Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Start dlouhodobého testu: Audi A6 Avant 55 TFSI (250 kW) quattro S tronic. Může být líp?

Martin Machala
Diskuze (77)

Vaše ideální auto? Já bych si nakonfiguroval velký kombík s velkým spalovacím motorem, automatem a čtyřkolkou. Vítej, Audi A6 Avant 55 TFSI (250 kW) quattro S tronic!

Zase jednou začneme v hospodě u piva, kde budeme řešit „co by kdyby“ - jaké jedno auto byste si pro sebe vybrali? Ale jedno auto na všechno, dojíždění do práce, na delší trasy, aby něco odvezlo a ideálně, aby to za volantem nebyla nuda. Hm… máte? Já viz výše – velký kombík nejlépe vyšší střední třídy s pořádným motorem (takhle na začátku diskuze si ještě nejsem úplně jistý, jestli to bude nafta, nebo benzin).

Dlouhodobá Audi A6 Avant 55 TFSI (250 kW) quattro S tronic by tak vlastně pro mě měla být ideálním autem. Nebo to snad někde lehce zaskřípe a budeme měnit priority? Uvidíme.

Video se připravuje ...

Nestárne

Myslím, že to byl Martin Vaculík, který se stran designu posledních audin vyjadřoval v tom smyslu, že prakticky nestárnou. Řekl bych, že nemůže být lepšího důkazu než našeho bílého kombíku. Vždy aktuální A6 se představila už v roce 2018! Jasně, za tu dobu už prošla faceliftem/modelovou péčí, ale i tak je rozhodně pozoruhodné, jak současně, atraktivně a stále mladistvě může čtyři roky staré auto působit.

V testovaném případě bych podtrhl přívlastek „atraktivně“, i díky příplatkovému S line exteriérovému paketu (+55.800 Kč) vypadá kombík skvěle. Velkou (doslova) parádu dělají jednadvacetipalcová kola Audi Sport za nemalých 112.800 Kč, autu vyloženě seknou, ale jak to bude s komfortem? Řekneme si. A samozřejmě, vzhledem k tomu, jaké salámky obouvají, je prakticky jakýkoliv kontakt s čímkoliv jen trošku vyvýšeným (ani nemusí jít o klasický obrubník) o zářez. Pokud vás podobně jako mě takové škrábance fyzicky bolí, možná bych zapřemýšlel o konzervativnějším rozměru více obaleném pneumatikou, za nejvhodnější kompromis bych považoval devatenáctky.

A pokud jde o celkový dojem - ono bude vždycky záležet na vkusu, ale nepřijde vám, že velké kombíky jsou tak nějak elegantnější než mnohdy opulentní a zbytečně mohutná SUV? Já bych v tomto směru dal bod kombíkům.

Audi A6 Avant 55 TFSI (250 kW) quattro S tronic Audi A6 Avant 55 TFSI (250 kW) quattro S tronic

Sice displeje, ale ty dobré

Byla to větší A8, která jako první v roce 2017 přinesla ovládání prakticky všeho prostřednictvím dotykových displejů. Doteď si pamatuju na první živé setkání v Poděbradech, kde jsme s kolegy na tehdy nový trend koukali spíš s rozpaky. A jak dobře víte z našich testů, rozpaky se s rozmachem spíš prohlubují.

Pokud má ale digitálně-dotyková budoucnost opravdu převládnout (a ona převládne, vždyť už se to vlastně děje) mohli by si ostatní výrobci vzít v mnohém systém MMI za vzor. A nejde jenom o známou haptickou vazbu, čímž se dotykové řešení Audi od většiny konkurence skutečně odlišuje (ale ono je opravdu fajn, že vám obrazovka dá „zavibrováním“ najevo, že váš pokyn zaznamenala), já bych v prvé řadě vyzdvihl celkově vzorně přehledné prostředí. Na spodní z prostředních obrazovek sice nemusí nutně figurovat ovládání klimatizace, jsem si ale jistý, že podobně jako v mém nastavení bude tento prostor zaujímat toliko ventilace. Díky propracované grafice s jednoznačnými ikonami teplotu a proudění vzduchu skutečně ovlivňujete jen o trochu nepohodlněji než tlačítky, kromě permanentního „oťapkání“ vlastně nemám co zásadního vytknout.

