Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Fiat Bravo 1,4 MultiAir (103 kW) – Dýchat se má zhluboka

Ondřej Láník
Diskuze (81)
K italskému autu patří malé, ale živé motory odjakživa. Tradiční roli na sebe dnes bere pokrokový MultiAir.

Vládní instituce sice na evropské, národní i lokální úrovni tlačí na automobilky, aby na silnice posílala nová auta s nízkou kombinovanou spotřebou, ale automobilky se v normách měření spotřeby naučily chodit a vzdorují spotřebovému tlaku různými způsoby. Výkonné motory v lidových autech proto naštěstí pořád ještě nevymřely!

Stalo se už pravidlem, že na vrcholu potravního řetězce běžných hatchbacků je v nižší střední třídě silný dvoulitrový turbodiesel, byť takový extrém ještě před 10 lety vypadal nepravděpodobně. Klasické atmosférické dvoulitry spalující benzin už z této kategorie prakticky zmizely a byly nahrazeny maloobjemovými přeplňovanými čtyřválci s objemem sníženým o 20 až 30 %.

Obě cesty zvolil mezi jinými i Fiat. Jeho Bravo 2,0 JTD (121 kW) jsme testovali loni, nyní přišel na řadu 140koňový MultiAir.

Hatchback nižší střední třídy z dílny Fiatu už známe velmi důvěrně, vždyť na trhu je od roku roku 2007 a na Auto.cz je k dispozici 6 testů19 uživatelských recenzí. I se samotným motorem 1,4 MultiAir jsme už měli tu čest. Jak to tedy jde vše dohromady?

fiat testy nizsistredni fiat testy nizsistredni

V první řadě musíme připomenout, že MultiAir není jen letitá čtrnáctistovka 1368 cm3 doplněná o přeplňování! Původní motor s přívlastkem T-Jet nadále pokračuje svou životní dráhu v Bravu ve své slabší verzi s 88 kW a 206 Nm.

MultiAir jde o stupeň dál. Nemá sice zatím přímé vstřikování (jeho zavedení bude zřejmě dalším vývojovým krokem), za to se může pochlubit unikátním variabilním rozvodem na sací straně motoru. Jeho konstrukce využívá vačky s velmi širokým stupněm otevření, ale skutečný zdvih a čas otevření je regulován prostřednictvím hydraulicky ovládaného vloženého členu. Tvar ocelové vačky je vlastně jen obálkou všech nastavení a průběhů zdvihu. To umožňuje docílit prakticky nekonečný počet různých nastavení otevření sacích ventilů.

Výsledkem toho celého má být efektivní řešení přeplňování kombinovaného s proměnlivým sáním a variabilním ventilovým rozvodem, který lze snadno, přesně a rychle řídit podle aktuální potřeby dané sešlápnutím plynového pedálu. Nejvíc má motor palivo šetřit při částečných zatíženích, která v běžných podmínkách převládají. Tolik exkurz do techniky, jde se jezdit.

Asi nepřekvapí, že po startu běží MultiAir neslyšně, podobně jako konkurenční maloobjemové čtyřválce. Při běžné jízdě v nízkých rychlostech a ve městě se připravte na těžké převody, které dobře maskují oněch 230 Nm, které jsou dostupné už v 1750 min-1, když naplno sešlápnete pedál plynu. Z volnoběhu se motor sbírá váhavě, ale kolem 2000 už má dost elánu. Mile bezprostřední začne být odezva na pohyb plynu teprve v režimu Sport. Chuť motoru k odvádění mechanické práce s rostoucími otáčkami lineárně sílí, jakoby šlo o větší atmosféricky plněnou jednotku, a docela netypické pak je, že ještě nad 5000 min-1 auto krásně zrychluje. Špetku řidičské radosti Fiat přidává tím, že při vytočení k 5500 min-1 je zřetelně cítit výkonová špička, která řadě konkurentů schází.S MultiAirem se můžete vydat až k 6500 min-1, což někteří konkurenti dodnes neumí. V Torinu nezapomněli doladit alespoň decentně i výfukovou soustavu, takže dravost tohoto motoru je v otáčkách i dobře slyšet!

