Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Tesla Disclaimer
Tesla Model Y
Tesla Model Y
Tesla Model Y
64 Fotogalerie

Tesla se soudí s lidmi, kteří o ní nemluví hezky. Vyhrává

Marek Bednář

Čínská divize automobilky Tesla je pozoruhodně úspěšná v soudních sporech nejen s bloggery, ale i médii a zákazníky, kteří se o firmě vyjadřují hanlivě.

Někdo říká, že negativní reklama je taky reklama. Jiný zase nerad vidí zmínky o své organizaci, ať jde o stát či firmu, v jiném než kladném světle. Jak zjistila agentura AP, Tesla v Číně patří k té druhé skupině. Některé lidi, kteří se o firmě nebo jejích autech vyjadřují negativně, žene k soudu. A ten taky často vyhrává.

Podle agentury Tesla v Číně hnala k soudu nejméně šest vlastních zákazníků, kteří si stěžovali na problémy s kvalitou nebo říkali, že nehody, do nichž se dostali, byly zapříčiněny mechanickou závadou. Automobilka se soudila také s nejméně šesti bloggery a dvěma médii kvůli negativním komentářům na adresu značky. Z toho vyhrála jedenáct, v dalším jednom bylo dosaženo mimosoudního vyrovnání a další dva zatím běží. O posledním případu nejsou známy informace.

Video placeholder
Tesla Cybertruck v Česku • Auto.cz

Agentura zmiňuje konkrétně případ Čang Ja-čou, která protestovala s megafonem vsedě na svém Modelu 3 s rozbitou přídí. Uváděla, že vůz v roce havaroval kvůli selhání brzd a její rodiče skončili po nehodě v nemocnici. Automobilka ji hnala k soudu a vyhrála odškodné v přepočtu 554 tisíc korun a omluvu.

Zákaznice se však odmítá podřídit verdiktu: „Mám právo komentovat a kritizovat. Mluvila jsem o svých pocitech jako uživatel auta,“ řekla AP. Dalším člověkem hnaným k soudu byl blogger Feng Š'-ming, který psal rovněž o selhání brzd svého Modelu S. Musel zaplatit v přepočtu 820 tisíc korun.

Automobilka je úspěšná i u dalších soudních klání, kdy naopak někdo jiný žaluje ji. Z 81 případů, které AP dokumentuje, vyhrála protistrana jen v devíti případech.

„Takové procento vítězství je anomálie,“ komentoval situaci Bill Russo, bývalý šéf divize Chrysleru v severovýchodní Asii a současný zakladatel poradenské společnosti Automobility Ltd., sídlící v Šanghaji. Tamní soud v prohlášení popřel jakékoliv nadržování jedné či druhé straně.

Automobilka sama si je nicméně vědoma toho, že slova a realita nemusí vždy být to samé. Prohlášení Elona Muska, která činí na mediálních událostech či hovorech s akcionáři, bývají běžně doprovázena poznámkou, která říká, že nic ze slov šéfa se nemusí vyplnit.

Tesla DisclaimerTesla Disclaimer | Tesla

Tesla má od roku 2019 v Šanghaji továrnu na auta a kromě toho také podporu tehdejšího šéfa komunistické strany v Šanghaji a dnešního premiéra Li Čchianga. Z části díky němu byla Tesla první zahraniční automobilkou, které bylo umožněno zachovat si plnou kontrolu nad svým čínským byznysem a nemuset se spojovat s nějakou čínskou automobilkou. V následujícím roce Musk představil první teslu vyrobenou v Číně a zároveň byl rok 2020 prvním, za který byla automobilka v zisku.

Tesla nicméně jediná, která se v Číně soudně brání proti negativním komentářům a zprávám. Automobilka BYD neúspěšně žalovala média dokonce ve Spojených státech a značky Nio a Li Auto hnaly k soudu bloggery, kteří měli rozšiřovat nepravdivé informace.