TEST Hyundai Santa Fe – Rodinný ideál s kontroverzní tváří
Hyundai Santa Fe v nové generaci ukazuje, že je ideální SUV pro rodiny. Chyby se něm hledají jen těžko.
Design, interiér
Kategorie SUV prošla v minulých letech nebývalou expanzí, když se její nabídka rozšířila všemi směry. SUV je dnes tolik, že už je musíme pro odlišení dělit do velikostních kategorií jako konvenční vozy. Top pozice v prodejních statistikách převzali noví hráči, na trhu však zůstávají rovněž stálice, které tu byly už dávno před všemi těmi Kodiaqy, Captury nebo Crosslandy. Jednou z nich je i Hyundai Santa Fe, který se od loňského roku prodává už ve své čtvrté generaci.
A ta si musí poradit s mnohem širší konkurencí než kdysi jeho předchůdci. Jestliže první generace z počátku milénia soupeřila jen s takovými vozy jako Kia Sorento, Nissan Patrol nebo třeba Volvo XC90 a Land Rover Discovery, ta dnešní si musí poradit s mnoha novinkami posledních let, mimo jiné Škodou Kodiaq, Volkswagenem Tiguan Allspace a Seatem Tarraco.
Nepřehlédnutelný dostavník
Nejen to dokazuje, kam se segment dnes nazývaný „středně velká SUV“ (z amerického mid-size SUV) velikostně posunul. Jestliže první generace Santa Fe z roku 2000 byla pětimístným vozem, dlouhým 4.500 mm, dnešní provedení nabízí prostor až pro sedm osob a na délku měří 4.770 mm.
Hyundai se navíc výrazně proměnil i ve srovnání s přímým předchůdcem. Oproti třetí generaci se nové Santa Fe natáhlo o 80 mm, z nabídky totiž vypadlo natažené provedení Grand Santa Fe (v USA ho nahradí nový, ještě větší model Palisade), a tak už výchozí varianta musí uspokojit zájemce o tři řady sedadel.
Zcela přepracován byl také vzhled. Hyundai rozhodně nejde cestou evoluce jako třeba Volkswagen, místo toho Santa Fe radikálně proměnil. Z konzervativně tvarovaného rodinného SUV se tak v nové generaci stal originálně řešený automobil, který je díky dnes tak oblíbené přídi s rozdělenými světlomety na ulici nepřehlédnutelný.
Sedadla vzadu jsou rozumně velká, ale sedí se s koleny až u brady. Místa je zde sice o něco více než ve škodovce, přesto pokud vezete někoho zcela vzadu, musí se uskromnit i ti ve druhé řadě.
Na první pohled komplikované řešení s úzkými diodami denního svícení, čočkami hlavních světlometů v postranních „kapsách“ a originálně prohnutou maskou chladiče však v reálném provozu funguje a vcelku se nám líbí. Zároveň ale chápeme každého, kdo řekne, že už je toho „trochu moc.“ Mezigeneračně se výrazně změnila také záď, se svými úzkými koncovými světly.
Přehledná a luxusní kabina
Interiér už možná tak nápaditě řešený není, vsadilo se ale na praktičnost a intuitivnost, což je jedině dobře. Koncepce s volně stojícím displejem multimediálního systému kráčí v duchu dnešní doby, ovladače jsou přehledně a logicky rozmístěny, že se uvnitř okamžitě zorientujete, a to i v množství tlačítek na multifunkčním volantu. Dotykový displej multimediálního systému (v testované variantě osmipalcový) si navíc uchovává konvenční tlačítka po stranách, což vždy kvitujeme.
Santa Fe na dnešní trendy navazuje také digitálním přístrojovým štítem, jeho jednoduchá grafika se nám ale líbí, protože zůstává přehledná. Pravdou ale je, že obrazovka by do přístrojového štítu mohla být zakomponována jemněji, po stranách ji totiž doplňují analogové ukazatele. Nevýhodou je ale DAB rádio – nelze automaticky přepnout pouze na analogové vysílání, po Praze tak mnohdy přeskakuje mezi frekvencemi, jak ztrácí a znovu nachází digitální signál, což není příliš komfortní.
