Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST BMW řady 7 (G11): První dojmy z Portugalska

bmw jizdnidojmy video luxusni redakcnivideo
bmw jizdnidojmy video luxusni redakcnivideo
bmw jizdnidojmy video luxusni redakcnivideo
bmw jizdnidojmy video luxusni redakcnivideo
97 Fotogalerie
Jan Mička
Nejnovější BMW řady 7 je od roku 1977 již šestou generací. Než přistoupíme k hodnocení jízdy, v krátkosti si popíšeme systémy a řešení, které nás zaujaly ze všeho nejvíce.

Pouhý týden před zahájením autosalonu ve Frankfurtu nad Mohanem jsme si odskočili do portugalského Porta, kde se nám v celé své kráse poprvé ukázala nová generace BMW řady 7. Vlajková loď mnichovské automobilky je od roku 1977 již šestým vydáním, které je podle očekávání doslova přesyceno nejmodernějšími technologiemi.

Carbon Core – unikátní konstrukce karoserie

Evropská legislativa a stále přísnější emisní normy nutí automobilky vyvíjet nová řešení pro snížení spotřeby paliva a produkce emisí. Základním stavebním kamenem úsporného vozu je nízká hmotnost, která se v luxusním segmentu neobejde bez implementace nejmodernějších materiálů do struktury karoserie. U drtivé většiny dnešních automobilů vede široké využití hliníku a vysokopevnostních ocelí, BMW je ale v tomto ohledu o krok napřed.

Video placeholder
BMW řady 7 (G11): První dojmy z Portugalska • Zdroj: Auto.cz, BMW

Novinka v oblasti snížení hmotnosti nese název Carbon Core. BMW při jejím návrhu vycházelo ze zkušeností získaných v rámci vývoje modelů řady i, v případě nové sedmičky je ale značně obměnila. Vůz má samonosnou karoserii vyrobenou z hliníku a ultra vysokopevnostní oceli (model i3 má karbonový monokok přichycený k základní platformě převážně lepenými spoji), a kritická místa jsou vyztužena uhlíkovým kompozitem. Najdeme jej v oblasti středového tunelu, v podélných a příčných nosnících střechy, prazích nebo sloupcích C karoserie.

Nové BMW 7 je proto ve srovnání s předchůdcem lehčí až o 130 kilogramů, přítomnost karbonového jádra ale značí pouze decentní plaketa na sloupku B karoserie. Není bez zajímavosti, že si vůz vyváženým mixem moderních materiálů pomohl k ideálnímu rozložení hmotnosti mezi nápravy (50:50), různorodost celé konstrukce nicméně vyžaduje také speciální přístup k lakování. Proces zahrnuje několik sušících metod s přesným řízením teploty.

RozměryBMW 7BMW 7L
Délka [mm]50985238
Šířka [mm]19021902
Výška [mm]14671479
Rozvor [mm]30703210
Objem zav. prostoru [l]*515515
*u hybridních verzí 740e a 740eL má zavazadelník objem 420 litrů

Integrální řízení zadní nápravy

Jak udělat více než pět metrů dlouhou limuzínu agilnější? Přidejte řízení zadní nápravy. Tento systém je například u Renaultu známý pod názvem 4Control a má za úkol natáčet zadní kola ve směru nebo prosti směru těch předních. BMW 7 přináší novinku v podobě variabilního hřebenu řízení (dříve bylo planetové soukolí) a možnost kombinovat řízení zadních kol také s pohonem xDrive.

První den testování jsme vyzkoušeli šestiválcovou verzi 730d s pohonem zadních kol, kdo by ale i při hmotnosti přes osmnáct metráků čekal těžkopádnou loď, má smůlu. Vůz se protahoval klikatými okreskami s agilitou sedanu střední třídy a ve vracečkách byl nádherně znát stáčivý efekt zádi. Karoserie se spolehlivě položila do zadních kol, a o zbytek se postaralo přesné, byť poněkud přeposilované řízení s variabilním převodem. Kde byste s běžným automobilem museli ručkovat, tam si u BMW 7 vystačíte maximálně s polovinou otáčky volantu.

Multimediální systémy

Zatímco tvary přístrojové desky prodělaly spíše evoluční obměnu, ovládání infotainmentu a dalších důležitých funkcí se posunul mílovými kroky kupředu. Centrální displej lze i nadále ovládat sdruženým ovladačem iDrive na středové konzole, nově ale přibyla i dotyková funkce a ovládání gesty. Ne nadarmo BMW uvádí, že luxus zítřka přináší již dnes.

Dotykové ovládání displeje v dnešní době už nikoho nepřekvapí, reakce na jednoduchá gesta ale berou dech. Základem je mít loket opřený o středovou loketní opěrku (tím je zaručena ideální pozice prstů vůči šesti senzorům umístěným po stranách obrazovky), a pak už stačí jen mávat rukou. Hlasitost autorádia například upravíte krouživým pohybem ukazováčku po nebo proti směru hodinových ručiček, rádiovou stanici přepnete pohybem ukazováčku a prostředníčku proti displeji, máchnutím ukazováčku nahoru přijmete hovor, vodorovným pohybem jej zase ukončíte a podobně. Celkově systém reaguje na sedm gest, přičemž některým gestům lze přiřadit speciální funkce.