Stejně tak pohyb v základním menu na vyšším z displejů – dlaždice jsou přehledně uspořádány, zatím jsem nikdy nic nehledal (tedy s výjimkou regulace jasu displejů, to je v menu pozoruhodně svědomitě schováno), naprosto vzorově se definují a omezují jízdní asistenti. Ano, udržování v jízdním pruhu se občas samo zase zapne (zvláštní, nedělá to s každým novým nastartováním, zatím jsem algoritmus neodhalil), vše ostatní si však nějakým způsobem nadefinujete a ono to pak vydrží. A hlavně, zmíněné udržování v jízdním pruhu deaktivujete tlačítkem na levé páčce pod volantem, do menu se vůbec nemusíte obtěžovat.

U prvních kousků prý uměl systém zamrzat, nabíhal pomalu… já zatím nic podobného nepozoruji, MMI funguje svižně, jenom po prvním ranním nastartování chvilku nabíhá. Sotva sekunda dvě, déle vás audina nezdrží.

Různě upravovat a měnit zobrazení můžete pochopitelně i v případě digitálních přístrojů, já jsem nejspokojenější s klasickými budíky (představ si, BMW, je to zvláštní, ale skutečně lze mít i na digitálním přístrojovém štítu dva hezky kulaté budíky) a palubním počítačem uprostřed. Ten se navíc ovládá jako kdysi, když byly vozy koncernu VW ještě vzorem ergonomie a uživatelské přívětivosti. Velmi milá připomínka zašlé slávy.

Audi A6 Avant 55 TFSI (250 kW) quattro S tronic Audi A6 Avant 55 TFSI (250 kW) quattro S tronic

Možnostem infotainmentu se bude v samostatném videu věnovat Standa Kolman, já bych se ještě na chvilku zastavil u tvaru voliče jízdních režimů – lépe být skutečně nemůže, nejenže se díky němu hezky „řadí“, navíc si o volič můžete šikovně opřít zápěstí a ťukat do displeje.

Šlo by to, skloubit požadavky na digitál, bez něhož si už důležitý čínský zákazník auto představit nedokáže, s intuitivností tlačítek. Jenže… však to znáte sami, stačí se porozhlédnout už jen v rámci koncernu, jak nemotorné, nesystémové, nelogické, otravné a nespolehlivé digitální prostředí lze vytvořit. A ani po letech zásadně nevylepšit.

Kdo potřebuje víc?

Vím, do SUV se prý snáz nastupuje, výhled z místa řidiče a toho místa… Snadnější nástup do vyššího patra rozporovat nebudu, už i já dovedu ocenit v tomto směru geniální Q7, která k vyššímu nástupu přidává ještě řešení bez prahů. Přístupnější už auto asi ani být nemůže.

Nad dalšími body už však debatovat můžeme, lepší výhled SUV byl napříč nejrůznějšími uživatelskými a bezpečnostními testy mnohokrát s úspěchem zpochybněn, často jde spíš o placebo než přidanou hodnotu. A prostor? Pocit vzdušnosti zejména nad hlavou může být fajn, ani v naší A6 Avant však rozhodně nemám pocit, že bych měl hlavou ke stropnici jakkoliv blízko (samozřejmě včetně zadních sedaček), interiér je víc než dostatečně široký, dozadu se za sebe v rámci naší tradiční testovací disciplíny s výškou 181 cm taky úplně v pohodě vejdu. Respektive, místa na kolena mám s obří rezervou, A6 Avant je zde neporovnatelně rozšafnější než stále vzývaný dlouhodobý medvídek (éčkový kombík, do doby bílé A6 Avant můj nejoblíbenější dlouhodobák, a je to venku…).

