TEST Dacia Duster 1.5 dCi 4x4 – Nové peří pro prachovku
Dacia dělá mateřskému koncernu Renault jistě velkou radost. Meziročně si tato rychle rostoucí značka v Evropě připsala o více než 21 procent lepší čísla prodejů a jasně tak vítězí před Mazdou a Jaguarem, kteří v ne právě dobrých časech dokázali růst „jen“ o necelých 16 procent.
Zároveň si nízkonákladová automobilka polepšila na tržní podíl o velikosti 2,6 procent, když za prvních jedenáct měsíců tohoto roku prodala přes 260.000 aut. Co to znamená? Jednoznačně další impulz pro vývoj značky, která se z vysmívaného otloukánka změnila v respektovaného hráče, ze kterého má obavu řada zavedených borců. Omlazený Duster proto manažerům ostatních automobilek přinese zase o něco lehčí spaní.
Zase o kousek dál
Nejviditelnější změnou v exteriéru je přepracování přední masky, kde se nově objevilo osm malých chromovaných lichoběžníků a světlomety s moderněji vypadající optikou. Dacia navíc zareagovala na požadavky řady trhů a implementovala segment pro denní svícení. Nenechte se však zmást oficiálními fotografiemi, tuto funkci nezastávají diody, nýbrž konvenční žárovky. Díky masivním střešním ližinám působí auto při bočním pohledu drsněji, u některých typů střešních nosičů to však může znepříjemnit či znemožnit nasazení.
Interiér výrazně prokoukl. Hodnotněji vypadající přístrojový štít se třemi kruhovými ukazateli či elegantněji ztvárněné otočné ovladače klimatizace jsou jen začátek. Přepracována byla také celá palubní deska, na jejíž horní hraně před spolujezdcem i nad středovými výdechy klimatizace nyní najdeme praktickou odkládací schránku. Ovládání bočních oken (u řidiče jednodotykové) bylo přesunuto ze středového panelu na v moderních automobilech tradičnější místo na levých dveřích. Je zde však patrné, že na toto řešení se při navrhování vozu nepamatovalo a tak je ovládací modul lehce vystrčen a nachází se hodně vpředu dole, tedy přesně v místě, kde má vyšší člověk levé koleno.
Lehce kontroverzní je také zástavba navigačního systému (ve výbavě Exception jde o standard), jehož barevná dotyková obrazovka není nikterak natočena k řidiči a navíc je umístěna opravdu velmi nízko. To snižuje nejen čitelnost, ale hlavně bezpečnost, protože přeostřovat zrak kousek před hlavici dlouhé řadicí páky není ideální. Je evidentní, že inženýři měli v tomto ohledu (co se týče umístění modulu) svázané ruce, v příští generaci tomu již, doufejme, bude jinak.
Dusteru levná navigace sluší a ještě více posiluje jeho image predátora dražších SUV. K tomu ostatně přispívá i nově dodávaný tempomat, který znatelně zvyšuje komfort při dlouhém cestování, větší čalouněné plochy (například ve dveřích) a konečně také plnohodnotný pevný kryt zavazadlového prostoru, který nahradil předchozí vysloveně nízkonákladové řešení.
Audiosystém je možno ovládat pod volantem, jeho kvalita je bohužel poplatná nízké ceně: zvuk je hodně plochý a ani výkon reproduktorů není kdovíjak velký: nebyl problém dosáhnout při poslechu maximální možné hlasitosti.
Dacia Duster 4x4 nabízí za druhou řadou sedadel zavazadelník se základním objemem 408 litrů, který je možné zvětšit až na 1570 l. Ve standardním uspořádání je k dispozici rovná podlaha. Ložná plocha je dlouhá 992 mm, široká mezi podběhy 1000 mm, maximálně pak 1260 mm. Výška od podlahy po kryt je 440 mm, po strop 845 mm.
Pod kapotou faceliftované verze může nově být i přeplňovaný benzinový čtyřválec 1.2 TCe o výkonu 92 kW, ten je však zatím nabízen pouze s pohonem předních kol. My jsme vyzkoušeli nejdražší verzi v nabídce a jedinou, jejíž cena začíná čtyřkou: 1.5 dCi o výkonu 80 kW s pohonem všech kol.
