Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Honda Civic 1.6 i-DTEC – Opravdový úsporňák

Diskuze (309)
Nový Civic konečně dostal ten správný motor. Turbodiesel 1.6 i-DTEC/88 kW je dostatečně silný a nečekaně úsporný.

Vybrat si pohonných jednotek nabízených pro Hondu Civic ten správný nikdy nebývalo jednoduché. Atmosférickou čtrnáctistovku a osmnáctistovku doplňoval robustní turbodiesel 2.2 i-DTEC/110 kW – bylo tomu tak v předchozí generaci i při uvedení té současné. Tradiční zákazníci si na to zvykli, jenže zájemce o naftový motor střídmějšího výkonu musel utéct ke konkurenci.

Tomu je teď konec. Zmenšením a odlehčením (o 47 kg!) známého motoru vznikl nový agregát, jmenuje se 1.6 i-DTEC a míří do hlavního proudu. Šestnáctistovky dnes hrají mezi turbodieselovými motory nižší střední třídy prim. To by ale nebyla Honda, aby agregátu nenadělila špičkové parametry. Mezi konkurencí se snaží zaujmout výkonem 88 kW, točivým momentem 300 N.m a kombinovanou spotřebou 3,6 l na 100 km. A jenom tak mimochodem - umí se rozjet přes 200 km/h.

honda testy nizsistredni honda testy nizsistredni  

Důsledné odlehčení turbodieselu má příjemný důsledek: čtyřválec se snadno vytáčí, nebrzdí ho velká setrvačnost těžkých pohyblivých dílů. Lehkoběžný motor se má čile k světu již v první tisícovce provozních otáček, tedy dávno před tím, než točivý moment dosáhne maxima při 2000 min-1. Šestnáctistovka dále pokračuje ve svém letu napříč otáčkami, teprve ve čtyřech tisících trochu poleví. Když na to ale přijde, umí se statečně dobojovat k omezovači v 4500 min-1.

Svým vysokootáčkovým charakterem i-DTEC připomíná šestnáctistovku Energy dCi od Renaultu. Ve srovnání s ní má ale dvě podstatné výhody: táhne bez turboefektu již z nízkých otáček a má mimořádně měkký běh. Kultivovaný projev je dále podpořen přítomností funkce aktivního potlačování hluku – reproduktory se pomocí vysílání opačných frekvencí starají o klid na palubě.

Vedle motoru se odlehčila také převodovka. Zůstaly jí krátké dráhy, páka se ale v kulise pohybuje o trochu kostrbatěji. Honda si může toto zjednodušení dovolit, i tento manuál vysoce převyšuje standardy v dané třídě, respektive současné automobilové produkci vůbec. Akorát zkrátka nedosahuje kvalit převodovek ve výkonnějších verzích Civicu nebo v konkurenční Mazdě 3.

honda testy nizsistredni honda testy nizsistredni  

Spotřeba je silnou disciplínou turbodieselového Civicu. Na dálnici se při 130 km/h drží na 5,3 l na 100 km i díky tomu, že převodovka motor zbytečně nedusí a nechá ho pracovat v 2400 min-1. Klidná jízda mimo město dokáže stlačit spotřebu pod čtyři litry, naopak ani při dynamičtějším stylu nároky na palivo výrazně nepřevyšují 6 l na 100 kilometrů.

Modelový rok 2013 nepřinesl jenom nový motor, ale také několik dalších změn. Honda vyslyšela přání zákazníků a rok po zahájení prodeje nový Civic mírně vylepšila. Zlepšilo se mimo jiné ovládání palubního počítače a přední světlomety dostaly funkci follow me home. Zvenčí přibyla aerodynamická křidélka na zadních blatnících, která měl původně jenom turbodiesel 2.2 i-DTEC. A v ceníku přibyla výbava Lifestyle, která dělí na poloviny stotisícový rozdíl mezi verzemi Sport a Executive.

honda testy nizsistredni honda testy nizsistredni  

S novým turbodieselem stojí Lifestyle 564.000 Kč (benzinový 1.8 i-VTEC díky akční nabídce 479.000 Kč). To není na kompaktní hatchback zrovna málo, Hondy ale nikdy nebyly z levného kraje. Seznam standardní výbavy zahrnuje mimo jiné bixenony, zadní couvací kameru, parkovací čidla vpředu i vzadu, tempomat, bluetooth, dvouzónovou klimatizaci nebo vyhřívání předních sedadel. Prakticky nic nechybí, kromě navigace, za kterou Honda v této výbavě žádá horentních 49.000 korun.

