Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Fiat Croma 2.4 20V JTD Multijet - zůstalo jen jméno

Ondřej Láník
Po zážehovém motoru 2.2 16V (108 kW) vám dnes přiblížíme vznětový vrchol modelové řady Croma. Je jím supervýkonný vznětový pětiválec 2.4 JTD se 147 kilowatty a 400 newtonmetry.

Individualisté, kteří hledají luxusní a současně prostorný automobil na dlouhé cesty, by se měli zajímat o Fiat Croma. Druhý exemplář vozu tohoto jména přijel do redakce s výkonným a moderním pětiválcem, jehož parametry lze v mnoha směrech považovat za špičku třídy.

Je tomu téměř rok, co jsme se poprvé potkali s novým Fiatem Croma, s automobilem, který sice převzal jméno od úspěšného liftbacku z poloviny osmdesátých let, ale současně se stal modelem, který boří zažité představy jaké míváme o luxusním a pohodlném voze. Poprvé jsme vyzkoušeli verzi se čtyřválcovým zážehovým motorem 2.2 16V (108 kW), dnes vám přiblížíme vznětový vrchol modelové řady. Je jím supervýkonný vznětový pětiválec 2.4 JTD se 147 kilowatty a 400 newtonmetry.

Fiat excentrik

Proslulý výrobce malých automobilů se nedávno, po necelých deseti letech, vrátil k výrobě vozů, které se cítí nejlépe na dálničních cestách přes polovinu Evropy. Nová Croma ale není typickým modelem střední třídy. Její karoserie nejvíce připomíná kombi, některé rysy však pozorovatele upomínají na velkoprostorové vozy. Zpracování detailů jednoznačně prozrazuje, že domovem tvůrců byla mekka automobilové krásy - Itálie.

fiat testy strednitrida fiat testy strednitrida Croma se ani po roce od uvedení na českém trhu příliš nerozšířila a zůstává raritou, která budí pozornost, provokuje a vyvolává emoce. Toto kombi nemá svůj původ v žádném sedanu, ani liftbacku, a tím se také okruh potenciálních zákazníků zužuje. Fiat asi ví, co dělá. Zacílení Cromy dobře vystihuje to, co dnes specifický zákazník tohoto segmentu žádá: širokou škálu výkonných vznětových motorů, královský prostor na všech sedadlech a velkorysý zavazadlový prostor. A to vše dohromady za příznivé ceny.

Fiat fešák

Designu jsme se věnovali podrobně již v prvním testu, přesto nemůžeme nechat bez povšimnutí to, co upoutá pozornost na první pohled. 4756 mm dlouhá karoserie barokních tvarů s velkými převisy a poněkud těžkopádnou siluetou je téměř 1,6 m vysoká, což spolu s rozvorem 2700 mm slibuje maximalistické prostorové možnosti interiéru. Trojrozměrné tvarování přídě vynikne až když vidíte Cromu tváří v tvář. Podobně vás až teprve při pohledu z očí do očí zaujmou předlouhé sdružené světlomety. Pod bohatě chromovaná madla klik mistr Giugiaro promyšleně ukryl dveřní zámky. Záď mohutného vozu opticky rozšiřuje pás horizontálně orientovaných koncových svítilen.

fiat testy strednitrida fiat testy strednitrida K modernímu luxusnímu automobilu patří rozměrné střešní okno, v případě Fiatu dvoudílné, pokrývající většinu plochy střechy. Jeho přední část lze elektricky otevřít. Nedílnou součástí exkluzivního vzhledu vrcholného modelu řady Croma jsou devítipaprsková kola z lehkých slitin (+8.000,-), která obouvají pneumatiky nadstandardní rozměru 225/45 R18.

Fiat obr

Interiér Cromy je tím místem, které zřejmě rozhodne zda zákazník svůj třičtvrtěmilion utratí u italské automobilky nebo jinde. Nastupování dlouhými, širokými a vysokými dveřmi je ukázkově snadné, což podporují i výše umístěná sedadla. Cestovní poloha na všech sedadlech je vlastně lepší než u většiny velkoprostorových vozů, protože Croma využívá veškerou výšku vozu ve prospěch cestujících. Podlaha interiéru sice není rovná, ale upřímně řečeno kolikrát jste tuto vlastnost vozů MPV vůbec využili? Ve Fiatu dostáváte místo toho dobře dimenzovaná sedadla, která podpírají stehna i cestujícím na zadních sedadlech, což bývá mnohdy problematické jak u vysokých MPV tak u mohutných, ale uvnitř malých SUV.

fiat testy strednitrida fiat testy strednitrida Zavazadlový prostor má standardní pětisetlitrový objem a je prakticky rozdělen druhou podlahou na dva menší, snáze použitelné prostory. Pochopitelně lze sklápět nesouměrně dělená sedadla, ale tím v podstatě variabilita interiéru končí.

Na řidiče a spolujezdce čeká vedle pohodlného křesla s průměrným bočním vedením také několik desítek tlačítek rozmístěných nalevo i napravo od volantu. Mnoho z nich přibylo kvůli příplatkovému navigačnímu přístroji. I v základní Cromě má řidič možnost přizpůsobit řadu rutinních činností a funkcí souvisejících s elektronikou obrazu svému příslušným nastavením v menu palubního přístroje.

Nepřehledné je grafické zpracování kruhových ukazatelů s jednou nebo dvěma ryskami, lépe by Fiat mohl vyřešit i nastavení vyhřívání sedadel, které cestující ovládají pouze hmatem bez vizuálního ověření aktuální polohy (otočný ovladač na přímo na sedadle).

Fiat silák

Nejvíce zákazníků volí kombi s výkonným vznětovým motorem a tak snad ani nepřekvapí, že náš dvacetiventilový pětiválec je nejsilnějším motorem, jaký lze v Cromě mít. Poslední evoluce motoru o objemu 2387 cm3 dosahuje nejvyššího výkonu 147 kW při 4000 ot./min, točivý moment vrcholí metou 400 Nm již ve 2000 ot./min. Tento motor je dodáván výhradně s automatickou samočinnou převodovkou, která nabízí 6 stupňů pro jízdu vpředu, zpátečku a režim sekvenčního řazení. Kombinace silného dieselu a automatické převodovky naznačuje, že pravděpodobně nepůjde ani tak o krátkodobé sportovní výkony, jako spíše o vysoké rychlostní průměry s velkou výkonovou rezervou v každém okamžiku. A skutečně. Croma s pětiválcem sice umí zrychlit z 0 na 100 km/h za 8,5 sekundy (tj. nejrychleji z celé modelové řady), ale obzvláště velké potěšení vám to nepůsobí. Ani 400 Nm není v běžném provozu příliš viditelná hodnota. Všechny dynamické kejkle se odehrávají v anglicky poklidné atmosféře, kterou utváří výborně izolovaný motor, dokonalé odhlučnění interiéru a komfortní odpružení, které s přehledem pohlcuje nerovnosti i v případě, že máte na osmnáctipalcových kolech nízkoprofilové pneumatiky.

Vysokorychlostní cestování je při rychlostech kolem 160 km/h provázeno jen mírným svistem a vy přitom máte dojem, mj. díky dlouhému zpřevodování pátého a šestého stupně, že jste stále ještě v zákonem povoleném dálničním limitu. Jistotu na rovné silnici dodávají vozu velká kola se širokými pneumatikami, za subjektivně zkreslené vnímání rychlosti může vyšší poloha řidiče za volantem.

1650 kilogramů těžký automobil nerad zatáčí. Větší část této hmoty je soustředěna v přední polovině vozu a pokud si navíc dovolíte využít hodně z maxima točivého momentu, mají logicky přední kola co dělat, aby se velký Fiat vydal tam kam chcete.

fiat testy strednitrida fiat testy strednitrida Spotřeba paliva odpovídá více zdvihovému objemu motoru než pověsti úsporných dieselů. Dvousetkoňovému stádu musíte dát občas nažrat, takže by vás neměla zaskočit až třináctilitrová konzumace nafty. Při snaze o minimální spotřebu lze cestovat mimo město za 8 l nafty na 100 km.

