Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Infiniti M35h: První jízdní dojmy

Ondřej Láník
Diskuze (9)
Sedan řady M už stačil dokázat, že je hoden souboje s nejlepšími prémiovými produkty světa. Nová hybridní verze ale nechce jen soupeřit. Hodlá vítězit.

Modelovou řadu sedanů Infiniti vyšší střední třídy tvoří v Evropě šestiválce M37 a M30d, v zámoří zážehovému M37 sekunduje velkoobjemový osmiválec M56. Všem trhům však už zanedlouho bude kralovat nová hybridní verze M35h.

Podle dříve zveřejněných informací má přesvědčovat nejen nízkou teoretickou spotřebou, ale taky jízdními výkony (0-100 km/h za 5,5 s) a jízdními dojmy toho, kdo je právě za volantem. Ano, Infiniti má ambice patřit do úzkého klubu luxusních aut šetrných k životnímu prostředí, jehož posádka se nemusí vzdát požitků plynoucích ze špičkového jízdního charakteru.

Za prvním krátkým svezením, které mělo avizované vlastnosti potvrdit, jsme vyrazili do Frankfurtu nad Mohanem.

Poctivý šestiválec a klasické uspořádání

Dominantním zdrojem síly je dobře známý vidlicový šestiválec VQ35HR pracující v Atkinsonově cyklu (delší otevření sacích ventilů, prodloužení expanzního cyklu), který na jednu stranu snižuje výkon, ale nižší jsou i čerpací ztráty. I tak dává motor k dispozici velmi důstojných 225 kW při 6800 min-1 a 350 Nm při 5000 min-1.

Spalovací motor je však jen jednou částí hybridního ústrojí Infiniti Direct Response Hybrid. Místo hydrodynamického měniče sedmistupňové automatické převodovky zaujal hybridní modul (suchá spojka a elektromotor).

Elektromotor dává 50 kW mezi 1.770 a 2.000 min-1 a vítaných 270 Nm při 1.770 min-1 a má tak proti konkurenčním hybridním sedanům výraznou převahu. Funguje současně jako pohonná jednotka (samostatně nebo v kombinaci s motorem V6 v režimu maximální akcelerace), jako generátor i startér. Kromě běžného nabíjení baterie také rekuperuje energii, která by jinak byla ztracena při zpomalování a brzdění.

Spojka mezi spalovacím motorem a elektromotorem se rozepíná vždy, když zážehový šestiválec není potřeba k pohonu auta. Motor V6 je v takových okamžicích zcela odpojen od zbytku hnací soustavy (rozjezdy a jízda setrvačností/brzdění) a nedochází ke ztrátám kinetické energie v důsledku jeho roztáčení od kol. Auto v té chvíli může pohánět výhradně elektromotor, který je hnací zadní nápravě blíže než odpojený šestiválec.

Mezi elektromotorem a převodovkou je další spojka (tentokrát mokrá), která fakticky plní roli hydrodynamického měniče. Jednotlivé jízdní režimy systému Infiniti Direct Response Hybrid jsou názorně vysvětleny na schématu.

Samotná převodovka je klasickým planetovým automatem se sedmi stupni pro jízdu vpřed.

Hnací síla jednoho, druhého nebo obou motorů je posílána na kola zadní nápravy, inteligentní systém pohonu všech kol není pro hybrid k dispozici.

Elektromotor zvládá s pomocí 1,4 kWh Li-Ion aku-sady jízdu v čistě elektrickém režimu na vzdálenost 2 km rychlostí až 100 km/h.

Prozradí ho detaily

Hybridní Infiniti M je celkem nenápadné. Poznáte jej podle modelového označení na zádi, nebo nápisu HYBRID na předních blatnících.

Znalci modelové řady Infiniti odhalí jen 18palcová kola (větší z výroby nelze objednat), která ale estetiku bezmála pětimetrové limuzíny významně nenarušují.

Přestože na sportovní sadu si musíte nechat u hybridu zajít chuť, dostal i tento šestiválec symetrickou záď s dvěma přiznanými koncovkami výfukové soustavy.

Uvnitř je pozměněný přístrojový štít s ukazatelem rekuperace energie na místě teploměru chladicí kapaliny, obrazovka palubního informačního displeje dostala obvyklá schémata pro zobrazení toků výkonu, historie spotřeby paliva apod.

Rozměry zavazadelníku pochopitelně instalací akumulátorové sady utrpěly, ale automobilka přesto 350 l pro zavazadla obhajuje, neboť hybridní konkurence je na tom ještě hůř. Na důkaz použitelnosti dostali novináři obrázky se čtyřmi golfovými bagy uvnitř. Zákazníci mají na stěně kufru nálepku s návodem, jak golfovou výbavu do auta dostat.

Fun hybrid

Pár let dozadu platilo, že hybrid nemůže mít mnoho společného s radostí z jízdy. Poslední dobou se to začíná měnit, protože tato technika má v budoucnu oslovovat nejen nadšence pro všechno nové a technicky vyspělé, ale i běžné zákazníky, pro které je šetrnost vůči životnímu prostředí pouze jednou z mnoha priorit. Vrcholem tohoto trendu je momentálně Infiniti M35h.

Spojení velkého šestiválce, silného elektromotoru, dvou spojek a sedmistupňového automatu do jednoho celku funguje nečekaně dobře, přirozeně a pro hybridní soustavu netypicky. Fenomén vytočeného motoru u vozů s převodovkou typu eCVT toto auto totiž nezná, otáčky i zvuk motoru tvoří při akceleraci očekávatelnou prémiovou kulisu a když se pravá noha ponoří do pedálové skupiny maximálně, dočkáte se razantní akcelerace na křižovatce i na dálnici.

Spojky i samotné řazení rychlostních stupňů je rychlé a v dynamickém režimu působí vskutku sportovně. Občas lze systém nachytat na švestkách, a to se pak dočkáte mírného škubnutí, jakého byste s klasickým měničovým automatem nedosáhli, ale autu se sportovním naturelem to snad lze v zájmu rychlosti odpustit.

Špičkový dojem jsme si odnesli i z řízení. V tomto případě nejde o nejjednodušší elektrické řešení, ale o specifický elektro-hydraulický hybridní posilovač, který funguje i při vypnutém spalovacím motoru. Účinek posilovače na řízení fakticky generuje hydraulický okruh (s elektrickým čerpadlem), zajišťující i hybridnímu řízení dobrou citlivost a zpětnou vazbu.

Jízdní vlastnosti by měly být poznamenány vyšší hmotností (+120 kg proti M37), ve skutečnosti je ale M35h dokonce lehčí než M30d a navíc má lepší – téměř ideální (51:49) – rozložení hmotnosti mezi nápravy, díky akumulátorové sadě za zadními sedadly.

Velký hybridní sedan tedy nejede hůře než běžná benzinová Infiniti M. O kterém jiném konkurenčním hybridu byste to mohli říct?

V roli elektromobilu

Když se nasytíte nadprůměrné jízdní dynamiky – v běžných rychlostech plně srovnatelné se zámořským osmiválcem – je čas na poznání kvalit elektrické části hybridu.

Při klidné jízdě je auto z principu velmi tiché, šestiválec má hodně síly už v nízkých otáčkách, a tak převody mohou být dost těžké. Na dálnici běžně motor točí méně než 2000 min-1, když se dostanete pod 100 km/h a uvolníte pedál akcelerátoru, šestiválec se samočinně vypíná.

Aktivaci čistě elektrického jízdního režimu není možno vynutit jinak než pozvolným stlačováním plynového pedálu. Zejména se zatíženým vozem to není snadné, protože čistě elektrická akcelerace musí být velmi jemná, a opatrná.

Při plném nabití akumulátorů umí M35h urazit asi 2 km na elektřinu, podstatnější informací ale je, že v praxi jezdí tento hybrid v kombinovaném provozu přibližně 30 až 40 % času bez chodu spalovacího motoru, což svědčí o praktické použitelnosti hybridního řešení od Infiniti.

Startování a vypínání šestiválce je takřka neslyšné, prozrazuje jej zejména ručka otáčkoměru.

Dosáhnout sedmilitrového průměru výrobce vyžaduje hodně trpělivosti, předvídavost a cvik, ale dostat se ke spotřebě mezi 8 a 9 l/100 km zase tak složité není. Zázračně nízkou spotřebu nečekejte, pohybujeme se přeci jen v segmentu blízkém sportovním sedanům, kde jsou běžné hodnoty daleko přes 10 l/100 km. Čím víc městského provozu potkáte, tím víc zapojíte elektromotor a ušetříte palivo. V tom je Infiniti M35h stejné jako Lexus GS 450h nebo BMW ActiveHybrid7.

Tichý chod v nízkých rychlostech může představovat riziko pro chodce, a tak Infiniti do M35h dodává zařízení, které vydává zvuk s proměnlivou frekvencí od 600 Hz do 2,5 kHz v závislost na rychlosti jízdy. Zvukové varování je v činnosti od 0 do 30 km/h, z interiéru automobilu jej téměř neslyšíte.

