Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Tatra
Tatra
Tatra
Tatra
11
Fotogalerie

Tatra dodala HZS České republiky speciály s pancéřovanými kabinami

Zcela nové hasičské speciály na podvozku Tatra v podobě cisternových stříkaček CZS 40 Titan budou sloužit u Záchranného útvaru Hasičského záchranného sboru ČR.

Nové hasičské speciály na podvozku Tatra v podobě cisternových stříkaček CZS 40 Titan se zvýšenou odolností jsou výsledkem spolupráce mezi kopřivnickou automobilkou Tatra Trucks a výrobcem hasičské techniky THT Polička, s.r.o.

Dvojice vozidel je určena pro zásahy v rizikových oblastech s vysokým stupněm ohrožení. Proto jsou tyto speciály vybaveny pancéřovanou kabinou i nástavbou se zvýšenou odolností a konstrukcí podvozku, chránící nejen posádku, ale hasicí zařízení a technologie.

Vozidla CZS 40 Titan je možné nasazovat v zamořeném prostředí, jsou vhodná pro hasební zásahy či průzkumné a monitorovací akce při haváriích v chemických a petrochemických podnicích nebo v místech s nevybuchlou municí, nástražnými výbušnými zařízeními a tlakovými lahvemi, mohou být využívány i při velkých lesních požárech atd.

Vozidla poputují k záchranným rotám v Hlučíně a Zbirohu, plánuje se ještě pořízení třetího kusu, který by měl sloužit u záchranné roty v Jihlavě. Podle záměrů HZS ČR mají nové speciály ve službě nahradit hasičské tanky SPOT-55, které technicky i morálně zastarávají a budou postupně vyřazeny.

Podvozek Tatra T815–7M0RC1.371, který je základem nových hasičských speciálů, je opatřen čtyřmi řiditelnými nápravami s centrálním dohušťováním pneumatik. Třetí a čtvrtá náprava se natáčejí do rychlosti 30 km/h na základě pokynů palubní elektroniky dle natočení náprav předních, centrální dohušťování pneumatik je ovládáno dálkově přímo z místa řidiče.

Pohon vozidel CZS 40 Titan zajišťuje šestiválcový vznětový motor Cummins ISM500 o výkonu 373 kW, který spolupracuje s plně automatickou převodovkou Allison 4500R s integrovaným retardérem.

Pancéřovaná kabina je čtyřmístná a čtyřdveřová s balistickou odolností úrovně 2a/b podle vojenského standardu STANAG 4569. Je schopna ochránit posádku proti explozí protitankové miny o síle ekvivalentu 6 kg TNT kdekoliv pod kabinou či kolem podvozku. Kabina je vybavena i systémy ochrany posádky před účinky chemických, biologických, radioaktivních a dalších toxických látek včetně následků použití zbraní hromadného ničení.

Posádku tvoří velitel a dva strojníci, čtvrté sedadlo je určeno pro připadnou evakuaci ohrožené osoby. Řídící prvky hasicích systémů jsou zdvojené, jejich ovládání je možné z místa velitele a ze sedadla za řidičem.

Pancéřovaná okna mohou být vybavena demontovatelnou drátěnou ochranou, dveře kabiny jsou napojeny na pneumatický sytém vozidla pro snadnou manipulaci při otvírání a zavírání. Nástavba vozidla je konstruována tak, aby byla odolná proti mechanickému poškození, například při zásazích v ruinách budov nebo v lesích. V jejích útrobách se nachází nádrž o objemu 12 tisíc litrů hasebních látek.

Čerpací zařízení THT PJA 4000 posádka obsluhuje dálkově pomocí ovládacích prvků a dotykových tabletů. CZS 40 Titan disponuje dvěma proudnicemi, na přídi před kabinou je proudnice o průtoku 1 tisíc litrů za minutu, proudnice umístěná v nástavbě je výsuvná s průtokem 4 tisíce litrů za minutu, obě jsou vybaveny kamerou přenášející obraz na displeje v kabině.

V nástavbě je i výsuvný stožár s přehledovou kamerou, infračervenou kamerou a laserovým dálkoměrem, další kamery jsou zabudovány do boků a zádi korby a umožňují bezdrátový přenos obrazu na dálku v reálném čase. Veškeré rozvody paliva, olejové a vzduchové okruhy vozidla jsou chráněny proti ohni i horku, podvozek, nástavba i kabina jsou proti sálavému horku chráněny systémem vodních rozprašovacích trysek.

Vozy CZS 40 Titan se veřejnosti poprvé oficiálně představí během slavnostní přehlídky Armády České republiky a záchranných a bezpečnostních složek ČR na Evropské třídě v Praze 28. října tohoto roku, jež se bude konat při příležitosti oslav výročí 100 let od vzniku Československé republiky.