Také Toyota se vrací k „zakázané“ náplni klimatizací
Chladivo R134a bylo zakázáno u nových vozidel vyrobených v Evropské unii od začátku letošního roku v souvislosti se splněním cílů EU na ochranu klimatu. Velkou pozornost v souvislosti s používáním této chladící kapaliny přitahuje automobilka Mercedes-Benz, která kvůli ní v podstatě homologovala novou generaci třídy S jako starý model.
Mercedes-Benz byl navíc do současného rozhodnutí Toyoty jediným výrobcem, který odmítl přestat používat kapalinu R134a u svých nových vozů a nahradit ji novou kapalinou R1234yf. Ta totiž podle testů koncernu Daimler může při nehodě způsobit požár automobilu.
Mluvčí Toyoty podle Automotive News Europe uvedl, že japonská automobilka pro zachování bezpečnosti cestujících vybavila starým chladivem tři ze svých modelů. Důvodem pro toto rozhodnutí je i tlak veřejnosti v Německu, za nímž stojí zjištění koncernu Daimler potvrzená do jisté míry i německým úřadem pro motorová vozidla KBA.
Toyota si je údajně sice stále velmi jistá ohledně bezpečného použití nového chladiva, ale zároveň se chtěla vyhnout možnému negativnímu dopadu na své evropské prodeje, souvisejícímu právě s reputací R1234yf.
Pro Evropu by tedy Toyota již neměla vyrábět žádné vozy s novým chladivem, jehož producenty jsou společnosti Honeywell a DuPont. Dříve byly touto látkou vybavovány modely Prius Plus, GT86 a Lexus GS, u nichž lze nové R1234yf nahradit dříve používaným R134a, protože bylo již dříve pro tyto modely schváleno.
Použití starého typu chladiva přitom přineslo koncernu Daimler nemalé problémy ve Francii, kde příslušné úřady odmítají registrovat pro běžný provoz modely třídy A, třídy B a CLA vyrobené od poloviny letošního června právě kvůli R134a.
Podle Daimleru jsou přitom vozidla schválená pro provoz v Německu a měla by tedy být registrována kdekoliv v Evropské unii. Francie naopak tvrdí, že zákaz registrace je právně přípustný podle práva EU, chránícího životní prostředí a zdraví veřejnosti. Francouzský nejvyšší správní soud má vydat konečné rozhodnutí o zákazu toto úterý. Podle zástupců německého koncernu zákaz ovlivňuje 60 % tržeb značky Mercedes-Benz ve Francii.