Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Kia Sorento CRDi – Ideál zodpovědného táty

Kia Sorento CRDi
Kia Sorento CRDi
Kia Sorento CRDi
Kia Sorento CRDi
46 Fotogalerie
Marek Bednář

Objemný turbodiesel, dost místa pro sedm dospělých i schopnost odtáhnout jiné auto na podvalníku jsou jen některé z předností modernizované Kie Sorento. Minusy jsou jen v relativních drobnostech.

Design, interiér

Již roky v Kie Sorento nenajdete motor podélně a dvoustupňovou přídavnou převodovku; i když začínala jako off-road, dnes je velkým SUV moderního střihu. Tedy s motorem vpředu napříč a pohonem předních nebo všech kol. To ale ještě neznamená, že by se jí rozklepala kolena při pohledu na štěrkovou cestu do kopce – ale nepředbíhejme.

Facelift, který se ukázal na konci roku 2023, znamenal novou příď se skoro mimozemským designem. Připomíná menší sportage – tehdy ještě před čerstvou modernizací – svým jazykem, ale zachovává si výrazně odlišnou tvář díky jinak, vertikálně orientovaným světlometům. Stejně jako verze před faceliftem se mi i tahle moc líbí, byť je dojem hranatosti a americké „truckovitosti“ právě designem předních lamp trochu potlačen.

Zadním svítilnám zůstal motiv dvou obdélníků, z nichž jeden brzdí a druhý bliká. Přibylo však provázání obdélníků obrysovkami v podobě obrácených písmen L, které předchozímu provedení designově dost chybělo. Pořád nejsem úplně kamarád s faktem, že bliká ten vnitřní obdélník, ale ve výsledku je to asi jedno – důležitější je, že na rozdíl od sesterské santa fe jsou blinkry vysoko, a tedy hezky na očích, a taky jsou tu párové mlhovky i velké couvačky, dobře nasvětlující prostor za autem.

Kia Sorento CRDiKia Sorento CRDi | Zdroj: auto.cz/David Rajdl

Palec nahoru za ergonomii

Mohutné dveře mi otvírají přístup za volant, kde je největší změnou nová, opticky odlehčená palubní deska. Designéři podlehli současné módě a místo standardní kapličky přístrojů tu je fošna spojující oba displeje do jednoho celku, byť displeje samotné jsou oddělené. Cením, že je mezi nimi dost velká mezera, takže mi věnec volantu nezakrývá kus centrálního displeje.

Panel o patro níž, u nějž je dotykovým tlačítkem možné přepínat mezi funkcemi klimatizace a základním ovládáním infotainmentu, je řešení známé i z jiných aut značky. V rámci dnešní snahy šetřit peníze za fyzická tlačítka a nutit řidiče téměř vše ovládat dotykem je to řešení relativně příjemné – na teplotu jsou tu fyzické knoflíky a na vyhřívání či ventilaci sedaček kolébková tlačítka  ještě o kousek níž.

Co do prostornosti nemám co vytýkat, přeci jen sedíme v autě na evropské poměry opravdu velkém a v kabině je to znát. O středový tunel si taky hezky opřu pravé koleno a kvituji nastavitelné boční vedení opěradla, které třeba v santa fe chybí. Taky můžete nechat sedačku jemně cvičit s vašimi zády prostřednictvím různého nafukování a vyfukování částí bederní opěrky; pohodlné to úplně není, ale na delší trase to může pomoci se ztuhlostí zad.

Kia Sorento CRDiKia Sorento CRDi | Zdroj: auto.cz/David Rajdl

V druhé řadě sedaček, která nabízí podélný posuv i naklápění opěradel, je místa královsky. Nesedí mi tvrdší čalounění, ale kvituji stínítka bočních oken. Ve třetí řadě sedaček, manuálně, ale snadno výklopné z podlahy zavazadelníku, je jasně znát výhoda zádě santa fe, která je víc krabicoidní – v sorentu je méně prostoru. Pořád se sem vejdu i s výškou 184 cm a zvládl bych tu krátce cestovat, ale v hyundai mám místa přeci jen trochu víc do všech stran. I zde je nicméně možnost částečného ovládání klimatizace, jsou tu i výdechy, nabíjecí porty USB-C a držáky nápojů. A když třetí řadu nepoužíváte, jako já většinu týdne, můžete schovat pásy za klipy a jejich spony tak netlučou o plasty na bocích.

