Tenhle model porsche je dražší než nový Volkswagen Golf. Bude jen 10 kusů
Za exkluzivní model Porsche 917K od Amalgamu zaplatíte přes půl milionu. Jeho skutečný příběh však fascinuje stejně jako cena zmenšeniny.
Sběratelství automobilových modelů se může pořádně prodražit. A když se rozhodnete věnovat opravdu kvalitním a vzácným zmenšeninám slavných aut, umí až překvapit, jak drahé to může být. Jedním z nejlepších výrobců na světovém trhu je i značka Amalgam Collection, která nás pravidelně fascinuje až neuvěřitelně věrnými replikami ikonických aut, jež na oficiálních fotografiích vypadají jako jejich opravdové předlohy.
Nejnovějším počinem od Amalgamu je legendární Porsche 917K, nepochybně jeden z nejslavnějších závodních speciálů v motoristickém sportu. Novinka přitom oslavuje velkolepé vítězství skutečného vozu v nezaměnitelném zbarvení olejářské společnosti Gulf Oil se startovním číslem 2 jezdců Pedra Rodrígueze a Jackieho Olivera. V roce 1971 vyhrál náročnou čtyřiadvacetihodinovku v americké Daytoně, kde málem nedojel do cíle.
Porsche 917K tam zvítězilo už při své první účasti v roce 1970, když obsadilo první i druhý stupeň vítězů, a od následujícího ročníku měli řidiči, konkurenti i diváci velká očekávání. Do závodu v roce 1971 startovaly celkem čtyři vozy soukromých týmů s tovární podporou Porsche, a zatímco jeden z nich odpadl už v prvních hodinách soutěže, vůz se startovním číslem 2 se dral do čela a ujal se vedení.

Tři hodiny před koncem závodu měl fenomenální náskok 342 kilometrů před druhým Ferrari 512S s posádkou Tony Adamowicz/Ronnie Bucknum. Jenže v tu chvíli se dvanáctiválcovému prototypu zasekla převodovka v nejvyšším pátém převodovém stupni a musel k mechanikům. Tehdejší pravidla FIA však zakazovala výměnu, takže ji mechanici museli vyjmout z vozu, rozebrat, opravit a vrátit zpět, pokud chtěli pokračovat v závodu.
Po neuvěřitelných 92 minutách se vrátil zpět na trať na druhém místě a s Pedrem Rodríguezem za volantem mu trvalo jen 33 minut, aby dojel a předjel vedoucí Ferrari 512S. Krátká dešťová přeháňka však porsche zahnala zpět do boxů, ferrari se znovu ujalo vedení, a když se Rodríguez vrátil na nové sadě lepivých slicků, nakonec porazil svého soupeře o celé jedno kolo. V té době se jednalo o nejtěsnější vítězství v historii závodu, během něhož tohle Porsche 917K ujelo 4218 kilometrů průměrnou rychlostí 175,7 km/h.
A právě teď jej můžete mít u vás v obýváku nebo kanceláři, protože Amalgam jej uvádí do prodeje jako zmenšeninu v měřítku 1:8 ve speciální špinavé variantě v „pozávodní úpravě“. Takto vypadalo, když po dlouhých 24 hodinách závodu konečně dojelo do cíle a získalo další zlato.
Amalgam jich vyrobí jen 10 kusů a vývoj modelu mu zabral přes 4000 hodin. Tím ale velké úsilí tvůrců nekončí, protože výroba každého kousku vyrobeného podle autentických fotografií trvá přes 450 hodin. A rozhodně nebudou zadarmo, protože oficiální cena modelu je 25.810 amerických dolarů, tedy přibližně 578 tisíc korun českých. Je tedy mnohem dražší než než Volkswagen Golf, jež se u nás aktuálně prodává se základní cenou od 554.900 korun.