Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Audi Q5 2,0 TDI quattro – Všestranný všehrab

Ondřej Láník
Diskuze (8)
Audi se chytlo za nos a postavilo nejtišší čtyřválcový turbodiesel ve střední třídě. Je Q5 stejně dobrá i v dalších disciplínách?

Po boomu mamutích Audi Q7 se v posledních dvou letech ve vší tichosti přesunul zájem klientely k menšímu Q5. Na českém trhu suverénně poráželo konkurenci od BMW (letité X3 i menší, loni uvedené X1) i Mercedesu (GLK). Letos se BMW zatím daří držet prapor vedoucího modelu díky nové generaci X3, ale ztráta Q5 je minimální.

Po testu šestiválcového Q5 3,0 TDI quattro jsme vyzkoušeli levnější zlatou střední cestu – výkonnější čtyřválec 2,0 TDI (125 kW) s automatickou převodovkou S tronic.

Hned na úvod si musíme říci, že čtyřválec má s 1800 kg poměrně dost práce. Pokud jste tedy zvyklí na obstojnou dynamiku tohoto motoru třeba z Passatu nebo A4, pak vězte, že s vysokým a těžkým SUV budete zrychlovat z klidu na stovku za hraničních 10 s. Pružné zrychlování zachraňuje sedmistupňová převodovka s velkým rozsahem převodů a rychlým řazením. Při kick-downu je sice o něco pomalejší a méně citlivá než osmistupňový automat v BMW X3, ale celkové sladění turbodieselu s automatem je velmi dobře nastaveno. Potíže mohou nastat snad jen ve výjimečných terénních etapách života Q5. Manévry v krokových rychlostech nejsou pro dvě spojky to pravé ořechové, ale to snad kupci takových vozů tuší a když je nepraktikujete denně, asi to pro Q5 nebude velký problém.

suv audi testy suv audi testy  

Navzdory pouze čtyřválcové konstrukci a ne právě valné zvukové pověsti se může současný motor 2,0 TDI (125 kW) pochlubit velmi tichým chodem a špičkovým uložením motoru v karoserii. Do interiéru se přenáší minimum hluku a nepříjemných vibrací a dokonce i při volnoběhu je řidič ušetřen brnění ve volantu, voliči automatu nebo v podlaze. Subjektivní sluchové vjemy potvrdil i nedávný test Auto Bildu, který naší motorizaci v Q5 naměřil o 2 dB nižší vnitřní hluk než konkurenčním GLK i X3.

suv audi testy suv audi testy  

Spotřeba čtyřválce na dálnici se příliš neliší od té u šestiválce 3,0 TDI, podobně jako otáčky, se kterými budete cestovat. My jsme jezdili při 130 km/h za 8,2 l/100 km (2200 min-1), konkurenční BMW X3 xDrive20d umí jezdit asi o 1 l úsporněji (cca 2100 min-1). Minimální spotřeba činila v našem testu 6,5 l/100 km, městský provoz končí obvykle 9 l/100 km.

Po tom, co se BMW X3 vydalo cestou lepšího jízdního pohodlí, je Audi Q5 nejtvrdším SUV ve třídě. Jeho podvozek je agilní, připravený na rychlou jízdu v zatáčkách. Řízení je tuhé a hodně přímé, klade konzistentní odpor a nejsou v něm cítit vlivy točivého momentu motoru při akceleraci ze zatáček. Podvozek dobře tlumí nerovnosti, ale pokud chcete být ušetřeni nepohodlí na silnicích s horším povrchem, doporučujeme spíše menší kola s vyšším profilem pneumatik kombinovaná s adaptivními tlumiči. V opačném případě je jízdní pohodlí jednou ze slabých stránek Q5. K brzdám nemáme výhrady, na dálnici nebo na okreskách jsou ostré, ale přitom snadno dávkovatelné ve městě, brzdný výkon je přesvědčivý i po několika zastaveních.

