Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST BMW 330i – Dva válce chybí. I tak je to ale návrat

David Bureš
Diskuze (116)

Jméno 330i u BMW dlouhá léta značilo model střední třídy se šestiválcem pod kapotou. Dnešní 330i ale využívá čtyřválec.

Design, interiér


BMW řady 3 je už dlouhé desítky let nedílnou součástí nabídky mnichovské automobilky, vždyť její první generace debutovala už v roce 1975, kdy nahradila model BMW 02. Letos trojkový bavorák přichází na trh již ve své sedmé generaci, která se podle výrobce rozhodla vrátit ke kořenům. Na kolik se to povedlo, jsme zjišťovali v rámci tradičního týdenního redakčního testu.

Za ta léta se trojka stala pro BMW klíčovým modelem. Z globálního hlediska bývá i v době rostoucí popularity SUV nejprodávanějším vozem značky (respektive loni byl kvůli blížící se mezigenerační změně druhý nejprodávanější, prvenství brala řada 5) a jedno z nežádanějších aut svého segmentu. Navíc bývá etanolem nejlépe jezdícího auta střední třídy. Vývojáři se tak museli při práci na nové řadě 3 s interním označením G20 hodně snažit, aby vůz vysokým očekáváním dostál.

Hezký, ale z některých úhlů neoriginální

Když se nové BMW řady 3 představilo na podzimním autosalonu v Paříži, byly první dojmy trochu rozpačité, první zveřejněné fotografie totiž nebyly pro sedan zrovna lichotivé. Působil na nich poněkud neforemně. Jenže stačilo počkat do živého setkání a ukázalo se, že nová trojka ve formě sedanu vypadá parádně, zvlášť v testované variantě M Sport za příplatek 175.500 korun s upravenými nárazníky a v krásném modrém laku Portimao Blue za 24.388 korun.

Kritikům však dávám za pravdu, že v některých detailech auto působí trochu neoriginálně. Vykousnuté hlavní světlomety (standardně LED) evokují některé Peugeoty, koncová světla zase připomínají Lexusy. Jako celek ale design funguje a nová trojka je příkladným sportovním sedanem střední třídy. Navíc se dostatečně odlišuje od větší řady 5, proti níž řada 3 díky zamračeným svítilnám nebo kulatým koncovkám výfuku působí dynamičtěji a mladistvěji. To v dnešní době není vůbec obvyklé, jak dokazuje německá konkurence BMW (viz mercedesy třídy E a C…)

Právě srovnání s pětkou dokazuje, kterak auta nadále rostou. S délkou 4.709 mm už je nová 3-Series na dostřel pětkové řadě generace E34 (tedy z přelomu osmdesátých a devadesátých let), která byla dlouhá 4.720 mm. S šířkou 1.827 mm a rozvorem 2.851 mm pak řadu 5 (E34) dokonce překonává, ta byla široká 1.750 mm a měla rozvor 2.760 mm. Oproti předchozí řadě 3 (F30) se novinka mimochodem natáhla o významných 85 mm a rozšířila o 16 mm. Rozvor narostl o 41 mm.

Kvalitnější kabina, ale s výhradami

Jestliže se proti předchůdci nová trojka hodně změnila už zvenku, ještě výraznější změny najdeme uvnitř. Tam trojka dosud na německou konkurenci z hlediska materiálů a zpracování trochu ztrácela, a tak se na této oblasti hodně zapracovalo. Výsledek se povedl, interiér konečně vypadá hodnotněji, pravdou ale zároveň je, že některé detaily výsledný dojem trochu sráží. Už masivní stříbrné lišty kolem otvorů ventilace na středové konzoli nepadnou do oka všem, nám ale spíše vadí digitální přístrojový štít.

V autě luxusní značky toto řešení s 12,3“ obrazovkou působí zkrátka lacině, kovové orámování ukazatelů z dřívějších bavoráků automobilu hodně chybí. Zvolený tvar tachometru (jakýsi podivný oblouk) navíc není vůbec přehledný a špatně se z něj odečítá aktuální rychlost. Grafiku přitom nelze změnit. A co víc, na slunci je v jistých úhlech na displej špatně vidět. Řešením je tak využívat příplatkový head-up displej se skvělým obrazem a opravdu obří zobrazovanou plochou.

Test - BMW 330i Test - BMW 330i

Jinak toho ale není na interiéru moc co kritizovat. Pozice za volantem je příkladná, sportovní sedačky s nastavitelnou délkou sedáku a potivým bočním vedením i volant s masivním věncem dodávané v rámci modelu M Sport zaslouží pochvalu. Ovladače jsou dobře po ruce a nakonec jsme si zvykli i na nové multimediální prostředí ID7, stejně jako na přesunutí startovacího tlačítka motoru na středový tunel k volicí páce.

Dotyková obrazovka s úhlopříčkou 10,25“ rychle reaguje na povely (ať už dotykem, nebo ovladačem iDrive), má skvělé rozlišení i moderní grafiku. Jen to ovládání gesty občas stávkovalo, zvlášť když se snažil gestikulovat spolujezdec. Několikrát auto odmítlo na jeho pokyn reagovat. Hlasové ovládání v českém jazyce bohužel stále chybí, není tak ani k dispozici funkce „Hi, BMW!“

Co se pak týče prostoru na zadních sedadlech, je na tom nová trojka v rámci prémiové střední třídy s pohonem zadních kol velice dobře. Při posazení se za sebe mám se svými 185 centimetry výšky lehkou mezeru před koleny i dostatek místa nad hlavou. Nezapomeňme ale, že jsme v prémiové kategorii, prostorově náročný podélně uložený motor a pohon zadní nápravy dělají své, a tak při srovnání s takovým VW Passat je vzadu stále místa jen akorát.

I z hlediska zavazadelníku je na tom BMW 3 dobře, byť se udávaný objem mezigeneračně nezměnil, hodnota 480 litrů je v rámci kategorie prémiových sedanů střední třídy nadprůměrná. Omezenému vstupnímu otvoru se ale sedan nevyhnul. Chválíme však háčky na nákupní tašky i praktické síťky na drobnosti v kapsách za podběhy. Zadní sedadla jsou pak standardně sklopná v poměru 40:20:40.

Motor, jízdní vlastnosti


I bez dvou válců skvělý

V době uvedení na trh je nabídka motorizací pro novou trojku vcelku jednoduchá, k dispozici jsou dvě benzinové jednotky (320i a 330i) a tři naftové (318d, 320d a 330d). Až na 320d, dostupné i s pohonem všech kol, jsou to všechno zadokolky. A právě jednu takovou jsme v rámci redakčního testu vyzkoušeli, zážehové 330i.

Pod tímto označením se v minulosti ukrýval řadový šestiválec, už od faceliftu minulé generace trojky ale toto jméno nese silný dvoulitrový čtyřválec. Benzinový šestiválec je dnes vyhrazen až sportovní verzi M340i xDrive (dostupné od léta), respektive chystanému vrcholu v podobě M3.

V současné podobě je 330i naladěno na 190 kW a 400 N.m, což je o 5 kW a 50 N.m více než v předchůdci, což se podařilo aplikací nejnovější techniky. Řadový čtyřválec o objemu 1998 cm3 s lehčí klikovou hřídelí je přeplňován turbodmychadlem typu twin-scroll a nechybí plně variabilní časování ventilů Valvetronic, variabilní časování vačkových hřídelů Double Vanos nebo vysokotlaké přímé vstřikování s precizním dávkováním víceotvorovými vstřikovači pracujícími až s tlakem 350 barů (dosud 200 barů).

Výsledkem je opravdu skvělý motor, díky němuž na šestiválec možná i zapomenete. Do něj čtyřválci chybí leda tak zajímavější zvuk, ten má dvoulitr přece jen trochu nezajímavý. Motor je ale kultivovaný a rychle reagující na pokyn, se závratnou silou v celém spektru otáček.

Test - BMW 330i Test - BMW 330i

Opět perfektní je pak spolupráce s osmistupňovým automatem, který je pro 330i standardně dodáván. Spárování motoru a převodovky jakoby BMW ještě vylepšilo, výsledkem čehož je parádní kooperace, kdy převodovka dělá v jakékoliv situaci přesně to, co od ní vyžadujete. Když se chcete kochat, drží klidně motor pod 2000 otáčkami, naopak když na to potřebujete šlápnout, okamžitě podřadí, abyste jeho veškerou sílu měli k dispozici. Slušně rychle reaguje také na manuální pokyn příplatkovými páčkami pod volantem, ve sportovním manuálním režimu si navíc převodovka sama nepřeřadí, a tak motor klidně můžete vytočit k sedmi tisícům otáček.

A špatné to není ani se spotřebou. Ano, u šestiválce by asi nebyly takové rozdíly podle zvoleného tempa, přesto je průměr kolem sedmi, osmi litrů v dnešní době slušné číslo. Když se rozhodnete kochat, není potíž jezdit pod sedm. A když za to vezmete, snadno atakujete desetilitrovou hranici.

Jezdí skvěle, ale…

A BMW chce, abyste s novou trojkou tímto stylem jezdili. Auto definuje jako sportovní sedan a podle toho bylo vyvíjeno. Oproti předchůdci má nabídnout lepší jízdní dynamiku, agilnější vlastnosti, přesnější řízení i vynikající brzdné schopnosti.

Pomáhá tomu využití architektury CLAR známé třeba z větší pětky nebo z X3. Díky ní vůz v porovnání s předchozí generací navzdory větším rozměrům shodil až 55 kilogramů. Jen karoserie je o 20 kg lehčí, hliníková kapota ušetřila 15 kg. Zároveň však došlo k navýšení celkové tuhosti karoserie o 25 %. Na některých místech je karoserie dokonce až o 50 % tužší.

Váha je navíc rozdělena v ideálním poměru 50:50 mezi obě nápravy, čemuž pomohl natažený rozvor, zatímco rozšířené rozchody kol (vpředu +43 mm a vzadu +21 mm) mají pozitivní vliv na stabilitu. Podvozek tvoří náprava s dvojitými spodními rameny vpředu a pětiprvková náprava vzadu, vůbec poprvé jsou u trojky použity standardně dodávané progresivní tlumiče. Testovaná verze M Sport se pak vyznačuje nejen o 10 mm sníženou světlostí, ale také pevnějšími ložisky a dalšími výztuhami karoserie, tužšími pružinami i stabilizátory a ještě většími odklony kol. Za příplatek 16.250 korun nechybí u zkoušeného modelu ani adaptivní podvozek s elektronicky řízenými tlumiči, které díky ventilu měnícího propustnost kapaliny umí měnit charakteristiku každého jednotlivého tlumiče pro daný okamžik.

Teorie je ale vždy věc jedna a praxe druhá, a tak si pojďme říci, jak nová trojka funguje na silnici. Opravdu se povedlo naladit auto tak, jak vývojáři slibují? Nebudu vás napínat, tenhle bavorák jezdí fantasticky.

Zamiřte s ním na oblíbenou okresku a 330i se vám odvděčí skvělými jízdními vlastnostmi. Karoserie se prakticky nenaklání, díky pohonu zadních kol si vychutnáte, kterak vás záď posílá do oblouku. Vůz je přitom naprosto stabilní, na suchém povrchu do poslední chvíle naprosto neutrální. Elektronika přitom nechá i vůz lehce sklouznout, a tak bavorák nezapomíná ani na zábavu. V tomto směru oceníte i přesné řízení s ideální tuhostí nebo skvělé brzdy. Ve vyšší rychlosti pak rovněž pochválíte práci podvozku, který skvěle tlumí jednotlivé nerovnosti.

Test - BMW 330i Test - BMW 330i

Když ale vjedete do města a budete si muset poradit třeba s nástrahami rozbitých pražských ulic, okamžitě si uvědomíte, že sedíte ve sportovním sedanu, jehož sportovní charakter je u testovaného kousku dále zdůrazněn úpravami M Sport. Naladění je přece jenom tužší (byť ne tolik jako u starších opravdu tvrdých bavoráků), o nerovnostech však víte spíše kvůli zvukům od podvozku, než vyloženě kvůli natřásání těl posádky. Hlavně na příčných nerovnostech se dočkáte tlumeného bouchnutí od 19palcových kol zkoušeného kousku. Zároveň si ale v takové situaci uvědomíte, nakolik je karoserie tuhá. Použité pneumatiky Bridgestone Turanza T005 typu runflat jsou pak hodně citlivé na povrch pod koly, na hrubém asfaltu od nich docela uslyšíte šum.

Nejen pro řidiče

BMW ale dnes už necílí jen na ty řidiče, kteří si chtějí za volantem užívat, ale na ty klidnější, kteří se chtějí spíše vozit. A nová trojka umí oslovit i je, díky bohaté nabídce jízdních asistentů.

Nadchla nás hlavně jedna z novinek, couvací asistent. Stisknete příslušné tlačítko a bavorák si zvládne zapamatovat až 50 metrů dlouhý úsek, který v případě potřeby umí následně vycouvat, přesně podle pohybů volantem při jízdě vpřed. Na řidiči je pak už jen ovládání brzdy a plynu. Funguje to naprosto spolehlivě, což oceníte hlavně na nepřehledných místech, jako jsou parkovací garáže.