Mercedes pro masy
Modernizace přinesla lepší utlumení motoru i podvozku, na palubě je nyní opravdu znatelně příjemněji, byť ve vysokých rychlostech je kabina Dusteru stále velmi hlučným místem. Vznětová patnáctistovka je velmi povedený a živý motor, což podporuje i relativně krátké zpřevodování šestistupňového manuálu. Šestku můžete zařadit už v šedesátce, a dokud nezastavíte v příkrém kopci, můžete se bez problémů rozjíždět na dvojku. První dva převody jsou hodně krátké, čímž do jisté míry nahrazují nutnost redukce pro jízdu v terénu.
Volič systému pohonu všech kol zůstal zachován, i nadále zde najdeme tři polohy. V režimu 2WD jsou poháněna pouze kola přední nápravy, po přepnutí do polohy Auto rozhoduje o připojení zadních kol (po lehkém prokluzu těch předních) elektronika. Třetí Lock pevně přiřazuje zadní nápravu a je určen pro pohyb v náročném terénu, s čímž souvisí i omezení do rychlosti 80 km/h.
Ačkoliv Duster se při světlé výšce 210 mm tváří jako velký horal, brodění zvládne jen do výšky 350 mm. To však drtivé většině majitelů bude stačit, přece jen Duster má do opravdového off-roadu ještě docela daleko. S českými silnicemi nemá problém, komfortní nastavení podvozku je příjemné a auto si docela sympaticky poradí i s většími výmoly. To, že jste výmol překonali, vám však rozhodně nehodlá zatajit: přenos rázů do řízení je výrazný. Když už jsme u řízení: nastavení volantu je i nadále možno pouze vertikální. Pozor při vystupování z auta, kvůli ozdobným lištám a poměrně velké vzdálenosti sedadla od prahu hrozí ušpinění kalhot.
Jízdní vlastnosti se nezměnily, Duster se na šestnáctipalcových kolech (jiné ostatně v ceníku nenajdete) stále rád naklání a nápravy v zatáčce rády odskočí, na druhou stranu auto není záludné a většinu času nadprůměrně komfortní. Spotřeba agregátu, splňujícího zatím pouze normu Euro 5, zůstává na stejných hodnotách: Duster průměrně jezdil za zhruba sedm litrů nafty na 100 km, což je také námi změřená spotřeba při dálniční stotřicítce. Zde by se určitě hodila delší šestka, přece jen otáčky kolem 3.200 min-1 nejsou v případě tuzemského dálničního maxima právě ekonomické. Pohodové ploužení stovkou sníží žíznivost motoru o více než dva litry.
Závěr
Dacia za 400.000 korun? Nakonec proč ne, vždyť kdo vám prodá malé naftové SUV s pohonem všech kol za méně než půl milionu? Moc jich není, například Škodu Yeti 4x4 2.0 TDI (81 kW) ve verzi Active koupíte za 470.000, avšak výbavu má Dacia podstatně lepší.
Levné SUV od Dacie bylo vždy zajímavou alternativou, která je po modernizaci ještě lákavější. Až příliš viditelná snaha o co nejmenší výrobní náklady zůstává, je však velmi početná (a stále se zvětšující) skupina zákazníků, která nad tím bez problému přimhouří oči. Pokud bychom vybírali SUV s nejlepším poměrem cena/výkon, byl by Duster s naftovým motorem a pohonem všech kol jedním z nejžhavějších kandidátů.
Nejlevnější verze modelu | 249.900 Kč (1.6 16V/77 kW Access) |
Základ s testovaným motorem | 329.900 Kč (1.5 dCi/80 kW 4x2 Arctica) |
Testovaný vůz s výbavou | 417.400 Kč (1.5 dCi/80 kW 4x4 Exception) |
Plusy
- Jízdní pohodlí na špatných silnicích i v lehkém terénu
- Šestistupňová převodovka
- Vypínatelný pohon 4x4
- Prostorný interiér
Minusy
- Laciné materiály a jednoduchá konstrukční řešení
- Ergonomie některých prvků v interiéru
- Vyšší hluk za jízdy
- Volant seřiditelný jen výškově
Foto: Petr Homolka