Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Ford Mondeo
Ford Mondeo
Ford Mondeo
Ford Mondeo
27 Fotogalerie

TEST Ford Mondeo ST200

První Ford Mondeo, který prošel redakčním testem, měl dvoulitrový motor s výkonem 96 kW. Výkon šestnáctiventilového čtyřválce plně dostačoval běžným nárokům na svižnou jízdu i s plně obsazeným vozem. Proto jsem byl zvědav jakou přidanou hodnotu dá mondeu dvaapůllitrový šestiválec s výkonem 151 kW, který je zabudován do verze označené ST200.

Ford hodlá označovat všechny své vysokovýkonné modely ST200. Chystá se Puma ST200 a také Cougar ST200. V případě mondea to znamená především již zmiňovaný šestiválec, dále maximální výbavu, odlišné dravější nárazníky, tvrdší podvozek, 17palcová kola a třeba také velmi kvalitní Recaro sedačky.

Šestiválec je běžně dodáván do mondea s výkonem naladěným na 125 kW, ale pro verzi ST200, prošel firemním tuningem, což se projevilo nárůstem nejvyššího výkonu na 151 kW (+ 26 kW) i nejvyššího točivého momentu na hodnotu 235 Nm (+ 15 Nm). Tyto parametry umožňují rozhýbat ST200 z klidu na 100 km/h za pouhých 7,7 sekundy. Nejvyšší rychlost je 231 km/h.

Jízdní dojmy odpovídají teoretickým předpokladům a musí nadchnout většinu příznivců silných vozů. První dojmy z jízdy jsou: kultivovanost, výkon motoru a výborné jízdní vlastnosti, přestože byl vůz osazen zimními pneumatikami 205/50 R16. Sériové, letní, jsou 215/45 R17. Jízdní vlastnosti kupodivu nejsou vykoupeny nepřiměřeně tvrdým podvozkem.

Motor je výborně odhlučněn a má minimální vibrace, takže při běžné jízdě není problém se zapomenout a jet na dvojku vytočenou na 4000 otáček, protože hluk v interiéru je i v takových otáčkách na minimální úrovni.

Lahůdkou je akcelerace prakticky na kterýkoliv rychlostní stupeň. Tah motoru již z nižších otáček na první tři rychlostní stupně je tak silný, že dochází k poměrně značnému tahání volantu, což nutí řidiče jej pevně držet. Toto je poměrně nebezpečné např. při předjíždění na úzkých silnicích a řidič s tím musí dopředu počítat.

Nemohu se nezmínit o krásném zvuku, který při akceleraci šestiválec mondea vydává. Bohužel je těžké jej popsat, ale rozdíl mezi zvukem čtyřválce a šestiválce je propastný...

Až taková propast však nezeje při porovnání spotřeby s dvoulitrovým čtyřválcem v dříve testovaném mondeu, protože ST200 dokáže jezdit i pod 10 l/100 km - při svižné jízdě mimo město. Ve městě je spotřeba pochopitelně vyšší, mezi 11 až 12 litry. Hlavní rozdíl však není ve spotřebě, ale v ceně. ST200 stojí něco přes milion korun, zatímco dvoulitrové mondeo (se slušnou výbavou) se dá pořídit za 734.000 korun, což je značný rozdíl. Proto, bohužel, u nás zahlédnete verzi ST200 jen výjimečně.

V interiéru vozu zaujmou nejvíce sedačky Recaro, které mají skvělé boční vedení. Problém může však nastat u silnějších osob, které by se do nich prostě nemuseli pohodlně vejít. Horší je to s prostorem na zadních sedadlech, kde je nedostatečná výška nad hlavami. Vybrání ve stropě, které by toto mělo zlepšit, je zcela nepochopitelně umístěno asi o pět centimetrů vpřed, než jsou skutečně hlavy cestujících.

Přístrojová deska se od slabších verzí prakticky nijak neliší, kromě modrého otáčkoměru a rychloměru a imitace Kevlaru na části přístrojové desky, hlavici řadicí páky a výplní klik u dveří. Archaicky dnes působí mechanické počítadlo kilometrů.

Zajímavá a neobvyklá (u konkurence) je funkce rozmrazování předního skla mikroskopickou mřížkou zapuštěnou do skla. Funguje bezvadně. Bohužel mřížka v noci způsobuje rozptýlení světel protijedoucích vozidel, na což si musíte zvyknout.

Zavazadlový prostor je u 5dveřového, testovaného, modelu výborně přístupný a dostatečně prostorný.

Ford Mondeo ST200 je skutečně jedním z nejlepších vozů automobilky Ford, především díky špičkovému motoru a výborným jízdním vlastnostem. Toto však plně odpovídá pořizovací ceně, která je 1.041.400 Kč.