Spolehlivě pracuje také asistent pro jízdu v kolonách, který kombinuje funkci adaptivního tempomatu s funkcí stop & go a asistenta pro jízdu v pruzích. Rozhodit se nechal jen v opravdu prudkých obloucích nebo v místech s nejasným vodorovným dopravním značením. Díky speciálním senzorům navíc stačí volant držet jen konečky prstů.

Závěr


BMW se v nové generaci řady 3 chtělo vrátit k jejím kořenům a nabídnout opravdu skvěle jezdící sedan střední třídy. Zadaný úkol se povedl, nová trojka jezdí zkrátka fantasticky, zároveň však myslí i na hýčkání řidiče, hlavně prostřednictvím všemožných jízdních asistentů, které spolehlivě fungují. Podvozek testované verze M Sport s tužším naladěním možná v jistých situacích zaváhá a na větších příčných nerovnostech bouchne, jakmile ale s autem zrychlíte, začne lépe a lépe pracovat.

A benzinová verze 330i? Neřešte, že už pod kapotou nemá šestiválec, až na mdlý zvuk je dvoulitrový čtyřválec prostě skvělý. Síly má na rozdávání, byť bez jasně rozeznatelné výkonové špičky, a zároveň zůstává úsporný. Není problém s ním jezdit kolem sedmi, osmi litrů. A to spárování s osmistupňovým automatem je zkrátka famózní, tohle BMW umí pořád nejlépe.

Nové BMW 3 se hodně povedlo a my se už těšíme na nějaké srovnání s konkurenty. Modernizovaný Jaguar XE jezdí podle prvních recenzí také skvěle, a tak jen přímé srovnání ukáže, kdo že je tím králem sportovních sedanů střední třídy současnosti. Moje sázky vkládám právě na trojku.

Test - BMW 330i Test - BMW 330i

Nejlevnější verze modelu

930.700 Kč (318d/110 kW)

Základ s testovaným motorem

1.093.200 Kč (330i/190 kW)

Testovaný vůz bez příplatků

1.268.700 Kč (330i/190 kW M Sport)

Testovaný vůz s výbavou

1.790.988 Kč (330i/190 kW M Sport)

Plusy

  • Výtečné jízdní vlastnosti
  • Silný a úsporný motor
  • Skvěle řadící automatická převodovka
  • Moderní asistenční systémy

Minusy

  • Občasné bouchání od kol
  • Valivý hluk od pneumatik
  • Lacině vyhlížející digitální přístrojový štít
Zobrazit celý článek
David Bureš
Diskuze (116)

