Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Alfa Romeo GT 1.9 JTD - dieselová kráska

Libor Zezulka
Naftovým motorům ve sporťácích a kabrioletech pšenka nikdy nekvetla. Jenže doba se mění a turbodiesely úspěšně pronikají i tam, kde si ještě nedávno dokázal klapající „naftu“ málokdo představit. Upřímně řečeno, Alfa Romeo GT přes všechny výhody nafty...

Než Alfa Romeo GT spatřila světlo světa, existovaly obavy, zda nebude pouhou kopií úspěšné 156. Několik cen za design brzy ukázalo, že GT není kopií, ale zcela originálně pojatým vozem navíc s výbornými jízdními vlastnostmi. Jak to vypadá, když sportovní kupé pohání nafta, jsme zjišťovali v testu.

Na trhu s automobily začíná být docela těsno. Výrobci musí zvyšovat objemy produkce, aby zůstali v černých číslech, nebo černý čísel konečně dosáhli. Pokud se nedaří naplňovat prodejní cíle, volí některé místo nepopulárních a složitých úsporných kroků mnohdy cestu nasazení nového produktu, který zacelí skulinu na trhu (a když žádná neexistuje, pokusí se vytvořit novou), přitáhne nové zákazníky a vydělá potřebné peníze.

Jenže ani nejlepší strategie někdy nefunguje, a proto donedávna neznámé segmenty překypují modely různých značek a tvarů. Výrobci přesto věří, že novým modelem nakonec zákazníky přitáhnou, a proto chrlí jednu novinku za druhou. Například takový Volkswagen už dávno prohlásil, že potřebuje více modelů, aby mohl vydělávat pořádné peníze a vyvrátit tvrzení některých analytiků, kteří upozorňují, že nezvládá boj s náklady.

Ve šlépějích Volkswagenu kráčí i ostatní automobilky, některé však schovávají nové modely za zájmy zákazníka… Ne, my nepotřebujeme nový model, nám se daří dobře. My představujeme historicky první auto C segmentu proto, že si naši zákazníci takové auto přejí. Je vlastně jedno, jestli vzniká nový vůz proto, že se automobilce nedaří a potřebujete více produktů, nebo proto, že chce zvýšit zisk. Na konci stojí vždy novinka a o to přece jde.

Stejně vznikla i Alfa Romeo GT. Od začátku zazníval pouze šlechetný záměr nabídnout milovníkům značky kupé s úchvatným designem a jízdními vlastnosti, na konci šlo hlavně o to vytvořit další produkt, který posílí image a pomůže oživit skomírající výdělky. Tak Alfa vzala veleúspěšnou 156, půjčila si podvozek a další komponenty a pustila se do díla.

Oceněná krasavice

Ale stála před těžkým úkolem. Zabalit vesměs známou techniku do nového kabátu, který nebude kopírovat 156, ale využije prvky současných modelů, připomene tradici značky a přitom přitáhne nové zákazníky, bude vyčnívat, ale nebude pobuřovat, bude sportovní, ale ne agresivní. Těžký úkol, co říkáte. Naštěstí Alfa i s novým šéfdesignérem v čele ukázala, že italská auta dokáží stále vyrážet designem dech.

Už přední část poskytuje důkaz, že mistři studia Bertone a Style Centra Alfy Romeo neopisovali od 156, ale zvolili originální přístup. Robustní maska ozdobená chromovým lemováním a poměrně malé světlomety vzbuzují na cestě respekt, ale zároveň přitahují pozornost většiny kolemjdoucích. Na přední masku plynule navazuje jemně zvlněná přední kapota, mohutné čelní sklo, krátká střecha a rychle klesající záď.

Pouze úzké světlomety zadní části vyvolávají rozporuplné pocity, na obavy z jejich nedostatečné svítivosti ovšem není prostor. Světlomety svítí dostatečně a jsou vidět i v mlze. Mlhové světlomety našly útočiště ve spodní části zadního nárazníku. Boční část zvýrazňuje prolis vystupující na povrch v oblasti předního blatníků a končící u zadních světlometů. Jedinečnost GT podtrhuje rozložité, ale silně sklopené zadní sklo a závodně pojatá vnější zpětná zrcátka.

