Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Tady krize nehrozí: Prodej sportovních a luxusních aut v ČR letos vzrostl o 37 procent

Diskuze (2)

Prodej nových sportovních a luxusních aut v ČR letos za čtyři měsíce vzrostl o 37 procent na 787 vozů. Dařilo se mu lépe, než celému trhu, který ve stejném období zaznamenal zvýšení o pětinu.

Sportovní a luxusní auta ale tvoří jen jedno procento celkových prodejů nových aut v Česku. Vyplývá to z údajů Svazu dovozců automobilů.

Nejoblíbenější značkou se sportovními geny je Porsche, které si letos pořídilo 248 zájemců z Česka, tedy meziročně o čtvrtinu více. V novém Ferrari od dovozce odjíždělo 46 majitelů, což je podobný nárůst jako u Porsche. Prodej Lamborghini, které v neděli slaví 60 let od svého založení, se od ledna do dubna zvýšil o 80 procent na 27 vozů.

Prodej luxusně-sportovní značky Bentley se letos v ČR snížil o 36 procent na 14 vozů, Rolls-Royce zaznamenal pokles registrací o 15 procent na 11 aut. Nejoblíbenějším luxusním modelem byl Mercedes S se 130 prodanými vozy před BMW řady 7. Třídě sportovních vozů kraluje BMW 4 s 83 prodanými kusy, o druhé místo se dělí Porsche 911 a Subaru BRZ.

Video se připravuje ...

Velká část výjimečných aut se k českým zákazníkům dostává jako ojetá. Češi si například letos dovezli 298 Porsche z druhé ruky, 48 Ferrari, 19 Lamborghini nebo deset ojetých Rolls-Royce. Z části jde o vozy, které rozšiřují sbírky tuzemských sběratelů nebo investorů.

Podle kurátora sbírky Portu Galery Františka Vahaly klasická auta za poslední dekádu stoupla na hodnotě o 185 procent a přeskočila tak takové investiční komodity jako je víno, hodinky a umění. Výnosnější jsou v současnosti pouze raritní Whisky.

"Zásadní je raritnost vozu, tedy počet vyrobených kusů, jedinečnost nebo příběh konkrétního vozidla. A také jeho stav. Údržba klasických aut není levná a je stále těžší sehnat klíčové lidi, jako jsou například mechanici nebo klempíři. Proti jiným alternativním investicím je třeba hodně pečlivě vybírat konkrétní vůz, zejména kvůli jeho stavu. Automobil zkrátka není statický objekt, aby fungoval, musí se pohybovat, jinak chřadne. A to něco stojí," podotkl. Trh klasických aut podle něj dál poroste s nástupem elektromobility.

Nejdražšími klasickými vozy jsou podle aukční ročenky automobily Ferrari s průměrem za poslední dva roky 589.000 USD, dále Mercedes-Benz (378.000 USD) a Porsche (348.000 USD).

Diskuze (2)

Doporučujeme

9. 5. 2023 14:53
Re: není divu
No pokud bys uvedl, že Babišovi kovidově-rozházené prachy nebo odéesácká malá domů (třeba 32,40 Kč za kWh zaručená výkupní cena z fotovoltaických elektráren uvedených do provozu v roce 2008), tak tomu rozumím. Kde rozhazuje Michl jaký peníze? Nechal utaženou úrokovou politiku na 2TREPO 7 %. Díky tomu syslím peníze na spořících účtech a vůbec netrozhazuju, protože 6 % úroku jsem už neměl hoodně dlouho. Pro srovnání - ECB už minulý týden zvýšila na závratných 3,25 %, stejně FED už je na 5 %, Čína 3,65 %, Dánsko 2,85 %, Norsko 3,25 %, Švýcarsko celých 1,5 %. Osobně moc nechápu tedy ten obrat z co nejnižších úroků a nejslabší koruny (kvůli exportérů) k co nejsilnější koruně a co nejvyšším úrokům. Jediné co Michl rozhazuje jsou devizové (eurové) rezervy nakoupené v době intervence za slabou korunu mezi roky 2013 až 2017 za Singera a Rusnoka. Oni nakoupili Eura po 27 korunách a Michl teď Eura prodává po 23,40 ...
Avatar - Barry Lyndon
9. 5. 2023 13:36
není divu, aneb Michlovy Helicopter Money v praxi
Držte si klobouky! :no: :D