sportovní jízdě musíme pochválit, úsporná opatření očividně plní svou funkci.

1,6 l/88 kW nafta 4WD

Místo dosavadní naftové devatenáctistovky, resp. dvoulitru přichází do SX4 menší kalibr 1,6 l od Fiatu, kombinovaný výhradně s manuální šestistupňovou převodovkou a pohonem předních nebo všech kol – jeho novou generaci AllGrip jsme právě s dieselem vyzkoušeli.

Čtyřkolky patří ke značce Suzuki už 45 let a nejnovější řešení staví stejně jako v minulém SX4 na elektronicky ovládané vícelamelové spojce. Řidič má ale k dispozici čtyři jízdní režimy místo dosavadních tří a také nové ovládací prvky na středovém tunelu mezi předními sedadly. Díky systému AllGrip nabízí SX4 jeden z nejvíce propracovaných pohonů 4x4 v kompaktním segmentu. A z čeho že může řidič vybírat?

AUTO: Poháněná jsou primárně přední kola, při jejich prokluzu se samočinně připojí zadní pohon.

SPORT: Systém co nejčastěji využívá pohon všech kol, zejména ke zvýšení trakce při akceleraci. V nízkých a středních otáčkách se přiostří odezva motoru na povely plynového pedálu a upraví se průběh točivého momentu pro potřeby svižné jízdy.

SNOW: Režim pro sníh, bláto a jiné nezpevněné a kluzké povrchy. Standardně je sepnut pohon všech kol, rozdělení točivého momentu je řízeno podle úhlu natočení volantu a polohy plynového pedálu.

LOCK: Uzamčený pohon 4x4, na zadní kola je trvale přenášeno co nejvíce točivého momentu. Určeno pro vyproštění vozu z hlubokého sněhu, bláta nebo písku.

Pro úplnost připomeňme, že u aktuální verze SX4 se kolébkovým přepínačem volí mezi pohonem předních kol, samočinným režimem a uzamčenou čtyřkolkou.

Startujeme turbodiesel, který má pro přehlednost stejný objem 1,6 litru a shodný výkon 88 kW jako benzinový motor, jen špička točivého momentu 320 N.m je prakticky dvojnásobná. Opět musíme pochválit odhlučnění, a to jak ve městě, tak na dálnici, kde přijde naplno ke slovu šestý rychlostní stupeň. Spotřebu se nám dařilo bez většího úsilí držet do 5,5 l/100 km, což je vzhledem k přítomnosti pohonu všech kol velmi dobrá hodnota.

Při pohledu na nižší stavbu karoserie je zřejmé, že SX4 primárně nepomýšlí na offroadové dovádění. Nájezdové úhly nejsou moc velké a světlost podvozku 165 až 180 mm podle verze je optimální spíš na projetí polňačky než trialové tratě. Důvod přítomnosti pohonu všech kol je zřejmý: SX4 vás nenechá ve štychu na žádném povrchu. Ať se budete brodit sněhem, blátem, štěrkem nebo jinou nezpevněnou cestou. Navíc nesmíme zapomenout na bonusový režim Sport, ve kterém zajistí pohon všech kol lepší trakci a současně zrychlí reakce motoru a upraví mapu řídicí jednotky, aby měl řidič k dispozici více točivého momentu v nižších a středních otáčkách.

Zatáčky po vydatném dešti hodně klouzaly a rozdíl proti přednímu pohonu byl očividný. Zadní kola nás vyloženě držela ve stopě a přední neměla takovou tendenci se smýkat.

Nové Suzuki SX4 se začne v Česku prodávat koncem září, ceny ještě nebyly zveřejněny. Éra předchozí generace tím však nekončí, zatím budeme u prodejců vídat oba modely společně.

Motory pro SX4Benzin Diesel
Motor čtyřválec 1,6 l čtyřválec 1,6 l
Zdvihový objem (cm3)1586 1598
Výkon (kW při ot./min)88/6000 88/3750
Točivý moment (N.m při ot./min) 156/4400320/1750
Pohon přední 4x4 přední 4x4
Převodovka 5° man. CVT 5° man. CVT 6° man. 6° man.
Nejvyšší rychlost (km/h) 180 170 175 165 180 175
Zrychlení z 0 na 100 km/h (s) 11,0 12,4 12,0 13,5 12,0 13,0
Kombinovaná spotřeba (l/100 km) 5,4* 5,5 5,7* 5,7 4,2* 4,4*
*Se systémem stop-start

Plusy

  • Prostorný interiér, velký kufr
  • Úsporné motory
  • Výborné jízdní vlastnosti
  • Přesné řazení a řízení
  • Propracovaný systém 4x4

Minusy

  • Malé nájezdové úhly
  • Tvrdší odpružení
  • Skromná paleta motorů


Související články

Témata
Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly

Diskuse: Přidat názor

Avatar - rohYpnol
otazka
| 18. 6. 2013
to nemusí být vůbec pravda. Jako ND totiž může být cena naopak klidně nižší než při koupi v rámci konfigurace novho vozu.

Ale určitě bych před tím varoval v tom smyslu, že se opravdu může doplnění prodražit ve smyslu kompatibility jednotlivých prvků. Prostě přesně jak to dělá konfigurátor - dokoupit jednu výbavovou položku může znamenat nutnost vyměnit dalších několik prvků vozu. Např. xenony znamenají nutnost ostřikovačů a automatické výškové regulace. V tomto duchu je třeba to vnímat.
velmi dobry kup
| 18. 6. 2013
no, vypada slusne, celkove velmi prakticka a mkvalitni. jeste to nezabit cenou, coz ale u Suzu vetsinou nehrozi a myslim, ze kupr 4x4 nebude mit konkurenci co se "value for money" tyce....
Tedy, myslím si...
| 18. 6. 2013
a zabudol som - benzinova kosacka 1,2 TSI do takeho autiska nestaci - tahanie privesu, jazda v terene alebo v plne nalozenom aute...
Tedy, myslím si...
| 18. 6. 2013
Yeti ma svoje muchy - diesel je dost nekultivovany a klasicky efekt nic - taha ako divy - nic a reve, zadne sedadla su idealne pre tri deti a autosedacky ale nie pre pohodlne sedenie u dospeleho chlapa alebo obstaroznej svorky:D, vyhlad dopredu dost kazi prilis nizko umiestnene spatne zrkadlo, doprava zavadza spolujazdec, dizajn interieru a exterieru je subjektivna vec - su to vsetko take prkotiny co mi vadia, ale je ich dost vela, aby mi to auto vyhovovalo...
16 000 EUR
| 18. 6. 2013
Jazdit s tym budes za 8,5L ako pisu v teste, za 6L sa budes akurat tak presuvat. Je to crossover, tu sa zazraky robit nedaju. Priemerku by som z tych udajov tipol na 7,5L realnu, nie palubny pocitac - niekedy ides aj po dialnici, inokedy si plne nalozeny, niekedy chces povymetat zakruty, ked ma clovek auto, co dobre jazdi, chce to vyuzit a toto auto asi bude plnit funkciu prveho auta do rodiny...

Je to idealny kandidat na LPG:
- spolahliva atmosfera,
- crossover cize vacsia spotreba, hlavne pri vyssich rychlostiach a sportovejsej jazde,
- pri LPG si mozes jazdu uzivat, motor vytacat a kaslat na spotrebu, ta bude o cca 1,5L viac ako pri benzine.
- v pripade neskorsieho predaja o par sto EUR vyssia cena a hlavne vyborne sance auto predat

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku