TEST Citroën ë-C3 – Malá francouzská revoluce?
Elektromobily jsou pořád v menšině také kvůli tomu, že chybí dostupné modely. A když už jsou, pochází většinou z Číny. Teď je tu jeden evropský. Začíná na 589.000 Kč a má přijít i verze do půl milionu. Je právě elektrický citroën autem, který začne měnit názory?
Design, interiér
Nový Citroën C3 je zcela odlišný od svého předchůdce. Starý byl běžným malým hatchbackem, nový je spíše SUV. Zároveň jde stále o cenově dostupný model, což přináší klady i stinné stránky. Elektrická verze ë-C3 se potom profiluje jako levný elektromobil segmentu B, který kombinuje jednoduchost, praktičnost a pohodlí. Vyrábí se v Trnavě na Slovensku na platformě Smart Car, vyvinuté ve spolupráci s indickou automobilkou Tata. Tato platforma umožňuje efektivní výrobu a přispívá k nižším nákladům na produkci – jak moc je to znát?
Minimalismus vítězí nad hravostí
Exteriér vozu nabízí pět barevných variant, tradiční je pouze modrá Monte Carlo. Je praktický díky vyšší světlé výšce a černým plastovým lemem kolem blatníků. Postrádá však vizuální hravost typickou pro dřívější modely značky Citroën. Oproti konkurentům (např. Fiat 500e nebo Renault 5 E-Tech) zde chybí jakýkoliv retro prvek nebo známá identita.
Uvnitř pokračuje stejná filozofie – minimalismus, strohost, účelnost. Interiér je opravdu prostorný, takovou trojkovou fabii přerůstá ve všech směrech. Použité materiály a zpracování sice místy působí trochu nekvalitně, ale vlastně nijak neuráží. Člověk určitě nemá pocit, že sedí v jednom tvrdém plastovém výlisku. Potěší ergonomie a hlavně spousta fyzických tlačítek. Digitální přístrojový panel je v podstatě jen malý pásek s několika základními informacemi. Zde se naplno projevuje snaha o redukci nákladů, která je zároveň pozitivní v tom, že řidiče neruší víc než musí.
Jednoduchost na hraně komfortu
Přední sedadla s paměťovou pěnou a patentovaným složením jsou skutečně pohodlná. Vrchní vrstva je měkoučká, ale zároveň poskytují dobrou oporu zad i při delší jízdě. Zato vzadu už je situace horší. Vyšší podlaha kvůli baterii znamená nepřirozený posaz s koleny hodně nahoře – pro dospělé nepohodlné i na kratší trasy. Pro děti a příležitostné pasažéry však zadní lavice postačí.
Zavazadlový prostor je identický se spalovací C3. Nabízí 310 litrů, což je sice průměr v segmentu, ale praktický tvar a nízká nákladová hrana využitelnost zvyšují. Pod podlahou není místo na rezervu, pouze nouzová sada. Háčky na tašky chybí, což je škoda, protože vůz cílí na prakticky smýšlející uživatele.
Citroën ë-C3 - Naměřené rozměry zavazadelníku | |
Délka u podlahy/pod platem | 602/455 mm |
Max. délka za sedadlem spolujezdce | 1.578 mm |
Šířka mezi podběhy | 1.008 mm |
Výška pod platem | 559 mm |
Výška nakládací hrany | 817 mm |
Šířka nakládacího otvoru | 874 mm |
Motor, jízdní vlastnosti
Elektromotor je uložený u přední nápravy a má výkon 83 kW. Dynamika je v městském prostředí slušná díky krátkému stálému převodu, který kompenzuje nízký točivý moment 120 Nm. Do nějakých 70 km/h elektrická C3 zrychluje opravdu svižně. Reakce na akcelerátor jsou utlumené, není zde typické kopání elektromobilu při přidání plynu, což nám v tomto případě nevadí, protože to usnadňuje plynulou jízdu. Maximální rychlost je 135 km/h, což můžete pocítit už při napojování do průběžného pruhu na dálnici či předjíždění. Nad 100 km/h to už prostě moc nejede.
44 kWh baterie typu LFP je technologicky starší než modernější typy. Její energetická hustota zaostává (je tedy těžší) a v mrazu se dojezd zkracuje výrazněji. Má ale i své výhody. Kromě nižší výrobní ceny je bezpečnější a méně náchylná k degradaci než klasické lithium-iontové články.
Komfortní, ale ne vždy
Podvozek s progresivními hydraulickými dorazy je u takto malého auta překvapivým prvkem. Teoreticky by měl zajišťovat typický plavný komfort, známý z větších Citroënů. V praxi však ë-C3 působí v městských rychlostech spíše tvrdě a na kratších nerovnostech (např. díry, kanály) drncá, hlavně pod plynem. Až ve vyšší rychlosti se podvozek probudí, venkovskou sérii dlouhých muld vyžehlí opravdu působivě a díky hydraulickým dorazům nejsou následky maximální propružení tak cítit.
Řízení je necitlivé a přeposilované, což sice snižuje námahu při parkování, ale ubírá na jistotě při vyšší rychlosti. V ostřejší zatáčce se poměrně těžký vůz (provozní hmotnost 1491 kg) znatelně naklání a působí těžkopádně, je potřeba zatočit jedním pohybem, protože korekce trvají déle. Jistotu však neztrácí a toto svérázné chování je docela zábava.