Ve městě a na dálnici při přejíždění z pruhu do pruhu budete proklínat velká vnější zpětná zrcátka. Plocha jejich zrcadel je sice velkorysá, relativní poloha řidičových očí vůči nim ale současně znamená omezení výhledu šikmo vpřed. Za A-sloupky a zrcátka se toho totiž schová opravdu hodně.

suv audi testy suv audi testy  

To už jsme se dostali do interiéru. Tradičně kvalitní design a zpracování nechybí ani v tomto Audi. Pochvalu zasluhují špičková sedadla s velkým rozsahem seřízení. I když nebudete utrácet za sedadla, dostanete u Audi prostornější a vzdušnější interiér na předních místech než u BMW nebo Mercedesu. V Audi se sedí nejvýše (700 mm nad vozovkou) z německé SUV-trojice, což znamená trochu obtížnější nastupování ale i lepší rozhled, kvůli kterému podobná auta řada lidí kupuje.

suv audi testy suv audi testy  

Vzadu je to s místem trochu složitější. Vnitřní šířka 1520 mm je více než dostatečná i pro tři cestující, ale vysoký a široký středový tunel pohodlí pro třetího uprostřed prakticky vylučuje. Výhodná a v této kategorii ne zrovna samozřejmá je možnost podélného posuvu zadních sedadel v rozmezí 10 cm. Malé děti ve druhé řadě proto umožní zvětšení zavazadelníku.

Audi se před časem začalo profilovat jako sportovně orientovaná značka. Aktuální naladění podvozku řady Q5 tomu odpovídá. Část jízdního pohodlí vyměnili v Ingolstadtu za minimální náklony v zatáčkách, přímé a příjemné řízení a agilitu, což evidentně mnoha řidičům vozů této kategorie imponuje. Velkou pohotovostní hmotnost dobře maskuje vhodné převodování s troniku a asistence vyspělého pohonu všech kol. Motor je sice v konkurenčním koši nejtišší, počítat ale musíte s horší dynamikou i spotřebou ve srovnání s BMW X3 i Mercedesem GLK.

suv audi testy suv audi testy  

První cena vozu974.100,-Kč (Q5 2,0 TFSI quattro, 132 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací1.077.600,-Kč (Q5 2,0 TDI quattro, 125 kW)
Základní cena testovaného vozu1.077.600,-Kč (Q5 2,0 TDI quattro, 125 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků1.339.144,-Kč (Q5 2,0 TDI quattro, 125 kW)

Plusy

  • Navzdory vysoké hmotnosti agilní jízdní vlastnosti
  • Tichý motor
  • Výborná sedadla
  • Prostorný interiér vpředu
  • Variabilita zadních sedadel (sklápění, podélný posuv)
  • Přímé a tuhé řízení
  • Velká zpětná zrcátka

Minusy

  • Vyšší spotřeba, horší dynamika než u konkurence
  • Výhled šikmo vpřed přes vnější zpětná zrcátka
  • Vysoký a široký středový tunel vzadu
  • Problematické manévry při terénních manévrech
  • Horší jízdní pohodlí

