TEST Fiat Bravo 1,4 MultiAir (103 kW) – Dýchat se má zhluboka
Vládní instituce sice na evropské, národní i lokální úrovni tlačí na automobilky, aby na silnice posílala nová auta s nízkou kombinovanou spotřebou, ale automobilky se v normách měření spotřeby naučily chodit a vzdorují spotřebovému tlaku různými způsoby. Výkonné motory v lidových autech proto naštěstí pořád ještě nevymřely!
Stalo se už pravidlem, že na vrcholu potravního řetězce běžných hatchbacků je v nižší střední třídě silný dvoulitrový turbodiesel, byť takový extrém ještě před 10 lety vypadal nepravděpodobně. Klasické atmosférické dvoulitry spalující benzin už z této kategorie prakticky zmizely a byly nahrazeny maloobjemovými přeplňovanými čtyřválci s objemem sníženým o 20 až 30 %.
Obě cesty zvolil mezi jinými i Fiat. Jeho Bravo 2,0 JTD (121 kW) jsme testovali loni, nyní přišel na řadu 140koňový MultiAir.
Hatchback nižší střední třídy z dílny Fiatu už známe velmi důvěrně, vždyť na trhu je od roku roku 2007 a na Auto.cz je k dispozici 6 testů a 19 uživatelských recenzí. I se samotným motorem 1,4 MultiAir jsme už měli tu čest. Jak to tedy jde vše dohromady?
V první řadě musíme připomenout, že MultiAir není jen letitá čtrnáctistovka 1368 cm3 doplněná o přeplňování! Původní motor s přívlastkem T-Jet nadále pokračuje svou životní dráhu v Bravu ve své slabší verzi s 88 kW a 206 Nm.
MultiAir jde o stupeň dál. Nemá sice zatím přímé vstřikování (jeho zavedení bude zřejmě dalším vývojovým krokem), za to se může pochlubit unikátním variabilním rozvodem na sací straně motoru. Jeho konstrukce využívá vačky s velmi širokým stupněm otevření, ale skutečný zdvih a čas otevření je regulován prostřednictvím hydraulicky ovládaného vloženého členu. Tvar ocelové vačky je vlastně jen obálkou všech nastavení a průběhů zdvihu. To umožňuje docílit prakticky nekonečný počet různých nastavení otevření sacích ventilů.
Výsledkem toho celého má být efektivní řešení přeplňování kombinovaného s proměnlivým sáním a variabilním ventilovým rozvodem, který lze snadno, přesně a rychle řídit podle aktuální potřeby dané sešlápnutím plynového pedálu. Nejvíc má motor palivo šetřit při částečných zatíženích, která v běžných podmínkách převládají. Tolik exkurz do techniky, jde se jezdit.
Asi nepřekvapí, že po startu běží MultiAir neslyšně, podobně jako konkurenční maloobjemové čtyřválce. Při běžné jízdě v nízkých rychlostech a ve městě se připravte na těžké převody, které dobře maskují oněch 230 Nm, které jsou dostupné už v 1750 min-1, když naplno sešlápnete pedál plynu. Z volnoběhu se motor sbírá váhavě, ale kolem 2000 už má dost elánu. Mile bezprostřední začne být odezva na pohyb plynu teprve v režimu Sport. Chuť motoru k odvádění mechanické práce s rostoucími otáčkami lineárně sílí, jakoby šlo o větší atmosféricky plněnou jednotku, a docela netypické pak je, že ještě nad 5000 min-1 auto krásně zrychluje. Špetku řidičské radosti Fiat přidává tím, že při vytočení k 5500 min-1 je zřetelně cítit výkonová špička, která řadě konkurentů schází.S MultiAirem se můžete vydat až k 6500 min-1, což někteří konkurenti dodnes neumí. V Torinu nezapomněli doladit alespoň decentně i výfukovou soustavu, takže dravost tohoto motoru je v otáčkách i dobře slyšet!
Spotřeba by měla být podle Fiatu silnou stránkou MultiAiru, ale výsledky našeho sledování údajů palubního počítače to příliš nepotvrzují. Se 17palcovými sportovními pneumatikami 225/45 R17 se nám podařilo dosáhnout jen průměrných hodnot. Minimálně jsme jezdili za 6,0 l/100 km (rychlostní průměr 100 km/h), na dálnici si MultiAir řekne o 7,3 l/100 km a na šestku posílá motor do oblasti 3000 min-1. V průměru asi nebudete jezdit za míň než 8 l/100 km. Na čtrnáctistovku nic moc, na stokilowattový motor s radostí z jízdy už v nízkých otáčkách celkem slušné. Přeberte si to tak, jak uznáte za vhodné.
MultiAirní Bravo u nás koupíte jen s vrcholnou výbavou Sport, jejíž součástí je vždy sportovní podvozek, kola z lehkých slitin, větší střešní spojler a několik dalších vzhledových vylepšení, která z lidového hatchbacku dělají vizuálně i jízdně lepší zboží.
K výbavě Sport a všem provedeným úpravám Brava bychom si přáli v režimu Normal chování jako ve stupni Sport (upravuje účinek posilovače, odezvu motoru na pohyb pedálu plynu). Navíc by měl být k dispozici ještě výraznější setup pro ty, kteří chtějí auto více řídit a za jízdy jeho chování více cítit. V době elektronické by to technicky neměl být až tak velký problém. Některé konkurenční modely ukazují, že odladit jde i elektrický posilovač…
Slabší chvilky si Fiat vybral při návrhu převodovky. Její kulisa je ležérní skoro jako u některých Francouzů, testovaný exemplář na slovenských značkách už toho navíc v několikaměsíčním nasazení v novinářské flotile asi zažil hodně, takže schopnost řadičky hledat rychlosti v kulise bereme s rezervou.
Skutečný hot-hatch by musel mít některou z výkonnějších verzí MultiAiru. Bravo se 103 kW je „jen“ symbolickým vrcholem poněkud jednoduché motorové nabídky zážehových jednotek, sestavené ze samých čtrnáctistovek.
Živost a subjektivní dojmy z tohoto motoru jsou o stupeň nebo o dva lepší než v případě staršího T-Jetu, ale radost z tohoto zjištění bohužel maří cenovka. Ta po slevě (70.000,-Kč) a jemném doladění výbavy o prvky, které jsou v nižší střední dnes již standardem (tempomat, metalíza, parkovací senzory), směle atakuje půlmilionovou hranici.
První cena vozu | 279.900,- Kč (1,4 16V, 66 kW Plus) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 467.900,- Kč (1,4 MultiAir, 103 kW Sport) |
Základní cena testovaného vozu | 467.900,- Kč (1,4 MultiAir, 103 kW Sport) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 542.000,- Kč (1,4 MultiAir, 103 kW Sport) |
Plusy
- Přeplňovaný motor s výkonovou špičkou a dobrou odezvou v režimu Sport
- Ostrý převod řízení
- Sportovní poloha za volantem
- Prostorný interiér a velký zavazadlový prostor
- Pohodlná sedadla
- Efektní vzhled
Minusy
- Pomalý a nepřesně vymezený pohyb řadicí páky v kulise
- Špatný výhled dozadu a šikmo vzad
- Málo odkládacích prostor v interiéru
- Relativně vyšší pořizovací cena v testované specifikaci
- Jen průměrná spotřeba, hodně závislá na jízdním stylu