Tesla dokázala vydělat na jednom autě až osminásobně víc než Toyota
Japonský automobilový gigant sice dokáže prodávat mnohonásobně víc aut, Tesla ale dokáže z jednoho auta dostat větší zisk.
Podle analýzy webu Nikkei Asia, která se soustředila pouze na třetí čtvrtletí tohoto roku, sice Toyota dokázala prodat více automobilů než Tesla - v poměru zhruba 7:1, americký výrobce elektromobilů však dokázal z jednoho automobilu získat až osminásobně větší zisk, díky čemuž ve výsledku vydělal víc.
Tesla vykázala v období červenec-září čistý zisk 3,29 miliardy dolarů, zatímco čistý zisk Toyoty činil 434,2 miliardy jenů, což bylo po přepočtu zhruba 3,15 miliardy amerických dolarů. Sluší se nicméně dodat, že zisky Toyoty se během třetího čtvrtletí smrskly kvůli několika mimořádným událostem.
Automobilka se například musí vypořádat s vyššími náklady na materiály a elektroniku od dodavatelů. Náklady se tak vyšplhaly údajně až na 450 miliard jenů, tedy cca 3,07 miliardy dolarů. Automobilka navíc musela odepsat 96,6 miliard jenů (cca 663 milionů dolarů) po uzavření produkce v Rusku.
„Snížený zisk v červenci až září se nerovná poklesu skutečného potenciálu zisku Toyoty,“ uvedl podle Nikkie Asia Kuta Yuzawa z Goldmn Sachs Japan. V otázce provozního zisku navíc Toyota dosáhla 4,08 miliardy dolarů, zatímco Tesla pouze 3,69 miliardy dolarů.
Za zmínku ale také stojí, že ačkoliv Tesle trvalo poměrně dlouho stát se ziskovou, dnes patří mezi nejziskovější automobilky na světě. Její čistý zisk za třetí čtvrtletí sice nepřekonal Mercedes-Benz, Tesla však předstihla BMW i Volkswagen.
Tajemství zisku automobilky přitom spočívá především ve schopnosti vydělat víc peněz na jednom automobilu. Toyota podle Nikkie Asia dosáhla zisku na jednom automobilu okolo 1.200 dolarů, v případě Tesly se však údajně bavíme o částkách až okolo 9.570 dolarů. Tesla by tak měla být jedním z lídrů v této oblasti a údajně překonala i zmiňovaný Mercedes-Benz.
Tesla přitom vyšších zisků dosahuje různými způsoby. Automobilka si je dobře vědoma svého postavení i své atraktivity, takže neváhá zvyšovat ceny, aby přenesla vyšší náklady na materiál na zákazníka. Navíc začala nabízet lukrativní software a další doplňky, jako například funkci asistovaného řízení, dříve než konkurence.
„Největším faktorem růstu zisku společnosti Tesla je objem prodeje, dále pak zvýšení cen a nárůst prodeje samořídícího software,“ uvedl Koji Endo ze společnosti SBI Securities.
Tesla navíc pracuje na snížení nákladů a urychlení výroby, k čemuž by měl přispět například i nový Giga Press. Navíc automobilka sází prakticky výhradně na on-line prodeje automobilů, což je metoda, která nabízí vyšší marže než prodej před dealerství.