Možná, pokud máte někdo škodovácká měřítka, byste se mohli lehce pozastavit nad spíš průměrným základním objemem kufru 550 litrů. Ostatně, i éčkový kombík umí výrazně víc (konkrétně 640 litrů), v tomto směru A6 Avant úplně neexceluje. Já byl ale velmi rád v prvé řadě za dojezdovku pod podlahou (příplatek pět a půl tisíce) a v řadě druhé za nižší nákladovou hranu, když budu znovu porovnávat s kategorií SUV.

Velký benzin. Nebo spíš velkou naftu?

Tady se přiznám, že jsem poněkud rozpolcen. Jako fanoušek do aut bych měl celkem bez přemýšlení ukázat na třílitrový šestiválcový benzin 55 TFSI s výkonem 250 kW, důvodů je na to dost. Jenže, zrovna v případě A6 Avant to není jenom o typických preferencích benzin/nafta, do hry vstupují ještě další a dost podstatné faktory.

Pojďme si nejprve říct, proč šestiválcové TFSI jednoznačně ano. V prvé řadě je to mimořádně kultivovaný a tichý projev. Proti naftě je toto nepřekvapivá výhoda, zážehový třílitr od čtyř kruhů je ovšem mimořádně sametový. Někdo by mohl namítnout, že až moc, že ani ve vyšších otáčkách nepřidává výraznější zvukovou podporu zážitku, u červeného pole nepřichází ani nic ostřejšího, šestiválec zkrátka od dvou tisíc až do nějakých šesti velice konstantně táhne. A velice silně, pochopitelně, k dispozici máme přece 250 kW a rovných 500 Nm. Nějaký ten pocit sportovnější jednotky ale přece jenom vyvolat umí, už jenom tím, že všechna sranda nekončí ve čtyřech tisících, ale že můžete putovat až někam k šesti a půl. Sice konstantně, jak už bylo řečeno, ale mocně. A hladce.

Podobně hladká bohužel není za všech okolností sedmistupňová dvouspojka S tronic, která v nižších rychlostech a tedy nižších převodech umí přeřadit… no, ne úplně hladce. Nesrovnával bych s notorickým škubáním nehybridní patnáctistovky TSI a DSG, s touto legendární kombinací se v menších modelech koncernu VW nedá plynule rozjet, S tronic na tom rozhodně tak špatně není. Možná ta ne úplně vyhlazená změna nižších převodů vynikne o něco víc právě ve spojení s jinak absolutně vzorným, tichým a kultivovaným motorem, prostor k určitému zlepšení tady však každopádně je. A tento prosto by mohl vyplnit právě třílitrový šestiválec 50 TDI s 210 kW a osmistupňovým měničem tiptronic.

Audi A6 Avant 55 TFSI (250 kW) quattro S tronic Audi A6 Avant 55 TFSI (250 kW) quattro S tronic

A ještě jedno téma k diskuzi. Jistě uhádnete, spotřeba paliva. Nejde o to, že třílitr 50 TDI bude za všech okolností vždy úspornější, to se tak nějak čeká. Ale nečekal bych, že zážehový třílitr 55 TFSI bude tak neúsporný. Prvních tisíc kilometrů s úplně novým autem jsem absolvoval s průměrem 10,2 litru, druhou tisícovku za 9,5 litru. V prvním případě jsem audinu poctivě zajížděl, podobně spíše nevzrušeným tempem jsem absolvoval i druhou tisícovku. Abych se dostal pod devět nebo dokonce osm litrů, chce to už opravdu hodně odříkání a tempo spíš pod dálničním i devadesátkovým limitem. Uvidíme, co na jaře, teď to A6 neměla úplně lehké, ale popravdě bych čekal i při svém svižnějším stylu s převahou dálnice něco kolem osmi, devíti litrů. Zatím jsem se nedočkal.

Šestiválci přitom nechybí mild-hybridní podpora s 48V sítí (ta 12V však zůstává, napájí mimo jiné konveční startér), tato pomoc se však nejvíce projevuje na neznatelném přepínání na plachtění (v automatickém – něco jako „normal“, a komfortním režimu by A6 Avant 55 TFSI možná mohla plachtit častěji) a obdobně neznatelném stop-startu. Těžko říct, jak by průměry vypadaly bez mild-hybridu, ale úspornější by šestiválec 55 TFSI být určitě mohl.

