Tesla se vrací mezi nejhodnotnější značky, hodnota konkurentů klesala
Žebříčku nejhodnotnějších značek Interbrand 2020 Best Global Brand tradičně dominují technologické společnosti, v první desítce ovšem nechybí ani dvě automobilky.
Navzdory globální pandemii, která pořádně zamíchala podnikáním řady společností, zveřejnila organizace Interbrand svůj tradiční žebříček stovky nejhodnotnějších značek světa 2020 Best Global Brand. A hned v úvodu si speciální zmínku zasloužila společnost Tesla.
Hned na úvod si ale pojďme říci, že stanovení hodnoty značky je komplexní proces, během kterého se analyzují především tři klíčová kritéria. Prvním je finanční výkon produktů nebo služeb značky, druhým vliv značky na zákazníky při rozhodování o nákupu a třetím klíčovým kritériem je síla značky na trhu, kterou tvoří především loajalita zákazníků, stabilní poptávka a jistota budoucích profitů.
Jak už jsme naznačili, žebříčku vévodí technologické společnosti. První místo si drží Apple, na druhém je Amazon a na třetí příčku se vypracoval Microsoft, který tak seslal Google na čtvrtou pozici. Pro nás je ovšem zajímavější automobilový sektor.
Ten je v první desítce zastoupen značkou Toyota, která si s hodnotou 51,595 milionu dolarů drží šestou příčku celkově, a značkou Mercedes-Benz, které s hodnotou 49,268 milionů dolarů drží celkově sedmou příčku. První trojici mezi automobilkami pak doplňuje BMW s hodnotou 39,756 milionu dolarů, což v celkovém pořadí stačilo až na 11 příčku.
Velkou novinkou je ovšem návrat značky Tesla, která se v žebříčku naposledy objevila v roce 2017. V roce 2020 se ovšem s hodnotou 12,785 milionu dolarů zařadila na 40. pozici celkově a 6. mezi automobilkami. Tesla je tak kousek za značkou Hyundai (14,295 milionu dolarů, 36. celkově, 5. mezi automobilkami) a kousek před Fordem (12,468 dolarů, 42. celkově, 7. mezi automobilkami).
Celkový pohled na procentuální změny hodnot automobilových značek ale není příliš veselý. Kromě Tesly, která je v žebříčku nová, si pouze značka Hyundai dokázala připsat růst o pouhé jedno procento. Největší ztrátu pak zaznamenaly značky Land Rover (-13 %), Ford (-12 %), Honda (-11 %) a Mini (-10 %).