Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Fiat Multipla 1,6

Tomáš Zajíček
Diskuze (15)

Od svého uvedení na trh se Multipla dočkala jistě mnoha více či méně lichotivých přezdívek. Ať je ale vztah lidí k tomuto vozu jakýkoli, marketingoví odborníci v Turínu mohou být spokojeni: lidé si tohle auto zapamatovali.

Multipla se svou koncepcí dvou řad po třech sedadlech při celkové délce pod čtyři metry dělá potíž už při zařazení do třídy. Nezvyklou šířkou a výškou patří do MPV, kapacitou a délkou spíše ještě do minivanů. Jakákoli snaha vecpat průkopnicky konstruovanou Multiplu do přihrádek je ale pro zákazníka celkem zbytečná. Celkem solidní výsledky prodeje i po dvou a půl letech od uvedení na český trh ale dokazují, že kromě extravagance si tohle auto drží svou míru obliby i díky svým užitným vlastnostem.

Vnější design Multiply je zbytečné popisovat, za zmínku však stojí několik detailů. Přední profil s masivním "delfíním nosem" ukrývá relativně malé světlomety ve třech úrovních. Nejenže to vypadá zajímavě, ale dálková světla v metrové výšce nad zemí jsou pro kvalitu osvětlení velkým přínosem. Oblé křivky přídě navazují na neobvykle svislé boční stěny s velkorysým prosklením a vše korunuje mohutná svislá záď se svislým vypouklým sklem na mohutném vzhůru otevíratelném víku. Vzhled je přísně podřízen prostorové koncepci: díky kombinaci minivanové výšky, MPV šířky a velkého rozvoru působí Multipla velmi stabilně, může ale připomínat i užitkové auto.

O interiéru musíme především říci, že je plnohodnotně šestimístný - soulad údaje v technickém průkazu a skutečnosti přitom není příliš obvyklý. I v plném obsazení si žádný z řidičů ani spolujezdci nestěžovali na nedostatek prostoru. Sedačky jsou pohodlné a přiměřeně tuhé, postrádají ale výraznější boční vedení. Vlevo od řidičova sedadla najdeme ruční brzdu, tím ale nezvyklosti ovládání nekončí. Všechny přístroje a ovladače jsou totiž sdruženy v nedefinovatelném shluku před prostředním sedadlem, jsou ovšem natočeny k řidiči. Nejsympatičtější na tomto řešení je krátká řadicí páka (kterou známe z Ulyssee a dočkáme se jí i v modelu Stilo). Mohutná palubní deska zaujme především rozměrnými úložnými schránkami před krajními sedadly - tedy i před řidičem. V zájmu pohodlného ovládání řidičem je ale středový panel přece jen vysunut, takže i prostřední přední posuvné sedadlo je poněkud dále. Místa pro kolena je ale dost a na všech sedadlech jsou tříbodové bezpečnostní pásy. Prostřední opěradlo vpředu i vzadu se navíc dá sklopit a slouží jako odkládací stolek. Odkládací plochy neohromí počtem, spíše nezvyklostí umístění - kromě již zmíněných boxů na palubní desce lze drobnosti uložit i do schránky pod sedadlem pravého spolujezdce či za sluneční clony.

Také cestující vzadu netrpí nedostatkem místa, sedačky se navíc dají ukotvit ve dvou polohách vzdálených od sebe 150 mm, takže je možno si vybrat mezi komfortem pro kolena a velikostí zavazadlového prostoru. Prostřední sedadlo vzadu je navíc i plynule posuvné, takže může reagovat na prostorové vrtochy předního spolujezdce. Zavazadlový prostor je v základní velikosti dostačující pro běžné náklady, vzhledem k variabilitě interiéru je jej ale možno označit za dostatečný. Rozměrné vzhůru otevírané víko je poměrně těžké a rukojeť se brzy zašpiní.

Námi testovaný vůz poháněla moderní avšak nijak výrazný šestnáctiventilová šestnáctistovka s maximálním výkonem 76 kW, která poměrně těžkému vozu udělovala slušné dynamické vlastnosti jen do zhruba polovičního obsazení. Při plném využití užitečné hmotnosti vyžaduje tato pohonná jednotka časté řazení a udržování ve vysokých otáčkách - ani tehdy se ale nedá mluvit o svižné jízdě. Pro běžnou přepravu je tato pohonná jednotka dostačující a v městském provozu i přiměřeně pružná. Osmilitrová spotřeba mimo město a zhruba desetilitrová ve městě se dají označit za průměr. Lepší volbou je u tohoto vozu jednoznačně dvoulitrový turbodiesel.