fiat testy nizsistredni fiat testy nizsistredni

Spotřeba by měla být podle Fiatu silnou stránkou MultiAiru, ale výsledky našeho sledování údajů palubního počítače to příliš nepotvrzují. Se 17palcovými sportovními pneumatikami 225/45 R17 se nám podařilo dosáhnout jen průměrných hodnot. Minimálně jsme jezdili za 6,0 l/100 km (rychlostní průměr 100 km/h), na dálnici si MultiAir řekne o 7,3 l/100 km a na šestku posílá motor do oblasti 3000 min-1. V průměru asi nebudete jezdit za míň než 8 l/100 km. Na čtrnáctistovku nic moc, na stokilowattový motor s radostí z jízdy už v nízkých otáčkách celkem slušné. Přeberte si to tak, jak uznáte za vhodné.

MultiAirní Bravo u nás koupíte jen s vrcholnou výbavou Sport, jejíž součástí je vždy sportovní podvozek, kola z lehkých slitin, větší střešní spojler a několik dalších vzhledových vylepšení, která z lidového hatchbacku dělají vizuálně i jízdně lepší zboží.

fiat testy nizsistredni fiat testy nizsistredni Sportovní podvozek v tomto případě odkryje skutečné možnosti tohoto Fiatu. Nad přední nápravou je totiž relativně lehký motor, který nezpůsobuje tak velkou nedotáčivost jako posledně testovaný dvoulitrový MultiJet. Tuhost odpružení je pro běžného smrtelníka na hranici akceptovatelnosti, nejvíce bude obtěžovat na nekvalitní dálnici brněnského typu. Tlumení nerovností je ale vcelku dobré. Překvapuje ostrý nástup brzd, velmi ostrý převod řízení a taky vlažná odezva (motoru, řízení) auta v režimu Normal.

K výbavě Sport a všem provedeným úpravám Brava bychom si přáli v režimu Normal chování jako ve stupni Sport (upravuje účinek posilovače, odezvu motoru na pohyb pedálu plynu). Navíc by měl být k dispozici ještě výraznější setup pro ty, kteří chtějí auto více řídit a za jízdy jeho chování více cítit. V době elektronické by to technicky neměl být až tak velký problém. Některé konkurenční modely ukazují, že odladit jde i elektrický posilovač…

Slabší chvilky si Fiat vybral při návrhu převodovky. Její kulisa je ležérní skoro jako u některých Francouzů, testovaný exemplář na slovenských značkách už toho navíc v několikaměsíčním nasazení v novinářské flotile asi zažil hodně, takže schopnost řadičky hledat rychlosti v kulise bereme s rezervou.

fiat testy nizsistredni fiat testy nizsistredni

Skutečný hot-hatch by musel mít některou z výkonnějších verzí MultiAiru. Bravo se 103 kW je „jen“ symbolickým vrcholem poněkud jednoduché motorové nabídky zážehových jednotek, sestavené ze samých čtrnáctistovek.

Živost a subjektivní dojmy z tohoto motoru jsou o stupeň nebo o dva lepší než v případě staršího T-Jetu, ale radost z tohoto zjištění bohužel maří cenovka. Ta po slevě (70.000,-Kč) a jemném doladění výbavy o prvky, které jsou v nižší střední dnes již standardem (tempomat, metalíza, parkovací senzory), směle atakuje půlmilionovou hranici.

fiat testy nizsistredni fiat testy nizsistredni

První cena vozu279.900,- Kč (1,4 16V, 66 kW Plus)
První cena vozu s testovanou motorizací467.900,- Kč (1,4 MultiAir, 103 kW Sport)
Základní cena testovaného vozu467.900,- Kč (1,4 MultiAir, 103 kW Sport)
Cena testovaného vozu vč. příplatků542.000,- Kč (1,4 MultiAir, 103 kW Sport)

Plusy

  • Přeplňovaný motor s výkonovou špičkou a dobrou odezvou v režimu Sport
  • Ostrý převod řízení
  • Sportovní poloha za volantem
  • Prostorný interiér a velký zavazadlový prostor
  • Pohodlná sedadla
  • Efektní vzhled

Minusy

  • Pomalý a nepřesně vymezený pohyb řadicí páky v kulise
  • Špatný výhled dozadu a šikmo vzad
  • Málo odkládacích prostor v interiéru
  • Relativně vyšší pořizovací cena v testované specifikaci
  • Jen průměrná spotřeba, hodně závislá na jízdním stylu

Ondřej Láník
Diskuze (81)
Fiat Bravo 1,4 MultiAir
Cena základní sestavy 467 900 Kč
Výbava základní sestavy Čelní, boční a okenní airbagy, ESP, ASR, Hill Holder, sportovní volant potažený kůží, nastavitelná bederní opěrka řidiče, výškově nastavitelné sedadlo řidiče a spolujezdce, hliníkové sportovní pedály, boční prahové spoilery a zadní spoiler, vnější zrcátka v barvě karoserie, centrální zamykání, elektricky ovládaná přední okna a vnější zpětná zrcátka, vnější zrcátka s vyhříváním, automatická dvouzónová klimatizace, sportovní podvozek, přední mlhovky s funkcí odbočovacích světel, rádio s CD/MP3 a ovládáním na volantu. Kč
Cena testované sestavy 542 000 Kč
Výbava testované sestavy Bi-xenonové světlomety (25.300,- Kč), zadní loketní opěrka (2.100,- Kč), paket Komfort – dešťový a světelný senzor (6.100,- Kč), vyhřívaná přední sedadla (4.100,- Kč), parkovací asistent přední a zadní (16.200,- Kč), zatmavená zadní skla (3.100,- Kč), perleťová barva (18.200,- Kč) aj. Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1368
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 103 / 5000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 230 / 1750
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 204
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 8.9
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 7.3 / 4.7 / 5.7
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 400 / 1175
Objem nádrže (l): 57
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1275 / 585
Rozměr pneu: 225/45 R17
Fiat Bravo 1,4 MultiAir
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4336
b) šířka (mm): 1792
c) výška (mm): 1498
d) rozvor (mm): 2600
e) rozchod vpředu (mm): 1538
f) rozchod vzadu (mm): 1532
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 830 / 1080
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 620 / 830
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 930
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 880
k) šířka vpředu (mm): 1480
l) šířka vzadu (mm): 1500
délka sedáku vpředu (mm): 520
délka sedáku vzadu (mm): 520
výška opěradla vpředu (mm): 620
výška opěradla vzadu (mm): 570
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
22. 12. 2011 09:53
Re: Dobrá cena...?
Tak konečně jeden rozumnej argument :yes:
Avatar - whatever
30. 4. 2011 18:34
Ja vam neviem...
Prave som na nom otocil Belgicko, cca 2900 km s priemernou spotrebou 7,4 l/100km, co je podla mna viac nez skvele.
28. 4. 2011 10:16
Re: Dobrá cena...?
Je to stejný, jako proč si kupovat Ford Focus ST, když za tu cenu máte BMW. Problém FIatu je jinde. V týhle třídě má jen Bravo 5dv, ale chybí 3dv a kombi, tak pak proč má malé prodeje. Úzký okruh potencionálních zákanzíků = nízké prodeje. Třeba Renault má Megane snad v pěti verzích. A taky proto jich prodá 5x víc (zjednodušeně řečeno).
28. 4. 2011 10:09
Re: Dobrá cena...?
Špatné jednání závisí servis od servisu, já jsem spokojen. Koupil jsem si nový Fiat, zjistil jsem, že mi tam někde odkapává olej, tak mi to v garančce spravili (nojo Turek tam prej žveknul nějaký těsnění u filtru) a ještě mi auto umyli, vyluxovali a vyleštili interiér. Prostě já jsem spokojen. A nikdy bych si nedovolil hanit značku kvůli tomu, že najdu jednoho nesolidního prodejce. Když si koupíš DVD přehrávač, tak značku nebudeš hanit kvůli tomu, že ten prodavač byl blbec. To s tím nesouvisí.
Avatar - petr164
27. 4. 2011 22:40
Re: Spotřeba....
Dost se zapomíná, že technika jízdy s turbem oproti atmosféře musí být jiná - u turbomotorů je zásadní rozdíl v chování při nízkých otáčkách bez přeplňování + stálých otáčkách beze změn otáček turba a při akceleraci s turbem. Cvrkači (pedální neurotici) mají s turbomotory hned o tři litry vyšší spotřebu než s atmosférou - natlačený vzduch si žádá benzínovou obětinu...