Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Technika Mercedes-Benzu Arocs: Speciality

Mercedes-Benz
Hydrodynamický pohon předních kol používá olej jako tlakové médium
HAD poznáte podle zvětšených nábojů předních kol
Těsně za chladičem je uložen zásobník oleje HAD
10 Fotogalerie
Diskuze (0)
Nová stavební řada značky Mercedes-Benz má ve své nabídce řadu zajímavých verzí a technických řešení.

Nová stavební řada užitkových vozidel Mercedes-Benz nazvaná Arocs nabízí patnáct variant tahačů, osmnáct podvozkových konfigurací, sedmnáct sklápěčů a deset domíchávačů betonu. Podívejme se na některé z nich, které se výrazně vymykají současnému standardu v nabídce vozidel pro stavební sektor.

Tři zadní nápravy

Poptávka po automobilech s vysokou nosností co nejblíže zádi sílí, protože například valníkové automobily pro převoz stavebnin potřebují umístit nakládací jeřáb na záď, aby obsloužil také přívěs. Začlenění nakládacího jeřábu na zádi není vhodné z důvodu nevyváženého rozložení hmotnosti. Tři zadní nápravy s minimálními rozvory tento problém nejoptimálněji řeší.

Čtyřnápravový typ 8x4/4 ENA se třemi zadními nápravami je postaven na základě třínápravového podvozku s jednou nepoháněnou vodicí nápravou a dvěma hnacími zadními nápravami s dvoumontáží pneumatik. Za nimi se nachází čtvrtá vlečená a zdvihatelná osa s jednoduchou montáží pneumatik. Pro šetrnost vůči pneumatikám je rovněž řízená.

Domíchávač betonu

Přibližně patnáct procent trhu se stavebními vozidly tvoří domíchávače betonu. Proto stuttgartský výrobce připravil speciální verzi s pohotovostní hmotností 9,25 tuny, aby byl v rámci hmotnostních limitů schopen převézt 8 m3 betonu. Podvozek domíchávače ve verzi Loader pro maximální užitečné zatížení kombinuje lehký motor OM 470 se zdvihovým objemem 10,7 litru a kabinu S Classic Space. To však ještě nestačí. U podvozku je standardní dvojitá hnací zadní náprava s dvoumontáží pneumatik nahrazena jednou pneumatikou rozměru 368/65. Jednoduchá montáž zadní osy se však běžně používá jako úzkorozchodná se stejnou roztečí nábojů kol jako u dvoumontáže. To však u domíchávače nebylo možné, protože by nastalo omezení stability vozidla.

Aby zůstal rozchod kol stejně široký jako u přední nápravy, jsou obě zadní nápravy speciálně pro tuto aplikaci s jednoduchou montáží pneumatik upraveny. Díky uchycením kol přemístěným k vnějším krajům navazují široké pneumatiky plynule na blatníky.

Náhrada osmiválce

Ze šestnácti výkonových verzí motorů Euro 6 pro Arocs tvoří tři pocházející od motoru OM 473. Šestiválec o objemu 15,6 litru nahradí jednotku V8 OM 502. Nový agregát používá turbocompaund vyvedený přímo z klikové hřídele a podávající přibližně 50 kW. Řidič tento přídavek na výkonu pozná zejména při nízkých otáčkách. Agregát OM 473 je dostupný ve výkonových provedeních 380, 425 a 460 kW (2600, 2800 a 3000 N.m). Maximum

točivého momentu se nachází již při 1100 min-1, ale téměř celá tato síla je k dispozici v rozmezí 900-1400 min-1.

Obrovský tah při otáčkách již těsně nad volnoběhem podporuje turbocompound, tedy za turbodmychadlo umístěná do výfukového potrubí druhá turbína. Z ní se převádí točivý moment přes hydrodynamickou spojku přímo na klikový mechanismus. Nejsilnější současný agregát Euro 6 z dílny Mercedes-Benzu najde v případě Arocsu uplatnění zejména v nejtěžších terénních podmínkách či například u vozidel k přepravě stavebního materiálu opatřených přívěsem. Výrobce slibuje ve srovnání s agregátem V8 OM 502 snížení spotřeby nafty o půl až jedno procento. Ještě jednu dobrou zprávu na závěr: motorová brzda jednotky OM 473 dosahuje maxima mařivého výkonu 475 kW.

Hydraulický pohon

Další novinku stuttgartské značky pro stavebnictví tvoří hydraulický pohon přední nápravy Hydraulic Auxiliary Drive (HAD). Ve srovnání s mechanicky přenášeným točivým momentem na řízená přední kola nabízí úsporu několik set kilogramů a spotřebu paliva ve srovnání s plně pohonnou mechanickou verzí zhruba o pět procent nižší.

Na vedlejší pohon šestiválce je napojeno hydraulické čerpadlo, které v případě aktivace pohonu předních kol tlačí olej do nábojů předních kol, ve kterých jsou začleněny turbíny. Maximum točivého momentu na přední kola činí 900 N.m, což jako podpora trakce v náročných podmínkách naprosto vyhovuje. Další nezanedbatelnou výhodou je zachování velkého rejdu kol, protože hnaná řiditelná náprava nepotřebuje homokinetické klouby.

Hydraulický pohon přední kol je k dispozici do rychlosti 30 km/h, jde tedy o příležitostnou podporu trakce zejména před uvíznutím či v jeho průběhu. Pro velmi těžký off-road je lepší volit mechanický pohon všech kol včetně uzávěrek diferenciálů. Při tlakování oleje v systému HAD dochází k ohřívání tohoto média, a proto systém potřebuje chladič oleje. Jeho rozměr a schopnost snižování teploty media určuje časovou i výkonovou charakteristiku využití HAD.

Začít diskuzi