TEST BMW 530d – Diesel by měl radost
V oblasti dieselových motorů dlouhou dobu neměl VW se svými TDI motory konkurenci. Dnes je však již souboj výrobců automobilů mnohem tvrdší a ani BMW nespí. Dokazuje to novými turbodiesely s přímým vstřikováním paliva.
Jde o čtyřválec 2,0 s úctyhodným výkonem 100 kW, šestiválec 3,0 (135 kW) a obrovský osmiválec 4,0 (170 kW). Všechny nové turbodiesely označují u BMW jednoduchým d.
Testovanou "pětku" poháněl vznětový šestiválec 3,0 s přímým vstřikováním paliva (common-rail). Výkonem 135 kW i mohutným točivým momentem 390 Nm se lehce vyrovná zážehovému šestiválci 2,8 (142 kW). Navíc je 530d o více než 60.000 korun levnější (základní cena 530d = 1.432.500 Kč, 528i = 1.496.800 Kč).
Po nastartování přichází první překvapení. Zvuk dieselu prakticky není slyšet! Žádné vibrace, žádné nýtování, jen hodně vzdálený zvuk připomínající diesel. Po rozjezdu přichází druhé překvapení, zvuk který byl slyšet při volnoběhu, zcela zmizel a nyní již prakticky nelze rozeznat, zda je pod kapotou zážehový nebo vznětový motor!
Výkon a točivý moment motoru už tolik nepřekvapil, protože se to dalo, vzhledem k "papírovým" předpokladům, očekávat. Přesto, vyzkoušet si akceleraci z klidu na 100 km/h během 8,5 sekundy s dieselem není špatné. Fantastické je také pružné zrychlení na čtvrtý a pátý převodový stupeň.
A co spotřeba? Vzhledem k relativně vysoké pohotovostní hmotnosti 1650 kg je testovaná spotřeba 8,7 na velmi dobré úrovni. Při častějším využívání maximálního výkonu motoru se spotřeba mírně přehoupla přes devět litrů.
Jednu nevýhodu přeci jen tento "vznětový zázrak" má. Reakce na prudké sešlápnutí plynu je pomalejší. Teprve po cca sekundě dojde k náběhu výkonu a tahu. Na tuto vlastnost je třeba si zvyknout a počítat s ní při předjíždění, apod.
Výsledný dojem z nového dieselu je však i přes popisované chvilkové váhání při akceleraci vynikající.
Po uzavření dost těžkých dveří se ocitnete v uzavřeném kokpitu pravého BMW s vysokou úrovní dílenského zpracování, ergonomie a bezpečnosti. O bezpečnost cestujících se stará celkem 8(!) airbagů. Dva přední, čtyři boční a dva tzv. hlavové airbagy pro řidiče a spolujezdce. Ty jsou zabudovány v A sloupcích. Interiér budí pocit téměř absolutního bezpečí, který však může u méně zkušených majitelů nové pětky způsobit nebezpečný pocit vlastní nesmrtelnosti...
Masivní, příplatková, přední kožená sedadla se třemi pamětmi pro individuální nastavení posezu cestujících jsou velmi vzdáleny běžné produkci ve střední třídě. Spíše by se daly přirovnat k oblíbenému domácímu křeslu. Nalezení dobré pozice pro řízení pomáhá jak všestranně el. seřiditelné sedadlo, tak el. seřiditelný volant ve dvou osách. V zadních sedadlech jsou zabudovány dětské sedačky. Bohužel jejich tvrdý materiál po "složení" znepříjemňuje sezení na zadních sedadlech. Místa pro nohy je tak akorát, spíše méně.
Z dalších "drobností" zpříjemňující řízení vybírám alespoň dešťový senzor řídící stěrače, vyhřívání volantu a navigační systém s TV. Navigační systém bohužel stále funguje jen u našich západních sousedů...
Jízdní vlastnosti vozu jsou velmi dobré, bez jakýchkoli náznaků nejistoty. O případný nežádoucí prokluz zadních poháněných kol, za zhoršených povětrnostních podmínek, se stará vyspělý protiprokluzový systém ASC+T.
Ovládání relativně velkého vozu je bezproblémové, řazení jde velmi přesně. Sešlápnutí spojky, přestože musí přenášet 390 Nm točivého momentu motoru, nejde nijak ztuha. Volant padne dobře do ruky, ale mohl by mít menší průměr.
Vývojové oddělení BMW předvedlo, že kromě výborných zážehových motorů umí vyvinout i výborné vznětové motory. BMW 530d je toho důkazem.