TEST Honda Accord Type R
Zdá se mi to neuvěřitelné, ale u prvního testu Accordu, který jsme "nedávno" provedli je datum únor 97 (!) Ten čas ale letí...
Dnes se vám pokusím zprostředkovat dojmy z jízdy nabroušeným Accordem s označením Type R. Co že to ten Type R je? Stručně řečeno, je to nejvýkonnější, nejrychlejší, nejdravější, ale také nejdražší Accord sedan, co je k dostání. Hlavním lákadlem pro sportovně založené zákazníky je čtyřválcový motor 2,2 s proměnným časováním ventilů VTEC, který dosahuje vysoce nadprůměrného výkonu 156 kW vzhledem ke svému relativně malému objemu. Díky tomu je nejvyšší rychlost 228 km/h. Zrychlení z klidu na 100 km/h zvládne Type R za výtečných 7,2 s.
Také výbava je náležitě uzpůsobena "předurčení" tohoto vozu. Při pohledu zvenku zaujmou na první pohled atraktivní 17palcové disky z lehkých slitin na kterých jsou osazeny pneumatiky o rozměru 215/45. Druhým markantním prvkem je rozměrný spoiler na víku kufru. Popravdě řečeno, vzhledem ke svému tvaru nemůže reálně přispívat k přítlaku vozu, a tak je fakticky jen ozdobou, která navíc dosti znepříjemňuje výhled vzad.
Interiéru vládnou sportovní sedačky Recaro, které mají samozřejmě výborné boční vedení, ale narozdíl od všech levnějších verzí Accordu postrádají boční airbagy. Pro dlouhonohé je určitě příjemná také možnost prodloužení sedáku o 50 mm vysunutím jeho části vpřed. Také sériový volant byl nahrazen sportovním tříramenným volantem MOMO s airbagem. Vzhledem k vyšší ceně Type R je však nepochopitelné, proč se do jinak sériové výbavy levnějších Accordů, nevešlo el. ovládání zadních oken nebo například dělená a sklopná zadní opěradla. Také integrované a velmi nízké opěrkami hlav na zadních sedadlech nemohou plnit svou bezpečnostní funkci stoprocentně.
Motor je vrcholným dílem motorářů Hondy a jízda s Type R to dokazuje. Po nastartování se motor bez problémů rozběhne. Také mírné prošlápnutí plynu nic zvláštního nenaznačuje. No nic, střízlivou jízdou jsem motor dostatečně prohřál a mohu vyzkoušet co v něm opravdu je. Zpřevodování pětistupňové převodovky je evidentně "krátké", tzn. není problém motor udržovat v otáčkách. To se projevuje i při běžné jízdě, kdy je na otáčkoměru vždy o 500-1000 otáček více, než bych očekával. Dobré odhlučnění motoru toto však umožňuje. Jako nevýhoda se krátké zpřevodování projeví na dálnici, kde by vzhledem k vysokým otáčkám motoru (i na pětku) hodila šestistupňová převodovka.
Po výjezdu z města je konečně možné vyzkoušet, co motor umí. Již od nízkých otáček dobře táhne a dává zapomenout na svůj nevelký objem. Také kultivovanost chodu v nízkých otáčkách je obdivuhodná. Je čas podřadit z pětky na trojku. Otáčky se rázem vyhoupnou k pěti tisícům otáček, což je pro některé motory již konečná, ale pro 2,2 VTEC je to začátek. Krásný brunátný zvuk a slušné zrychlení rychle pokračuje až pod šest tisíc otáček. V tu chvíli evidentně dojde ke změně zdvihu a časování ventilů, protože motor zcela změní zvuk v divoký řev a výkon motoru jakoby rázem poskočil o třetinu nahoru (!) Nevídané zrychlení nyní pokračuje až do téměř osmi tisíc otáček, poté motor v rozletu zkrotí omezovač otáček. Je neuvěřitelné jak se dokáže v určitých otáčkách změnit tah a výkon motoru "jen" díky změně časování ventilů. Určitou nevýhodou tohoto "přepnutí" však je, že po přeřazení na další rychlost se většinou dostanete opět pod magickou hranici šesti tisíc otáček a tím pádem do oblasti "nižšího" výkonu. Spojka je hodně tuhá a "ostrá". Při jízdě mimo město to nevadí , ale jízda v dopravní zácpě se po dvaceti minutách stává nesnesitelnou.
Spotřeba motoru odpovídá výkonu a sportovní charakteristice motoru. Dá se jezdit i pod deset litrů, ale realita je spíše okolo 12 l/100 km.
Podvozek je pochopitelně upraven speciálně pro tento model a je to znát. Je výrazně tvrdší, což se odráží v bezpečných jízdních vlastnostech. Široké pneumatiky dokáží slušně přenést výkon na vozovku. Posílená brzdová soustava má v kombinaci s výbornými pneumatikami Bridgestone Potenza S 02 excelentní účinek. Posilovač řízení má velmi malý účinek, což jen umocňuje dojem ze sportovního svezení.
Honda Accord Type R je automobilem pro opravdové nadšence, kterým nevadí stísněný prostor v Recaro sedačkách, tvrdá spojka a tvrdý podvozek. Za to se jim odvděčí nefalšovaným požitkem z jízdy.