Ondřej Láník
Diskuze (8)
Audi Q5 2,0 TDI quattro
Cena základní sestavy 0 Kč
Výbava základní sestavy Airbag řidiče a spolujezdce, hlavový airbag sideguard včetně bočních airbagů vpředu, bezpečnostní sloupek řízení podélně i výškově nastavitelný, dálkové ovládání centrálního zamykání, dekorace micrometallic platin, dělicí síť výsuvná mezi zavazadlovým prostorem a zadními sedadly, elektrické ovládání oken vpředu i vzadu, elektronický stabilizační program včetně brzdového asistentu, halogenové přední světlomety včetně světel pro denní svícení s žárovkami se sníženou spotřebou energie, imobilizér, informační systém řidiče s monochromatickým displejem, kola hliníková kovaná v 7paprskovém designu, velikost 8J×17, s pneumatikami 235/65 R17, automatická klimatizace jednozónová, kontrolní systém tlaku vzduchu v pneumatikách, kožený čtyřramenný volant (pro 4válcové motorizace), mlhové světlomety, paket leštěných prvků, podélný střešní nosič hliníkový včetně příčníků, potahy sedadel – tkanina Steppe, radiopřijímač Chorus s monochromatickým 6,5 palcovým displejem v přístrojové desce a přehrávačem CD, rezervní kolo dojezdové nouzové, rohožky vpředu a vzadu, sedadla vpředu – manuálně podélně a výškově nastavitelná, manuálně nastavitelný sklon opěradla, servotronic, stálý pohon všech kol quattro s asymetrickým dynamickým rozdělením točivého momentu, středová loketní opěrka vpředu, třetí opěrka hlavy vzadu včetně tříbodového samonavíjecího pásu na středním sedadle vzadu, ukazatel vnější teploty, uchycení dětské sedačky systémem ISOFIX pro sedadlo spolujezdce a vnější zadní sedadla, včetně deaktivace airbagu před spolujezdcem, vnější zpětná zrcátka elektricky nastavitelná a vyhřívaná, asférické na straně řidiče, zadní opěradlo dělené a sklopné, zásuvka na 12 V v zavazadlovém prostoru. Kč
Cena testované sestavy 0 Kč
Výbava testované sestavy Akční paket Extended (Audi parking system 7X1, elektricky nastavitelné sedadlo řidiče 3PB, vyhřívání předních sedadel 4A3, paket odkládacích prostor QE5, paket vnitřního osvětlení QQ1, Advanced key 4F2, manuálně ovládané roletky pro okna zadních dveří 3Y4) (+42.847,-Kč), akční paket Extended Offroad (optikpaket Offroad Audi exclusive VJ2, 19“ hliníková litá kola v 5ramenném offroad designu PQ2) (+55.208,-Kč), navigační systém plus (+77.824,-Kč), multifunkční kožený volant ve 4ramenném designu (+4.993,-Kč), rozhraní Bluetooth (+8.308,-Kč), tempomat (+7.490,-Kč), Audi side assist + Audi lane assist (+30.077,-Kč), xenonová světla Plus včetně denních potkávacích a zadních světel z LED diod (+29.101,-Kč), kolejnicový systém a fixační sada v zavazadlovém prostoru (+5.695,-Kč), aj. Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1968
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 125 / 4200
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 350 / 1750 - 2500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 200
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 9.9
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 8.2 / 6 / 6.8
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 540 / 1560
Objem nádrže (l): 75
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1695 / 665
Rozměr pneu: 235/55 R19
Audi Q5 2,0 TDI quattro
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4629
b) šířka (mm): 1880
c) výška (mm): 1653
d) rozvor (mm): 2807
e) rozchod vpředu (mm): 1617
f) rozchod vzadu (mm): 1613
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 840 / 1070
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 620 / 890
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 990
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 940
k) šířka vpředu (mm): 1590
l) šířka vzadu (mm): 1530
délka sedáku vpředu (mm): 510
délka sedáku vzadu (mm): 460
výška opěradla vpředu (mm): 650
výška opěradla vzadu (mm): 680
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
23. 4. 2018 12:01
skvělé parkování v Praze
Velmi dobré auto, jediná věc, o které začnete diskutovat o prémiovém vozidle ze strany zákazníka, který řídí běžný vůz, není ani luxusní třída. Také jsem šel a vzal si půjčku, možná i tady [odkaz] na moje auto. A hrdě říká, že v základní konfiguraci prahu plastu Audi K, myslím, že lidé, kteří vyvinuli toto auto s pochopením této věci k tomuto rozhodnutí přišli.
5. 4. 2011 23:35
Re: Q JAKO...QUICKSTEP
Ovšem k prémii se hodí ušlechtilý charakterní motor a to naftový opravdu není. ;-)
Avatar - dicky
5. 4. 2011 13:06
Re: Q JAKO...QUICKSTEP
ty cerne plasty nad koly to je dobra celkem design komedie >:-[]
5. 4. 2011 10:56
Re: Priestor
Vnitřní šířka je měřena ve výši loktů je měřena v nejširším místě v oblasti nad loketní opěrkou ve dveřích.

Automobilky pro své účely měří taky několik dalších šířek (ve výši ramen), které se můžou lišit. My bereme hodnotu, která je reálně využitelná.
5. 4. 2011 10:19
Q JAKO...QUICKSTEP
Tvrdší, přesto pružné qvéčko. Jede na synkopách... Zcela přirozená součást našich silnic. Výborně tlumený motor, milý design. S tím zrychlením na to jdi přes vlastní garáž, víš jak tu často píšeš, že výrobcem udávaná spotřeba je příliš velkorysá, tak stejně se to má se zrychlením tvého auta. Stovku pod patnáct nedáš, ani kdybys přirážel heverem, prostě nedáš.

Střední SUV je tep doby, souseda s ním nemusíš nutně dostat na ARO, ty však budeš do garáže chodit každý den natěšen. Je tu skvost v podobě GLK, je tu eso v podobě trojky a je tu prémiová jistota v podobě Q5. Popravdě si napišme, že prémiová produkce dokázala v tomto segmentu zastínit vše ostatní. Zajímavé, přitom ve střední třídě vedle sebe na silnicích koexistují zcela přirozeně jak mainstream tak prémie. Holt segment SUV, to je především styl. A ten ti poskytne výhradně prémiovka.

BRAVO AUDI :yes: