Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Tatra dodala HZS České republiky speciály s pancéřovanými kabinami

Ondřej Pavlůsek Ondřej Pavlůsek 13. 10. 2018
11
10
Zobrazit náhledy (11)
Tatra Tatra Tatra Tatra Tatra Tatra
Zcela nové hasičské speciály na podvozku Tatra v podobě cisternových stříkaček CZS 40 Titan budou sloužit u Záchranného útvaru Hasičského záchranného sboru ČR.

Nové hasičské speciály na podvozku Tatra v podobě cisternových stříkaček CZS 40 Titan se zvýšenou odolností jsou výsledkem spolupráce mezi kopřivnickou automobilkou Tatra Trucks a výrobcem hasičské techniky THT Polička, s.r.o.

Dvojice vozidel je určena pro zásahy v rizikových oblastech s vysokým stupněm ohrožení. Proto jsou tyto speciály vybaveny pancéřovanou kabinou i nástavbou se zvýšenou odolností a konstrukcí podvozku, chránící nejen posádku, ale hasicí zařízení a technologie.

Vozidla CZS 40 Titan je možné nasazovat v zamořeném prostředí, jsou vhodná pro hasební zásahy či průzkumné a monitorovací akce při haváriích v chemických a petrochemických podnicích nebo v místech s nevybuchlou municí, nástražnými výbušnými zařízeními a tlakovými lahvemi, mohou být využívány i při velkých lesních požárech atd.

Vozidla poputují k záchranným rotám v Hlučíně a Zbirohu, plánuje se ještě pořízení třetího kusu, který by měl sloužit u záchranné roty v Jihlavě. Podle záměrů HZS ČR mají nové speciály ve službě nahradit hasičské tanky SPOT-55, které technicky i morálně zastarávají a budou postupně vyřazeny.

Podvozek Tatra T815–7M0RC1.371, který je základem nových hasičských speciálů, je opatřen čtyřmi řiditelnými nápravami s centrálním dohušťováním pneumatik. Třetí a čtvrtá náprava se natáčejí do rychlosti 30 km/h na základě pokynů palubní elektroniky dle natočení náprav předních, centrální dohušťování pneumatik je ovládáno dálkově přímo z místa řidiče.

Pohon vozidel CZS 40 Titan zajišťuje šestiválcový vznětový motor Cummins ISM500 o výkonu 373 kW, který spolupracuje s plně automatickou převodovkou Allison 4500R s integrovaným retardérem.

Pancéřovaná kabina je čtyřmístná a čtyřdveřová s balistickou odolností úrovně 2a/b podle vojenského standardu STANAG 4569. Je schopna ochránit posádku proti explozí protitankové miny o síle ekvivalentu 6 kg TNT kdekoliv pod kabinou či kolem podvozku. Kabina je vybavena i systémy ochrany posádky před účinky chemických, biologických, radioaktivních a dalších toxických látek včetně následků použití zbraní hromadného ničení.

Posádku tvoří velitel a dva strojníci, čtvrté sedadlo je určeno pro připadnou evakuaci ohrožené osoby. Řídící prvky hasicích systémů jsou zdvojené, jejich ovládání je možné z místa velitele a ze sedadla za řidičem.

Pancéřovaná okna mohou být vybavena demontovatelnou drátěnou ochranou, dveře kabiny jsou napojeny na pneumatický sytém vozidla pro snadnou manipulaci při otvírání a zavírání. Nástavba vozidla je konstruována tak, aby byla odolná proti mechanickému poškození, například při zásazích v ruinách budov nebo v lesích. V jejích útrobách se nachází nádrž o objemu 12 tisíc litrů hasebních látek.

Čerpací zařízení THT PJA 4000 posádka obsluhuje dálkově pomocí ovládacích prvků a dotykových tabletů. CZS 40 Titan disponuje dvěma proudnicemi, na přídi před kabinou je proudnice o průtoku 1 tisíc litrů za minutu, proudnice umístěná v nástavbě je výsuvná s průtokem 4 tisíce litrů za minutu, obě jsou vybaveny kamerou přenášející obraz na displeje v kabině.

V nástavbě je i výsuvný stožár s přehledovou kamerou, infračervenou kamerou a laserovým dálkoměrem, další kamery jsou zabudovány do boků a zádi korby a umožňují bezdrátový přenos obrazu na dálku v reálném čase. Veškeré rozvody paliva, olejové a vzduchové okruhy vozidla jsou chráněny proti ohni i horku, podvozek, nástavba i kabina jsou proti sálavému horku chráněny systémem vodních rozprašovacích trysek.

Vozy CZS 40 Titan se veřejnosti poprvé oficiálně představí během slavnostní přehlídky Armády České republiky a záchranných a bezpečnostních složek ČR na Evropské třídě v Praze 28. října tohoto roku, jež se bude konat při příležitosti oslav výročí 100 let od vzniku Československé republiky.

Související články

Témata
Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly

Diskuse: Přidat názor

Avatar - Blue Sun
Kolik
Blue Sun
| 14. 10. 2018
Ani SPOT nejezdil přímo v ohni, to by nevydržely díly podvozku a nástavby. Jde o to dostat se blíž, než s klasickým autem. SPOT měl i dálkové ovládání celého vozidla, tady není zřejmé, zda Titany mají taky tuto možnost.
Avatar - rokyta.p
Kolik
rokyta.p
| 14. 10. 2018
Jo super. Až na to, že s těma pneumatikama v ohni, narozdíl od tanku moc nepojezdí.
Avatar - wakantanka
Kolik
wakantanka
| 13. 10. 2018
O.k. dik za rozsirenie obzorov. Toto som doteraz ani netusil.
Kolik
4bytelnýkola
| 13. 10. 2018
:yes:
Kolik
henry.prta
| 13. 10. 2018
Je to nahrada za dosluhujici (presluhujici) tanky ve vyzbroji HS.
Pricemz dulezity neni jen to, ze to je pancir, ale take to, ze je kabina hermeticka, ma vlastni filtrace vzduchu a moznost fungovat behem zasahu nezavisle na venkovnim ovzdusi. Tzn lze s tim do prostor, kde jsou nebezpecne/jedovate plyny a zaroven i do prostredi, kde hrozi vybusne prostredi... takze lze vjet do budovy, kde jsou napr plynove bomby a zacit je chladit, lze vjet do haly, kde hori nejakej sajrajt, ktery ma jedovate vypary a muze to ve vzduchu bouchnout... a pod... Toho neni zadny bezny hasicak schopen - proto pancir na kabine a proto vlastni system cisteni vzduchu a vlastni uzavreny system kabiny.