TEST Kia Carens 1.7 CRDi – Zlatá střední cesta
Když něco funguje, není třeba to měnit. S podobným přístupem vyrukovala i Kia, která postavila novou generaci Carensu na základech současného Cee´du. Se základními tvary jednoprostorové karoserie se obvykle žádné zázraky dělat nedají (pokud tedy nechcete Citroën), i tak nám však nový Carens líbí. Je jednoduchý, nenápadný, účelný a dokázal šikovně navázat na hlavní designové prvky svých sourozenců.
Jednoduše pojatá příď dostala rozměrné hlavní světlomety s technikou pro denní svícení a masku chladiče ze Cee´du. Celek vypadá vyváženě, jen ten nárazník nám trochu připomíná Opel Zafira. Zdvojené sloupky předního okna zaručují lepší výhled šikmo vpřed, o situaci za vámi dokonale informují obrovská vnější zrcátka. Vzadu se žádných přehnaných výstřelků nedočkáte, ale o to vlastně u rodinných MPV ani nejde. Líbí se nám tvar světlometů a nárazníku. Páté dveře však mohly byt o fous větší, hrana kufru zase o pár centimetrů níž.
Interiér – Chytrý a prostorný
Zájemci o podobně střižený vůz hledají tři důležité vlastnosti – pohodlí, prostor a kvalitu. To vše jim nová Kia Carens nabídne a ne v jen tak omezené míře. Bohatě dimenzované vyhřívané přední sedačky by mohly disponovat výraznějším bočním vedením, na dlouhých cestách se však vaše tělo jen tak neunaví. 1605 milimetrů vysoká karoserie se zde projevuje v nejlepší možné míře – ani osoby s výškou okolo 190 centimetrů nemají nouzi s místem nad hlavou, totéž platí i v podélném a příčném směru. Vzadu se vcelku pohodlně usadí trojice dospělých, z nichž každý má k dispozici samostatné sedadlo. Každé z nich se dá navíc posouvat a naklápět, což jednak zvyšuje komfort cestování, ale v případě nouze i délku zavazadlového prostoru. Existuje také možnost sklopení prostředního z nich, čímž se vytvoří široká loketní opěrka s dvojicí držáků na kelímky.
Přístrojová deska je o mnoho jednodušší než v případě dříve testované verze. Někdy však méně znamená více. Rozvržení ovládacích prvků je intuitivní, vše máte prakticky pořád po ruce. Po dlouhé době jsme navíc ocenili, že na nás ze středové konzoly neciví barevný dotykový displej. Jednak může jeho ovládání některým řidičům způsobovat problémy, vyjma navigace ale kolikrát ani většinu obsažených funkcí nevyužijete. Zpracování přístrojové desky, středové konzoly a tunelu je příkladné, jednoduchý design navíc funkční, nerušící řidičovu pozornost. Multifunkční vyhřívaný volant (součástí paketu Winter) má větší průměr, perfektně však padne do rukou. Intenzita účinku posilovače řízení je díky systému Flex Steer proměnná ve třech stupních.
kia testy mpv |
Oproti vyšším výbavám registrujeme i jiný přístrojový štít. Zatímco dříve testovaná verze měla uprostřed rozměrný TFT displej, my jsme si museli vystačit s jednodušším rozvržením a malým palubním počítačem. Neberte ji však za zápor. Přístroje jsou dobře čitelné, rudé podbarvení navíc nepřitahuje řidičovu pozornost. V jednoduchosti je zkrátka síla, jen se nepřidává kouzlo nejmodernější techniky.
Rodinné MPV by mělo být schopno pohodlně převézt minimálně pětici cestujících, ale také adekvátní množství zavazadel. Kufr Kie Carens má základní objem 536 litrů, další krychlové decimetry získáte posunutím zadních sedadel vpřed. Vznikne však schod, který má na svědomí dvojité dno zavazadelníku. Kufr je navíc nezvykle mělký a jeho nákladová hrana není v přímo optimální výšce. Pětičlenné rodině však s rezervou vystačí. Sklopením zadních sedadel docílíte rovné ložné plochy a zvětšení objemu na 1694 litrů.
