Systémy stop-start: Pomoc, nebo brzda?
Systémy start-stop jsou v současnosti nabízeny pro většinu nových automobilů. Systémy vypínající motor, například během stání v koloně, sice dokážou uspořit palivo, zároveň ale řidičům kradou čas. Německý Auto Bild zjišťoval, kolik času řidiči ztratí, pokud budou systém start-stop používat.
Testu Auto Bildu se zúčastnilo 13 automobilů, většina z nich byla od německých výrobců. Auto Bild během testu měřil, za jak dlouho daný vůz zrychlí z 0-20 km/h s vypnutým a zapnutým systémem start-stop. Poté magazín porovnával, o kolik procent se tyto hodnoty liší.
Automobily byly seřazeny podle toho, o kolik procent jsou pomalejší se zapnutým stop-startem ve srovnání s vypnutým start-stopem. Výsledky tak ukazují, nakolik jsou jednotlivé systémy start-stop rychlé. Pouze v jednom automobilu je start-stop natolik rychlý, že řidič nerozezná žádné prodlení.
Tímto automobilem je Mercedes-Benz C 350, který se tak stal celkovým vítězem testu. Z 0-20 km/h zrychlí podle Auto Bildu za 1,58 sekundy, a to při vypnutém i zapnutém systému start-stop.
Mezi nejlepšími třemi byly ještě druhá Toyota Prius a třetí Mercedes-Benz E 350 CDI. U nich rozdíl činil 10 % (Prius), respektive 11 % (E 350 CDI). Auto Bild pak upozorňuje, že E 350 CDI se start-stopem sice startuje rychle, při rozjezdu je však cítit trhnutí auta.
Na druhém konci spektra skončil Mini Cooper Coupe. Zatímco s vypnutým start-stopem toto kupé zrychlí z 0-20 km/h za 1,46 sekundy, při zapnutém stop-startu mu tato disciplína trvá dlouhých 2,7 sekund, tedy nejdéle ze všech 13 testovaných aut. Rozdíl v době pak činí 85 %, díky čemuž Mini Cooper Coupe skončil v tomto testu na posledním místě.
O moc lépe si nevedlo ani celkově dvanácté BMW 116d. Rozdíl mezi vypnutým a zapnutým start-stopem činil 84 %.
Audi S5 s vypnutým start-stopem zrychlilo na 20 km/h za 1,05 sekundy, nejrychleji ze všech hodnocených aut, při zapnutém start-stopu mu akcelerace z 0-20 km/h trvala 1,68 sekundy. To je druhý nejlepší výsledek (po vítězném Mercedesu E 350 CDI), rozdíl mezi těmito hodnotami však činil 60 %, kvůli čemuž ingolstadtské kupé skončilo v celkovém pořadí až deváté. S5 je v akceleraci rychlé i díky své dvouspojkové převodovce.
Jediné SUV v testu, Porsche Cayenne bylo celkově sedmé. Časový rozdíl mezi vypnutým a zapnutým start-stopem činil 47 %.
Výsledky testu start-stop systémů | ||||
Poř. | Model | 0-20 km/h bez start-stopu [s] | 0-20 km/h se start-stopem [s] | Rozdíl [%] |
1. | Mercedes-Benz C 350 | 1,58 | 1,58 | +0 |
2. | Toyota Prius | 1,7 | 1,88 | +10 |
.3 | Mercedes-Benz E 350 CDI | 1,79 | 1,99 | +11 |
.4. | Smart mhd | 1,99 | 2,28 | +15 |
5. | BMW M5 | 1,44 | 1,83 | +27 |
6. | BMW 328i | 1,53 | 2,09 | +37 |
7. | Porsche Cayenne | 1,3 | 1,91 | +47 |
8. | VW Passat | 1,56 | 2,48 | +59 |
9. | Audi S5 | 1,05 | 1,68 | +60 |
10. | Audi A6 2,0 TDI | 1,64 | 2,67 | +63 |
11. | Mazda3 i-stop | 1,4 | 2,38 | +70 |
12. | BMW 116d | 1,32 | 2,43 | +84 |
13. | Mini Cooper Coupe | 1,46 | 2,7 | +85 |