Ultra quattro a jednadvacítky

Několikrát jsem v diskuzi narazil na pohoršování se nad ultra quattrem (případ našeho benzinového šestiválce), které na rozdíl od tradičního a pro Audi typického quattra se samosvorným středovým diferenciálem (dodává se pro naftu 50 TDI) připojuje zadní nápravu až v případě potřeby. Prý dokonce dřív, než přední kola stačí proklouznout… no, tohle si rozporovat netroufám, ačkoliv mi to zní skoro jako kouzlo, stejně tak nepochybuji o kvalitách a výhodách klasického řešení čtyřkolky. V posledních týdnech jsem si však velmi užil vydatného sněžení a mnohdy výrazně zhoršených adhezních podmínek a s trakcí jsem neměl sebemenší problémy. Až bych skoro tomu prediktivnímu kouzlu věřil. Zkrátka, na normální jízdu ve ztížených zimních podmínkách ultra quattro s přehledem stačí, na jeho případné technické limity jsem nenarazil.

Lehce znepokojen jsem byl z jednadvacetipalcových liťáků, trošku jsem se bál o komfort odpružení. Prakticky úplně zbytečně jsem se bál. S drtivou většinou nerovnostních situací si příplatkový vzduchový podvozek (šedesát tisíc) poradil bez jakéhokoliv zaškobrtnutí, až na těch ojedinělých a hodně ostrých se mírně ozval. Pokud si dobře pamatuju, RS Q8 uměla i zde a na absurdních třiadvacítkách až nepochopitelně excelovat, A6 Avant 55 TFSI zvládá „drtivou většinu“, jak jsem už napsal.

Rozhodně bych připlatil za natáčení kol zadní nápravy, stálo by mě to sedmapadesát tisíc, ale jak tahle vychytávka usnadňuje manévrování ve stísněnějších prostorech… úžasná věc! Omlouvám se, že této každodenní přízemnosti dávám přednost před zmínkou, jak účinně „dynamické řízení všech kol“ potírá kdysi tak vyhlášenou nedotáčivost audin, ale u toho parkování jsou zadní řiditelná kola až zázračná. V oblouku je jejich činnost řekl bych neméně zaznamenatelná, nepoučený řidič si možná bude chvilku zvykat, jak rychle může A6 zatočit. Psal jsem to kdysi už u testu větší A8, ale zvlášť v pozvolnějším oblouku umí audiny na pokyn od volantu zareagovat až nečekaně bryskně. Velký pokrok proti tomu, na co jsme bývali u čtyř kruhů zvyklí. I řízení mi přišlo lepší než v minulosti, kdy jsme dokola psali o „audiňácké odtažitosti“. Musel bych přesednout do nějakého staršího modelu, ale spojení s přední nápravou se mi zdá více naznačeno než v minulosti. Možná méně posiluje posilovač, nevím, i to by mohlo přispět k alespoň nějakému pocitu z ovlivňování přední nápravy, jakkoliv je toto spíš taková fejková cesta k „zpětné vazbě“… prostě, i zde se mi audina jeví jako o něco řidičtější stroj, než tomu bylo dřív.

Audi A6 Avant 55 TFSI (250 kW) quattro S tronic Audi A6 Avant 55 TFSI (250 kW) quattro S tronic

Tedy znovu. Může být líp?

Mělo by to být moje ideální „hospodské auto pro všechno“. A ono vlastně je, Audi A6 Avant 55 TFSI dělá dobře skoro všechno, je to mimořádně schopný vůz, který objektivně zvládá obsáhnout velmi širokou škálu potřeb. Prostorný a praktický kombík vyšší střední třídy se slušným kufrem, skvěle vymyšlenou dotykovou architekturou, s natáčecími zadními koly i skvěle jezdí a díky vzduchovému podvozku je i pohodlný. Celek je pak hezky okořeněn možná ne živelným, ale velmi silným a dokonale kultivovaným zážehovým šestiválcem. Zeptám se tedy ještě jednou – může být líp?