Motor – Ideální volba
Testovaný Carens měl pod kapotou naftový čtyřválec 1.7 CRDi o výkonu 85 kW ve 4000 min=1. Jednotka má původ v modelu Optima, došlo však ke snížení výkonu o 15 kW a točivý moment má nyní hodnotu 260 N.m v rozmezí od 1250 do 2750 min-1. Motor je v nabídce pouze s manuální šestistupňovou převodovkou, možnost automatu je vyhrazena až silnější naftové verzi a zážehovému motoru 2.0 GDI o výkonu 122 kW. Spojení slabšího motoru s manuální skříní považujeme na nejlepší možnou variantu. Pořizovat si rodinné auto s atmosférickým benzínovým motorem GDI se vzhledem ke spotřebě paliva nemusí vyplatit, silnější sedmnáctistovka toho za příplatek 20.000 korun vyjma lepší dynamiky nenabídne o mnoho více.
Manuální převodovka je dobře odstupňovaná, při rychlosti 100 km/h točí motor na šestý rychlostní stupeň rovných 2000 min-1. Také díky tomu motor nevyžaduje zvýšený příděl paliva. Po městě se nám dařilo jezdit za 7 litrů nafty, dálniční provoz apetit sníží asi o půl litru. Samotný agregát by uměl být i úspornější, na výsledku se však podepisují větší rozměry Carensu a s tím související vliv aerodynamiky. V kombinovaném cyklu počítejte se spotřebou 6 l/100 km.
Jízda – Korejská houpačka
Podvozek Kie Carens je nastaven vyloženě pro komfort. Auto se na nerovném povrchu dost pohupuje, i přes absenci víceprvkové zadní nápravy však kola neuskakují. V zatáčkách počítejte s citelnějšími náklony karoserie, konkurence je však na tom mnohdy ještě daleko hůř.
V běžném provozu si nebudete absolutně na nic stěžovat. Carens má optimálně nastaveny ovládací síly volantu a pedálů, takže si i v poměrně velkém voze připadáte jako v kompaktu. Bohatě dimenzované přední sedačky tělo neunaví ani při delších cestách, představovali bychom si však lepší oporu stehen a výraznější boční vedení. V souvislosti s náklony karoserie a velkým vnitřním prostorem se totiž může stát, že se v ostřejších zatáčkách nebude mít tělo o co zapřít.
kia testy mpv |
Jediný citelnější problém jsme zaznamenali při dálničních přesunech. Karoserie dost trpí na poryvy větru a směrová stabilita ve vyšších rychlostech tím není ideální. Nezachrání to ani rychlé zásahy řízení, protože nemá kolem středové polohy absolutně žádný cit. V rychlostech do 130 km/h se zdá být všechno v pořádku. Pokud se však budete častěji pohybovat okolo 150 km/h a výš, doporučujeme více obezřetnosti.
Závěr – Zlatá střední cesta
Jakkoliv se mohou zdát předchozí řádky kritické, o Kii Carens bychom v případě nutnosti koupě rodinného MPV určitě uvažovali. Nenápadně vyhlížející vůz nabídne spoustu vnitřního prostoru, kvalitní materiály a zpracování a to vše za přijatelnou cenu. Sáhnete-li po testované motorizaci, budete spokojeni jak s jízdní dynamikou, tak účty za palivo. V základní výbavě navíc nechybí nic, co může běžný uživatel vyžadovat. Připlatili bychom si za metalický lak a paket Winter, který obsahuje vyhřívaná přední sedadla, volant a okno v prostoru pod stěrači.
O kvalitách a konkurenceschopnosti vozu je přesvědčen i samotný výrobce. Díky programu Kia 777 totiž dostanete komplexní služby, zahrnující silniční asistenci, servisní prohlídky a celkovou záruku až na 7 let zcela zdarma.
První cena vozu | 399.90 Kč (1.6 GDI Active) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 464.980 Kč (1.7 CRDi 85 kW Comfort) |
Základní cena testovaného vozu | 499.980 Kč (1.7 CRDi 85 kW Comfort Plus) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 523.980 Kč (1.7 CRDi 85 kW Comfort Plus) |
Plusy
- Úsporný a kultivovaný motor
- Vnitřní prostor
- Variabilita interiéru
- Základní cena
- Jízdní komfort
Minusy
- Řízení bez zpětné vazby
- Mělký zavazadlový prostor
- Vůle v řízení okolo středové polohy
- Citlivost na boční vítr
Foto: Petr Homolka