Pokud vám nevadí kontroverzní design Civicu, dokáže si Honda svými kvalitami vyšší pořizovací cenu obhájit. Vedle silného a velmi úsporného motoru to je agilní podvozek, přesné brzdy a řízení, ale také velký objem zavazadlového prostoru. K tomu Honda přidává chytrý koncept sklápění zadních sedadel Magic Seats a bohužel také zvýšený posaz, který ubírá místo nad hlavou. To je ale jedna z mála drobných vad automobilu, kterému je jinak z funkčního hlediska málo co vytknout.

honda testy nizsistredni honda testy nizsistredni  

První cena vozu329.900 Kč (1.4 i-VTEC/73 kW S)
První cena vozu s testovanou motorizací464.000 Kč (1.6 i-DTEC/88 kW S)
Základní cena testovaného vozu564.000 Kč (1.6 i-DTEC/88 kW Lifestyle)
Cena testovaného vozu vč. příplatků576.900 Kč (1.6 i-DTEC/88 kW Lifestyle)

Plusy

  • Mimořádně úsporný motor ve všech režimech
  • Hladký běh motoru, dobré odhlučnění kabiny
  • Sladění komfortu a ovladatelnosti, přesné řízení
  • Čitelné přístroje, intuitivní ergonomie
  • Kvalita zpracování vnitřního prostoru
  • Objemný a variabilní zavazadelník

Minusy

  • Místo na zadních sedadlech
  • Výhled směrem dozadu
  • Vysoký posaz vpředu
  • Vyšší cena, drahá navigace
  • Horší řazení než u 1.8 i-VTEC
  • Extravagantní design

Foto: Petr Homolka

Diskuze (309)
Honda Civic 1.6 i-DTEC
Cena základní sestavy 564 000 Kč
Výbava základní sestavy Šest airbagů, stabilizační systém, kožený volant a řadící páka, sportovní hliníkové pedály, multiinformační displej, rádce řazení, systém start-stop, ekonomický režim Econ, duální klimatizace, tempomat, parkovací čidla vpředu a vzadu, couvací kamera, elektrické ovládání bočních oken, volant nastavitelný ve dvou osách, elektricky sklopná, ovládaná a vyhřívaná zpětná zrcátka, vyhřívaná přední sedadla, flexibilní zadní sedadla Magic Seats, autorádio s ovládáním na volantu, subwoofer, vstup USB a AUX, bluetooth handsfree, adaptivní bixenonové světlomety, diody denního svícení, přední mlhovky, funkce „coming home“/„leaving home“, litá 17” kola atd. Kč
Cena testované sestavy 576 900 Kč
Výbava testované sestavy Metalíza (+12.900,-). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1597
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 88 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 300 / 2000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 207
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 10.2
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 4 / 3.3 / 3.6
Emise CO2: 94
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 477 / 1378
Objem nádrže (l): 50
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1381 / 489
Rozměr pneu: 225/45 R17
Honda Civic 1.6 i-DTEC
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4300
b) šířka (mm): 1770
c) výška (mm): 1470
d) rozvor (mm): 2595
e) rozchod vpředu (mm): 1540
f) rozchod vzadu (mm): 1540
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 860 / 1080
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 630 / 860
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 950
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 860
k) šířka vpředu (mm): 1450
l) šířka vzadu (mm): 1450
délka sedáku vpředu (mm): 510
délka sedáku vzadu (mm): 460
výška opěradla vpředu (mm): 600
výška opěradla vzadu (mm): 530
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
3. 7. 2013 15:35
Re: KOŘENY
Napsat, ze design je vec objektivni, to mluvi samo za sebe >:D
Jo a ty jatra, bacha to bude nejspis z alkoholu :no:
3. 7. 2013 12:33
Re: Kam vítr, tam plášť
Ohanet se ne/anonymitou, ale fuj, kdyz na to prijde, napiste mi a ja Vam klidne poslu cele sve jmeno i s adresou a telefonnim cislem, abyste si to mohl overit. >:D
Jinak auto vypada dobre a predpokladam, ze jizda s nim bude potesenim. :yes:
Navic nepatrim k tem, co odsuzuji diesel neb mam doma benzin i diesel. :-)
3. 7. 2013 12:06
Re: 1,6 ky v naftě
Kokodak >:D
2. 7. 2013 19:00
Civic
Taky se vzhledově spíš přikláním ke starší verzi. Pěkně zpracované recenze mají teď na : [odkaz] Každopádně úspora u nové Civic je víc, než zajímavá:)
2. 7. 2013 18:34
Chci ji koupit manželce..
O dobře vybavená auta není na trhu vůbec nouze, celkově je však potřeba počítat s trochu vyššími cenami...[odkaz]
Líbí se mi starší verze, doufám že najdu pěknou, celkem se na ni těším, oproti VW je to pro mne změna :-)