Zůstaneme-li u toho piva, asi bych ještě rozvířil debatu ohledně nepochybně úžasného, ale přece jenom žíznivějšího motoru. Dovedu pochopit, pokud by na někoho plus minus deset litrů bylo zkrátka moc a začal by pokukovat po vznětovém šestiválci. Ten se navíc v případě A6 kombinuje s tradičním quattrem a měničovým automatem. Jak píšu, tyto argumenty chápu a beru. Počáteční investice je přitom podobná, naše A6 Avant 55 TFSI (250 kW) stojí nejmíň 1.900.900 Kč, nafta 50 TDI (210 kW) je levnější o sedmašedesát tisíc. Pojďme tedy diskutovat.

Korunu nejlepšího dlouhodobáku Auto.cz však bílá audina bez diskuze drží už teď. Medvídku, promiň, teď už je to holt jenom stříbro…

Nejlevnější verze modelu 1.530.900 Kč (Audi A6 Avant 35 TDI/120 kW S tronic)
Základ s testovaným motorem 1.902.900 Kč (Audi A6 Avant 55 TFSI/250 kW quattro S tronic)
Testovaný vůz bez příplatků 1.902.900 Kč (Audi A6 Avant 55 TFSI/250 kW quattro S tronic)
Testovaný vůz s výbavou 2.865.000 Kč (Audi A6 Avant 55 TFSI/250 kW quattro S tronic)

Plusy

  • Prostorný a praktický interiér
  • Silný a dokonale kultivovaný motor
  • V drtivé většině případů pohodlný podvozek i na jednadvacetipalcových kolech
  • I díky natáčení kol zadní nápravy skvěle zatáčí, parádní manévrovatelnost
  • Asi nejlepší dotykové ovládání infotainmentu, jaké jsem zažil

Minusy

  • Vyšší spotřeba i na poměry benzinových šestiválců
  • Výhradní kombinace s dvouspojkovou převodovkou a ultra quattrem  
Martin Machala
Diskuze (77)