Fiat, ten co břehy mele

V nápadném kabátě, který se nemusí líbit každému, se ukrývá auto pro individualisty a zákazníky, co hledají hodně pohodlí za přiměřené peníze. Dílenské zpracování, volba materiálů a design řady detailů patří na vrchol segmentu, stejně jako motor, který svým klidným chodem i nabízeným výkonem může směle konkurovat vznětovým šestiválcům. Mezi nedostatky, hovořící proti koupi tohoto vozu patří drobné ergonomické prohřešky v interiéru, přehnaná elektronizace ovládání funkcí vozu a také značka Fiat, dnes známá nejvíce díky levným městským autům. Mimochodem, u Fiatu dnes koupíte jak Cromu za 904.000 Kč (právě teď s 10% slevou), tak i nejlevnější auto českého trhu, malé Seicento za 159.900,-Kč…

Související články:

První cena vozu 650.000,- (1.8 16V 103 kW, Active)
První cena vozu s testovanou motorizací 904.000,- (2,4 JTD Multijet 147 kW, Emotion)
Základní cena testovaného vozu 904.000,- (2,4 JTD Multijet 147 kW, Emotion)
Cena testovaného vozu vč. příplatků 1.162.000,- (2,4 JTD Multijet 147 kW, Emotion)

Plusy:

  • výkonný motor s klidným chodem
  • komfortní charakter celého auta s pohodlným pérováním
  • velkorysý vnitřní prostor, bezproblémové nastupování a vydařená sedadla
  • velmi dobré odhlučnění
  • objemný zavazadelník
  • nápaditý vzhled interiéru

Minusy

  • nedostatek odkládacích prostor
  • obtížné manévrování ve stísněných prostorách
  • množství tlačítek na přístrojové desce
  • nepřehledné ovládání vyhřívání sedadel
Ondřej Láník
Fiat Croma 2.4 20V JTD Multijet
Cena základní sestavy 904 000 Kč
Výbava základní sestavy ABS + EBD, ESP + Hill Holder, kola z lehkých slitin 16“, dvoustupňové čelní airbagy s deaktivací spolujezdcova airbagu, řidičův kolenní, boční a hlavové airbagy, mlhovky, rádio s CD + 6 repro a ovládání na volantu, elektricky ovládaná všechna boční okna s jednodotykovým uspořádáním, el. ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, automatická dvouzónová klimatizace, centrální zamykání s DO a elektronickým klíčkem, elektrohydraulický posilovač řízení, dvouose nastavitelný volant, přední a zadní loketní opěrka, přední s odkládacím prostorem, výškově seřiditelná přední sedadla s bederními opěrkami, dělené zadní sedadlo 60:40, tempomat Kč
Cena testované sestavy 1 162 000 Kč
Výbava testované sestavy metalický lak (+ 14.000,-), osmnáctipalcová kola z lehké slitiny+pneu 225/45 R 18 (+8.000,-), kožené čalounění (+45.000,-), elektricky ovládaná přední sedadla s pamětí (+40.000,-), boční airbagy vzadu (+10.000,-), vyhřívaná přední sedadla (+5.000,-), elektricky sklopná vnější zpětná zrcátka (+4.000,-), xenonové světlomety (+25.000,-), Skydome-elektricky ovládané střešní okno (+40.000,-), Connect Nav+ (satelitní navigační systém s grafickým displejem, přehrávačem CD a MP3, mobilním telefonem GSM) + mapa ČR/SR (+65.000,-), ovládání rádia a navigace na volantu (11 tlačítek) (+2.000,-) Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 5 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2198
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 147 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 400 / 2000 - 2000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 216
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 8.5
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 11.5 / 6 / 8
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 500 / 1610
Objem nádrže (l): 62
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1650 / 0
Rozměr pneu: 225/45 R18
Fiat Croma 2.4 20V JTD Multijet
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4756
b) šířka (mm): 1775
c) výška (mm): 1597
d) rozvor (mm): 2700
e) rozchod vpředu (mm): 1513
f) rozchod vzadu (mm): 1496
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 860 / 1060
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 700 / 920
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 970
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 940
k) šířka vpředu (mm): 1500
l) šířka vzadu (mm): 1480
délka sedáku vpředu (mm): 480
délka sedáku vzadu (mm): 440
výška opěradla vpředu (mm): 580
výška opěradla vzadu (mm): 650
místo vzadu pod předním sedadlem: ano