Vytknout pak Hyundaii není co ani z hlediska materiálů a jejich zpracování. Podobně jako Sorento od sesterské Kie navozuje Santa Fe uvnitř vrcholné specifikace Premium hodně luxusní dojem. Kůži obšitou palubní desku doplňují i luxusní detaily typu ventilovaných předních sedadel, elektricky nastavitelného volantu, automatického odsunu sedadla řidiče pro snadnější nástup a výstup nebo třeba head-up displeje promítajícího informace přímo na čelní sklo. Ten mimochodem prakticky upozorňuje i na vozidla v mrtvém úhlu.
Interiér sází na maximální přehlednost a většina funkcí má své tlačítko, což už dnes nebývá zvykem, ale je to ku prospěchu.
Na výbornou je to také z hlediska prostornosti. Místa je všemi směry nadbytek, a to jak v přední části, tak v druhé řadě sedadel. Přední sedačky jsou široce koncipované, uchovávají si však slušné boční vedení, a tak obstojně podrží také v zatáčkách. Vzadu je sedák dostatečně vysoko umístěný, místo tří, podobně širokých míst však Hyundai šel cestou úzkého prostředního místa a dvou širokých krajních míst, které tak nabízejí komfort srovnatelný s přední řadou. Pro převoz tří dětí to možná ideální není, dvěma dospělým to ale nabídne parádní komfort. K dispozici tu jsou navíc dva USB vstupy i zásuvka na 200 V.
Třetí řada sedadel je kompromisní, jak už to tak u těchto vozů bývá. Kvůli nízko usazené lavici se tu sedí s koleny skoro až u brady, dostatek místa pro nohy tady vytvoříte jen při posunu druhé řady vpřed. A to už se najednou musí uskrovnit i cestující v druhé řadě. Místa je tu každopádně o chlup více než v Kodiaqu.
Objem zavazadlového prostoru Hyundai v sedmimístné konfiguraci neudává, po sklopení třetí řady nicméně zavazadelník poskytuje objem 547 litrů. O chlup menší objem než v Kodiaqu by tolik nevadil, jako spíše nešikovná krycí roletka, která se při zasouvání neustále zamotává do bezpečnostních pásů zadních sedadel, protože v příchytkách nedrží. V podlaze pak najdete jen malý odkládací prostor na drobnosti.
Motor, jízdní vlastnosti
Berte dva dvojku
Aktuální nabídka motorů pro Santa Fe čítá jeden benzinový čtyřválec – 2.4 GDI (136 kW) a dva turbodiesely – 2.0 CRDi (ve verzích se 110 kW a 136 kW) doplňuje vrcholné 2.2 CRDi (147 kW). A právě nejsilnější agregát v nabídce jsme vyzkoušeli v rámci týdenní testování.
A nutno podotknout, že nás jednotka nadchnula natolik, že ji můžeme jedině doporučit, byť v testované kombinaci s osmikvaltem a pohonem všech kol už v základu přesahuje milion. Konkrétně ve verzi Style stojí 1.099.900 korun. Po střechu výbavou naditý testovaný exemplář pak přišel na 1.274.890 Kč.
Dva dvojka totiž dokazuje, že pro takto velké SUV je turbodiesel stále nejlepší volbou, ať se to ekospolkům líbí, nebo ne. Táhne krásně odspodu, už od 1500 otáček plynule a silně narůstá jeho síla, aniž by v nízkých otáčkách protestoval duněním. Jaká změna proti jiným turbodieselům podle posledních emisních norem, které v některých případech působí letargicky. Těch 440 N.m je tady opravdu znát. Navíc rychle a intuitivně reaguje na pokyn plynovým pedálem. A aby těch pochval nebylo málo, je perfektně odhlučněný, o jeho práci posádka prakticky neví.
Turbodiesel 2.2 CRDi se pyšní velmi kultivovaným chodem a plynulým nástupem točivého momentu už od nízkých otáček. Rychlým reakcí prospívá i elektricky ovládané turbodmychadlo.
Ideální je také spárování s příplatkovým osmistupňovým automatem z vlastní dílny, který za 60.000 Kč nahrazuje výchozí šestistupňový manuál. Ano, řazení převodovky s hydrodynamickým měničem není možná nejrychlejší, ale naprosto hladké, dnes tak oblíbené dvouspojkové převodovky mu v tomto směru nezvládnou ani trochu konkurovat. Změna převodu je sametově jemná, přeřazení řidič pozná jen podle změny otáček. Chválíme také logiku řazení, na rozdíl od jiných automatů Santa Fe nedrží zbytečně nízké otáčky, ale udržuje motor v ideálním pásmu.