Doporučujeme

Audi A6 Avant 55 TFSI (250 kW) quattro S tronic
Cena základní sestavy 1 902 900 Kč
Výbava základní sestavy Audi connect navigace & infotainment, Audi pre sense basic, bezpečnostní šrouby kol s indikací, bezrámové vnitřní zpětné zrcátko, digitální příjem rádia, elektricky ovládané víko zavazadlového prostoru, klimatizace 2zónová automatická, koberečky vpředu a vzadu, kontrola tlaku v pneumatikách, LED zadní světla, MMI navigace plus s MMI touch response, objem palivové nádrže 73 l, parkovací systém plus s 360° displejem, podlaha zavazadlového prostoru, prodloužená záruka výrobce 4 roky, tempomat včetně omezovače rychlosti, upozornění na opuštění jízdního pruhu, vyhřívání sedadel vpředu. Kč
Cena testované sestavy 2 865 000 Kč
Výbava testované sestavy Adaptivní pneumatický podvozek (+49.834 Kč), tažné zařízení (+24.710 Kč), náhradní dojezdové kolo (+4.545 Kč), multifunkční sportovní kožený vyhřívaný (+4.793 Kč), boční airbagy vzadu a osvětlené spony (+10.991 Kč), paket černé optiky plus (+ 20.000 Kč), variabilní hlavové opěrky (+3.801 Kč), středová loketní opěrka vpředu komfortní (+5.041 Kč), kryty vnějších zpětných zrcátek v černé (+2.644 Kč), vnější zpětná zrcátka samozatmívací (+ 8.760 Kč), prvky interiérové výbavy vrchní a spodní (+34.628 Kč), nezávislé topení/ventilace s dálkovým ovládáním (+42.396 Kč), Audi virtual cockpit plus (+18.760 Kč), Bang & Olufsen Premium Sound System s 3D (+19.256 Kč), Audi phone box (+12.479 Kč), ovládací prvky v hliníkové/černé úpravě (+ 8.512 Kč), servomechanické dovírání dveří (+15.950 Kč), Audi smartphone interface (+6.859 Kč), Head-up displej (+34.876 Kč), sedadla sportovní vpředu (+34.876 Kč), asistenční paket Tour (+35.041 Kč), paket parkovacích asistenčních systémů (+21.322 Kč), asistenční paket 1 (+14.958 Kč), komfortní klíč bez funkce Safelock 20.991 Kč), dynamické řízení všech kol (+47.355 Kč), S line exteriérový paket (+46.115 Kč), elektricky nastavitelná přední sedadla (+24.214 Kč), světlomety HD Matrix LED (+52.314 Kč),zatmavená skla (+5.041 Kč), ambientní a konturní osvětlení interiéru (+14.214 Kč), USB porty s nabíjecí funkcí pro zadní sedačky (+3.801 Kč), 21palcová litá kola Audi Sport (+93.223 Kč), dvojitá akustická skla (+12.479 Kč), akční paket Gravity (+19.669 Kč), S line sportovní paket (+11.239 Kč), akční paket Technology (+4.380 Kč), ceny jsou uvedeny bez DPH. Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 6 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2995
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 250 / 5200
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 500 / 1370 - 4500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 250
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 5
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): - / - / 8.1
Emise CO2: 184
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 550 / 1660
Objem nádrže (l): 73
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1910 / 645
Rozměr pneu: 255/35 R21
Audi A6 Avant 55 TFSI (250 kW) quattro S tronic
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4939
b) šířka (mm): 1886
c) výška (mm): 1494
d) rozvor (mm): 2924
e) rozchod vpředu (mm): 1630
f) rozchod vzadu (mm): 1617
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 630 / 1130
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 640 / 880
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1010
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 990
k) šířka vpředu (mm): 1560
l) šířka vzadu (mm): 1520
délka sedáku vpředu (mm): 510
délka sedáku vzadu (mm): 490
výška opěradla vpředu (mm): 660
výška opěradla vzadu (mm): 660
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
25. 12. 2022 07:19
Re: Jaké Audi za vlastní zdaněné peníze?
No ale tak je to s každým drazsim autem. Proč nemít auto o 20% levněji:) znam i soukromé osoby, co si koupi auto přes firmu známého, aby neplatili DPH.
25. 12. 2022 07:16
Re: Auto jistě fajn...
Takže se to všude píše, ale není to pravda.
Avatar - Mokrous
24. 12. 2022 16:38
Re: Jaké Audi za vlastní zdaněné peníze?
Style je spíš srovnatelná s Elegance, ale to je akademická debata :-)
Důležitá je finální konfigurace a reálná cena u dealera.

Matrixy v Supu jsou o třídu níž. Polovina segmentů, světlo je rozpůlené na dvě části s černou čárou uprostřed. Možná už to opravili. V době mého rozhodování to byla běžná vada.

Nad Insi jsem taky uvažoval. Určitě má super Matrixy. Možná i lepší, než Passat. Sedačky taky fajn, podvozek i odhlučnění. Cena taky solidní. Pár věcí mi tam nesedlo a trošku byly obavy o spolehlivost, spotřebu, následný prodej a i fakt, že spadla pod Stelantis a nástupce nebude atd...
Ale určitě zajímavá alternativa.
Avatar - Emel
24. 12. 2022 15:48
Re: Jaké Audi za vlastní zdaněné peníze?
Nevím, ceníky jsem nesjížděl... co pamatuju tak byl Passat levnější díky větším slevám. Ten Business vychází +- podobně jako Style, i tam jsou podobné věci.
Mně se Superb prostě víc líbí, zvenku i zevnitř (s výjimkou těch sedaček)... a nevidím moc žádná proti. Ty máš třeba vyzkoušené, že jsou matrixy v Passatu lepší?
No, já pro sebe si vzal Insignii a jinak prošlo firmou víc Passatů než Superbů... u sdílených aut prostě rozhodla cena. Takže Passat znám TSI TDI manuál automat... Superba pořádně jen naftu automat.
24. 12. 2022 11:47
Re: Auto jistě fajn...
I tak se ale točí pořád, proto si myslím že odpojení samotného kardanu moc neřeší