Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Také Toyota se vrací k „zakázané“ náplni klimatizací

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (25)
Japonská automobilka se na nátlak veřejnosti v Německu vrátí zpět k používání chladiva R134a pro některé modely značek Toyota a Lexus nabízené v Evropě.

Chladivo R134a bylo zakázáno u nových vozidel vyrobených v Evropské unii od začátku letošního roku v souvislosti se splněním cílů EU na ochranu klimatu. Velkou pozornost v souvislosti s používáním této chladící kapaliny přitahuje automobilka Mercedes-Benz, která kvůli ní v podstatě homologovala novou generaci třídy S jako starý model.

Mercedes-Benz byl navíc do současného rozhodnutí Toyoty jediným výrobcem, který odmítl přestat používat kapalinu R134a u svých nových vozů a nahradit ji novou kapalinou R1234yf. Ta totiž podle testů koncernu Daimler může při nehodě způsobit požár automobilu.

Mluvčí Toyoty podle Automotive News Europe uvedl, že japonská automobilka pro zachování bezpečnosti cestujících vybavila starým chladivem tři ze svých modelů. Důvodem pro toto rozhodnutí je i tlak veřejnosti v Německu, za nímž stojí zjištění koncernu Daimler potvrzená do jisté míry i německým úřadem pro motorová vozidla KBA.

Toyota si je údajně sice stále velmi jistá ohledně bezpečného použití nového chladiva, ale zároveň se chtěla vyhnout možnému negativnímu dopadu na své evropské prodeje, souvisejícímu právě s reputací R1234yf.

Pro Evropu by tedy Toyota již neměla vyrábět žádné vozy s novým chladivem, jehož producenty jsou společnosti Honeywell a DuPont. Dříve byly touto látkou vybavovány modely Prius Plus, GT86 a Lexus GS, u nichž lze nové R1234yf nahradit dříve používaným R134a, protože bylo již dříve pro tyto modely schváleno.

Použití starého typu chladiva přitom přineslo koncernu Daimler nemalé problémy ve Francii, kde příslušné úřady odmítají registrovat pro běžný provoz modely třídy A, třídy B a CLA vyrobené od poloviny letošního června právě kvůli R134a.

Podle Daimleru jsou přitom vozidla schválená pro provoz v Německu a měla by tedy být registrována kdekoliv v Evropské unii. Francie naopak tvrdí, že zákaz registrace je právně přípustný podle práva EU, chránícího životní prostředí a zdraví veřejnosti. Francouzský nejvyšší správní soud má vydat konečné rozhodnutí o zákazu toto úterý. Podle zástupců německého koncernu zákaz ovlivňuje 60 % tržeb značky Mercedes-Benz ve Francii.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (25)
27. 8. 2013 07:50
Re: Nizke CO2
To je dost neurčité sdělení (emise udané v g/kWh?), ale podporuje, co jsem napsal - nezbavíš se jich. U alternativních paliv je vždy otázkou, jak jsou motory na ně optimalizované, protože každé má svá specifika. A také metodika. Nic proti CNG, jen chci říct, že problémy se typicky objevují až po širší adopci.
27. 8. 2013 07:24
Re: Nizke CO2
CNG na tom lépe je viz:

"Jak vyplývá ze studie proveditelnosti Centra dopravního výzkumu v Brně, zemní plyn využívaný v dopravě obecně poskytuje nižší emise CO, NOx i pevných částic (PM). Jak vyplývá z níže uvedené tabulky emisních faktorů uvedených ve studii Centra dopravního výzkumu, nejen že CNG autobusy produkují nižší emise jako jsou CO, NOx, HC aj., ale pohon CNG produkuje o více než 50 % méně prachových částic než stanovuje norma EURO V (platná od podzimu 2009). "
[odkaz]
26. 8. 2013 23:41
Re: Nizke CO2
Parafín je tvořen uhlovodíky těžšími než nafta a kolik lidí doma pálí svíčky. To jen abych použil tvou nesmyslnou logiku. A i tu vodu/ jídlo si nad ní ohřeješ.

Jak píši, jablka a hrušky. Co naftě typicky chybí v otevřeném ohni, toho je v motoru dostatek. Líh se také pálí v laboratořích a školách, přesto motor na E100 "čistý" nebude.

(Tím rozhodně nechci říct, že pálit parafínové svíčky v uzavřených prostorách nepředstavuje žádné riziko pro zdraví člověka.)
26. 8. 2013 23:37
Re: Nizke CO2
Co spalují zaoceánské lodě, často nelze nazvat naftou. Kolikrát je to topný olej číslo šest, tedy ten nejtěžší (prostě odpad). Těžší už je jen asfalt a samotné saze. I když dnes je myslím trend hydrokrakováním produkovat lehčí frakce. Ale co já vím, pro žádnou petrolejářskou firmu nepracuji a není to můj obor.
26. 8. 2013 22:28
Re: Nizke CO2
Ano, ale napriklad na nafte si tazko budes nieco ohrievat. Zadymi ti hrnce :-)