Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Hyundai i30 třídveřová 1,6 CRDi – Gangnam car

Diskuze (150)
Korejský styl je pro Evropana těžko uchopitelný, ale zároveň přitažlivý. Hyundai i30 se veze na této vlně, v třídveřové karoserii ještě víc.

Celá korejská civilizace je našinci velmi vzdálená, když ale Korejci začnou po svém napodobovat západní vzory, vzniknou zajímavé věci. Třeba hvězda loňských hitparád nebo svérázně tvarované auto jako Hyundai i30… Ten v klasické pětidveřové formě není úplnou novinkou, teď ale přichází jako třídveřový hatchback, který naplno rozvíjí nastolený styl.

Kompakt bez zadních dveří je pro Hyundai novinkou. Designéři proto dostali volnější zadání a výchozí tvary přepracovali. I když to není z fotek příliš patrné, karoserie se výrazně změnila. A nejde jen o agresivnější přední nárazník s hezčí maskou chladiče a výraznější denním svícením. Decentně, avšak podstatně se změnila linie střechy a tvar zadních sloupků. A hlavně má i30 nová koncová světla, která ji sluší mnohem víc a noční grafikou vzdáleně připomínají Audi.

hyundai testy nizsistredni hyundai testy nizsistredni  

Novinky ale čekají i uvnitř. Třídveřová i30 dostala vedle klasického černého nebo béžového čalounění i výrazné hnědé, ve verzi Style a Premium s kombinovaným čalouněním navíc doplněné zajímavým vzorem textilní části sedadel. Další změnou je antracitový dekor na palubní desce, který nahrazuje méně pohledný stříbrný. Zbývající úpravy už nejsou specifické pro třídveřák, jedná se o češtinu v multimediálním systému, vyhřívání volantu (v zimě velmi užitečné) a kvalitnější materiál koženého potahu na volantu. Mimochodem, na rozdíl od kombi si třídveřový hatchback ponechal parkovací kameru prakticky ukrytou pod logem na dveřích zavazadlového prostoru.

Praktická stránka pochopitelně absencí zadních dveří trpí. Prostorný interiér i30 zůstává, dostat se na zadní sedadla je ale mnohem obtížnější. Hyundai tuto komplikaci vynahrazuje snížením ceny o 5 tisíc korun. To sice není velký rozdíl, ale i to potěší – v době, kdy auta jako Opel Astra GTC, Renault Mégane Coupé nebo VW Scirocco kvůli stylovému designu stojí víc než výchozí pětidveřový model.

hyundai testy nizsistredni hyundai testy nizsistredni  

Motor 1,6 CRDi je nejdražším pohonem pro i30. Jeho výkon 94 kW patří v dané kategorii k nejlepším a korejská šestnáctistovka vyniká i v dalších oblastech. Diesel má mimořádně kultivovaný chod a s manuální převodovkou předvádí výbornou pružnost. Úplně nejnižší otáčky mu sice nesedí, kolem 1200 min-1 se ale přesvědčivě a bez prodlevy rozbíhá a pokračuje až za čtyři tisíce otáček.

Šestnáctistovka s 94 kW a 260 N.m se může dvoulitrovému turbodieselu vyrovnat jedině v papírovém světě, i30 ale dělá všechno pro to, aby toho dosáhla i ve skutečnosti. Pomáhá si rozumnou délkou převodů, ve 130 km/h na šestku točí 2600 min-1. Přiměřené jsou i nároky na palivo, dálniční spotřeba 5,4 l/100 km na zimních 17palcových kolech rozhodně není špatná. Navíc potěší vyrovnaná spotřeba v různých režimech – mimo město si vystačí s necelými pěti litry a ve městě se přes šest dostane jedině při extrémní četnosti studených startů.

Hlavním argumentem proti dieselovému motoru je jeho cena. Příplatek ve srovnání s benzinovým 1,6 GDI, který je podobně výborný jen méně dynamický, dosahuje 70 tisíc korun a to už je docela zásadní investice, která se nemusí třeba vyplatit.

hyundai testy nizsistredni hyundai testy nizsistredni  

Podvozek sice nepatří na špičku, Hyundai ale dokazuje, že dnes už umí řadu evropských konkurentů předstihnout. Co by takový Renault Mégane dal za stejně dobré tlumení nerovností na 17palcových kolech, na ty nejlepší ale Korejci stále ztrácí. Silnou zbraní i30 je ochota zatáčet a platí to i pro motor CRDi – samozřejmě v rámci kategorie dieselových kompaktů. Výborná je i směrová stabilita, u které dokáže podvozek zúročit vyspělejší konstrukci zadní nápravy.

