Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Ford Focus 2,0i – Nový etalon své třídy?

Tomáš Zajíček
Diskuze (25)

Ford Focus si velmi rychle po své premiéře získal řadu příznivců pro svůj mimořádně odvážný design interiéru i exteriéru. Také odborníci po prvních seznamovacích jízdách nešetřili chválou.

Ta se soustředila především na výborné jízdní vlastnosti, prostorný interiér a průkopnický design. Proto se nikdo nedivil, že Focus získal prestižní titul Car of the Year 99. Pro redakční test byl zapůjčen sportovně laděný model 2,0 s prakticky maximální výbavou. Cena testovaného vozu byla 615.200 Kč, ceny ostatních verzí Focuse můžete najít v našem .

Zatímco u nedávno testovaného Fordu Mondeo kombi 2,0 se stejným motorem, šlo o rychlý rodinný vůz s poměrně těžkým zpřevodováním, Focus 2,0 je automobilem naprosto odlišným. Dovolím si tvrdit, že z velké části má tuto odlišnost na svědomí jiné zpřevodování. Jasným důkazem jsou právě otáčky motoru při 100 km/h na pátý převodový stupeň. Zatímco Mondeo točí 2500 ot/min, Focus 3000 ot/min. Navíc jsou u Focusu jednotlivé rychlosti velmi blízko u sebe , což umožňuje, při sportovní jízdě, udržovat motor stále v potřebných otáčkách.

Nevím, zda bylo záměrem konstruktérů nechat vyniknout i dravý zvuk motoru, ale faktem je, že šestnáctiventilový dvoulitr je velmi zřetelně slyšet prakticky od volnoběhu. Zajímavé je, že po překročení tří tisíc otáček již hluk příliš nestoupá, ale je velmi dobře slyšet krásný kovový zvuk čtyřválce. Jeho tah od spodu i výkon ve vyšších otáčkách je vynikající. Motor je možno točit až prakticky do konce otáčkoměru, jelikož je cejchován pouze do sedmi tisíc ot/min a omezovač motor přeruší až v 6800 ot/min. Vzhledem ke zpřevodování, které nutí řidiče prakticky neustále využívat maximálního výkonu motoru, je (námi naměřená) výsledná spotřeba 11,3 l/100 km odpovídající.

Řazení rychlostí je přesné, ale jde dosti stuha. Pochvalu zaslouží velmi silný věnec volantu, který se dobře drží. Posilovač řízení má spíše menší účinek, což se k tomuto vozu dobře hodí. V ostrých zatáčkách tělo výborně drží výrazné boční vedení předních sedadel, ve kterých jsou mimochodem zabudovány boční airbagy. Brzdy mají velmi dobrý a neslábnoucí účinek, ale pro dosažení maximálního zpomalení, je nutno brzdový pedál zmáčknout silněji, než bývá obvyklé.

Interiér je nadprůměrně prostorný nad hlavami i na zadních sedadlech. Hravě překonává hlavního konkurenta VW Golf (potažmo Octavii).

Doufám, že mne příznivci Focusu neukamenují, když si dovolím kritizovat přístrojovou desku. Přestože se většina ovládacích prvků nachází tam, kde má, je opticky velmi členitá a podle mě ani moc nekoresponduje s čistým , a moderním vnějším designem.

Zavazadlový prostor s objemem 350 litrů je dobře přístupný širokými pátými dveřmi, které lze velmi snadno zavírat. Toto zdůrazňuji proto, že u mnoha podobných hatchbacků je sice vnitřní madlo jako u Focuse, ale stejně je nakonec nutné dveře zavřít z venku, jelikož plynové vzpěry mají příliš velký účinek.

Nakonec jsem si nechal jízdní vlastnosti. Díky propracovanému podvozku jsou jízdní vlastnosti na vrcholu vozů nižší střední třídy. Ani při opravdu brutálním zacházení se nedostavuje nedotáčivost nebo naopak přetáčivost.

Ford Focus 2,0 mile překvapil množstvím výše popsaných kladů a minimem záporů. Zdá se, že konkurenty nabitá nižší střední třída má v novém Fordu velmi nepříjemného soupeře..

Tomáš Zajíček
Diskuze (25)
Cena základní sestavy 0 Kč
Cena testované sestavy 0 Kč
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1988
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 96 / 5750
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 174 / 3750 - 3750
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 201
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 9.3
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 11.8 / 7.2 / 8.5
Emise CO2: 212
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 350 / 1210
Objem nádrže (l): 55
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1146 / 0
Rozměr pneu: 195
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4152
b) šířka (mm): 1695
c) výška (mm): 1430
d) rozvor (mm): 2615
e) rozchod vpředu (mm): 1494
f) rozchod vzadu (mm): 1497
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 840 / 1070
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 600 / 830
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1000
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 960
k) šířka vpředu (mm): 1420
l) šířka vzadu (mm): 1430
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Avatar - iudex
24. 5. 2021 08:20
Re: Tohle je král Focusů
Zrovna táto generácia Golfu 4 GTI spravila menu najväčšiu ostudu a takmer ho pochovala, o jazdných vlastnostiach nehovoriac. Práve v reakcii na špičkovo jazdiaci Focus sa vo Wolfsburgu museli spamätať a výrazne zamakali na podvozku G5, ktorý jazdil podstatne lepšie a hlavne pojmu GTI vrátil cveng.
Avatar - iudex
24. 5. 2021 08:17
Re: Nic profi FF
Potvrdzujem, aj z dnešného pohľadu slabučká 74 kW atmosféra v jednotke išla parádne, bol to živý a točivý motor (nárh Yamahy) a v ľahučkom Focuse to stačilo na celkom svižnú jazdu.
Avatar - iudex
24. 5. 2021 08:15
Re: Kde už dnes sú?
Presne opačne, F1 je dodnes dobre vyzerajúce auto, ten dizajn bol veľmi progresívny a nadčasový. Ak by neprišiel F1, nikdy by som Ford nekúpil, práve jednotkový Focus a jeho parádne jazdné vlastnosti ma k Fordu pritiahol.
Avatar - iudex
24. 5. 2021 08:13
Re: Kde už dnes sú?
Neviem, či to, že si auto (ne)videl vo svojom okolí, mám nejakú výpovednú hodnotu o jeho globálnom rozšírení. Ja napríklad Focusy I vídavam často a pravidelne.
Každopádne Focus bol jeden z najúspešnejších počinov Fordu v histórii a jednotka do veľkej miery zodpovedá za súčasný image Fordu ako výrobcu špičkových podvozkov. Ako sa hovorí, Focus 1 naučil nižšiu strednú triedu poriadne jazdiť.
Avatar - Ozzman
24. 5. 2021 06:08
Re: Tohle je král Focusů
Ale jel rovne , V zatackach byl priserny .