Tatra v Hannoveru vystavuje Agrotahač 6x6
Veletrh Agritechnica, pořádaný od 10. do 16. listopadu 2013 na výstavišti v Hannoveru, patří k nejvýznamnějším mezinárodním setkáním odborníků na zemědělskou techniku. Vystavovatelé prakticky z celého světa zde prezentují své technologie pro profesionální rostlinou výrobu.
Automobilka Tatra Trucks zde ve spolupráci se svým německým partnerem společností Leewes & Ludmann vystavuje svůj Agrotahač 6x6 pro zemědělství, který měl premiéru na letošní výstavě Země živitelka 2013 pořádané v Českých Budějovicích na přelomu srpna a září.
Novinka je výsledkem společného vývoje kopřivnické automobilky s Rolnickou společností Lesonice a.s. a její prototypy byly homologovány na základě „individuálního řízení“ pro provoz na pozemních komunikacích jako traktory.
Agrotahač 6x6 vychází z tradiční tatrovácké koncepce s podvozkem, jehož základem je centrální nosná roura s výkyvnými polonápravami. Vozidlo se vzduchovým odpružením má oproti klasickému nákladnímu Phoenixu 6x6 zkrácený rozvor mezi první a druhou nápravou na 3.060 mm, zatímco mezi druhou a třetí má rozvor 1.450 mm.
Celková délka stroje je 6.965 mm, šířka 2.600 mm a výška 3.250 mm. Standardem jsou pro všechny tři nápravy pneumatiky o rozměrech 445/65 R22,5, ale Tatra doporučuje obutí v podobě širokých nízkotlakých traktorových pneumatik 500/60 R22,5 vpředu a 600/50 R22,5 vzadu.
Na přání je k dispozici poslední řiditelná náprava s elektrohydraulickým systémem ovládání do rychlosti 40 km/h. Tato náprava zmenšuje vnější poloměr otáčení, který v kombinaci s návěsem s řiditelnými nápravami zlepšuje manévrovatelnost s vozidlem a zamezí jeho nežádoucímu smykování, které opotřebovává pneumatiky a udusává půdu na poli.
Pohon tahače zajišťuje kapalinou chlazený šestiválec Paccar MX340 o objemu 12,9 l, splňující emisní normu Euro 5. Tato pohonná jednotka je pro tahač k dispozici s výkony 265 kW, 300 kW a 340 kW v kombinaci s manuální 16stupňovou převodovkou ZF, automatizovanou 16stupňovou převodovkou ZF AS-Tronic nebo 6stupňovou automatickou převodovkou značky Allison. Všechny nabízené varianty převodovek lze na přání vybavit integrovaným retardérem.
Vozidlo je vybaveno čtyřmi na sobě nezávislými brzdovými systémy – provozním, nouzovým, parkovacím a motorovým. Na přání je k dispozici kompresní brzda MX Engine Brake. Pro kabinu je nabízena ochrana ROPS/FOPS (bezpečnost kabiny při převrácení). Součástí výbavy tahače je výškově stavitelný zadní traktorový závěs a dvoupalcová točnice. Příď je přizpůsobena pro montáž předního neseného nářadí. V nabídce je i kompletní hydraulika s výstupy v přední i zadní části.
Ve srovnání s vozidly s tuhými nápravami dosahuje tahač značky Tatra v terénu vyšší rychlosti, což znamená, že je schopen za stejnou dobu absolvovat větší počet jízd. Rozložení zatížení váhy návěsu na zadní nápravy vozidla s konfigurací 6x6 oproti 4x4 umožňuje vyšší nosnost návěsu, a tím dále zvyšuje produktivitu přepravy.
Zahájení sériové výroby Agrotahače plánuje kopřivnická automobilka na druhou polovinu příštího roku v návaznosti na spuštění výroby vozidel splňujících emisní normu EURO VI. Výroba tohoto modelu by měla rozšířit přítomnost značky Tatra v zemědělství, v němž jsou její vozidla několik let úspěšně používána jako nosiče výměnných zemědělských nástaveb.