Krásy vozu dokazuje i řada cen, které Alfa Romeo GT na mezinárodním poli získala. Tak například v Itálii ukořistila trofej za Nejkrásnější vůz světa v kategorii kupé a kabrioletů, francouzští motoristé ji zase přiřkli cenu Design Trophy. Nejen z designu je ale motorista živ, co třeba Alfa GT a praktická stránka? Už slovo kupé naznačuje, že stěhování bytu nepřidá v úvahu, ale nejnutnější zavazadla se někam schovat musí.

Naštěstí koncepce karoserie odpovídá hatchbacku, takže se víko kufru otevírá společně s oknem a neomezuje majitele při nakládání předmětů úzkým vstupním otvorem. To se zvláště u takového vozu hodí. Zavazadlový prostor má základní objem 320 litrů, takže naložíte i několik větších zavazadel. To nebývá u kupé pravidlem. Stejně tak není pravidlem, že sklopením sedadel můžete prostor zvětšit. Zde tuto možnost máte – až na 905 litrů. Jediným problémem je absence vybrání pro prsty u víka – podívejte se na foto.

Novinky za každou cenu?

V novém GT prezentovala Alfa i několik zajímavých novinek, které bychom hledali v jiných současných modelech marně. Jednou z nejvýraznější inovací je například bezrámová konstrukce dveří. Na první pohled velmi atraktivní věc, navíc využívající stejný systém jako např. Mercedes-Benz SLK. Po otevření dveří boční sklo automaticky sjede níže, po zavření se zase vysune, aby optimálně doléhalo na těsnící gumy a nepropouštělo dovnitř vzduch.

Bohužel se nápad nedočkal stoprocentního zpracování, takže okna i přes důmyslný systém výrazně zvedají hladinu hluku uvnitř. V nízkých rychlostech okolo 60 – 80 km/h sice zůstává míra aerodynamického hluku na přijatelné úrovní, už kolem 100 km/h ovšem začínají okna produkovat takový hluk, že si raději zesílíte rádio.

Kaňku na bezrámové konstrukci a automatickém dovírání oken zanechal i fakt, že okna zůstala někdy bez hnutí stát, takže jsem musel dveře znovu otevřít a zavřít, aby se systém vzpamatoval. Možná se jednalo o ojedinělou závadu, každopádně v rychlostech přesahujících 160 km/h panoval uvnitř kvůli profukujícímu vzduchu silný hluk. Škoda. Samotný vůz totiž nejevil ve vysokých rychlostech sebemenší známku nejistoty a držel vytyčený směr.

Krok správným směrem

Když přestanete „obdivovat“ bezrámová okna a nasednete do interiéru, spatříte více méně známý obrázek. Palubní deska a tedy i rozvržení prvků navazuje na starší sourozence, možná si budete dokonce chvíli připadat jako ve 156. Je otázka, nakolik bude sdílení prvků a tedy nižší míra invence zákazníkům vadit, ony totiž tvary použité ve zmíněném sedanu nevyčpěly a stále platí za velmi nápadité a moderní.

Masivní palubní deska se tedy znovu vlní v prostoru řidiče i spolujezdce, kruhové výdechy ventilace na krajích doplňují sdružené výdechy uprostřed, mohutná středové konzola pokračuje středovým tunelem s nadvládou široké loketní opěrky a prostor řidiče ovládá masivní volant s příjemným věncem a typický přístrojový štít s budíky na konci tunelů. To všechno, byť třeba v mírně pozměněné podobě, známe z jiných modelů.

I tady naštěstí vše působí sportovně a …co je důležité, velmi kvalitně. Palubní deska není vytesána z laciných plastů, ale velmi hodnotných materiálů schopných ustát i děravé silnice.

Řádění designérů kupodivu nepoznamenalo negativním způsobem ergonomii. Kromě malého prostoru mezi volantem a středovou konzolou znesnadňující zasunování klíčku, nemohu GT nic vytknout. Na středové konzole se neztratí ani malé dítě, natož zkušený řidič, páčky pod volantem a zvláště ta přiřazená tempomatu mají lehký chod a intuitivní ovládání. U tempomatu ovládají všechny funkce dva prstence a jedno tlačítko.

