TEST Daewoo Lanos 1,6 16V – Svěží vítr v DAEWOO
Značka Daewoo v tomto roce představila zcela nový vůz nižší střední třídy s názvem Lanos. K testu jsme dostali silnější verzi 1,6 (78 kW) (prodává se ještě i verze 1,5 s výkonem 63 kW). Jde o verzi sedan s délkou 4074 mm a slušným rozvorem 2520 mm.
Přestože design vznikal v Itálii u ItalDesignu, nezapře „východní linie. Šikmé přední světlomety a zcela nová chromovaná maska chladiče dodávají tomuto vozu jistou individualitu.
Interiér je zpracován na standardní úrovni této třídy, ovládací prvky jsou tam, kde mají být a fungují bezproblémově. Jako zajímavost může působit ruční ovládání levého vnějšího zrcátka, zatímco pravé je ovládáno elektricky. Opravdu by mě zajímalo, kolik se ušetří tímto „vtipným řešením. Sedadla jsou vpředu i vzadu pohodlná s příjemným potahem. Posez vpředu mi dlouho připadal nějaký divný, až jsem si uvědomil, že přední sklo je dost blízko. Je to tím, že konstruktéři u Lanosu posunuli přístrojovou desku co nejvíce dopředu a tím zvětšili celkový vnitřní prostor. Na zadních sedadlech je to znát. Po usednutí na zadní sedadlo jsem byl mile překvapen volným místem nad hlavou i pro nohy. Výhled z vozu je dopředu a do stran dobrý, trochu horší výhled dozadu díky vyšší zádi. Zavazadlový prostor je na automobil typu sedan průměrný a má objem 322 litrů. Samozřejmě ho lze zvětšit sklopením děleného zadního opěradla.
A co motor? Jde o zcela nový 16-ti ventilový čtyřválec s proměnnou délkou sání. Navíc jsou sací kanálky leštěny. Ani jedna z těchto fines dnes ještě není v této třídě obvyklá. Papírových 78 kW z objemu 1,6 je poměrně dost, takže jsem byl zvědav jak Lanos jede. Jede dobře, samozřejmě, že se cítí lépe ve vyšších otáčkách. To je ovšem trošku problém, jelikož se vzrůstajícími otáčkami poměrně dost roste i hluk pronikající od motoru. Tohle se však týká jen vyloženě sportovní jízdy s vytáčením motoru do maxima. S lanosem se také dá jezdit normálně a potom s hlukem problémy nejsou. Spotřeba se při testu pohybovala kolem 7,5 litru, což je více než dobrý výsledek.
Jízdní vlastnosti jsou dobré, při rychlém průjezdu zatáčkou se však vůz dosti naklání, což je způsobeno měkkým naladěním podvozku. Během testu pršelo, takže brzdy s ABS mohly ukázat kvalitu nastavení. Při prudkém brzdění u krajnice, kde je rozdílný povrch na stranách vozu, Lanos brzdil plynule a bez větších známek uhýbání do stran.
Co říci závěrem? Daewoo Lanos 1.6 je povedeným nástupcem obstarožní Nexie (vycházející z Opelu Kadet), má moderní design, kultivovaný motor, slušný podvozek. Ten je však laděn spíše pro ženy, které od vozu očekávají pohodlí a ne sportovní tvrdost.