Další předností i30 jsou dobře nakalibrované ovládací síly. Řízení, spojka i brzdy kladou přiměřený odpor, reagují plynule a přesně – právě tady se nošovický hatchback proti svému předchůdci zlepšil nejvýrazněji. Život s ním díky tomu není zábavnější, ale ubíhá v naprosté pohodě, s trochou designové extravagance.

hyundai testy nizsistredni hyundai testy nizsistredni  

První cena vozu279.990 Kč (i30 3D 1,4 CVVT/73 kW Entry)
První cena vozu s testovanou motorizací409.990 Kč (i30 3D 1,6 CRDi/94 kW Trikolor)
Základní cena testovaného vozu509.890 Kč (i30 3D 1,6 CRDi/94 kW Trikolor Premium)
Cena testovaného vozu vč. příplatků579.890 Kč (i30 3D 1,6 CRDi/94 kW Trikolor Premium)

Plusy

  • Kvalitní a hodnotně vypadající interiér
  • Nejlepší design z celé řady i30
  • Kultivovaný, pružný a úsporný motor
  • Stabilita v podélném směru i v zatáčkách
  • Politika výhodných paketů výbavy
  • Vyhřívaný volant už v nižších výbavách
  • Délka záruky
  • Třídveřová verze levnější než pětidveřová

Minusy

  • Příplatek za 1,6 CRDi proti 1,6 GDI
  • Slabý výkon xenonových světel
  • U navigace nelze trvale vypnout hlasové pokyny
  • S panoramatickou střechou nebo koly R17 nelze mít start-stop

Foto: Petr Homolka

Diskuze (150)
Hyundai i30 třídveřová
Cena základní sestavy 509 890 Kč
Výbava základní sestavy Stabilizační systém, šestice airbagů, LED denní světla, přední mlhovky a projektorové světlomety, elektrické stahování přeních oken, elektricky nastavitelná zrcátka, centrální zamykání, trojblik, volant nastavitelný ve dvou osách, palubní počítač, manuální klimatizace, rádio s CD/USB, elektrické stahování zadních oken, vyhřívání zpětných zrcátek, loketní opěrka, zrcátka a kliky v barvě karoserie, alarm, funkce statického přisvěcování do zatáček a další. Kč
Cena testované sestavy 579 890 Kč
Výbava testované sestavy Paket Premium (99.900,-): LED zadní světla, tmavá zadní skla, bluetooth handsfree, tempomat s omezovačem rychlosti, Flex Steer, kožený volant a hlavice řadicí páky, vyhřívání volantu, blikače ve sklopných vnějších zrcátkách, plnohodnotná rezerva, hliníkové pedály, přední a zadní parkovací čidla, vyhřívání předních sedadel, parkovací asistent s obrazem zadní kamery ve zpětném zrcátku, samostmívací vnitřní zrcátko, automatické světlomety, fixační síť zavazadlového prostoru, dešťový senzor, přístrojová deska „Supervision“ s TFT displejem, kombinované čalounění látka/kůže, zadní opěrka rukou, kolenní airbag řidiče, dvouzónová automatická klimatizace, 17" kola z lehkých slitin, pneu 225/45, el. parkovací brzda, bederní opěrka v sedadle řidiče, xenonové adaptivní světlomety s ostřikovači, výškově nastavitelné sedadlo spolujezdce, inteligentní klíč a startování tlačítkem, chromové spodní lišty bočních oken, chromové vnější kliky dveří, monitorování tlaku v pneumatikách<br> Panoramatické střešní okno (+25.000,-), metalický lak (+13.000,-), integrovaná navigace s dotykovým displejem (+25.000,-). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1582
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 94 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 260 / 1900 - 2750
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 197
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 10.9
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 4.9 / 3.7 / 4.1
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 378 / 1316
Objem nádrže (l): 53
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1496 / 424
Rozměr pneu: 225/45 R17
Hyundai i30 třídveřová
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4300
b) šířka (mm): 1780
c) výška (mm): 1470
d) rozvor (mm): 2650
e) rozchod vpředu (mm): 1555
f) rozchod vzadu (mm): 1563
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 830 / 1060
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 570 / 860
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1015
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 940
k) šířka vpředu (mm): 1470
l) šířka vzadu (mm): 1470
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 440
výška opěradla vpředu (mm): 660
výška opěradla vzadu (mm): 640
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
5. 4. 2013 08:43
Re: Mínusy
>:D no to je zase kravina
17. 2. 2013 17:20
Re: Cena?
Ok, ale o kolik jsou ty otáčky na předepsaných kvaltech nižší? O 100? O 200? Já bych každopádně neomezoval motory kvaltem a zkoušel bych pružné zrychlení (i když i zvolené rychlostní rozpětí může být závadějící a některou koncepci plnění znevýhodnňující) na nejvýhodnější převodový stupeň, klidně s přeřazením.
15. 2. 2013 23:00
Re: Hmotnost
A v čem by měla být jinak výhoda většího auta než v prostoru?
S tou i30 mas pravdu, udavaji vahu az 1495, ale v testu realna vaha vysla jak pisu (byla to 81kW verze, mohlo to byt tim, u dieselu udavaji rozsah hmotnosti stejny pro obe verze).
15. 2. 2013 18:09
Re: Cena?
Ano, náskok mají dole největší, ale tohle je hra absolutních čísel a platí, že nižší otáčky jsou horší. Proto říkám, že má horší startovní pozici. Fakt, že je silnější, na tom nic nezmění.

Tenhle test má být ve skutečnosti o něčem jiném. Číselný údaj je tak hlavně zajímavý u podobných aut.
Avatar - saldy
15. 2. 2013 11:52
V srpnu
budu s tímto motorem kroutit už čtvrtý rok, mám sice na dýzl malý nájezd takže příplatek se mi nikdy nevrátí, ale s tím jsem do toho šel a nelituju. Stihl jsem ještě sérii bez filtru, po čase ty motory zmizely z ceníku protože byly oproti verzi s 85kw dost drahé, prodávaly se asi málo, a objevily se znovu až s novou generací i30. Na dálnici spotřeba 6l ale jezdím tam svižně a často přesahuju 130