TEST Hyundai Bayon 1.0 T-GDI DCT – A nechcete raději i30?
Kategorie malých městských crossoverů je prodejní hit. Zbraní Hyundaie je model Bayon a loni prošel modernizací. I když ne tak docela…
Design, interiér
V Turecku vyráběný Hyundai Bayon je na trhu čtvrtý rok a v Česku si za tu dobu vybojoval silnou pozici. Úspěšný je hlavně u domácností, ale tak trochu klame tělem. Je zástupcem městských crossoverů, ale třeba Škoda Fabia druhé generace je vyšší. Když ho srovnáte s vozy zaparkovanými kolem, ukáže se, že je v podstatě alternativou k dříve populárním malým kombi. Právě kombi verzi fabie svými rozměry připomíná nejvíce.
Rivalové z kategorie malých městských crossoverů jsou obvykle o poznání vyšší. O komfort vyššího posezu a snadnějšího nastupování, jak je u těchto vozů zvykem, ale nepřijdete. Nastupování a vystupování je snadnější než u modelu i20, ze které bayon vychází, ale jako u vozů SUV to pochopitelně není.
Hyundai Bayon prošel loni výraznou modernizací, která se projevila hlavně v interiéru. Infotainment je modernější a svižnější. Auto se v tomto směru snaží jít s dobou. Centrální displej a ten za volantem jsou spojeny do jednoho vizuálního celku.
Digitální přístrojový štít je stejný jako v dalších vozech Hyundai. Grafikou se podle mě příliš nepovedl. Nabízí trojici nastavení analogových přístrojů, tedy tři stejné, lišící se jen designem, z nichž se mi nepozdává žádný. Čtvrtou volbou je podivný futuristický digitální motiv, který jako jediný umožňuje digitální rychlost a zároveň sledování jízdních údajů. Auto sice na vzhled budíků nejezdí, ale vždycky zarazí, když mají tvůrci aut díky displejům naprosto neomezené možnosti a nakonec skončí u čtyř voleb, ze kterých si nelze vybrat.
Z pohledu prostornosti lze bayon označit za ve všech směrech dostatečný. Pro posádku i zavazadla je přiměřeně místa. Osobně bych řekl, že právě tohle je velikost auta, od které už není třeba dělat tolik kompromisů v prostoru vzadu pro nohy a pro zavazadla. Zamrzí jen, že Hyundai nenašel odvahu navázat na v Česku dříve populární MPV ix20, kterého je bayon vlastně nástupcem. Více variability by bayonu prospělo a alespoň trochu by vystoupil ze záplavy podobně střižených vozů.

Motor, jízdní vlastnosti
V pohonech je velká změna, protože z českého ceníku zmizel mild-hybrid. Nově je tak vrcholem benzinový přeplňovaný tříválec s dvojspojkovou sedmistupňovou převodovkou, který si musí vystačit bez výpomoci elektromotoru. A tento rozdíl je znát, elánu ubylo, spotřeba je vyšší a v některých situacích elektřina trochu chybí.
Za mild-hybrid, který lehce vypomůže například při rozjezdu, se ještě před rokem připlácelo výrazných 40 tisíc korun. Od té doby ale bayon zdražil a dnes verze bez hybridu stojí skoro totéž, co stávala ta s hybridem.
Motor sám o sobě autu stačí. Dává 74 kilowattů, tedy rovných 100 koní, a stará se o zrychlení z nuly na 100 km/h za nikterak oslnivých 12,4 sekundy. Mild-hybrid ale uměl 88 kilowattů a na stovce byl o dvě vteřiny rychleji. Je ale třeba dodat, že hybrid nebyl právě nejvyladěnější.
Litrový tříválec bojuje statečně i na dálnici. Kvůli vyššímu hluku i vibracím je ale příjemnější trochu zvolnit. Spotřeba se většinou pohybovala mezi šesti a sedmi litry na sto kilometrů. Ještě níže uměla jít při klidné jízdě na okreskách, k osmi litrům se pak dostávala při dálničních přesunech. Palubní počítač na konci týdenního testu ukazoval hodnotu 6,6 litru. Uměli bychom si představit i nižší hodnotu.
Bayon patří mezi bojovníky v segmentu, který se soustředí na poměr ceny a užitné hodnoty. Ale že se šetřilo na výrobních nákladech, je prostě znát. Do kabiny se dostává více hluku a více vibrací. Při stání na semaforech je na pro dobro uší příjemnější přeřadit na neutrál, až tak se motor chvěje. Tohle už konkurenti umí tlumit lépe. Svůj jízdní styl jsem nakonec přizpůsoboval tomu, aby motor tolik nerušil.
V daném segmentu však nelze čekat zázraky. V rámci třídy se bayon drží velmi obstojně. Kdo chce parádně utlumené auto s výborným podvozkem, měl by si nachystat další stovky tisíc korun navíc. A to už se tak cena testovaného kousku vyšplhala téměř k sedmi stům tisícům korunám.
Doladit by si zasloužily i bezpečnostní asistenty. Během naprosto klidné cesty po Praze i při dodržování bezpečné vzdálenosti začalo auto hned třikrát panikařit a akusticky upozorňovat na hrozící nehodu. S oblibou také několikrát vypnulo adaptivní tempomat a řízení přenechalo řidiči. Vždy v momentě, kdy bylo třeba více brzdit kvůli dojížděné koloně. Auto tedy přestalo brzdit v okamžiku, kdy to právě bylo potřeba. Adaptivní tempomat se ale pojí jen s vyšší výbavou a na tyto potíže tak narazí jen část nových majitelů.
Srovnání s konkurenty (nejlevnější verze s automatem) | ||||
Hyundai Bayon | Škoda Kamiq | Peugeot 2008 | Toyota Yaris Cross | |
Délka (mm) | 4180 | 4241 | 4304 | 4180 |
Šířka (mm) | 1775 | 1793 | 1775 | 1765 |
Výška (mm) | 1500 | 1531 | 1550 | 1560 |
Motor | přeplňovaný tříválec | přeplňovaný tříválec | přeplňovaný tříválec | hybrid s atmosférickým tříválcem |
Objem motoru (cm3) | 998 | 999 | 1199 | 1490 |
Výkon (kW) | 74/6000 | 85/5500 | 96/5500 | 68/5500 (výkon systému 85 kW) |
Točivý moment (Nm) | 200/2000-2500 | 200/2000-3500 | 230/1750 | 120/3600-4800 |
Převodovka | 7stupňová dvojspojková | 7stupňová dvojspojková | 8stupňová s měničem | CVT |
Zavazadelník (l) (norma VDA) | 411 | 400 | 434 | 320 |
Zrychlení z 0 na 100 km/h (s) | 12,4 | 10,2 | 9,4 | 11,2 |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 5,4-5,6 | 5,6-5,9 | 6,1 | 4,4-5,0 |
Cena motorizace od (Kč) | 489.990 | 529.900 | 594.000 | 599.000 |
Závěr
Bayonu to téměř v plné výbavě za skoro 700 tisíc moc neslušelo. S takovým rozpočtem už bych se ohlížel i jinde. Jenže jsou tu dva pohledy. Kdo chce crossover, nebo auto, které se tak alespoň tváří, najde v akčních cenících ii verze, které se vyplatí zvažovat, protože ani konkurence zázraky nenabídne.
Tady se ale ve výběru musí objevit i další SUV od Hyundaie, a to kona. Za podobnou cenu, jako stojí testovaný bayon, lze mít konu s kultivovanějším a živějším 102kilowattovým čtyřválcem a s lepším adaptivním tempomatem.
Kdo naopak chápe, že Hyundai Bayon není tak úplně crossover, může buď ušetřit desítky tisíc volbou trochu menšího i20 (stejný rozvor, stejné pohony), nebo sáhnout po cenově srovnatelném, ale výrazně dospělejším modelu i30. Nošovický vůz umí nabídnout bohatší výbavu, silnější motor i více typů karoserií. A je hlavně celkově povedenější.
Plusy
Minusy
Nejlevnější verze modelu | 419.990 Kč (Bayon 1.2 58 kW, Comfort) |
Základ s testovaným motorem | 489.990 Kč (Bayon 1.0 T-GDI 74 kW, Comfort) |
Testovaný vůz bez příplatků | 649.990 Kč (Bayon 1.0 T-GDI 74 kW, Style Premium) |
Testovaný vůz s výbavou | 675.890 Kč (Bayon 1.0 T-GDI 74 kW, Style Premium) |