Akustický komfort je v rámci třídy na vysoké úrovni – dvojité těsnění dveří, odhlučnění podběhů i kapoty účinně brání vniknutí hluku do kabiny. Elektromotor sám o sobě je velmi tichý a přispívá k celkové uvolněné atmosféře.
Jednoduchost je nejpraktičtější
Výbava ë-C3 odpovídá jeho cenové kategorii. Verze Feel je skutečně základní, tedy bez centrálního displeje a infotainment se řeší přes držák a aplikaci v mobilu. Vyšší výbava Max nabídne 10,25" dotykový displej, parkovací kameru a dvoubarevný interiér, který působí přece jen o něco hodnotněji.
Přesto zůstává několik prvků spíše nešikovných: např. ovládání oken, kde dolů jdou automaticky, ale nahoru pouze ručně, nebo absence některých běžných asistenčních systémů (např. sledování slepého úhlu či adaptivní tempomat). Z hlediska bezpečnostní výbavy ë-C3 plní zákonný základ, ale nic navíc. Na druhou stranu zájemci o zcela jednoduchý vůz přesně toto pochválí.

Dojezd 250 km, ale slušné nabíjení
Citroën uvádí dojezd 320 km dle WLTP, což je v praxi nedosažitelné. Reálný městský dojezd se pohybuje mezi 230–270 km, v zimě klesá i pod 200 km. Dálniční spotřeba kolem 25 kWh/100 km znamená, že dojezd se zde smrskne k hranici 170 km – pro delší cesty tedy není ë-C3 ideálním kandidátem.
Potěší však podpora rychlého DC nabíjení výkonem až 100 kW, což v této cenové třídě není standardem. Z 20 na 80 % se vůz nabije za cca 26 minut, což je více než přijatelné. AC nabíjení (jednofázové, max. 7,4 kW) znamená plné nabití za přibližně 6 hodin.
Konkurenti | Hyundai Inster | Spring |
SMART | Electric 45 | |
Motor | Elektromotor s permanentním magnetem | Elektromotor s permanentním magnetem |
Maximální výkon [kW/k] | 71/97 | 45 |
Maximální 30minutový výkon [kW/k] | 23,7/32,3 | 23/31,5 |
Maximální točivý moment [Nm] | 147 | 125 |
Typ akumulátoru | Lithium-ion polymer (LiPol) | Lithium-ion |
Kapacita akumulátoru [kWh] | 42/49 | 26,8 |
Výkon akumulátoru [kW] | 85,4/96,5 | 33 |
Příkon dobíječky (AC) [kW] | 10,5 | 6,6 |
Rychlost nabíjení (DC) [kW] | 72/85,3 | 30 |
Orientační doba nabíjení (10-100%) | 4 hodiny (AC)/30 minut (DC) | 5 hodin (AC)/50 minut (DC) |
Spotřeba energie [Wh/km] | 14,3 - 15,1 | 14,8 |
Maximální dojezd dle WLTP [km] | 327 (15")/ 370 (17")/293 (střešní nosič) | 230 |
Maximální rychlost [km/h] | 140 | 125 |
Zrychlení 0–100 km/h [s] | 11,7 (ECO)/10,6 (POWER) | 19,1 |
Provozní hmotnost [kg] | 1 380 - 1 468 | 800 |
Přípustná hmotnost přívěsu [kg] | - | 400 |
Objem zavazadlového prostoru [l] | 280/1 059 (sklopená sedadla) | 290 |
Délka [mm] | 3 825 | 3 734 |
Šířka [mm] | 1 610 | 1 626 |
Výška [mm] | 1 575/1 610 (s podélníky) | 1 473 |
Rozvor [mm] | 2 580 | 2 423 |
Cena od [Kč] | 489 990 | 379 900 |
Závěr
Za cenu pod 600 tisíc korun (včetně dotace) získáte auto, které sice ničím zvlášť nevyniká, ale zvládne každodenní dojíždění po městě nebo příměstské oblasti. Komfortní sedadla, prostornost vpředu a tichý plynulý projev patří k jeho silným stránkám.
Naopak horší je jízdní dynamika za městem, prostornost vzadu, tvrdý podvozek na ostrých nerovnostech a vyšší spotřeba zejména na dálnici. Citroën ë-C3 je tedy ideální volbou pro pragmatické řidiče, kteří hledají levné, jednoduché a nové elektrické auto, zejména jako druhý vůz do rodiny.
Pokud očekáváte emotivní jízdní zážitek, vysokou variabilitu interiéru nebo vyšší technologickou úroveň, bude pro vás lepší třeba Hyundai Inster. Nejbližším konkurentem citroënu je jinak technicky téměř totožný Fiat Panda, který se teď prodává i za stejnou cenu.
Plusy
Minusy
Nejlevnější verze modelu | 375.000 Kč (C3 Turbo 100k Manual, You) |
Základ s testovaným motorem | 589.900 Kč (ë-C3 113k Automatic, baterie 44 kWh, You) |
Testovaný vůz bez příplatků | 589.900 Kč (ë-C3 113k Automatic, baterie 44 kWh, You) |
Testovaný vůz s výbavou | 694.000 Kč (Electric 113k Automatic, MAX, Baterie 44 kWh, YOU + palubní třífázová nabíječka 15 000 Kč) |
Zdroj: Autorský text, video: Citroën
