Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Tesla zažádala o povolení prodávat elektromobily s levnějšími bateriemi

Ondřej Mára
Diskuze (21)

Automobilka Tesla zažádala o povolení k prodeji elektromobilu Model 3 s levnějšími bateriemi bez kobaltu. Zatím ovšem pouze v Číně.

Podle informací webu Electrek, který vychází z dokumentů čínského ministerstva průmyslu a informačních technologií, zažádala Tesla o povolení prodávat na čínském trhu Model 3 s novým typem baterií. Konkrétně by se mělo jednat o lithium-železo-fosfátový akumulátor, který nabízí řadu výhod.

Ještě nedávno se přitom éterem šířily informace, podle kterých měla Tesla v plánu přejít na jiný typ baterií. Jako jeden z mála výrobců elektromobilů totiž Tesla využívá baterie NCA, kombinující vysokou hustotu a nízký obsah kobaltu. Tím šla ovšem automobilka proti proudu ostatních výrobců elektromobilů, jež sází především na baterie NCM.

Podle některých dřívějších zpráv se tak prý uvažovalo, že Tesla osadí svůj v Číně vyráběný Model 3 právě bateriemi typu NCM. Jenže k tomu nakonec nedošlo. I tak jsou ovšem vozy vyráběné v čínském závodu prvními, které budou vznikat bez baterií z dílny Panasonic.

V Číně vyráběný model 3 by totiž měl být z většiny osazován bateriemi z dílny LG Chem a CATL, zatímco jen malá část využívá baterie z dílny Panasonic. Začátkem roku se pak objevily zvěsti, podle kterých by Tesla mohla díky partnerství s CATL využít jejich nové lithium-železo-fosfátové akumulátory (LFP), které zatím nejsou mezi výrobci příliš populární.

Oproti běžně používaným akumulátorům je znevýhodňuje především nízká energetická hustota. Jejich předností je ovšem nízká cena, za kterou vděčí ve velkém i absenci kobaltu. Ten je navíc poměrně kontroverzní i kvůli způsobu, jakým je (především v Africe) získáván.

Podle dokumentů, které získal Electrek, by si ovšem Tesla Model 3 měla i s novými bateriemi uchovat své původní parametry. To víceméně potvrzuje starší zvěsti, podle kterých se společnosti CATL podařilo u nových baterií LFP učinit pokrok v oblasti energetické hustoty i životnosti.

Baterie typu LFP se navíc mohou pochlubit i vyšší úrovní bezpečnosti v krizových situacích, neboť na rozdíl od řady různých Li-ion baterií nehoří tak rychle. Nyní tak jen zůstává otázkou, zda a jak se levnější baterie podepíší na ceně čínského Modelu 3, případně zda se LFP baterie dostanou i do globálních elektromobilů Tesla.

Ondřej Mára
Diskuze (21)

Doporučujeme

Avatar - elektrikar
1. 6. 2020 11:14
Re: Spirála
Ako Rusko a Saudská Arábie zalepí díru miliard a miliard dolarů, které nyní zdarma dostávají a v budoucnu možná zůstanou u nas? :yes:
31. 5. 2020 13:38
kde v budoucnu stát vezme peníze které nyní má z daně za PHM
To je zajímavá otázka, která bohužel již má i odpověď a mnohým se asi nebude moc líbit. Každý elektromobil má GPS modul a je schopen (a také to neustále dělá) logovat kdy, kde, kudy a jak rychle jel. Toho jednoho dne stát využije a v prvé řadě se začne platit něco jako silniční daň dle těchto logovaných kilometrů. Třeba dvoukoruna za km. Potom v druhé řadě přibude bonus č. 2. Když už je teda na světě technologie, která státu umožňuje vědět kdy, kde a jak rychle auto jelo, tak se zavede i rychlostní daň za překročení povolené rychlosti. Lid v této zemi si represe žádá a tak je dostane.
A ne, neočekávejte, že stát do těchto zákonů nezavede i "patch" proti chytrákům co by se ten GPS modul rozhodli nějak deaktivovat. To bude trestným činem.
31. 5. 2020 13:11
Re: Spirála
Clovek ma z teba pocit,ze vies vsetko.
Tak skus mi odpoved na tuto otazku..
Ako staty EU zalepia dieru v statnom rozpocte po vypadku prijmu z pohonnych hmot ked vsade okolo nas budu jazdit EV,ktore dotuje stat a dava im ulavy,z ktorych ma tiez zisk???
Avatar - elektrikar
30. 5. 2020 22:26
Re: Spirála
Asi špatný gang. Můj 22kWh battery pack Samsung SDI má po 1100 cyklech a 6 letech kapacitu 94% :yes:

Vypadá to, že jste se stal obětí podvodu...
30. 5. 2020 22:24
Re: Spirála
To chce nejdřív dýchat, počítat do deseti a pak psát. Píšu o levných bateriích v nářadí, o nich čtu už těch 15 let, od NiCd po Lion. Staré Makity s typickými červenými akumulátory, to byla darda, nákup v setu. Dnes obdobně. Při přechodu na Lion nějaký pokrok byl, ale že bych zažíval super životnost? Po dvou letech maximálně je to na vyhození, mafl a kladivo to sežerou ještě dřív, prostě vysokej odběr. V práci to lidem kupuju každej rok, nebaví mě poslouchat ty stížnosti pořád dokola. Novinky s 21700 je prostě vyšší objem a v něm logicky vyšší kapacita. To je můj problém s baterkama všude, nářadí, mobily, laptop - jakmile se to používá, tak to nevydrží. A já auto chci používat. Ani se nedivím, že Lenovo už nedává tu svou utilitu s počtem cyklů baterie a zbývající kapacity. Po roce to byl vždycky smutnej pohled...