Svlečené Bugatti Bolide: S tímto dokonalým monokokem může závodit v Le Mans
Pohled na odhalené Bugatti Bolide ukazuje nejvyšší vrchol technického a technologického umění.
Když se v červnu letošního roku před závodem 24h Le Mans projel po okruhu Circuit de la Sarthe hypersport Bolide z dílny Bugatti, srdce nejednoho fanouška motorismu zaplesalo. Jeho 8litrová pohonná jednotka W16 se čtyřmi turbodmychadly totiž produkuje výkon a zvuk, které nikoho nenechají chladnými.
Automobilka nyní nechala nahlédnout pod kůži okruhového hypersportu. Monokok je sestaven podle pravidel Mezinárodní automobilové federace FIA. Pokud by se Bugatti rozhodlo vstoupit do světa vytrvalostních závodů, cestu má otevřenou.
“Vzhledem k tomu, že jsme se rozhodli proměnit vizi Bolide ve skutečnost, věděli jsme, že se musíme nekompromisně soustředit na několik důležitých oblastí designu a vývoje,” řekl Christian Willmann, hlavní vývojový inženýr pro model Bolide.
“Abychom obstáli v přísných, ale kritických bezpečnostních testech, museli jsme zajistit, aby byl monokok technicky dokonalý. Rozsáhlé inženýrství, které jsme provedli zajišťuje, že Bolide je nekompromisní ve svém přístupu k bezpečnosti a splňuje náročné standardy požadované FIA,” dodal Willmann.
Rozsáhlým inženýrstvím je zcela jistě již zmiňovaný monokok z karbonového kompozitu využívaného u závodních speciálu. Ten je ještě tužší než u modelu Chiron a vydrží zatížení o hmotnosti 7,5 tuny na sloupku A karoserie. Při testování Bolide nebyly zaznamenány žádné praskliny, které se obvykle při těchto zatíženích objeví. Na sloupek B byla působilo zatížení 12 tun a 6 tun podélně, což simuluje převrácení vozu ve vysoké rychlosti.
Uvnitř jsou řidič a spolujezdec chráněni šestibodovým bezpečnostním pásem FIA včetně systému ochrany krku HANS. Sedadla jsou postavená podle pravidel kategorie LMH, která jsou nejen bezpečná, ale také pohodlná.
Bugatti se v interiéru pochlubilo ještě hasicím přístrojem vojenské úrovně, který je ještě lepší, než přístroje používané v běžných závodních vozech. O jaké benefity se jedná, blíže automobilka nespecifikovala.

Protože chce být Bolide i pohodlné, jsou pro lepší vystupování vnější částí otočných opěrek hlavy připevněny k otevírajícím se dveřím směrem nahoru. Má také vysoce výkonnou klimatizaci, která se bude hodit v náročných teplotních podmínkách. Nastavitelná kontrola trakce, elektronická stabilizace a ABS jsou prvky, které se u hypersportu o výkonu 1600 koní jistě hodí.
Bugatti Bolide je skutečně výstavním dílem automobilového inženýrství. A když už splňuje bezpečnostní pravidla FIA, proč ho neposlat na závodní tratě? Jen si to představte - 24h Le Mans a urputný souboj Ferrari, Lamborghini, Porsche, Alpine a Bugatti o vítězství. Třeba se dočkáme!