Doporučujeme

BMW 330i
Cena základní sestavy 1 268 700 Kč
Výbava základní sestavy Šest airbagů, sklopné hlavové opěrky vzadu, látkové čalounění, tempomat, diodové světlomety, dešťový a světelný senzor, multifunkční kožený volant, alarm, dálkově ovládané centrální zamykání, elektricky ovládaná okna, Model M Sport – dojezdové pneumatiky Runflat, variabilní sportovní řízení, M sportovní podvozek, M sportovní brzdy, M sportovní kožený volant, sportovní přední sedadla, sportovní automatická převodovka s řadicími páčkami pod volantem, automatická klimatizace, 18palcová kola, diodové mlhovky, přední a zadní parkovací senzory, M aerodynamický paket, ambientní osvětlení. Kč
Cena testované sestavy 1 790 988 Kč
Výbava testované sestavy Lak Portimao Blue (+24.388,-), kůže Vernasca Black s dekorativním prošíváním (+39.572,-), automatické ovládání víka kufru (+13.286,-), protisluneční ochrana oken (+10.842,-), M bezpečnostní pásy (+8.138,-), aktivní ochrana (+9.490,-), příprava pro externí CD přehrávač (+806,-), 19palcová kola (+27.898,-), adaptivní M podvozek (+16.250,-), BMW Individual přístrojová deska v kůži (+33.878,-), Driving Assistent Professional – adaptivní tempomat s funkcí stop & go fungující do rychlosti 210 km/h, aktivní udržování v jízdním pruhu s aktivní ochranou před nárazem z boku, upozornění na vozidla přijíždějící zpředu na nepřehledných místech z příčných směrů, asistent vyhýbacího manévru a upozornění na přednost v jízdě (+24.518,-), Parking Assistent Plus –aktivní parkovací asistent, kamerový systém sledující okolí vozidla, couvací asistent (+15.470,-), černé vysoce lesklé okenní lišty (+5.954,-), paket ConnectedDrive Plus – bezdrátové dobíjení telefonu, 12,3“ přístrojový štít, 10,25“ obrazovka multimediálního systému, Remote Services, Concierge Services, informace o dopravě v reálném čase (+70.616,-), paket First Class – vnitřní a vnější zpětné zrcátko na straně řidiče s automatickým zacloňováním, elektricky sklopitelná zrcátka, včetně parkovací funkce na straně spolujezdce (+17.420,-), hudební systém Harman Kardon Surround Sound System s 16 reproduktory o výkonu 464 W (+24.388,-), paket Business Class – akustická izolace předních bočních oken, komfortní přístupový systém, vyhřívaná a elektricky nastavitelná přední sedadla včetně bederní opěrky, paměť sedadla řidiče (+56.758,-), paket Innovation – asistent dálkových světlometů, laserové světlomety, head-up displej, ovládání gesty (+110.916,-). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1998
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 190 / 5000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 400 / 1550 - 4400
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 250
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 5.8
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 7.2 / 5 / 5.8
Emise CO2: 132
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 480 / 0
Objem nádrže (l): 59
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1470 / 580
Rozměr pneu: 225/40 R19, 255/35 R19
BMW 330i
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4709
b) šířka (mm): 1827
c) výška (mm): 1442
d) rozvor (mm): 2851
e) rozchod vpředu (mm): 1589
f) rozchod vzadu (mm): 1604
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 900 / 1120
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 580 / 820
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1000
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 930
k) šířka vpředu (mm): 1480
délka sedáku vpředu (mm): 450
délka sedáku vzadu (mm): 450
výška opěradla vpředu (mm): 680
výška opěradla vzadu (mm): 700
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
26. 12. 2023 08:03
Re: Už objednáno!!
Dobrý den, mohu se zeptat jak jste spokojen s vaším BMW 330i. Jaké jsou jeho jízdní vlastnosti ve městě je to v M Sport pakatu tvrdé. Mám možnost koupit také 330i tak se ptám. Patrik
Avatar - white label
30. 5. 2019 23:29
Re: 330
U Audi si číslovku 30 spojuješ s představou třílitru, proč si stejnou číslovku u BMW taky nespojuješ s představou třílitru, nehledě na to, že číslo 30 u BMW ještě poměrně nedávnou třílitr skutečně značilo?
U celé D3 je dnes to značení postavené více-méně na hlavu.
30. 4. 2019 17:15
Re: Už objednáno!!
Gratulujem ku kupe a vela stastnych km zelam.
Keby to malo manual, tak by som o tom rozmyslal aj ja...
29. 4. 2019 18:11
Už objednáno!!
Zdravím
Asi jsem již zaujatý jelikož už nějakou dobu mám 330i (G20) objednanou.
Musím konstatovat že jsem kupoval zajice v pytli, když jsem řešil nákup
vozu tak bohužel v CZ nikde žádná trojka k vidění nebyla. Už je to cca
měsíc co jsem ji měl pujčenou na víkend. Z auta jsem celý víkend
nevylezl, naprosto mě uchvátilo jako celek (jak pužitý materialy,
spracování a použité technologie). Na víkendové testování jsem měl
zapujčenou 320d, už tenhle diesel byl pro mě naprsotým šokem (momentálně
jezdím v 116i :D :D) Takže proto ten šok. Interier je tak jak má být
v premiové značce, pro mě naprosto dokonalý. Když jsem viděl tento
interier v X5, tak jsem se nemohl dočkat až se tento styl představí
v trojce. Pro mě je to jeden z nejhezčích a nečisčích interierů na
trhu. Opravdu si dali zaležet na každeém detailu (i na výplních dveří)
když otevřu dveře u nové A6 tak si myslím že si sedám do octavia,
naprostý hnuv v autě přes 2miliony. Exterier vozu na fotkách vypadal
rozporuprně, především světla. Ale při prvním pohledu na živo mě to
auto nadchlo, jakou sportovní až agresivní energii ze na sebe poutá.
Samozřejmě vše zaleží na výbavě.
už aby byl červen a já mohl napsat už o té spé trojce. (konfigurace 330i,
mpaket, barva:Tanzanite blue II, černé detaily (mřížka chladiče a koncovky
výfuků) T.
28. 4. 2019 19:42
Re: Škoda že nejsem Lidl
Díky za užitečné info :-) Je mi jasné, že média je nutné brát s rezervou, ale stejně mě vždycky překvapí, jak dokážou na základě jedné informace napsat celý článek a obsah si v podstatě vymyslet. Ještě jednou díky a mnoho zdaru :yes: :yes: