Tesla Roadster: Druhé generace se dočkáme do dvou let a bude opravdu rychlá!
Elektromobily jsou protežovány vládami kvůli údajně „bezemisnímu“ provozu, ve vyspělých státech na jejich pořízení existují štědré dotace. Kromě spousty nevýhod (malý dojezd, vysoká cena, nedostatek dobíjecích stanic) mají však i výhody. Nedisponují tolika mechanickými pohyblivými částmi jako auta s motory na fosilní paliva, nedělají hluk, jen tiše bzučí a elektromotory poskytují maximální točivý moment už od startu. Z principu.
Kalifornská Tesla Motors, ať se to někomu líbí, nebo ne, je jejich novodobým průkopníkem. Společnost založili Elon Musk, Martin Eberhard, Marc Tarpenning, JB Straubel a Ian Wright už před čtrnácti lety, v roce 2003. Její auta rozhodně nejsou levná, ale ze sériově vyráběných elektromobilů díky vysokokapacitním článkům dojedou nejdál. Sedan Modelu S i SUV se vzhůru otevíranými zadními dveřmi (tzv. „sokolími křídly“) a písmenem X v názvu poutají pozornost, i když se jim nevyhýbaly problémy. Navíc firma má věrnou klientelu, přestože si s potenciálními zájemci marketingově dosti hraje...
Za dobu své existence ještě nebyla v zisku a bez štědrého státního sponzoringu by jistě dávno padla. Jenže v loňském roce už prodala 76 tisíc aut, takže se vyšvihla, vždyť kde byla před dekádou? Bohatí lidé jsou ochotni investovat do „zelených“ aut, aby si vylepšili image. Američané obzvláště. Z Evropy hodně prodává v Norsku a Nizozemí. Budiž, jde o země, kde jsou k výrobě elektrické energie využívány hlavně přírodní zdroje. Kromě toho má Tesla fanoušky i u nás, najde se spousta těch, kteří myšlence skutečně věří a její vozy už se prodávají po desítkách (kupříkladu loni 62, předloni 57, v roce 2014 20 kusů). Letos za první dva měsíce evidují statistiky SDA 14 nových vozů.
Na počátku stál Roadster, modifikovaný Lotus Elise. Musk & spol. logicky využili stávající techniky od externího výrobce, aby ušetřili. Elon se kdysi vyjádřil v tom smyslu, že základ byl tragický a příště se spolehne raději sám na sebe, respektive na své designéry a konstruktéry.
Uvidíme, co přinese nový Model 3, který by se měl vyrábět a prodávat počínaje červencem. Marketingový humbuk kolem takřka 300 tisíc objednávek už před rokem byl opravdu kolosální. Vydělala na zálohách skutečně 276 milionů dolarů, když každý zaplatil tisícovku? Jenže podobné kiksy jako s předchozími řadami si výrobce z Palo Alto prostě nemůže dovolit, auto bude stát jen 35 tisíc (opět v dolarech)... Roadsteru se netýkaly. Těch bylo postaveno velmi málo, v letech 2007-2012 pouhých 2.400 kusů. Automobilka majitelům průběžně nabízí upgrady, jak vyvíjí novou techniku. Naposledy šlo o baterie R80, verzi 3.0.
Co se chystá dál? Dvoumístný sporťák přijde v nové generaci, už vyvinuté zcela vlastními silami. Jistě, tohle řekl sám v Jižní Africe narozený magnát již předloni. Jenže nyní přidává i konkrétní datum: rok 2019. Má být také nejrychlejším autem v nabídce. Z klidu na 60 mph (tedy takřka 90 km/h) vystřelí za méně než 2,5 s. Z malého výrobce sportovních elektromobilů se Tesla proměnila v takového, se kterým je nutné počítat.