Zavazadelník za třetí řadou sedaček samozřejmě nenadchne objemem. Jak je u sedmimístných aut běžné, chcete-li cestovat v tolika lidech ještě s nějakou bagáží, chce to „rakev“ na střeše nebo přívěs. Líbí se mi nicméně, že v kufru je u podlahy místo, kam při vyklopené třetí řadě sedaček uložit roletu.

Zavazadelník Kie Sorento CRDi v sedmimístné verzi
Délka dole, pětimístné usp.1.068-1.372 mm
Délka dole/u horní hrany op., sedmimístné usp.377/156 mm
Max. délka za sedadlem spolujezdce*2.127 mm
Šířka mezi podběhy1.079 mm
Výška pod roletkou/stropem440/854 mm
Výška nakl. hrany763 mm
* - sedadlo spolujezdce nastavené tak, aby ještě bylo možné řídit a vidět doprava ven
Třetí řada sedadel
Šířka v loktech1.352 mm
Výška867 mm
Délka sedáku402 mm
Výška opěradla587 mm
Podélný prostor604-723 mm

Motor, jízdní vlastnosti

Sorento přišlo ve své čtvrté generaci na trh v roce 2020 a v testovaném modernizovaném provedení se ukázalo zhruba v době, kdy sesterský Hyundai představoval zbrusu nové Santa Fe, poháněné už výhradně hybridním nebo plug-in hybridním ústrojím. Kia, nabízející stejné pohony, si však vznětový motor v nabídce zachovala a za to jí patří palec nahoru. I když je to nejslabší, ale zároveň nikoliv nejlevnější pohonné ústrojí.

Turbodiesel o objemu 2,2 litru patří do rodiny motorů Smartstream a má hliníkový blok, což ho činí o nezanedbatelných 38 kg lehčí oproti stejně objemnému předchůdci, nabízenému v sorentu minulých generací XM a UM. Také má rozvodový řemen místo řetězu, snížené tření jehlových ložisek i vačkové hřídele a vstřikovací tlak nafty 2.200 barů.

To vše má samozřejmě pomáhat k nižší spotřebě, která je podle výrobce okolo šesti a půl litru na sto. Takového čísla se mi dosáhnout nepodařilo, ale rovných osm litrů nafty coby průměr za téměř 400 naježděných kilometrů považuji u auta, které prázdné váží dvě tuny a zvládne skutečně odvézt sedm dospělých, za krásný výsledek.

Plusem je také výborné utlumení zvuku i vibrací, které se do interiéru přenášejí jen ve velmi omezené míře. A samozřejmě i možnost táhnout podstatně těžší přívěs, než dokážou nabídnout hybridní verze – maximum jeho hmotnosti je 2,5 tuny, kdežto hybridy končí hluboko pod tunou a čtvrt.

Video placeholder
Kia Sorento nové generace: Zahájení výroby • Zdroj: Kia

Motor spolupracuje s osmistupňovou dvouspojkovou převodovkou s mokrými spojkami, pro kterou je největší pochvalou, že o ní v podstatě nevíte, což je u rodinného auta nejdůležitější. Reaguje rychle a řadí plynule, jen rozjezd jí trvá déle, necháte-li zapnutý stop/start, protože na něj musí vůz při rozjezdu čekat.

Čtyřkolka není jen na parádu

Vysoko hodnotím také pohon všech kol, který funguje prediktivně – elektronický mozek sevře vícelamelovou spojku před rozjezdem, aby zabránil prokluzu předních kol, kdybyste přidali plynu víc, než očekává. To dělá i na asfaltu, není k tomu třeba volit jízdní režim z nabídky Terrain.

Tam je jich několik pro sníh, bláto a písek a v každém by se vůz měl chovat trochu jinak, od reakcí na pedál plynu až právě po ovládání pohonu kol, ať už co se týče mezinápravové spojky nebo regulace prokluzu jednotlivých kol. Sníh jsem neměl možnost vyzkoušet a poušť jsem taky nenašel, ale z toho, jak mimo asfalt fungoval mód na bláto, soudím, že vás sorento v nouzi nenechá. Samozřejmě pokud po něm nebudete chtít věci, při kterých by se zapotil i land cruiser s terénními pneumatikami – pořád je to přeci jen primárně rodinné auto, nikoliv drsný offroad.

Proto bude pro většinu lidí důležitější nepřekonaná – a dle mého nepřekonatelná – logika zapínání aktivního vedení v jízdním pruhu a sledování čar na silnici. Kie a Hyundai k tomu stačí jedno tlačítko na volantu, které buď zmáčknete, nebo podržíte podle toho, co chcete zapnout či vypnout. A funguje to, tedy vůz vás umí vést ve středu jízdního pruhu, i bez zapnutého adaptivního tempomatu.