A solidní je i spotřeba paliva. Dlouhodobější průměr se pohybuje kolem 7,5 l/100 km. Na dálnici Hyundai jezdí za zhruba osm litrů, v tomto směru už dá najevo vysokou karoserii, při skombinování s okresními silnicemi však lze spotřebu srazit k 6,5 l/100 km. Po městě budete popojíždět za devět litrů.
Hyundai Santa Fe – srovnání s konkurencí | ||||
Model | Hyundai Santa Fe | Ford Edge | Kia Sorento | Škoda Kodiaq |
Motor | 2.2 CRDi | 2.0 EcoBlue Bi-Turbo | 2.2 CRDi | 2.0 TDI |
Pohon | 4x4 | 4x4 | 4x4 | 4x4 |
Zdvihový objem [cm3] | 2199 | 1997 | 2199 | 1968 |
Válce/ventily | 4/4 | 4/4 | 4/4 | 4/4 |
Největší výkon [kW/min] | 147/3800 | 175/4000 | 147/3800 | 140/3500-4000 |
Točivý moment [N.m/min] | 440/1750-2750 | 500/2000 | 450/1750-2750 | 400/1900-3300 |
Převodovka | 8A | 8A | 8A | 7DS |
Max. rychlost [km/h] | 203 | 216 | 203 | 209 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 9,4 | 9,0 | 9,4 | 8,6 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 6,1 | 6,7 | 6,1 | 5,6 |
Základní cena [Kč] | 1.009.990 | 1.119.900 | 1.119.980 | 932.900 |
Pohodář i z hlediska jízdy
Stejně pohodové jako naladění automatické převodovky je i nastavení podvozku, který přesně odpovídá tomu, co bychom očekávali od takového rodinného dostavníku – Santa Fe zkrátka primárně sází na komfort.
Hyundai si i na devatenáctipalcových umí hravě poradit s nástrahami českých silnic, za všech okolností zůstává pohodlný – snad jen v zatáčkách na méně kvalitním povrchu mají kola tendenci trochu odskakovat, a ta to navzdory víceprvkové zadní nápravě, dodávané už ve standardu. Ideální je to však s odhlučněním za vyšší rychlosti, slyšet není ani valivý šum od pneumatik.
Ano, kompromisem jsou reakce při potřebě rychlejších manévrů, v takovém případě Santa Fe působí najednou poněkud těžkopádně a nemotorně a dá zaměstnat elektronice. Ideální není ani volné řízení kolem středové polohy. Zkrátka, kdo hledá sportovce, musí jinam (třeba Kodiaq je rozhodně mrštnější), to pohodlí za běžné klidné jízdy ale za to vážně stojí!
Závěr
Závěr
Hyundai Santa Fe už možná není jedno z nejprodávanějších SUV na českém trhu jako kdysi, není to však jeho schopnostmi, nýbrž mnohonásobně rozšířenou nabídkou takových modelů, které jsou v některých případech dostupnější než tento velký model. Santa Fe je totiž v aktuální generaci nadmíru povedeným automobilem, kterému lze vytknout jen máloco. Snad jen originální vzhled nepadne do vkusu každému a v utažených zatáčkách Santa Fe dá těžkopádnějším chováním najevo svoji velikost.
Jinak ale nabízí nadmíru pohodlné svezení, prostorný a luxusní interiér nebo příjemně pracující motor – 2.2 CRDi (147 kW) je důkazem, že v této kategorii je turbodiesel stále nejlepší volbou. Zkrátka řečeno, hledáte-li sedmimístné rodinné SUV, je Santa Fe parádní volbou. Nejen Škoda Kodiaq by se ho měla obávat.
Základ s testovaným motorem | 799.990 Kč (2.4 GDI/136 kW 4x4 Confidence) |
Testovaný vůz bez příplatků | 1.009.990 Kč (2.2 CRDi/147 kW 4x4 8AT Style) |
Testovaný vůz s výbavou | 1.149.990 Kč (2.2 CRDi/147 kW 4x4 8AT Premium) |
Nejlevnější verze modelu | 1.274.890 Kč (2.2 CRDi/147 kW 4x4 8AT Premium) |
Plusy
- Pěkně zpracovaný interiér
- Prostorná kabina
- Komfortní podvozek
- Silný motor
Minusy
- Těžkopádnost při prudkých manévrech
- Vláčné řízení
- Vyšší pořizovací cena