Příjemné ceny

Pozitivní nálada pokračuje dokonce i nad ceníkem. Ne, ceny nejsou lidové, ale relativní srovnání s konkurencí i dalšími modely řady M vyznívá s ohledem na vlastnosti hybridu velmi zajímavě. Základní M35h bude stát 1,456 milionu korun a to je jen o 53 tisíc více než standardní zážehový M37 a 28 tisíc víc než dieselové M30d. Nabídka výbav je zúžena na verze GT a GT Premium.

Výbava GT znamená, že je M35h standardně vybaven vyhřívanými a klimatizovanými předními sedadly s potahem ze semianilínové kůže, bi-xenonovými adaptivní světlomety, elektricky nastavitelnými sedadly a sloupkem řízení, vyhřívaným volantem, zadní kamerou a parkovacími čidly, dřevěným obložením White Ash s povrchovou úpravou Silver Powder a jednotkou Music Box s pevným diskem. K tomu patří také střešní okno, tempomat, dvouzónová klimatizace, klíč s inteligentním přístupem a podpora připojení Bluetooth pro iPod a mobilní přístroje.

Vyšší verze GT Premium přidává navigační systém s pevným diskem 30 GB a dotykovým displejem s vysokým rozlišením, 3D grafikou a informacemi z průvodců Michelin Guide, klimatizaci Forest Air, Bose Premium Surround Sound System s 16 reproduktory a balíček prvků dynamické bezpečnosti Dynamic Safety Shield se systémem sledování slepého úhlu (Blind Spot Intervention), inteligentním tempomatem (Intelligent Cruise Control) a systémy prevence vyjetí z pruhu (Lane Departure Warning a Lane Departure Prevention). Verze GT Premium je také vybavena pedálem pro ekonomickou jízdu (Eco Pedal), který pomáhá šetřit palivo.

Kompromis představuje rozšíření výbavy GT o multimediální systém a klimatizaci Forest Air, který se dodává za příplatek 90.000,- Kč. V takovém případě ve srovnání s GT Premium chybí pokročilá bezpečnostní výbava a funkce úsporné jízdy.

Infiniti řada M - ceny na českém trhu
Model M30d M37 M35h
Převodovka 7A 7A 7A
Zdvihový objem [cm3] 2993 3696 3498+el.motor
Válce/ventily 6/4 6/4 6/4
Největší výkon [kW/min-1] 175/3750 235/7000 225/6800
Největší toč. mom. [Nm/min-1] 550/1750 360/5250 350/5000
Největší výkon E [kW/min-1] - - 68/1770-2000
Největší toč. mom. E [Nm/min-1] - - 270/1770
Max. rychlost [km/h] 250 250 250
Zrychlení 0-100 km/h [s] 6,9 6,2 5,5
Komb. spotř. [l/100 km] 7,5 10,2 7,0
Pohotovostní hmotnost [kg] 1845 1715 1830
Cena GT [Kč] 1.428.000,- 1.403.000,- 1.456.270,-
Cena GT Premium [Kč] 1.584.000,- 1.559.000,- 1.612.700,-
Cena S [Kč] 1.491.800,- 1.466.800,- -
Cena S Premium [Kč] 1.647.800,- 1.622.800,- -
Ondřej Láník
Diskuze (9)
Avatar - pelikoš
27. 5. 2011 20:40
Re: Infiniti
to s tím "prasátem" byla zřejmě nadsázka...
Avatar - pelikoš
27. 5. 2011 20:37
Re: Infiniti
infiniti poznáš na první pohled a to i toto emko ;-)
Avatar - Pekelná Micinka
27. 5. 2011 15:19
M35h
Infiniti bez Vaverky je jako Jágr bez Tatranky, prostě to nejde. >:-[]
27. 5. 2011 14:06
Re: Infiniti
A ted jeste neco k tomu designu... netahej sem Passata, je to jina kategorie, ted pis radeji tvuj nazor na design teto premie... Protoze ja asi tezko budu ten, kterej onanuje nad passatem, nebo nad cimkoli od VW, ale v premiove kategorii mi tohle prijde preplacany. A je to skoda, protoze kvalitativne Infiniti ma na evrospskou premii.
27. 5. 2011 12:14
Re: Baroko
Vidim, ze mas jeho nazory na japonska auta nactene. Skrznaskrz.