Tesla zažádala o povolení prodávat elektromobily s levnějšími bateriemi
Automobilka Tesla zažádala o povolení k prodeji elektromobilu Model 3 s levnějšími bateriemi bez kobaltu. Zatím ovšem pouze v Číně.
Podle informací webu Electrek, který vychází z dokumentů čínského ministerstva průmyslu a informačních technologií, zažádala Tesla o povolení prodávat na čínském trhu Model 3 s novým typem baterií. Konkrétně by se mělo jednat o lithium-železo-fosfátový akumulátor, který nabízí řadu výhod.
Ještě nedávno se přitom éterem šířily informace, podle kterých měla Tesla v plánu přejít na jiný typ baterií. Jako jeden z mála výrobců elektromobilů totiž Tesla využívá baterie NCA, kombinující vysokou hustotu a nízký obsah kobaltu. Tím šla ovšem automobilka proti proudu ostatních výrobců elektromobilů, jež sází především na baterie NCM.
Podle některých dřívějších zpráv se tak prý uvažovalo, že Tesla osadí svůj v Číně vyráběný Model 3 právě bateriemi typu NCM. Jenže k tomu nakonec nedošlo. I tak jsou ovšem vozy vyráběné v čínském závodu prvními, které budou vznikat bez baterií z dílny Panasonic.
V Číně vyráběný model 3 by totiž měl být z většiny osazován bateriemi z dílny LG Chem a CATL, zatímco jen malá část využívá baterie z dílny Panasonic. Začátkem roku se pak objevily zvěsti, podle kterých by Tesla mohla díky partnerství s CATL využít jejich nové lithium-železo-fosfátové akumulátory (LFP), které zatím nejsou mezi výrobci příliš populární.
Oproti běžně používaným akumulátorům je znevýhodňuje především nízká energetická hustota. Jejich předností je ovšem nízká cena, za kterou vděčí ve velkém i absenci kobaltu. Ten je navíc poměrně kontroverzní i kvůli způsobu, jakým je (především v Africe) získáván.
Podle dokumentů, které získal Electrek, by si ovšem Tesla Model 3 měla i s novými bateriemi uchovat své původní parametry. To víceméně potvrzuje starší zvěsti, podle kterých se společnosti CATL podařilo u nových baterií LFP učinit pokrok v oblasti energetické hustoty i životnosti.
Baterie typu LFP se navíc mohou pochlubit i vyšší úrovní bezpečnosti v krizových situacích, neboť na rozdíl od řady různých Li-ion baterií nehoří tak rychle. Nyní tak jen zůstává otázkou, zda a jak se levnější baterie podepíší na ceně čínského Modelu 3, případně zda se LFP baterie dostanou i do globálních elektromobilů Tesla.