Jízdní chování obecně je poplatné velikosti auta – jezdí prostě jako velké SUV. Na 20“ kolech, která jsou u dieselové motorizace spojena s nejvyšší výbavou, je třeba si ve snaze najít komfort i na ostrých nerovnostech trochu pohrát s tlaky v pneumatikách, ale nízké bočnice nejsou tak velkým problémem, jak by leckdo mohl očekávat. Přesto bych radši jezdil na devatenáctkách; i proto, že jedna kvalitní celoroční pneumatika v rozměru 235/55 R19, který sorento může obouvat, je zhruba o dva tisíce korun levnější než srovnatelná guma rozměru 255/45 R20, předepsaného pro tenhle vůz.

Kia Sorento CRDiKia Sorento CRDi | Zdroj: auto.cz/David Rajdl

Jak vypnout asistenty? Snadno

Ve výbavě je samozřejmě “eurohlásítko“ překročení rychlostního limitu, ovšem jednak vůz umí číst značky poměrně spolehlivě a jednak, pokud by vám pískání přesto vadilo, se dá vypnout dlouhým podržením tlačítka pro úplné ztišení rádia.

Když už jsme u rychlostních limitů, líbí se mi také, že vestavěná navigace má slušnou databázi stacionárních i úsekových radarů a když do úseku vjedete, zobrazuje v něm vaši průměrnou rychlost – ovšem, dle auta, takže reálná rychlost je o 3-4 km/h nižší. Bohužel však jako radary hlásí i některá místa, která ve skutečnosti rychlost neměří, a tak je užitečnost této funkce omezená.

Konečně stojí za zmínku svícení. Sorento mě těší užitečnými, byť bohužel LEDkovými předními mlhovkami v nárazníku, naopak automatické přepínání dálkových světel reaguje na ostatní auta pomalu a pozdě, takže je nejlepší ho vypnout a přepínat světla páčkou manuálně. Žádná funkce LED Matrix tu není, takže se o ni nepřipravíte. Taky bych chtěl „dálky“ silnější, ale v tlumeném režimu je světla před autem dostatek.

Nejbližší konkurentiŠkoda KodiaqHyundai Santa Fe HEVMazda CX-80
Provedení2,0 TDI 4×4 7m.1,6 T-GDI HEV 4×4 7m.3,3 e-Skyactiv-D 4WD
Zdvihový objem [cm3]1.9681.5983.283
Největší komb. výkon [kW/min]142/3.500-4.200158/5.600187/3.750
Točivý moment [N.m/min] 400/1.750-3.250367/1.000-4.100550/1.500-2.400
Převodovka7st. DSG6st. aut.8st. aut.
Max. rychlost [km/h]217180219
Zrychlení 0-100 km/h [s]8,09,88,4
Komb. spotřeba [l/100 km]5,9-6,66,9-7,35,7-5,8
Baterie [kWh]-1,49-
Pohotovostní/celková hmotnost [kg]1.854-2.047/2.412-2.5102.040-2.170/2.6752.043-2.136/2.781
Nejvyšší hmotnost přívěsu [kg]2.5001.1102.500
Rozměry d × š × v [mm]4.758 × 1.864 × 1.6564.830 × 1.900 × 1.7704.995 × 2.142 (se zrc.) × 1.712
Objem zavazadelníku v 5míst. usp./max. [l]845/2.035621/1.942566-687/1.971
Rozvor [mm]2.7912.8153.120
Cena od [Kč]1.217.0001.229.9901.443.290
Srovnatelná výbava s test. vozemExclusive SelectionStyleTakumi
Cena od [Kč]1.462.0001.429.9901.625.290

Závěr

Než jsem nové sorento k testu převzal, opravdu jsem se na něj těšil – mám rád velká a po technické stránce schopná auta, což sorento rozhodně je. Je trochu škoda, že v dobře vybavené verzi má vcelku malou užitečnou hmotnost, ale sedm stokilových chlapů tady najednou asi nikdy nepojede. A taky to, že Hyundai Group i u poměrně drahých aut šetří na předních světlometech, byť zrovna tady to aspoň díky mlhovkám není až tak extrémní.