Jízda s Multiplou je i přes poněkud větší šířku snadná i v městském provozu. Výborný výhled doplňují dělená zpětná zrcátka(s ovladačem na stropním panelu!) a své udělá i velký rejd předních kol. Absence zadního převisu pak umožňuje zapakovat i do úzkých mezer s dostatečnou přesností, za příplatek je navíc k mání parkovací asistent. Na silnicích se chová Multipla mírně přetáčivě, ale jen v mezních situacích. V zatáčkách se auto nijak výrazně nenaklání, je si ale potřeba zvyknout na sedadla bez bočního vedení. Autu navíc vyloženě nesvědčí příčné nerovnosti typu prahů na vozovce - každý přejezd vyvolá nový zdroj vrzání palubní desky, které ale po čase zmizí. Při vysokých rychlostech je hladina vnitřního hluku přijatelná.

Pokud uživatel nebude mít problém se vzhledem Multiply, žádný podstatný už jej nečeká. Pokud zvolí turbodieselový motor a smíří se s nutností získat za příplatek poměrně běžnou výbavu (airbag spolujezdce, poměrně drahá mechanická klimatizace), čekají jej už samá pozitiva.

Tomáš Zajíček
Diskuze (15)
Cena základní sestavy 499 900 Kč
Výbava základní sestavy ABS, airbag řidiče, posilovač řízení, výškově stavitelný volant, tříbodové pásy na všech sedadlech, otáčkoměr, digitální hodiny, centrální zamykání, elektrické ovládání předních oken a zrcátek, výškové nastavení sedadla řidiče Kč
Cena testované sestavy 578 400 Kč
Výbava testované sestavy základní + Airbag spolujezdce (12.500,-), mechanická klimatizace (40.000,-), rádio s přehrávačem kazet (18.500,-), přední mlhovky (7.500,-) Kč
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1581
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 76 / 5750
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 144 / 4000 - 4000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 170
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 12.6
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 8.6 / 8.6 / 8.6
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 430 / 1300
Objem nádrže (l): 63
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1375 / 495
Rozměr pneu: 185/65 R15
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 3994
b) šířka (mm): 1871
c) výška (mm): 1700
d) rozvor (mm): 2666
e) rozchod vpředu (mm): 1511
f) rozchod vzadu (mm): 1511
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 880 / 1060
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 740 / 920
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 920
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 930
k) šířka vpředu (mm): 1570
l) šířka vzadu (mm): 1570
délka sedáku vpředu (mm): 490
délka sedáku vzadu (mm): 490
výška opěradla vpředu (mm): 580
výška opěradla vzadu (mm): 530
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Avatar - Barry Lyndon
20. 3. 2022 18:54
Re: Nejhnusnější auto na světě, ale
Design v pohodě, problém je ten hnusnej smrdutej diesel. :no: :-[]
Avatar - Stejsn
20. 3. 2022 18:06
Re: pořád funkční.
To by mě fakt zajímalo kde, protože Mareu nebo Bravo jsem neviděl už několik let.
20. 3. 2022 15:42
Re: Zrovna včera jsem šel
Ale na poslednej crome mastil za scij najlepsich cias aj m. Schumacher :-)
Avatar - Jerry.Gunman
20. 3. 2022 12:26
Multipla, nejošklivější auto světa?
Design Multiply byl (v pravém smyslu slova) kontroverzní. Někde zvláštní až bizarní, někde geniální, mnohými milovaný a mnohými opovrhovaný. Nakonec, dobře o tom svědčí čtyřnásobné ocenění (2001 - 2004 časopis Top Car Magazine) Nejlepší rodinný automobil, a zároveň ocenění "Nejošklivější auto všech dob" - AutoCar v roce 2002

Rozhodně je třeba designérům přiznat odvahu, když stvořili auto o rozměrech téměř 2 x 1 x 1 ( délka 3.994 mm, šířka 1871 mm, výška 1695 mm), do něhož se PRÝ v poměrné pohodě a dostatečném komfortu vešlo 6 lidí :yes: :yes: :yes:

Je fakt, že první generace vypadala opravdu zvláštně - nízký a placatý ponton, na němž byla skoro neústrojně přilepena bublinoidní kabina s dalším párem světel.

Nevím, zda a jak moc je to pravda, ale Roberto Giolito se při návrhu čumáku prý nechal inspirovat automobily z počátku století, zejména prý Taxíkem od Marny
originál zde https://www.renaultclub.cz/…_taxi_marne.html
a zde Praga - Charon z téže doby, s týmiž liniemi předku
https://www.eurooldtimers.com/…g_zoom_10839.jpg
Avatar - Roland Von Wagen
20. 3. 2022 12:20
Doba se posunula.
Když si vezmu, co jsou dnes schopní vyprodukovat u Citroenu, BMW, šikmýho háčka nebo Mitsubishi, tak je to docela pohledné auto.