BMW řady 7 je limuzína připravená k převozu všech, kteří si potrpí na maximální míru komfortu. Prim hrají nově vyvinutá zadní sedadla Executive Lounge s až osmi typy masáží, polohováním opěradla (až do úhlu 42,5°) a sedáku a měkoučkými polštářky na hlavových operkách. Nechybí ani sedmipalcový tablet Touch Command integrovaný do středové loketní opěrky. Výrobcem tabletu je Samsung a jediným stiskem tlačítka jej můžete vyjmout. Největší přínos takového řešení vidíme v možnosti ovládání hlavních funkcí automobilu přes tablet.

V menu najdete ovládání masážních sedadel, klimatizace, ambientního osvětlení interiéru, zobrazíte si data o jízdě, navigaci, internetový prohlížeč (vůz má vlastní wi-fi hotspot), nebo provoníte interiér jednou z osmi unikátních vůní (jejich vývoj trval tři a půl roku). Jediné úskalí vidíme v tom, že s každým odchodem z automobilu musíte zařízení vyjmout, nebo minimálně vyklopit středovou loketní opěrku, čímž jej alespoň na první pohled schováte.

Futuristický klíček s integrovaným displejem

Obvykle klíčky od testovacích automobilů schováme do kapsy a nevšímáme si jich, u BMW řady 7 je ale potřeba udělat výjimku. Je totiž vybaven displejem a ovládá se podobně jako běžné smartphony. Na dálku si například zkontrolujete stav paliva v nádrži, nebo zda je vůz odemčen či zamčen, největší bombou je však systém poloautomatického parkování. Řidič již tedy nemusí sedět za volantem!

Ano, BMW řady 7 umí zaparkovat i bez řidiče. Ten jen na dálku nastartuje motor, vydá povel k zaparkování či vyparkování a vše sleduje zvenku. Systém se hodí třeba v případě, že parkujete do úzkého prostoru, který by neumožňoval pohodlné vystoupení posádky. Vůz zajíždí na místo čelem a vyjíždí couváním, přičemž sám neujede více než 1,5 délky karoserie, tedy zhruba 7,6 metru. Jak to celé funguje v praxi, uvidíte v přiloženém videu.

Video placeholder
BMW řady 7 (G11): První dojmy z Portugalska • Zdroj: auto.cz

Klíček je opatřen baterií, kterou lze dobít pomocí USB kabelu nebo indukčně ve středové loketní opěrce předních cestujících. Stejným způsobem lze dobíjet také mobilní telefony, Samsung Galaxy S4 byl však vůči indukci imunní.

Nový head-up displej a dokonalý surround view

Head up-displej je u nového BMW 7 větší než kdykoliv dříve. Plocha zobrazení se zvětšila o 75 procent, díky čemuž jsou údaje lépe čitelné, a nová grafika se postarala o lepší estetiku. Displej zobrazuje rychlost jízdy, aktuální rychlostní limity, navádění navigace, varovná hlášení a zprávy systému Check Control a mnoho dalšího. Zorné pole řidiče není větší plochou displeje nikterak omezeno.

Systém kamer umístěných po stranách karoserie dnes nabízí kde kdo, BMW jej však přivedlo k naprosté dokonalosti. Vedle standardních obrazových výstupů na středovém displeji infotainmentu si totiž můžete automobil zobrazit ve 3D, otáčet jím a lépe rozpoznat nástrahy okolí. I v tomto případě lze využít ovládání gestem, které připomíná „vytáhnutí“ automobilu dvěma prsty ven z displeje. Pohledy následně měníte pohybem prstů doleva a doprava.

BMW Laser lights

Laserové světlomety se v segmentu luxusních limuzín objevují vůbec poprvé, v rámci prezentace jsme se však na ně mohli pouze dívat. Zkoušené automobily jimi sice byly vybaveny, ukončení prvního dne testování v podvečerních hodinách nám ale nedovolilo vyzkoušet jejich potenciál, hlavně dosvit v dálkovém režimu až na vzdálenost 600 metrů. To je dvakrát dál, než v případě adaptivních diodových světlometů.

Technologie se nicméně od loňska, kdy jsme navštívili prezentaci budoucích novinek BMW v Mnichově, nikterak nezměnila. Osobní dojmy z jízdy s laserovými světlomety zabudovanými ve vývojovém prototypu BMW i8 najdete zde.

BMW 7 – technická data a české ceny
Model730d730d xDrive740i750i xDrive740e
Zdvihový objem [cm3]29932993299843951997
Válce/ventily6.46.46.48.44.4
Největší výkon [kW/min]195/4000195/4000240/5500-6500330/5500-6000190/5000-6500,
celk. výkon 240kW
Točivý moment [N.m/min]620/2000-2500620/2000-2500450/1380-5000650/1800-4500400/1250-4800
Převodovka8A8A8A8A8A
Max. rychlost [km/h]250250250250240
Zrychlení 0-100 km/h [s]6,15,85,54,45,6
Komb. spotřeba [l/100 km]4,54,86,68,12,1
Cena Limousine [Kč]2.389.4262.477.8262.522.0262.982.226není k dispozici
Cena Long [Kč]2.540.2262.628.6262.688.9263.157.726není k dispozici

Nové BMW řady 7 G11 (verze Long je označena G12) si odbude světovou premiéru na blížícím se autosalonu ve Frankfurtu nad Mohanem. Uvedení vozu na český trh je plánováno na 24. října.