Sorento bych si ve vlastní garáži dokázal snadno představit, zejména pokud bych měl víc než dvě děti. Jeho schopnosti i prostornost, ale také velmi dobrá ergonomie, ho předurčují k tomu, být skvělým služebníkem na povinnosti všedního dne i cestu na dovolenou.

Plusy

  • Ergonomie a prostornost interiéru
  • Použitelná 3. řada sedaček
  • Až 2,5t přívěs

Minusy

  • Na počet sedadel nízká užitečná hmotnost u vrcholně vybavené, tedy těžší verze
  • LED Matrix není ani za příplatek

Nejlevnější verze modelu1.199.980 Kč (Sorento HEV, 158 kW, 6st. aut., 4×2, Exclusive, pětimístné)
Základ s testovaným motorem1.209.980 Kč (Sorento CRDi, 142 kW, 8st. DCT, 4×2, Exclusive, pětimístné)
Testovaný vůz bez příplatků1.499.980 Kč (Sorento CRDi, 142 kW, 8st. DCT, 4×4, Top, pětimístné)
Testovaný vůz s výbavou1.544.980 Kč (Sorento CRDi, 142 kW, 8st. DCT, 4×4, Top, sedmimístné)

Kia Sorento CRDi
Cena základní sestavy
1 499 980 Kč
Výbava základní sestavy
12,3" integrovaná GPS navigace, zadní parkovací kamera vč. Kia Connected Services, Kia Connect, DAB, Android Auto/Apple CarPlay, 12" digitální LCD displej s integrovaným 4" displejem Supervision, dvouzónová automatická klimatizace, elektrické ovládání předních a zadních oken, podélné střešní ližiny, vyhřívaná sedadla a volant, vnější kliky dveří satin chrome, elektronická parkovací brzda (EPB) s funkcí Auto Hold, systém sledování mrtvého úhlu BCA-R, čalounění sedadel v kombinaci látka / umělá kůže, hlavní světlomety Full LED s automatickým přepínáním dálkových světlometů, digitální přístrojový štít s 12,3" displejem, prémiový audiosystém Bose s 12 reproduktory, digitální klíč, bezdrátová dobíječka mob. telefonů (Qi), zatmavená skla zadních a pátých dveří, elektricky ovládané víko pátých dveří s automatickým otevíráním (SPTG), elektricky stavitelné sedadlo řidiče a spolujezdce a vyhřívaná zadní sedadla, ambientní osvětlení interiéru, rozšířený asistent pro jízdu na dálnici HDA 2, 360° kam. systém, kam. asistent BVM, boční park. senzory, kožené čalounění sedadel, 20" hliníkové disky kol s pneumatikami 255/45 pro 2.2 CRDi, relaxační přední sedadla, digitální elektrochromatické zrcátko, čtečka otisku prstů, head-up displej, elektricky stavitelné sedadlo řidiče s pamětí, prodloužení opory stehen řidiče, ventilované sedadlo řidiče a spolujezdce, hliníkové pedály, inteligentní parkovací asistent RSPA
Cena testované sestavy
1 544 980 Kč
Výbava testované sestavy
sedmimístné provedení (+25.000 Kč), barva šedá Steel (+20.000 Kč)
Motor
Typ motoru:
přeplňovaný vznětový
Válce / ventily:
4 / 4
Zdvihový objem (ccm):
2151
Nejvyšší výkon (kW / ot/min):
142 / 3800
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min):
440 / 1750 - 2750
Nejvyšší toč. moment elektromotoru (Nm / ot/min):
0 / 0 - 0
Nejvyšší výkon elektromotoru (kW / ot/min):
0 / 0
Nejvyšší výkon soustavy (kW / ot/min):
0
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h):
201
Zrychlení 0 - 100 km/h (s):
9.7
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km):
0 / 0 / 6.5
Emise CO2:
169
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l):
179 / 1996
Objem nádrže (l):
67
Pohotovostní hm. / nosnost (kg):
1854 / 584
Kia Sorento CRDi schema
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm):
4815
b) šířka (mm):
1900
c) výška (mm):
1700
d) rozvor (mm):
2815
e) rozchod vpředu (mm):
1637
f) rozchod vzadu (mm):
1647
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm):
873 / 1090
h) podélný prostor vzadu min/max (mm):
564 / 931
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm):
1016
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):
963
k) šířka vpředu (mm):
1526
l) šířka vzadu (mm):
1551
délka sedáku vpředu (mm):
489
délka sedáku vzadu (mm):
457
výška opěradla vpředu (mm):
627
výška opěradla vzadu (mm):
623
místo vzadu pod předním sedadlem:
Ano