Vítězí sympatická jednoduchost

Opětovný pohled na středovou konzolu odhalí jednoduché ovládání automatické dvouzónové klimatizace a výkonný bose sound systém. Uhnout zrakem doleva znamená prozkoumat budíky s jednoduchou grafikou a rozměrný displej s údaji palubního počítače zobrazených velikým, dobře čitelným fontem. Nebýt trochu agresivního červeného osvětlení, dávám za tyto body GT jedničku s dvojnásobným podtržením.

A to ještě čekají na hodnocení sedadla. Jak jistě správně tušíte sportovní, patřičně tuhá a dostatečně podpírající tělo. Realita ovšem představy ještě výrazněji předčí. Sedadla poskytují zádům stejný komfort jako nejdražší sedací – podotýkám kožená – souprava, ale zároveň dokonale obepnou tělo a dovolí razantní průjezdy zatáčkami ve všech rychlostech. Chcete-li pouze plynout krajinou, máte možnost. Jen to nastavení.

Pominu-li fakt, že výškovou regulací disponuje pouze sedadlo řidiče a spolujezdec musí za tuto vymoženost připlatit 5000 Kč nebo se spokojit s podélným posunem, zůstává minimální prostor mezi B sloupkem a růžicí nastavení sklonu opěradla. Ať jsem snažil sebevíc, k růžici jsem ruku neprotlačil. Musel jsem vždy počkat, až vůz zastaví, otevřít dveře, nastavit sklon opěradla, zavřít dveře a pokračovat.

Co třeba vnitřní prostor? Myslíte si, že kupé musí mít pouze nouzovou zadní lavici? V tomto případě máte pravdu. Na zadních sedadlech mohou pohodlně cestovat lidé, ne pouze domácí mazlíčci, ale jen menšího vzrůstu. Cestující s výškou 185 cm si bude muset zvyknout na částečné zatmění mozku kdykoliv se potká s nízkým stropem. S omezením počítejte i na straně odkládacích ploch: jsou tu kapsy na dveřích, přihrádka u spolujezdce, loketní opěrka, držák na nápoje, popelník a malinká přihrádka – snad na mince.

Náležité pozornosti se dostalo všemu, co souvisí s jízdnou. Pedály neskrývají sportovní tuhost, sportovnímu zážitku nehází klacky pod nohy ani volant s optimálně tlustým věncem a sportovně naladěným posilovačem. Dlouhá řadicí páka vyvolává zpočátku trochu gumový dojem, nakonec si vás ale získá přesným chodem a hladkým zapadáním rychlostí. Jen dráhy bych trochu zkrátil.

Alfa ráda benzín

Naftovým motorům ve sporťácích a kabrioletech pšenka nikdy nekvetla. Jenže doba se mění a turbodiesely úspěšně pronikají i tam, kde si ještě nedávno dokázal klapající „naftu“ málokdo představit. Upřímně řečeno, Alfa Romeo GT přes všechny výhody nafty zůstává oním vozem, jemuž mnohem více sluší benzín, bez ohledu na to, jak dobře se podařilo výrobci naftu pod kapotu implementovat. Šestiválec je zkrátka šestiválec.

Chytře smýšlející výrobce nicméně nechce diskriminovat ty zákazníky, kteří chtějí jezdit v krásném voze s nízkou spotřebou, zvláště když účtuje za emocionální sporťák rozumné peníze. Proto zařadil do nabídky moderní turbodiesel s přímým vstřikováním common-rail druhé generace s výkonem 110 kW při 4000 ot./min. a točivým momentem 305 Nm při 2000 ot./min. Za maximální rychlost 209 km/h ani zrychlení z 0 na 100 km/h za 9.6 sekund se GT stydět nemusí.

Slušná je i dynamika o odhlučnění. Turbodiesel začne ukazovat sílu teprve na hranici 1900 otáček, pod touto hodnotou spíše klidně oddechuje. Od 1900 otáček se nechá plynule vytočit na 4500 otáček, kde zasahuje omezovač. Oblast efektivních otáček samozřejmě neodpovídá benzínu, ale při vhodném zacházení s řadicí pákou umožňuje dynamickou až sportovní jízdu. Jednotka navíc vyniká slušným odhlučněním.

Typický klapot naftového motoru se ozývá pouze krátce po startu , brzy však nastává zklidnění a hluk začíná znovu narůstat až nad 3500 otáček. Kombinovaná spotřeba 6,7 litru udávaná výrobcem tentokrát nepochází z říše snů. Při klidné jízdě není problém srazit spotřebu na 6,6 litru, naopak sportovní jízda zvedne žízeň motoru na 8 – 9 litrů nafty. Např. na dálnici s konstantní rychlostí 130 km/h můžete cestovat za 7 litrů.

Jízda na jedničku

K čemu by byly ceny za design a silné motory, kdyby Alfa Romeo GT nepodávala patřičné jízdní výkony. Všechny, kdož mají obavy, jak GT v našem testu obstálo, mohu uklidnit. Automobil nejen sportovně vypadá, ale také se tak chová. Základem je tuhý podvozek a pořádná kola obutá do kvalitních pneumatik. Druhou podmínku sice v našem případě poněkud omezovalo zimní obutí, ale i na něm si GT vedlo dobře.

Tuhý podvozek se konečně nerovná podvozek tvrdý jako žula, který vytřepe z posádky duši, ale skutečně tuhý podvozek se schopností eliminovat většinu nerovností na vozovce a přitom přilepit GT k vozovce. Stabilizační systém není v GT potřeba, vůz se totiž chová dlouho, dlouho neutrálně, teprve na samé hranici přilnavosti začne přemýšlet o mírné nedotáčivosti. To znamená, že můžete s GT skutečně řádit a jízdu si pořádně užít.

Na dálnici se pohybuje kupé jako po kolejích, pečlivě drží vytyčený směr, nereaguje přehnaně na boční vítr a vůbec se chová, jako by se ho okolní svět netýkal. Skvělému podvozku sekunduje přesné řízení a schopnost vozu ustát i prudkou změnu směru jízdy. Ostré brzdy nechtějí o vadnutí ani slyšet a raději okamžitě splní každý váš požadavek. Zkrátka zážitek.

Krásná, rychlá, za rozumné peníze

Alfa Romeo splnila s novým GT v podstatě vše, co splnit chtěla. Jednu z nejsilnějších stránek – design, ocenili nejen v rodné Itálii, ale třeba i Francii, auto navíc sportovně pouze nevydá, ale sportovně se i chová. Cesty se drží jako klíště, přitom utlumí běžné nerovnosti a v zatáčkách se vůbec nekroutí. Nebýt silně profukujících oken, budeme z GT nadšení.

Libor Zezulka
Alfa Romeo GT 1.9 JTD - dieselová kráska
Cena základní sestavy 889 000 Kč
Výbava základní sestavy airbag řidiče a spolujezdce, boční a okenní airbagy, ABS s EBD, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, elektricky ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, palubní počítač, volant potažený kůží, automatická dvouzónová klimatizace, tempomat, 16palcová litá kola, elektricky ovládaná přední okna, rádio s CD přehrávačem a potahy Alfatex Kč
Cena testované sestavy 954 000 Kč
Výbava testované sestavy hudební systém Bose (+26.000,-), černá kůže (+55.000,-), ovládání rádia a telefonu na volantu (+10.500,-) Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1910
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 110 / 4500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 305 / 2000 - 2000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 209
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 9.6
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 8.7 / 5.4 / 6.7
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 320 / 905
Objem nádrže (l): 63
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1365 / 0
Rozměr pneu: 205/55 R16
Alfa Romeo GT 1.9 JTD - dieselová kráska
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4489
b) šířka (mm): 1763
c) výška (mm): 1366
d) rozvor (mm): 2596
e) rozchod vpředu (mm): 1524
f) rozchod vzadu (mm): 1510
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 1050 / 1180
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 770 / 1000
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 950
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 800
k) šířka vpředu (mm): 1440
l) šířka vzadu (mm): 1400
délka sedáku vpředu (mm): 520
délka sedáku vzadu (mm): 510
výška opěradla vpředu (mm): 650
výška opěradla vzadu (mm): 580
místo vzadu pod předním sedadlem: ano