Technologie Deepfake bude pomáhat s vývojem autonomních aut
Takzvaná deepfake videa, na kterých vystupují cizí lidé s tvářemi a hlasem známých osobností, se stala až děsivým virálním trendem. Britská společnost chce však tuto technologii využít pro rychlejší vývoj bezpečných autonomních vozidel.
Technologie deepfake, jejíž název vznikl složením výrazů „deep learning“ a „fake“, využívá umělou inteligenci k vytváření tisíců foto-realistických obrázků za minutu, které následně skládá do videa. A právě díky virálním videím se výraz deepfake dostal do povědomí společnosti.
Na těchto videích můžeme nejčastěji vidět tváře známých osobností a slyšet i jejich hlas, ve skutečnosti se ovšem jedná o produkt vysoce sofistikovaného softwaru, který za pomoci umělé inteligence přenáší známou tvář i hlas na obličej zcela neznámých osob.
Různá deepfake videa možná řadu lidí pobavila, u části populace ovšem vyvolala obavy z toho, jak by se mohla v budoucnu zneužít. Britský start-up Oxbotica, který založili bývalí studenti univerzity v Oxfordu, ale přišel s nápadem, jak technologii deepfake využít pro vývoj autonomních vozidel.
Jejich systém pracuje na základě dvou vzájemně se vyvíjejících systémů umělé inteligence, které generují data. První systém se snaží vytvářet co nejrealističtější obrázky, zatímco druhý se snaží rozeznat realitu od fikce. Díky schopnosti učit se pak první systém vytváří stále reálnější snímky, které druhý systém brzy nebude schopen rozeznat. A právě v ten moment je možné materiál využít pro učení systémů autonomního řízení.
Díky neskutečně reálným obrazům totiž může společnost vystavovat systém autonomního řízení prakticky nekonečným variacím jedné a té samé scény. A to bez nutnosti testování ve skutečném světě. Deepfake algoritmy budou schopny zobrazit jedno místo například v mlze, za deště, v noci a za nespočtu dalších situací.
Systém by měl být schopen i přidávat, ubírat či měnit objekty na scéně. Například může přidat hustší dopravu, semafory, cyklisty, chodce, atd. Může měnit infrastrukturu okolo silnice, přidávat stromy, odebírat stavby... Zkrátka nespočet scénářů, které by měly být na první pohled nerozeznatelné od skutečnosti.
V současnosti spoléhají automobilky při vývoji autonomních systémů na statisíce najetých kilometrů, během nichž se vůz učí novým situacím. Nový software od Oxobotic by však mohl celou situaci výrazně usnadnit a urychlit.
„Neexistuje žádná náhrada za testování v reálném světě,“ uvedl Paul Newman, spoluzakladatel společnosti. Současně ale naznačil, že automobilový průmysl začal vnímat počet najetých kilometrů jako symbol bezpečnosti. A to může být zrádné. „Nemůžete zaručit, že bude vůz konfrontován s každou situací. Spoléháte na náhodná setkání. Použití deepfakes nám umožňuje testovat bezpočet scénářů, které nám nejen umožní rozvíjet naše testování v reálném světě, ale také budou bezpečnější.“