Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Citroën ë-C3
Citroën ë-C3
Citroën ë-C3
Citroën ë-C3
42 Fotogalerie

TEST Citroën ë-C3 – Malá francouzská revoluce?

Elektromobily jsou pořád v menšině také kvůli tomu, že chybí dostupné modely. A když už jsou, pochází většinou z Číny. Teď je tu jeden evropský. Začíná na 589.000 Kč a má přijít i verze do půl milionu. Je právě elektrický citroën autem, který začne měnit názory?

Design, interiér

Nový Citroën C3 je zcela odlišný od svého předchůdce. Starý byl běžným malým hatchbackem, nový je spíše SUV. Zároveň jde stále o cenově dostupný model, což přináší klady i stinné stránky. Elektrická verze ë-C3 se potom profiluje jako levný elektromobil segmentu B, který kombinuje jednoduchost, praktičnost a pohodlí. Vyrábí se v Trnavě na Slovensku na platformě Smart Car, vyvinuté ve spolupráci s indickou automobilkou Tata. Tato platforma umožňuje efektivní výrobu a přispívá k nižším nákladům na produkci – jak moc je to znát?

Minimalismus vítězí nad hravostí

Exteriér vozu nabízí pět barevných variant, tradiční je pouze modrá Monte Carlo. Je praktický díky vyšší světlé výšce a černým plastovým lemem kolem blatníků. Postrádá však vizuální hravost typickou pro dřívější modely značky Citroën. Oproti konkurentům (např. Fiat 500e nebo Renault 5 E-Tech) zde chybí jakýkoliv retro prvek nebo známá identita.

Uvnitř pokračuje stejná filozofie – minimalismus, strohost, účelnost. Interiér je opravdu prostorný, takovou trojkovou fabii přerůstá ve všech směrech. Použité materiály a zpracování sice místy působí trochu nekvalitně, ale vlastně nijak neuráží. Člověk určitě nemá pocit, že sedí v jednom tvrdém plastovém výlisku. Potěší ergonomie a hlavně spousta fyzických tlačítek. Digitální přístrojový panel je v podstatě jen malý pásek s několika základními informacemi. Zde se naplno projevuje snaha o redukci nákladů, která je zároveň pozitivní v tom, že řidiče neruší víc než musí.

Jednoduchost na hraně komfortu

Přední sedadla s paměťovou pěnou a patentovaným složením jsou skutečně pohodlná. Vrchní vrstva je měkoučká, ale zároveň poskytují dobrou oporu zad i při delší jízdě. Zato vzadu už je situace horší. Vyšší podlaha kvůli baterii znamená nepřirozený posaz s koleny hodně nahoře – pro dospělé nepohodlné i na kratší trasy. Pro děti a příležitostné pasažéry však zadní lavice postačí.

Zavazadlový prostor je identický se spalovací C3. Nabízí 310 litrů, což je sice průměr v segmentu, ale praktický tvar a nízká nákladová hrana využitelnost zvyšují. Pod podlahou není místo na rezervu, pouze nouzová sada. Háčky na tašky chybí, což je škoda, protože vůz cílí na prakticky smýšlející uživatele.

Citroën ë-C3 - Naměřené rozměry zavazadelníku
Délka u podlahy/pod platem602/455 mm
Max. délka za sedadlem spolujezdce1.578 mm
Šířka mezi podběhy1.008 mm
Výška pod platem559 mm
Výška nakládací hrany817 mm
Šířka nakládacího otvoru874 mm

Motor, jízdní vlastnosti

Elektromotor je uložený u přední nápravy a má výkon 83 kW. Dynamika je v městském prostředí slušná díky krátkému stálému převodu, který kompenzuje nízký točivý moment 120 Nm. Do nějakých 70 km/h elektrická C3 zrychluje opravdu svižně. Reakce na akcelerátor jsou utlumené, není zde typické kopání elektromobilu při přidání plynu, což nám v tomto případě nevadí, protože to usnadňuje plynulou jízdu. Maximální rychlost je 135 km/h, což můžete pocítit už při napojování do průběžného pruhu na dálnici či předjíždění. Nad 100 km/h to už prostě moc nejede.

44 kWh baterie typu LFP je technologicky starší než modernější typy. Její energetická hustota zaostává (je tedy těžší) a v mrazu se dojezd zkracuje výrazněji. Má ale i své výhody. Kromě nižší výrobní ceny je bezpečnější a méně náchylná k degradaci než klasické lithium-iontové články.

Komfortní, ale ne vždy

Podvozek s progresivními hydraulickými dorazy je u takto malého auta překvapivým prvkem. Teoreticky by měl zajišťovat typický plavný komfort, známý z větších Citroënů. V praxi však ë-C3 působí v městských rychlostech spíše tvrdě a na kratších nerovnostech (např. díry, kanály) drncá, hlavně pod plynem. Až ve vyšší rychlosti se podvozek probudí, venkovskou sérii dlouhých muld vyžehlí opravdu působivě a díky hydraulickým dorazům nejsou následky maximální propružení tak cítit.

Řízení je necitlivé a přeposilované, což sice snižuje námahu při parkování, ale ubírá na jistotě při vyšší rychlosti. V ostřejší zatáčce se poměrně těžký vůz (provozní hmotnost 1491 kg) znatelně naklání a působí těžkopádně, je potřeba zatočit jedním pohybem, protože korekce trvají déle. Jistotu však neztrácí a toto svérázné chování je docela zábava.

Citroën ë-C3Citroën ë-C3 | Zdroj: auto.cz/Michal Kollert

Akustický komfort je v rámci třídy na vysoké úrovni – dvojité těsnění dveří, odhlučnění podběhů i kapoty účinně brání vniknutí hluku do kabiny. Elektromotor sám o sobě je velmi tichý a přispívá k celkové uvolněné atmosféře.

Jednoduchost je nejpraktičtější

Výbava ë-C3 odpovídá jeho cenové kategorii. Verze Feel je skutečně základní, tedy bez centrálního displeje a infotainment se řeší přes držák a aplikaci v mobilu. Vyšší výbava Max nabídne 10,25" dotykový displej, parkovací kameru a dvoubarevný interiér, který působí přece jen o něco hodnotněji.

Přesto zůstává několik prvků spíše nešikovných: např. ovládání oken, kde dolů jdou automaticky, ale nahoru pouze ručně, nebo absence některých běžných asistenčních systémů (např. sledování slepého úhlu či adaptivní tempomat). Z hlediska bezpečnostní výbavy ë-C3 plní zákonný základ, ale nic navíc. Na druhou stranu zájemci o zcela jednoduchý vůz přesně toto pochválí.

Video placeholder
Citroën ë-C3 • Zdroj: Citroën

Dojezd 250 km, ale slušné nabíjení

Citroën uvádí dojezd 320 km dle WLTP, což je v praxi nedosažitelné. Reálný městský dojezd se pohybuje mezi 230–270 km, v zimě klesá i pod 200 km. Dálniční spotřeba kolem 25 kWh/100 km znamená, že dojezd se zde smrskne k hranici 170 km – pro delší cesty tedy není ë-C3 ideálním kandidátem.

Potěší však podpora rychlého DC nabíjení výkonem až 100 kW, což v této cenové třídě není standardem. Z 20 na 80 % se vůz nabije za cca 26 minut, což je více než přijatelné. AC nabíjení (jednofázové, max. 7,4 kW) znamená plné nabití za přibližně 6 hodin.

KonkurentiHyundai InsterSpring
 SMARTElectric 45
MotorElektromotor s permanentním magnetemElektromotor s permanentním magnetem
Maximální výkon [kW/k]71/9745
Maximální 30minutový výkon [kW/k]23,7/32,323/31,5
Maximální točivý moment [Nm]147125
Typ akumulátoruLithium-ion polymer (LiPol)Lithium-ion
Kapacita akumulátoru [kWh]42/4926,8
Výkon akumulátoru [kW]85,4/96,533
Příkon dobíječky (AC) [kW]10,56,6
Rychlost nabíjení (DC) [kW]72/85,330
Orientační doba nabíjení (10-100%)4 hodiny (AC)/30 minut (DC)5 hodin (AC)/50 minut (DC)
Spotřeba energie [Wh/km]14,3 - 15,114,8
Maximální dojezd dle WLTP [km]327 (15")/ 370 (17")/293 (střešní nosič)230
Maximální rychlost [km/h]140125
Zrychlení 0–100 km/h [s]11,7 (ECO)/10,6 (POWER)19,1
Provozní hmotnost [kg]1 380 - 1 468800
Přípustná hmotnost přívěsu [kg]-400
Objem zavazadlového prostoru [l]280/1 059 (sklopená sedadla)290
Délka [mm]3 8253 734
Šířka [mm]1 6101 626
Výška [mm]1 575/1 610 (s podélníky)1 473
Rozvor [mm]2 5802 423
Cena od [Kč]489 990379 900

Závěr

Za cenu pod 600 tisíc korun (včetně dotace) získáte auto, které sice ničím zvlášť nevyniká, ale zvládne každodenní dojíždění po městě nebo příměstské oblasti. Komfortní sedadla, prostornost vpředu a tichý plynulý projev patří k jeho silným stránkám.

Naopak horší je jízdní dynamika za městem, prostornost vzadu, tvrdý podvozek na ostrých nerovnostech a vyšší spotřeba zejména na dálnici. Citroën ë-C3 je tedy ideální volbou pro pragmatické řidiče, kteří hledají levné, jednoduché a nové elektrické auto, zejména jako druhý vůz do rodiny.

Pokud očekáváte emotivní jízdní zážitek, vysokou variabilitu interiéru nebo vyšší technologickou úroveň, bude pro vás lepší třeba Hyundai Inster. Nejbližším konkurentem citroënu je jinak technicky téměř totožný Fiat Panda, který se teď prodává i za stejnou cenu.

Plusy

  • Na EV cenová dostupnost
  • Celková jednoduchost
  • Prostorná kabina, hlavně vpředu
  • Rychlé nabíjení
  • Hodně fyzických tlačítek
  • Jednoduchý vůz bez zbytečností

Minusy

  • Vyšší spotřeba, nižší dojezd
  • Nepohodlná zadní lavice
  • Tvrdší přes ostré nerovnosti
  • Bez technologických vychytávek

Nejlevnější verze modelu375.000 Kč (C3 Turbo 100k Manual, You)
Základ s testovaným motorem589.900 Kč (ë-C3 113k Automatic, baterie 44 kWh, You)
Testovaný vůz bez příplatků589.900 Kč (ë-C3 113k Automatic, baterie 44 kWh, You)
Testovaný vůz s výbavou694.000 Kč (Electric 113k Automatic, MAX, Baterie 44 kWh, YOU + palubní třífázová nabíječka 15 000 Kč)

Zdroj: Autorský text, video: Citroën

Citroën C3 Electric 113k Automatic
Cena základní sestavy
589 000 Kč
Výbava základní sestavy
Čelní a boční airbagy řidiče a spolujezdce s možností odpojení airbagu spolujezdce, Hlavové airbagy pro první a druhou řadu sedadel, Bezpečnostní pásy vpředu s pyrotechnickým předpínačem a omezovačem tahu, 3x bezpečnostní tříbodové pásy vzadu, boční sedadla s pyrotechnickým předpínačem a omezovačem tahu, Akustická a vizuální signalizace nezapnutí a rozepnutí bezpečnostního pásu řidiče a spolujezdce, Akustická a vizuální signalizace nezapnutí a rozepnutí bezpečnostního na zadních sedadlech, 2x opěrky hlavy vpředu, 3x výškově nastavitelné opěrky hlavy vzadu, 2x bezpečnostní úchyty ISOFIX pro upevnění dětské sedačky na krajních sedadlech druhé řady, Automatické zamykání dveří a zavazadlového prostoru za jízdy (automatická deaktivace v případě dopravní nehody), Palubní počítač a ukazatel vnější teploty, Manuální klimatizace, Zadní parkovací asistent, Paket Bezpečnost, ABS + EBD (rozdělovač brzdného účinku) + EBA (podpora brždění v krizové situaci) + samočinná aktivace výstražných světlometů při prudkém brzdění, ESP + ASR (elektronický stabilizační a protikluzový systém), Pomoc při rozjezdu ve svahu (Hill Start Assist), Kontrola poklesu tlaku vzduchu v pneumatikách, Centrální zamykání s dálkovým ovládáním, Elektricky ovládaná okna předních dveří, Elektricky ovládaná vnější zpětná zrcátka, sklopná manuálně, Výškově a podélně nastavitelný volant, Stěrač zadního okna, Přídavná denní světla s LED optikou, Osvětlení interiéru a zavazadlového prostoru, My Citroën Assist, My Citroën Play SmartPhone Station, Čalounění: Látka ČERNÁ FABRIC / ŠEDÁ FABRIC, Kryt zavazadlového prostoru, Zásuvka 12V mezi předními sedadly, Odkládací a úložné prostory v předních dveřích, centrálním panelu palubní desky, My Citroën Play Plus: FM / DAB(digitální) rádio (6x Repro), Dotykový 10“ displej, Automatické stěrače s dešťovým senzorem, ECOLED přední světlomety, Elektricky vyhřívaná, ovládaná a sklopná vnější zpětná zrcátka, Výškově nastavitelné sedadlo řidiče, Sklopné opěradlo lavice ve druhé řadě dělené v poměru 2/3 - 1/3, Čalounění: Látka Černá FABRIC / Šedá SERGE FABRIC - sedadla Advanced Comfort, Ocelové disky kol, pneumatiky 205/50 R17, okrasné kryty kol „AZURITE“, Pack Look - PLUS: přední a zadní nárazníky v barvě karoserie, přední a zadní deflektor v šedé barvě, kliky dveří v barvě Černá Perla Nera, kryty vnějších zpětných zrcátek v barvě Černá Perla Nera, lišty okenního rámu a sloupku B,C v černé lesklé barvě, ochranné lemy blatníků a prahů karoserie, palubní deska a panely předních a zadních dveří s modrým dekorem
Cena testované sestavy
694 000 Kč
Výbava testované sestavy
Verze Max (parkovací kamera, automatická klimatizace, hliníkové disky kol “ATACAMITE”, zatmavená skla zadních oken, koženka v čalounění sedadel, Pack Look MAX, vnitřní zpětné zrcátko s automatickou clonou, elektricky vyhřívaná, ovládaná a sklopná vnější zpětná zrcátka a sklopné opěradlo za 679 900 Kč) + palubní třífázová nabíječka za 15 000 Kč
Motor
Typ motoru:
elektrický
Válce / ventily:
0 / 0
Zdvihový objem (ccm):
0
Nejvyšší výkon (kW / ot/min):
83 / 0
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min):
124 / 0 - 0
Nejvyšší toč. moment elektromotoru (Nm / ot/min):
0 / 0 - 0
Nejvyšší výkon elektromotoru (kW / ot/min):
0 / 0
Nejvyšší výkon soustavy (kW / ot/min):
0
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h):
132
Zrychlení 0 - 100 km/h (s):
10.4
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km):
0 / 0 / 0
Emise CO2:
0
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l):
310 / 0
Objem nádrže (l):
0
Pohotovostní hm. / nosnost (kg):
1416 / 0
Citroën C3 Electric 113k Automatic schema
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm):
4015
b) šířka (mm):
1755
c) výška (mm):
1590
d) rozvor (mm):
2540
e) rozchod vpředu (mm):
1498
f) rozchod vzadu (mm):
1518
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm):
820 / 1053
h) podélný prostor vzadu min/max (mm):
601 / 834
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm):
978
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):
973
k) šířka vpředu (mm):
1385
l) šířka vzadu (mm):
1357
délka sedáku vpředu (mm):
474
délka sedáku vzadu (mm):
458
výška opěradla vpředu (mm):
652
výška opěradla vzadu (mm):
614
místo vzadu pod předním sedadlem:
Ano